Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι: «Δεν προτιμώ τα κραυγαλέα twists, είμαι υπέρ πιο λεπτών αλλαγών στην πλοκή»

Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι: «Το σινεμά δεν αφορά τη γλώσσα, αλλά την κίνηση και τη δράση» Facebook Twitter
Ο Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι επιστρέφει με ένα περίπλοκο, ποιητικό σχόλιο για τη ραγισμένη ισορροπία μεταξύ ανθρώπου και φύσης.
0

Μετά το δίτομο, επικό ρομάντσο «Ασάκο», το γαϊτανάκι διαπροσωπικών σχέσεων του «Τροχού της τύχης και της φαντασίας» και το τσεχοφικά αριστουργηματικό «Drive my Car», που δίκαια τον έφερε στην πρωτοπορία του παγκόσμιου σινεμά, με βραβείο σεναρίου στις Κάννες και πολλαπλές υποψηφιότητες στα Όσκαρ, ο Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι επιστρέφει με ένα περίπλοκο, ποιητικό σχόλιο για τη ραγισμένη ισορροπία μεταξύ ανθρώπου και φύσης, με αφορμή την αυθάδικη, αυθαίρετη δημιουργία ενός glamping στην καρδιά ενός ειδυλλιακού χωριού.

Ο σπουδαίος Ιάπωνας σκηνοθέτης μάς παραχώρησε μια αποκλειστική συνέντευξη στο Φεστιβάλ Βενετίας, λίγο πριν τιμηθεί με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής και το βραβείο Fipresci των διεθνών κριτικών για το υπέροχο «Ο διάβολος δεν υπάρχει», και μας μίλησε για την εμπειρία της επένδυσης της παρτιτούρας μιας από τις αγαπημένες του μουσικοσυνθέτριες με εικόνες, για την απέχθειά του για τα προφανή twists (παρά το γεγονός πως η φετινή του ταινία θα απασχολήσει πολύ για το παράξενο φινάλε της) και για την αγάπη του για τον Ντάγκλας Σερκ και τον Βιμ Βέντερς, ο οποίος φέτος διεκδικεί το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, που ο Χαμαγκούτσι επάξια κέρδισε πρόπερσι, πάντα με τα χρώματα της Ιαπωνίας!

Μπορείς να πεις πως το κακό δεν υπάρχει στη φύση. Ακόμη κι ένα καταστροφικό τσουνάμι δεν το αποκαλούμε «διαβολικό». Όσοι διαφωνούν με τον τίτλο εντοπίζουν τις δυνάμεις του κακού στον τρόπο που επιλέγουν να συνδιαλέγονται και να ενεργούν οι άνθρωποι.

— Φαντάζομαι πως όλοι σάς ρωτούν για το φινάλε της ταινίας σας…
Ναι. (χαμογελάει)

— Να υποθέσω πως δεν θα θέλατε να το σχολιάσετε.
Σωστά!

— Γιατί;
Πιστεύω πως η ταινία είναι τα πάντα.

— Εννοείτε πως αποτελεί ένα αδιαίρετο σώμα.
Ακριβώς!

— Δίνει την αίσθηση ενός ποιήματος…
Σας ευχαριστώ.

Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι: “Το σινεμά δεν αφορά τη γλώσσα, αλλά την κίνηση και τη δράση” Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία. Φωτ.: NEOPA, Fictive

— Αυτό είχατε κατά νου; Έναν πιο αφαιρετικό τόνο, που επιδιώξατε και ακολουθήσατε, γράφοντας την ιστορία και σκηνοθετώντας την;
Στις προηγούμενες ταινίες μου χρησιμοποίησα εκτεταμένους διαλόγους. Με τους διαλόγους τοποθετείς τις αντιδράσεις των χαρακτήρων μεταξύ τους. Το αίτιο και το αιτιατό ξεκαθαρίζουν. Επίσης το κοινό παρακολουθεί, καταλαβαίνει και χωνεύει πιο εύκολα την πλοκή. Ωστόσο, αν θέλω να είμαι ειλικρινής με τον εαυτό μου, η συγκεκριμένη φόρμα τείνει να γίνεται βαρετή και επαναλαμβανόμενη, συγκριτικά με την ποίηση και τη μουσική. Σέβομαι τα πιο φιλολογικά φιλμ, αλλά επιδιώκω κάτι ανώτερο. Όταν η Έικο Ισιμπάσι μου παρουσίασε το πρωτότυπο μουσικό της σκορ και συζητήσαμε την ιδέα της επένδυσης από εμένα με εικόνες, χωρίς ήχο, σκέφτηκα να το προσεγγίσω με τρόπο που δεν είχα κάνει ποτέ στο παρελθόν, οπότε αντιμετώπισα μια καινούρια δημιουργική πρόκληση.

— Αγαπάτε τις μεγάλες κινηματογραφικές ανατροπές; Όπως στις περιπτώσεις του Χίτσκοκ, ή της «Έκτης Αίσθησης» πιο συγκεκριμένα…
Προσωπικά δεν προτιμώ τα κραυγαλέα twists. Είμαι υπέρ πιο λεπτών αλλαγών στην πλοκή, όπως για παράδειγμα όταν ένας περιφερειακός χαρακτήρας εξελίσσεται σε σημαντικότερο όσο προχωρά η ιστορία. Στα μελοδράματα του Ντάγκλας Σερκ, ο «δεύτερος» άνδρας κάνει πιο έντονη την παρουσία του όσο αναπτύσσεται η πλοκή και αλλάζει τη δυναμική, προκαλώντας στον θεατή μια πιο μεστή εμπειρία.

Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι: “Το σινεμά δεν αφορά τη γλώσσα, αλλά την κίνηση και τη δράση” Facebook Twitter
Φωτ.: NEOPA, Fictive
Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι: “Το σινεμά δεν αφορά τη γλώσσα, αλλά την κίνηση και τη δράση” Facebook Twitter
Φωτ.: NEOPA, Fictive

— Παρότι πολλοί λένε πως το θέμα δεν κάνει την ταινία, όσο το βλέμμα, η προσέγγιση, ο τρόπος, από το σενάριο ως την εκτέλεση και το μοντάζ, στη φιλμογραφία σας η θεματολογία διαφοροποιείται θεαματικά από ταινία σε ταινία. Πώς επιλέγετε το θέμα, που κάθε φορά φαίνεται να απέχει πολύ από το προηγούμενο που σας ενδιέφερε μια άλλη στιγμή;
Μακάρι να ήξερα (γελάει). Αν το καλοσκεφτώ, συμβαίνει σταδιακά, και προκύπτουν ιδέες πολύ μακρινές μεταξύ τους, σε προέλευση και συνάφεια, που αρχίζω να ενώνω τα κομμάτια τους, ώσπου να μορφοποιούνται. Δεν έχω εντοπίσει μια πραγματική μέθοδο ανακάλυψης και συρραφής θεμάτων. Βασικά ψάχνω απελπισμένα να βρω κάτι ουσιαστικό, που να φτάσω σε σημείο να το διηγηθώ. Πρόσφατα ανακάλυψα πως η έρευνα και η έμπρακτη συμμετοχή μου με βοηθούν σημαντικά, γενικά μιλώντας. Στην περίπτωση του «Ο διάβολος δεν υπάρχει», η μουσική της Έικο προκάλεσε τις εικόνες. Ταξίδεψα ως την περιοχή όπου ζει και εργάζεται για να αναζητήσω έμπνευση κι εκεί βρήκα τις επωδούς της φύσης και των ανθρώπων που εργάζονται και μοιράζονται τις ίδιες παραστάσεις, βιώνοντας κοινά προβλήματα.

— Γιατί κάποια στιγμή «καρφώσατε» μια κάμερα στο αυτοκίνητο;
Γιατί το αμάξι είναι κινούμενο αντικείμενο (χαμογελάει). Ειδικά σε αυτήν τη σεκάνς, ο φακός απεικονίζει τη συνομιλία των εποχούμενων και επειδή συχνά οι διάλογοι τραβάνε σε διάρκεια, η κίνηση βοηθά τον ρυθμό. Πολλές φορές θεατές μού επισημαίνουν πως η τοποθέτηση της κάμερας προδίδει υποκειμενικό πλάνο. Το να βάλω την κάμερα στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου έτσι ώστε να δείχνει τι αφήνει πίσω μαρτυρά την πρόθεσή μου να δείξω πως οι ταινίες μου δεν αφορούν μόνο το προσωπικό βλέμμα όσων κοιτάζουν μπροστά, ή όποιου συνομιλεί με αυτούς, αλλά τον χώρο του φιλμ, επιβεβαιώνοντας πως πρόκειται για έργο μυθοπλασίας.

— Θεωρείτε τον εαυτό σας περισσότερο σεναριογράφο ή σκηνοθέτη; Και ποιος από τους δυο διορθώνει περισσότερο τον άλλον;
Σκηνοθέτη, ωστόσο αισθάνομαι πως συχνά προβάλλω τα σενάριά μου πάνω στον τρόπο που σκηνοθετώ. Αν και εκτιμώ πως κυρίως σκηνοθετώ, γράφω σενάρια συχνότερα από ό,τι επιθυμώ γιατί όποτε ζητώ από άλλους να το κάνουν, δεν μου κάθονται σωστά, δεν μου ταιριάζουν.

Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι: “Το σινεμά δεν αφορά τη γλώσσα, αλλά την κίνηση και τη δράση” Facebook Twitter
Φωτ.: NEOPA, Fictive

— Θα σας ταίριαζε να γυρίσετε μια ταινία σε άλλη γλώσσα;
Θα ήταν υπέροχο, καθώς πιστεύω πως το σινεμά δεν αφορά τη γλώσσα, αλλά την κίνηση και τη δράση. Αν όντως μου δοθεί αυτή η ευκαιρία, κάτι που ελπίζω, εύχομαι να μπορέσω να αποβάλω την ευαισθησία στη μητρική μου γλώσσα και να ξεπεράσω την ανησυχία μου για την ακρίβεια στις λεπτομέρειες.

— Ο τίτλος, «Ο διάβολος» ή, αν θέλετε, «το κακό δεν υπάρχει», χρησιμοποιήθηκε κυριολεκτικά ή μεταφορικά;
Και τα δυο, κατά κάποιον τρόπο. Μπορείς να πεις πως το κακό δεν υπάρχει στη φύση. Ακόμη κι ένα καταστροφικό τσουνάμι δεν το αποκαλούμε «διαβολικό». Όσοι διαφωνούν με τον τίτλο εντοπίζουν τις δυνάμεις του κακού στον τρόπο που επιλέγουν να συνδιαλέγονται και να ενεργούν οι άνθρωποι. Κι όποτε συμβαίνει αυτό, ο τίτλος ισχύει, με μια ειρωνική διάσταση.

— Τέλος, ποια είναι η γνώμη σας για την επιλογή της Ιαπωνίας να υποβάλει επίσημα την ταινία του Βιμ Βέντερς «Perfect Days» για την κατηγορία της καλύτερης διεθνούς ταινίας στα επερχόμενα Όσκαρ;
Το βρίσκω υπέροχο! Άλλωστε αγαπώ πολύ το σινεμά του Βέντερς από τη δεκαετία του '70 και του '80 και με έχει επηρεάσει βαθιά. Το γεγονός πως γύρισε στη χώρα μου αυτή την ταινία του που δεν έχω προλάβει ακόμη να δω, αν και έχω ακούσει καλά λόγια, με πρωταγωνιστή τον σπουδαίο ηθοποιό Κότζι Γιακούσο, είναι μια εξαιρετική κίνηση και συμφωνώ με την υποβολή της ταινίας για τη βράβευση της Ακαδημίας.

Η ταινία «Ο διάβολος δεν υπάρχει» θα προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες από τις 15/2

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

EVIL DOES NOT EXIST

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Evil does not exist: Ο σπουδαίος Ρ. Χαμαγκούτσι κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στη Βενετία

Η παραβολή του Ιάπωνα σκηνοθέτη για το περιβάλλον ήταν η καλύτερη ταινία μετά το «Poor Things» του Golden Lion King, Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μάικλ Μαν

Οθόνες / Μάικλ Μαν: «Δεν θεωρώ τον εαυτό μου συναισθηματικό σκηνοθέτη»

Ένας από τους σπουδαιότερους εν ζωή σκηνοθέτες μιλά στη LiFO γι' αυτό που τον εξιτάρει περισσότερο στο σινεμά (του), με αφορμή το «Φεράρι» που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλεξάντερ Πέιν: «Νομίζετε πως οι παλιοί σκηνοθέτες κάθονταν να αναλύουν τις ταινίες τους;»

Οθόνες / Αλεξάντερ Πέιν: «Νομίζετε πως οι παλιοί σκηνοθέτες κάθονταν να αναλύουν τις ταινίες τους;»

Ο βασιλιάς της κινηματογραφικής χαρμολύπης και ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους κινηματογραφιστές σε μια ζουμερή συζήτηση με αφορμή τα «Παιδιά του χειμώνα», μια από τις καλύτερες ταινίες της σεζόν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ