Μεγαλέξανδρε, «agapimou»!

«Μέγας Αλέξανδρος, η γέννηση ενός θεού» Facebook Twitter
Τολμηρός, καινοτόμος όσο και ευφυής στρατηλάτης που μάλιστα δεν δίσταζε να πολεμά στην πρώτη γραμμή, αψηφώντας τον κίνδυνο.
0

Απόλυτο δίκιο έχουν οι αρχαιολόγοι και οι ιστορικοί –ανάμεσά τους η «δική μας» Καλλιόπη Λημναίου-Παπακώστα, που σκάβει από το 2011 στην Αλεξάνδρεια– οι οποίοι συμμετέχουν στο δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ για τον Μεγαλέξανδρο που ανέβηκε χτες στην πλατφόρμα του Netflix όταν συμφωνούν πως το θρασύ, ορμητικό όσο και χαρισματικό αυτό «τζόβενο» που κατέκτησε μέσα σε λίγα χρόνια την αχανή, πανίσχυρη τότε Περσική Αυτοκρατορία, φτάνοντας μέχρι τις πηγές του Γάγγη στην Ινδία, ήταν μια πολύ ιδιαίτερη όσο και αντιφατική προσωπικότητα.

Τολμηρός, καινοτόμος όσο και ευφυής στρατηλάτης, που μάλιστα δεν δίσταζε να πολεμά στην πρώτη γραμμή, αψηφώντας τον κίνδυνο, οραματιστής, μορφωμένος, ευγενής, εξερευνητής, αλλά ταυτόχρονα μεγαλομανής, βάναυσος, εκδικητικός, απρόβλεπτος, στο φάσμα της σχιζοφρένειας. Κανείς δεν ήξερε ποιο πρόσωπο θα έδειχνε κάθε φορά, ούτε βέβαια γνωρίζουμε πώς θα εξελισσόταν τόσο ο ίδιος όσο και η ελληνιστική αυτοκρατορία που δημιούργησε αν δεν άφηνε την τελευταία του πνοή τον Ιούνιο του 323 π.Χ. στη Βαβυλώνα, σε ηλικία μόλις 33 ετών. Γεγονός είναι πάντως ότι ο μύθος που δημιούργησε παραμένει ισχυρός και το ενδιαφέρον γι’ αυτόν αμείωτο, υπάρχουν δε ακόμα χώρες που ερίζουν για την κληρονομιά του, όπως η δική μας, με τους μέχρι πρότινος «ακατονόμαστους» γείτονες, αν και αυτό το τελευταίο δεν απασχολεί καθόλου το διάρκειας έξι επεισοδίων ντοκιμαντέρ.

Πουθενά δεν αμφισβητείται η ελληνικότητα του Αλέξανδρου –κάποια στιγμή, μάλιστα, η Ολυμπιάδα τον προσφωνεί «agapimou»–, κάτι που σίγουρα κολακεύει το εγχώριο κοινό, «χρυσώνοντας» κιόλας κάπως το χάπι για τους υπερπατριώτες! 

Το οποίο ντοκιμαντέρ βρήκα κατώτερο του αναμενομένου, ίσως και λόγω της «πολυφωνίας» (έχει τρεις σκηνοθέτες και δύο σεναριογράφους), παρότι διαθέτει κάποιες αρετές και παραθέτει ορισμένα ενδιαφέροντα στοιχεία. Αυτά αφορούν κυρίως τα ευρήματα των ανασκαφών στην Αλεξάνδρεια όπου κατά την κ. Παπακώστα βρίσκεται, πιθανότατα, ο μεγαλοπρεπής τάφος-μαυσωλείο του Αλέξανδρου, η ανεύρεση του οποίου αποτελεί ένα από τα «άγια δισκοπότηρα» της αρχαιολογίας.

Στα συν είναι η εστίαση στη διαρκή εσωτερική πάλη που βίωνε ο Αλέξανδρος εξαιτίας των πολλών του αντιφάσεων, με τον ίδιο του τον εαυτό να εμφανίζεται ως ο πιο επικίνδυνος εχθρός που αντιμετώπισε ποτέ· η σύγκριση των «βίων παράλληλων» Αλέξανδρου και Δαρείου, με τον δεύτερο να απεικονίζεται πιο δυναμικός και αποφασιστικός απ' όσο έμεινε στη Ιστορία, μολονότι ανίκανος εν τέλει να αποσοβήσει το μοιραίο· η ανάδειξη στο πρόσωπο της συζύγου του και μετέπειτα ερωμένης του Αλέξανδρου, Στατείρας, του αναβαθμισμένου ρόλου των γυναικών στην περσική αυλή και, βέβαια, η «out and proud» παρουσίαση της σχέσης του Αλέξανδρου με τον Ηφαιστίωνα, η οποία ήταν, κατά τα φαινόμενα, κάτι παραπάνω από φιλική. 

«Μέγας Αλέξανδρος, η γέννηση ενός θεού» Facebook Twitter
Ο έρωτας των δύο ανδρών λειτουργεί και ως κράχτης.

Ο έρωτας των δύο ανδρών λειτουργεί και ως κράχτης, αφού ήδη στην αρχή του 1ου επεισοδίου εμφανίζονται σε τρυφερές περιπτύξεις με μια μάλλον σύγχρονη γκέι αισθητική – στην πορεία δεν βλέπουμε άλλη τόσο έντονα φορτισμένη ερωτική σκηνή, ούτε συμβαίνει κάποια εξέλιξη, υπάρχει όμως ταυτόχρονα μια σαφής αναφορά στην απενοχοποιημένη πρόσληψη της ομοφυλοφιλίας στην αρχαία Ελλάδα, έστω και δίχως παραπομπή σε συγκεκριμένες ιστορικές πηγές (ένα γενικότερο φαινόμενο στα ιστορικά ντοκιμαντέρ αυτού του τύπου που μάλλον συμβαίνει για λόγους ευκολίας). Εξ αυτού φρύαξαν κάποιοι υπερπατριώτες στα σόσιαλ, με πρώτο τον γνωστό πρώην διεθνή ποδοσφαιριστή, κι αυτό το τελευταίο από μόνο του δίνει πόντους στη σειρά! Πουθενά, επίσης, δεν αμφισβητείται η ελληνικότητα του Αλέξανδρου –κάποια στιγμή, μάλιστα, η Ολυμπιάδα τον προσφωνεί «agapimou»–, κάτι που σίγουρα κολακεύει το εγχώριο κοινό, «χρυσώνοντας» κιόλας κάπως το χάπι για τους εν λόγω υπερπατριώτες! 

Γενικά μιλώντας, και παρότι είναι μια μέτρια παραγωγή που δεν διεκδικεί ιδιαίτερες σκηνοθετικές ή υποκριτικές δάφνες (ξεχωρίζουν κάπως ο Mido Hamada στον ρόλο του Δαρείου και η Agni Scott ως Στάτειρα, ενώ οριακά πειστικός είναι ο Αλέξανδρος του Buck Braithwaite), το ντοκιμαντέρ βλέπεται μάλλον ευχάριστα αν δεν το πάρεις και πολύ στα σοβαρά, με τον θεατή σε αρκετές περιπτώσεις να νομίζει ότι βλέπει ένα low budget ριμέικ του «Αλέξανδρου» του Όλιβερ Στόουν που γυρίστηκε είκοσι χρόνια πριν.

Σε αυτό συμβάλλουν το επικό στοιχείο και η μεταφυσική «αύρα» που συνοδεύουν τον Αλέξανδρο και η συνδρομή της μάντισσας-αφηγήτριας, όπως και κάποιες εξωτερικές ομοιότητες των τωρινών πρωταγωνιστών με τους τότε. Δεν λείπουν όμως και οι αστοχίες, κυρίως ενδυματολογικές αλλά και αναφορικά με τις αναπαραστάσεις μαχών. Επιπλέον, με την αφήγηση να επικεντρώνεται στην Περσική Εκστρατεία και την προσωπική αντιπαράθεση Αλέξανδρου - Δαρείου αφενός, στη σταδιακή «θεοποίηση» του Αλέξανδρου αφετέρου, κάποιες επίσης σημαντικές ιστορικές πτυχές θίγονται από ελάχιστα έως καθόλου.

«Μέγας Αλέξανδρος, η γέννηση ενός θεού» Facebook Twitter
Το ντοκιμαντέρ βλέπεται μάλλον ευχάριστα, αν δεν το πάρεις και πολύ στα σοβαρά.

Ανάμεσά τους η σχέση του νεαρού Αλέξανδρου με τον δάσκαλό του Αριστοτέλη, η μάχη στη Χαιρώνεια (για την οποία τρέχει μια ενδιαφέρουσα έκθεση αυτόν τον καιρό στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης), η πολύμηνη πολιορκία της Τύρου και η σφαγή που ακολούθησε (προβάλλεται, αντίθετα, η λιγότερο γνωστή, αλλά επίσης δύσκολη πολιορκία της Αλικαρνασσού, οι κάτοικοι της οποίας επίσης σφαγιάστηκαν), η πυρπόληση της Περσέπολης, η εκστρατεία στην Ινδία, η πολιτική του φιλοσοφία και ο γάμος του με τη Ρωξάνη. Δεν «χωρούσαν», δεν θεωρήθηκαν τόσο αξιόλογες;

Δίνεται, ωστόσο, αρκετή έμφαση στην επίσκεψη του Αλέξανδρου στον ναό του Άμμωνα Δία στην όαση της Σίβα μετά την παράδοση της Αιγύπτου, στη σημασία και στους συμβολισμούς της κίνησης αυτής – ένα ταξίδι που περιγράφεται και ως «εσωτερικό», με την Αίγυπτο να γίνεται και εξ αυτού κορυφαίος πνευματικός τουριστικός προορισμός για τους επόμενους αρκετούς αιώνες. Γυρνώντας από εκεί, ο «αναγεννημένος» Μακεδόνας στρατηλάτης στέφεται Φαραώ και ανακηρύσσεται και επίσημα «υιός θεού» λίγο πριν από την τελική αναμέτρηση με τον Δαρείο στα Γαυγάμηλα.

Αξιοσημείωτη είναι, τέλος, η αναφορά στη χρήση ψυχοτρόπων ουσιών σε μαγικοθρησκευτικές τελετές στην αρχαιότητα (όπως συμβαίνει όταν η Ολυμπιάδα «αποκαλύπτει» στον γιο της το θεϊκό του ριζικό και όπως επίσης υπονοείται ότι συνέβη κατά την παραμονή του Αλέξανδρου στον ναό του Άμμωνα), έστω κι αν μοιάζει η σκηνή εκείνη να γυρίστηκε προς άγραν θεατών, ενώ χάρη στο ντοκιμαντέρ αυτό έμαθα και μια αρχαία λέξη που αγνοούσα, την ανδροκτασία – οι Ανδροκτασίες, κόρες της Έριδας, είναι θηλυκοί δαίμονες που παρίσταντο στη σφαγή ανθρώπων.

Alexander: The Making of a God | Official Trailer | Netflix

   

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ