Drake εναντίον Kendrick Lamar: Η αλήθεια πίσω από «το beef του αιώνα»

Drake εναντίον Kendrick Lamar: Η αλήθεια πίσω από ‘το beef του αιώνα’ Facebook Twitter
Αυτοί οι δύο άνδρες βρίσκονται εδώ και καιρό σε ψυχρό πόλεμο, ανταλλάσσοντας στιχουργικές προσβολές που ταιριάζουν με την ιδεολογική και αισθητική σύγκρουση που φαίνεται να εκπροσωπούν.
0

Η έννοια του “beef” είναι παλαιότερη από τη ραπ μουσική, αλλά αυτή η δημόσια αντιδικία που έχει ξεσπάσει εσχάτως ανάμεσα στον Kendrick Lamar και τον Drake, με το αρχικό ζήτημα (ποιος είναι ο κορυφαίος ράπερ) να έχει δώσει τη θέση του σε μια πιο βαθιά συζήτηση για το hip-hop, την αρρενωπότητα αλλά και την ίδια τη φύση του κακού, έχει ξεπεράσει κάθε όριο σε εύρος και κλίμακα. Όταν ο Jay-Z και ο Nas διαπληκτίστηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 2000, το έκαναν σε μια εποχή που η ραπ δεν ήταν ακόμη συνώνυμη της ποπ. Αλλά στο σημερινό κατακερματισμένο μουσικό οικοσύστημα, ο 37χρονος Drake, ο οποίος είχε 13 Νο1 επιτυχίες στο Billboard Hot 100, και ο 36χρονος Lamar, ο μοναδικός ράπερ που κέρδισε ποτέ Πούλιτζερ, έχουν επιτύχει ένα σπάνιο επίπεδο αναγνωρισιμότητας. Το πιο σημαντικό ραπ beef στην ιστορία, αυτό μεταξύ του Biggie και του Tupac, σιγόβραζε για μήνες και ξεδιπλώθηκε μέσω κυκλοφοριών δίσκων, τοπικών ραδιοφωνικών εκπομπών και προσωπικών διαπληκτισμών. Αντίθετα, ο Drake και ο Lamar χρησιμοποιούν ταχύτατες ψηφιακές τεχνολογίες για να ηχογραφούν κομμάτια κατά το δοκούν, να τα κυκλοφορούν αμέσως σε όλο τον πλανήτη και να τροφοδοτούν ένα πολυπληθές οικοσύστημα σχολιαστών, remixers, fans, haters και voyeurs.

Ο ήχος του Drake είναι χαμαιλεοντικός, δανειζόμενος αδιαμαρτύρητα από μακρινά υποείδη και σκηνές, και η στιχουργική του οπτική είναι αγέρωχα ιδιοτελής. Ο Lamar, αντίθετα, εξερευνά το πώς να ζει κανείς ηθικά στον κόσμο της ισοπέδωσης και της πτώσης.

Αυτό το παγκόσμιο κοινό έχει προετοιμαστεί από καιρό για την αναμέτρηση. Από τις αρχές της δεκαετίας του 2010, ο Drake και ο Lamar βασιλεύουν ως το yin και το yang της δημοφιλούς ραπ: ο διασκεδαστής και ο καλλιτέχνης, ο ηδονιστής και ο μοναχός. Ο ήχος του Drake είναι χαμαιλεοντικός, δανειζόμενος αδιαμαρτύρητα από μακρινά υποείδη και σκηνές, και η στιχουργική του οπτική είναι αγέρωχα ιδιοτελής. Ο Lamar, αντίθετα, εξερευνά το πώς να ζει κανείς ηθικά στον κόσμο της ισοπέδωσης και της πτώσης. Η μουσική του, παρ' όλη την πειραματική της αιχμή, έχει τις ρίζες της στη στάση του hip-hop της Δυτικής Ακτής. Αυτοί οι δύο άνδρες βρίσκονται εδώ και καιρό σε ψυχρό πόλεμο, ανταλλάσσοντας στιχουργικές προσβολές που ταιριάζουν με την ιδεολογική και αισθητική σύγκρουση που φαίνεται να εκπροσωπούν.

Συνεπώς, όταν ο Lamar δηλώνει «μισώ τον τρόπο που περπατάς, τον τρόπο που μιλάς, μισώ τον τρόπο που ντύνεσαι» στο diss track "Euphoria" της περασμένης εβδομάδας, το μίσος στο οποίο αναφέρεται είναι ενστικτώδες όσο και διανοητικό: το κομμάτι φαίνεται να υποστηρίζει ότι ο μικτής φυλής Drake δεν είναι επαρκώς Μαύρος ή τουλάχιστον διόλου πειστικός στην «μαύρη» ρητορική του. «Δεν είμαι μόνο εγώ», συμπληρώνει ο Lamar, αναφερόμενος στην απέχθειά του για τον Drake και τους ανθρώπους με τους οποίους περιβάλλεται. «Είμαι αυτό που νιώθει όλη η κουλτούρα», λέει, ξετυλίγοντας τη συσσωρευμένη δυσαρέσκεια των αληθινών οπαδών της ραπ εναντίον ενός ανθρώπου που ο Lamar έχει χαρακτηρίσει «αποικιοκράτη». Η σκληρή αλήθεια, όμως, για τους επικριτές του Drake είναι ότι ο Drake είναι αυτός που ενσαρκώνει, κατά έναν θεμελιώδη τρόπο, τη σύγχρονη κουλτούρα του hip-hop, που τα τελευταία 15 χρόνια είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την επιτυχία του.

Καθώς η διαμάχη μεταξύ των ανδρών κλιμακώθηκε, ένα πιο εκρηκτικό ζήτημα ήρθε στο προσκήνιο: Ποιος από τους δύο, σύμφωνα με τις εκατέρωθεν καταγγελίες, είναι χειρότερος προς τις γυναίκες και τα παιδιά; Οι επιθέσεις του Lamar ήταν ωμές, χαρακτηρίζοντας τον Drake άχρηστο πατέρα και «αρπακτικό», ενώ δήλωσε επίσης ότι ο Drake ηγείται μιας ομάδας «πιστοποιημένων παιδόφιλων» που προσελκύει συστηματικά «θύματα στο σπίτι τους». Ο Drake, εν τω μεταξύ, έχει επιστήσει την προσοχή του κοινού στις φήμες ότι ο Lamar χτυπούσε τη μητέρα του παιδιού του.

Drake - The heart part 6

Κανένας από αυτούς τους ισχυρισμούς δεν είναι επαληθεύσιμος. Η αλήθεια, ωστόσο, δεν έχει σημασία σε μια τέτοια μάχη. Η μυθοπλαστική αφήγηση είναι ξεκάθαρη, κλασική και ακαταμάχητη. Άνθρωποι σαν τον Drake «δεν είναι σαν εμάς», όπως το θέτει ο Lamar στήνοντας ένα λαϊκίστικο αφήγημα στο οποίο οι πολιτιστικές ελίτ είναι βρικόλακες και ο Drake εκπροσωπεί τον δημοφιλή σταρ που λειτουργεί ως μαριονέτα του συστήματος και πάνω του προβάλλονται τα κοινοτικά συμπλέγματα. Η πιο πιθανή κληρονομιά αυτού του beef θα είναι η επιτάχυνση της στρατηγικής χρήσης του κουτσομπολιού και της μετα-αφήγησης από τη δισκογραφική βιομηχανία. Η μουσική ήταν κάποτε μια κοινωνική, τοπική μορφή τέχνης που προωθούσε την πολιτισμική συνοχή – τώρα είναι μια υπηρεσία κατά παραγγελία που απομονώνει τους ανθρώπους στα ακουστικά τους και στα κολλήματά τους.

Με στοιχεία από The Atlantic

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ