Dan Flavin, ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης του φωτός σε μια νέα έκθεση

Dan Flavin, ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης του φωτός Facebook Twitter
Kunstmuseum Basel, Dan Flavin, «Untitled (to Barnett Newman)».
0

Τον πρωτοπόρο Αμερικανό καλλιτέχνη του μινιμαλισμού Dan Flavin (1933-1996) παρουσιάζει το Kunstmuseum της Βασιλείας, σε μια έκθεση με έργα του που αναφέρονται σε άλλους καλλιτέχνες και σε συγκεκριμένα γεγονότα, η οποία θα διαρκέσει έως τις 18 Αυγούστου.

Ο Dan Flavin έγινε διάσημος τη δεκαετία του 1960 με τη δουλειά του, στην οποία χρησιμοποιούσε βιομηχανικούς σωλήνες φθορισμού, εφευρίσκοντας μια νέα μορφή τέχνης και εξασφαλίζοντας τη θέση του στην ιστορία της τέχνης.

Το 1963, τοποθέτησε έναν ενιαίο, βιομηχανικό σωλήνα φθορισμού σε γωνία 45 μοιρών στον τοίχο του στούντιό του, ανακηρύσσοντάς το τέχνη. Η πράξη ήταν ριζοσπαστική και είναι ακόμα και σήμερα. Πράγματι, χάρη σε αυτήν τη δράση θα εισαχθούν στην τέχνη τυπικά εμπορικά προϊόντα: η εκκολαπτόμενη minimal art της εποχής έδινε έμφαση στη σειριακότητα, την αναγωγή και την αντικειμενικότητα. Κάπως ειρωνικά, ενώ ο αυτοδίδακτος Flavin δεν επιδίωξε ποτέ να είναι μέλος αυτού του κινήματος στην τέχνη, θα γινόταν ένας από τους πιο επιφανείς εκφραστές του.

Η επικρατούσα αντίληψη για τα ελαφριά έργα του έχει, μέχρι σήμερα, επικεντρωθεί σε μεγάλο βαθμό στη μινιμαλιστική, βιομηχανική τους πτυχή, και επομένως στην εγγενή απλότητα της ομορφιάς τους.

Ο Flavin άρχισε να εργάζεται με σωλήνες φθορισμού από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 και μετά. Τα χρώματα και οι διαστάσεις των υλικών που χρησιμοποιούσε είχαν τις προδιαγραφές της βιομηχανικής παραγωγής. Πλημμυρισμένοι στο φως, οι ίδιοι οι θεατές γίνονται μέρος των έργων: ο χώρος αλληλεπιδρά με τα αντικείμενα μέσα του και δημιουργεί εμβαπτιστικές εμπειρίες τέχνης που πυροδοτούν αισθητικές, σχεδόν πνευματικές εμπειρίες. Η έκθεση «Dan Flavin: Dedications in Lights» χρησιμοποιεί σχεδόν 60 έργα, συμπεριλαμβανομένων 35 φωτιστικών εγκαταστάσεων, για να επανεξετάσει ολόκληρη την επαγγελματική ζωή του καλλιτέχνη.

Dan Flavin, ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης του φωτός Facebook Twitter
Ο Dan Flavin έγινε διάσημος τη δεκαετία του 1960 με τη δουλειά του, στην οποία χρησιμοποιούσε βιομηχανικούς σωλήνες φθορισμού, εφευρίσκοντας μια νέα μορφή τέχνης και εξασφαλίζοντας τη θέση του στην ιστορία της τέχνης.

Ο Flavin απελευθέρωσε το χρώμα από τη δισδιάστατη ζωγραφική. Η επικρατούσα αντίληψη για τα ελαφριά έργα του έχει, μέχρι σήμερα, επικεντρωθεί σε μεγάλο βαθμό στη μινιμαλιστική, βιομηχανική τους πτυχή, και επομένως στην εγγενή απλότητα της ομορφιάς τους.

Η έκθεση στο Kunstmuseum Basel, αντιθέτως, δίνει έμφαση στην εξέταση του έργου του Flavin σε ένα λιγότερο οικείο περιβάλλον: τα έργα του, αν και αρχικά χωρίς σαφώς αναγνωρίσιμη υπογραφή, κάνουν συχνά αναφορά στους τίτλους τους σε συγκεκριμένα γεγονότα, όπως φρικαλεότητες εν καιρώ πολέμου ή αστυνομική βία, ή είναι αφιερωμένα σε άλλους καλλιτέχνες – όπως το έργο «Χωρίς τίτλο (στη μνήμη του Urs Graf)», το οποίο κάθε βράδυ πλημμυρίζει την εσωτερική αυλή του Hauptbau με πολύχρωμο φως.

Τα έργα του είναι άμεσα αναγνωρίσιμα. Όταν πέθανε το 1996, σε ηλικία 63 ετών, δεν θεωρούσε τον εαυτό του μινιμαλιστή ή γλύπτη.

Dan Flavin, ο μινιμαλιστής πρωτοπόρος καλλιτέχνης του φωτός Facebook Twitter
Η άτιτλη υπαίθρια εγκατάσταση του Dan Flavin που βρίσκεται τοποθετημένη στην εσωτερική αυλή του Hauptbau είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Urs Graf.

Προτιμούσε διφορούμενους ή κρυπτικούς όρους, όπως «αντικείμενα» ή ακόμα και «αέριες εικόνες» για να περιγράψει τα εντυπωσιακά γεωμετρικά κομμάτια του. Λάτρης των εκκεντρικών τίτλων που περιλαμβάνουν περιπαικτικές αφιερώσεις, ο Flavin, όπως και το κίνημα που τον διεκδίκησε, δεν πίστευε σε θεματικές ή ποιητικές αναφορές στο έργο του.

Το πρώτο του έργο, ένα έτοιμο κίτρινο φως φθορισμού μήκους 6 ποδιών, στερεωμένο σε έναν τοίχο υπό γωνία, ονομαζόταν «Η διαγώνιος της 25ης Μαΐου 1963» και ήταν αφιερωμένο στον Constantin Brancusi. Αιθέριο αλλά βιομηχανικό, κομψό αλλά βάναυσο, ήταν μια απομάκρυνση από τους προηγούμενους πίνακές του και ισοδυναμεί εκ των υστέρων με μανιφέστο.

Στο μουσείο της Βασιλείας υπάρχει η μόνιμη υπαίθρια εγκατάσταση του καλλιτέχνη «Χωρίς τίτλο (στη μνήμη του Urs Graf)». Ο Flavin βρήκε ένα είδος συγγένειας με τον Ελβετό καλλιτέχνη και χρυσοχόο της Αναγέννησης, του οποίου η ζωή ως μισθοφόρου άφησε πίσω του ζωντανά ίχνη σε συχνά γκροτέσκα έργα σε χαρτί που αποτελούν μέρος της μόνιμης συλλογής του Kunstmuseum Basel. Ένα άλλο τεράστιο άτιτλο έργο του 1973 είναι αφιερωμένο στον συνιδρυτή του Dia Art Foundation της Νέας Υόρκης, Heiner Friedrich, ο οποίος έπαιξε βασικό ρόλο στην καριέρα του Flavin.

Dan Flavin, ο μινιμαλιστής πρωτοπόρος καλλιτέχνης του φωτός Facebook Twitter
Dan Flavin, «Άτιτλο (to you, Heiner, with admiration and affection)», 1973. © 2001 Dan Flavin

Ο Dan Flavin, ιρλανδικής καθολικής καταγωγής, γεννήθηκε στην Τζαμάικα της Νέας Υόρκης και σπούδασε σε καθολικά σχολεία. Στη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας το 1954-55, εκπαιδεύτηκε ως τεχνικός μετεωρολογίας του αέρα και σπούδασε τέχνη μέσω του προγράμματος εκπαίδευσης ενηλίκων του Πανεπιστημίου του Maryland στην Κορέα.

Μετά την επιστροφή του στη Νέα Υόρκη το 1956, παρακολούθησε για λίγο τη Σχολή Καλών Τεχνών Hans Hofmann και σπούδασε τέχνη υπό τον Albert Urban. Αργότερα σπούδασε ιστορία της τέχνης για σύντομο χρονικό διάστημα στο New School for Social Research, και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο Πανεπιστήμιο Columbia, όπου σπούδασε ζωγραφική και σχέδιο. Εργάστηκε ως υπάλληλος στο τμήμα αλληλογραφίας στο Μουσείο Guggenheim και αργότερα ως φύλακας και χειριστής ανελκυστήρων στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, όπου γνώρισε τους Sol LeWitt, Lucy Lippard και Robert Ryman.

Τα πρώτα έργα του ήταν σχέδια και πίνακες στα οποία ήταν φανερή η επιρροή του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Το 1959 άρχισε να φτιάχνει συναρμολογήσεις και κολάζ μεικτών μέσων με αντικείμενα που έβρισκε στους δρόμους. Το καλοκαίρι του 1961, ενώ εργαζόταν ως φύλακας στο Αμερικανικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στη Νέα Υόρκη, άρχισε να φτιάχνει σκίτσα για γλυπτά που ενσωματώνουν ηλεκτρικά φώτα. Τα πρώτα έργα του που ενσωμάτωσαν το ηλεκτρικό φως ήταν η σειρά «Icons»: οκτώ χρωματιστές, ρηχές, τετράγωνες κατασκευές σαν κουτιά, από διάφορα υλικά όπως ξύλο, φορμάικα, που είχαν προσαρτημένους στα πλαϊνά τους σωλήνες με λαμπτήρες πυρακτώσεως και φθορισμού. Το 1963 το «The Diagonal of Personal Ecstasy» σηματοδοτεί για τον Flavin την αρχή της αποκλειστικής χρήσης του εμπορικά διαθέσιμου φωτός φθορισμού ως μέσου.

Dan Flavin, ο μινιμαλιστής πρωτοπόρος καλλιτέχνης του φωτός Facebook Twitter
Dan Flavin, «Icon IV». © Dan Flavin

Στις δεκαετίες που ακολούθησαν, συνέχισε να χρησιμοποιεί φθορίζουσες δομές για να εξερευνήσει το χρώμα, το φως και τον γλυπτικό χώρο. Αυτές οι κατασκευές έχουν τόσο ελαφριά όσο και απόκοσμη απόχρωση, ενώ παίρνουν μια ποικιλία μορφών, συμπεριλαμβανομένων των «γωνιακών κομματιών», των «φραγμών» και των «διαδρόμων». Τα περισσότερα έργα του δεν έχουν τίτλο, αλλά αφιερώσεις σε παρένθεση σε φίλους, καλλιτέχνες, κριτικούς. Ένα από τα πιο διάσημα είναι το «Μνημεία του Β. Τάτλιν», φόρος τιμής στον Ρώσο κονστρουκτιβιστή γλύπτη.  

Ο Flavin δημιούργησε την πρώτη του πλήρη εγκατάσταση, το «greens crossing greens», αφιερωμένη στον Piet Mondrian, που δεν χρησιμοποιούσε πράσινο χρώμα, για μια έκθεση στο Van Abbemuseum, στην Ολλανδία το 1966.

Τον αφορούσε η σχέση του με τον θεατή των έργων και στο έργο του «Οι διάδρομοι», για παράδειγμα, οι φωτεινές στήλες ελέγχουν και εμποδίζουν την κίνηση του θεατή στον χώρο της γκαλερί. Μέχρι το 1968, ο Flavin είχε αναπτύξει τα γλυπτά του σε περιβάλλοντα φωτός μεγέθους δωματίου. Εκείνη τη χρονιά, σκιαγράφησε μια ολόκληρη γκαλερί σε υπεριώδες φως στην Documenta 4, στο Κάσελ της Γερμανίας. Το 1992, η αρχική σύλληψή του για ένα έργο του 1971 υλοποιήθηκε πλήρως σε μια site-specific εγκατάσταση που γέμισε ολόκληρη τη ροτόντα του Μουσείου Solomon R. Guggenheim με την ευκαιρία της επαναλειτουργίας του.

Όταν πέθανε, άφησε πίσω του περισσότερα από 1.000 ημιτελή γλυπτά.

Dan Flavin, ο μινιμαλιστής πρωτοπόρος καλλιτέχνης του φωτός Facebook Twitter
Dan Flavin, «The diagonal of May 25, 1963 (to Constantin Brancusi)», 1963.
Dan Flavin, ο μινιμαλιστής πρωτοπόρος καλλιτέχνης του φωτός Facebook Twitter
Dan Flavin, «Untitled (to Barnett Newman) one», 1971, Collection Carré d’Art-Musée d’art contemporain de Nîmes. Courtesy David Zwirner
Dan Flavin, ο μινιμαλιστής πρωτοπόρος καλλιτέχνης του φωτός Facebook Twitter
Dan Flavin, «Untitled (for Frederika and Ian) 3», 1987.
Dan Flavin, ο μινιμαλιστής πρωτοπόρος καλλιτέχνης του φωτός Facebook Twitter
Kunstmuseum Basel, Dan Flavin, «Untitled (to Don Jydd)».
Dan Flavin, ο μινιμαλιστής πρωτοπόρος καλλιτέχνης του φωτός Facebook Twitter
«Untitled (to Tracy, to celebrate the love of a lifetime)» στο Μουσείο Solomon R. Guggenheim, Νέα Υόρκη.
Dan Flavin, ο μινιμαλιστής πρωτοπόρος καλλιτέχνης του φωτός Facebook Twitter
Ένα από τα τελευταία έργα του Flavin ήταν ο φωτισμός για μια γυάλινη στοά (1996) στο Wissenschaftspark Rheinelbe (Επιστημονικό Πάρκο Ρήνου-Έλβα) στο Γκελζενκίρχεν της Γερμανίας. Η στοά έχει μήκος 300 μέτρων και συνδέει εννέα κτίρια.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ