Ο «Βασιλιάς Λιρ» με δέρμα φιδιού

Ο «Βασιλιάς Λιρ» με δέρμα φιδιού Facebook Twitter
Ποιοι είναι όλοι αυτοί που μπαινοβγαίνουν φουριόζοι στη σκηνή, επιδεικνύοντας τα μοδάτα κοστούμια, τα φιδίσια παλτά και τα τατουάζ τους, παίζοντας τους μαφιόζους και τραβώντας πιστόλια χωρίς να πείθουνε κανέναν; Φωτ.: © Κarol Jarek
0

Μπορούμε σήμερα να συνδεθούμε με το τραγικό; Μπορούμε να το προσεγγίσουμε με την ίδια ένταση, με την ίδια προσήλωση, όπως οι Αρχαίοι και οι Ελισαβετιανοί;

Είμαστε, άραγε, ικανοί να κατανοήσουμε την πολυεπίπεδη σημειολογία των μύθων που εκείνοι δημιούργησαν; Να εξιχνιάσουμε την πολυσημία των λέξεων που εκείνοι επινόησαν; Μπορούμε να πιούμε νερό από την ίδια πηγή; Να συμμεριστούμε το δέος τους για το άπειρο και απερινόητο του Θεού και της Φύσης για την ακατάλυτη ένταση μεταξύ της ελευθερίας και του πεπρωμένου, τον αρχέγονο τρόμο τους απέναντι στο γυμνό γεγονός της ύπαρξης; Έχουμε το θάρρος να εισέλθουμε μαζί τους στο σπήλαιο της οδύνης και της γνώσης, στη μαύρη τρύπα του «τίποτα»;

«Το αρχαίο δεν είναι ένα γάντι που φοριέται από το μοντέρνο κατά βούληση», σημειώνει ο Τζορτζ Στάινερ στο εμβληματικό βιβλίο του Ο θάνατος της τραγωδίας. Στα έργα του Σοφοκλή, του Σαίξπηρ ή του Ρακίνα το τραγικό ήταν συνυφασμένο με μια ολοκληρωμένη κοσμοθεωρία, που ήταν κοινή για όσους συμμετείχαν σε ένα θεατρικό γεγονός. Δεν είναι απλώς ότι συγγραφείς, ηθοποιοί και θεατές μιλούσαν την ίδια γλώσσα, είχαν τις ίδιες τελετουργικές παραδόσεις ή ήταν πιο εξασκημένοι από εμάς στην παραγωγή και αφομοίωση ενός πυκνού, περίτεχνου ποιητικού λόγου μέγιστης εντάσεως και πολυπλοκότητας· είναι ότι για εκείνους τους θεατές η τραγική πράξη ενεργοποιούσε δυνάμεις ανώτερες από τον άνθρωπο. Η μικρή ιδιωτική εμπειρία είχε τη θέση της στη μεγάλη αλυσίδα των όντων (την ελισαβετιανή scalae naturae), στη γενική κοσμική τάξη που ρύθμιζαν οι θεοί.

Μου είναι, συνεπώς, δύσκολο να καταλάβω, έχοντας παρακολουθήσει την παράσταση του Εθνικού, πώς μπορεί να ανεβάσει κανείς τον Βασιλιά Λιρ περιφρονώντας κατάφωρα την τραγική διάσταση αυτής της, κατά τον Μπλουμ, «πιο τραγικής απ’ όλες τις τραγωδίες του Σαίξπηρ».

Η τραγωδία είναι «εκείνη η μορφή τέχνης που προϋποθέτει το αβάσταχτο βάρος της παρουσίας του Θεού», καταλήγει ο Στάινερ. Αν το ειδικό αυτό βάρος εκλείψει, όπως έχει συμβεί στην εποχή μας, τι συνεπάγεται μια τέτοια απώλεια για τη σχέση μας με τα εν λόγω κείμενα; Μπορούμε να έρθουμε σε επαφή με τον τραγικό πυρήνα τους ή/και, ακόμη δυσκολότερα, να τον αναβιώσουμε επί σκηνής; Ή μήπως το τραγικό είναι πλέον ανέφικτο ως θεατρική εμπειρία και μόνο το γκροτέσκο μπορεί να παρει τη θέση του, όπως υποστηρίζει ο Γιαν Κοτ στο περίφημο δοκίμιό του για τον Βασιλιά Λιρ;

Ο «Βασιλιάς Λιρ» με δέρμα φιδιού Facebook Twitter
Δυστυχώς, το χιλιοειδωμένο πλέον αυτό εύρημα της «πειραγμένης» κινηματογραφικής οθόνης αφήνει τον θεατή σε σύγχυση, μονίμως αποπροσανατολισμένο. Φωτ.: © Κarol Jarek

Νομίζω πως, όσο κι αν πέρασαν οι αιώνες, όσο κι αν το θέατρο κατάντησε διασκέδαση, όσο κι αν αλλοιώθηκαν οι κοινοί αισθητικοί κώδικες, όσο κι αν εξαχνώθηκε το μυστήριο των λέξεων, όσο κι αν χάθηκε το θεϊκό νόημα ή η ποίηση έπαψε να είναι υπόθεση συλλογική, υπάρχει ακόμα η δυνατότητα, αλλά, προπαντός, η επιθυμία να εξερευνήσουμε και να συνδεθούμε με το τραγικό. Ίσως γιατί εμείς –ή κάποιοι από εμάς– δεν σταματήσαμε ποτέ να πιστεύουμε σε φαντάσματα νεκρών βασιλιάδων, σε διψασμένες για αίμα Ερινύες, σε μάγισσες με προφητικά καζάνια. Ίσως γιατί ακόμη περιφερόμαστε τρελοί και αόμματοι μέσα στην καταιγίδα, φέροντας «τραύματα βαθιά μέχρι τον νου» μας. Ίσως γιατί ακόμα μας αφορά ο σπαραγμός, ο διαμελισμός, η μεταποίηση του υπαρξιακού τρόμου σε τέχνη, «το μέγα θέατρο της τρέλας», που λέει εδώ ο Σαίξπηρ.

Μου είναι, συνεπώς, δύσκολο να καταλάβω, έχοντας παρακολουθήσει την παράσταση του Εθνικού, πώς μπορεί να ανεβάσει κανείς τον Βασιλιά Λιρ περιφρονώντας κατάφωρα την τραγική διάσταση αυτής της, κατά τον Μπλουμ, «πιο τραγικής απ’ όλες τις τραγωδίες του Σαίξπηρ». Η πρόθεση του σκηνοθέτη, όπως την περιγράφει στο πρόγραμμα της παράστασης, να υιοθετήσει για το έργο μια ερμηνεία ριζοσπαστική, η οποία να «αποκρούει στερεότυπα – τα όποια στερεότυπα έχουν κατά καιρούς αφήσει τη σκόνη τους πάνω στο ερμηνευτικό και παραστασιακό επίστρωμα του έργου», αναδεικνύεται στην πράξη άκρως παραπλανητική και παραπλανημένη.

Ναι, καμία αντίρρηση, να διώξουμε τη σκόνη, να παραμερίσουμε τους γέροντες με τις λευκές γενειάδες και τις παραδοσιακές «καταιγίδες», αλλά να βάλουμε στη θέση τους τι; Ποιοι είναι όλοι αυτοί που μπαινοβγαίνουν φουριόζοι στη σκηνή, επιδεικνύοντας τα μοδάτα κοστούμια, τα φιδίσια παλτά και τα τατουάζ τους, παίζοντας τους μαφιόζους και τραβώντας πιστόλια χωρίς να πείθουνε κανέναν; Ουδέποτε ανεγείρεται ένας κόσμος με νόημα ή, έστω, διεστραμμένη γοητεία ενώπιόν μας∙ όλη η αγωνία και η μέριμνα διοχετεύεται στην κατασκευή μιας ασυνήθιστης, αντισυμβατικής όψης που θα ξενίσει τον θεατή ανατρέποντας τις προκατασκευασμένες αντιλήψεις του περί της αναπαράστασης σαιξπηρικών έργων. Φαίνεται ότι το βασικό ερώτημα-πρόκληση που τέθηκε εδώ δεν ήταν «τι μπορώ να πω για τον Λιρ σήμερα;» αλλά «πώς θα κάνω τον Λιρ να φαίνεται μοντέρνος;». Το αποτέλεσμα αυτής της συλλογιστικής είναι ένα κούφιο περίβλημα –το δέρμα ενός φιδιού χωρίς το σώμα του. Το εκδιωγμένο, ντροπιασμένο, βασανισμένο σώμα του Λιρ δεν υπάρχει πουθενά.

Ο «Βασιλιάς Λιρ» με δέρμα φιδιού Facebook Twitter
Αξιομνημόνευτη ως αδελφή-οχιά η Αλεξία Καλτσίκη (Γκόνεριλ), ενώ με θέρμη αποδίδει την αυξανόμενη θετική δύναμη του Δούκα του Όλμπανι ο Παντελής Δεντάκης (αριστ.). Φωτ.: © Κarol Jarek
Ο «Βασιλιάς Λιρ» με δέρμα φιδιού Facebook Twitter
Μια κόρη που λατρεύει τον πατέρα της εκδιώκεται αδίκως∙ ένας γιος το ίδιο∙ όλοι οι ιεροί οικογενειακοί δεσμοί θρυμματίζονται ανεπανόρθωτα. Φωτ.: © Κarol Jarek
Ο «Βασιλιάς Λιρ» με δέρμα φιδιού Facebook Twitter
Αλέκος Συσσοβίτης και Ανθή Ευστρατιάδου σε σκηνή της παράστασης. Φωτ.: © Κarol Jarek

Δύο εικονολήπτες ακολουθούν κατά πόδας τους ηθοποιούς, επιλέγοντας κάθε στιγμή την καταλληλότερη γωνία λήψης και προβάλλοντας την εικόνα στην τραχιά, πλαστική επιφάνεια του «τοίχου» που βρίσκεται στο βάθος, απέναντί μας, σαν ένα είδος «πειραγμένης» κινηματογραφικής οθόνης. Δυστυχώς, η υπερχρησιμοποιημένη αυτή μέθοδος (πόσες παραστάσεις του καλοκαιριού δεν βασίστηκαν στην ίδια λογική;), έτσι όπως υιοθετείται εδώ, αφήνει τον θεατή σε σύγχυση, μονίμως αποπροσανατολισμένο, να μην ξέρει πού να πρωτοκοιτάξει –τους ηθοποιούς στη σκηνή ή στην οθόνη;–, καθιστώντας αδύνατη την όποια ουσιαστική σύνδεση με τα πρόσωπα και τα συναισθήματά τους.

Πράγματι: μπορεί η live κινηματογράφηση να πολλαπλασιάζει τις οπτικές πληροφορίες ή να κατευθύνει το βλέμμα μας σε λεπτομέρειες που δεν θα γινόντουσαν αντιληπτές διά γυμνού οφθαλμού (γκρο πλαν σε δύο στόματα που συνωμοτούν ή σε δύο μάτια που ανοίγουν διάπλατα), ακόμη και να αποκαλύπτει δράσεις που λαμβάνουν χώρα εκτός σκηνής (όπως η «αυτοκτονία» του Γκλόστερ)∙ τίποτε από όλα αυτά, όμως, δεν εκτελείται με τρόπο που να γεννά ρυθμό, να καλλιεργεί ατμόσφαιρα, να ερεθίζει την αισθητική μας ή να αιφνιδιάζει τις προσδοκίες μας, ακολουθώντας κάποια γόνιμη στρατηγική σχολιασμού ή ακόμη και εναντίωσης στην κανονικότητα της αφηγηματικής ροής. Αντ’ αυτού, τη φορτώνει με μια υπερπροσφορά ανούσιων δεδομένων, βραχυκυκλώνοντάς την με το προαιώνιο άγχος: Πώς να γεμίσουμε το κενό; (Όπως όπως...)

Κατά συνέπεια, παρατηρείται το εξής παράδοξο: παρόλη την έμφαση στην εικόνα, εμείς δεν σχηματίζουμε καμία «εικόνα», ούτε κινηματογραφική ούτε θεατρική, αλλά μένουμε μετέωροι σε έναν αφιλόξενο, ψυχρό και ανερμάτιστο ενδιάμεσο «χώρο», όπου ο λόγος δεν εξασφαλίζει καμία ηδονή και οι ερμηνείες καμία συγκίνηση. Κι επαναλαμβάνω το ερώτημα: γιατί να επιλέξει κανείς τον Λιρ, αν δεν ενδιαφέρεται για το συναίσθημα; Γιατί να επιλέξει αυτή την τραγωδία, όπου τόσο η περίσσεια της αγάπης όσο και η ακρότητα των αντιθέτων της, του μίσους, της ντροπής, της αχαριστίας, αγγίζουν ύψη πρωτοφανή και ανυπέρβλητα;

Ο «Βασιλιάς Λιρ» με δέρμα φιδιού Facebook Twitter
Έχοντας κληθεί να ερμηνεύσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο σε εξαιρετικά σύντομο διάστημα, ο Γιάννης Νταλιάνης έχει ακόμη πολύ δρόμο να διανύσει και ίσως να μην τον διανύσει ποτέ. Φωτ.: © Κarol Jarek

Μια κόρη που λατρεύει τον πατέρα της εκδιώκεται αδίκως∙ ένας γιος το ίδιο∙ όλοι οι ιεροί οικογενειακοί δεσμοί θρυμματίζονται ανεπανόρθωτα∙ παιδιά κλοτσούν τους γέροντες γονείς τους κι αυτοί αποτρελαίνονται εν μια νυκτί∙ καμία ανακούφιση, καμία ελπίδα, καμία διέξοδος δεν μοιάζει εφικτή, το σκοτάδι απειλεί να μας καταπιεί, κι όμως εδώ, σε τούτη την παράσταση, τίποτε από όλα αυτά δεν αποδίδεται, τίποτε από όλα αυτά δεν ταρακουνά το θυμικό μας. Πόσο αδιάφορους μας αφήνουν, μεταξύ άλλων, οι περίφημες σκηνές της καταιγίδας; Αυτή η κάθοδος στην κόλαση της υπαρξιακής απογύμνωσης εδώ εκτυλίσσεται σε έναν φθαρμένο καναπέ στα παρασκήνια, σαν να μην τρέχει τίποτα.

Έχοντας κληθεί να ερμηνεύσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο σε εξαιρετικά σύντομο διάστημα, δηλαδή μετά την αποχώρηση του Λεωνίδα Κακούρη, ο Γιάννης Νταλιάνης έχει ακόμη πολύ δρόμο να διανύσει και ίσως να μην τον διανύσει ποτέ. Προς το παρόν, η προσπάθειά του εξαντλείται σε σχήματα εξωτερικά. Υπάρχει, βέβαια, μια στιγμή, η επανασύνδεση του Λιρ με την Κορντέλια (Ιωάννα Κολλιοπούλου) στο τέλος του έργου, όταν ραγίζει ελαφρώς το γενικότερο μονωτικό περίβλημα της παράστασης και οι δύο ηθοποιοί μεταδίδουν κάτι από την αβάσταχτη συγκίνηση της ύστατης συνάντησης πατέρα - κόρης.

Αξιομνημόνευτες ως αδελφές-οχιές η Αλεξία Καλτσίκη (Γκόνεριλ) και η Ανθή Ευστρατιάδου (Ρίγκαν), ενώ με θέρμη αποδίδει την αυξανόμενη θετική δύναμη του Δούκα του Όλμπανι ο Παντελής Δεντάκης

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ