«Τhe Doctor»: Όλοι οι σύγχρονοι προβληματισμοί σε μια παράσταση

Τhe Doctor του Robert Icke, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου Facebook Twitter
Ο θεατής νιώθει ότι παρακολουθεί μια ανθρωποφαγική διαδικασία –και όχι μια πολύπλοκη διαμάχη–, όπου οι «κακοί» υπέρμαχοι των ταυτοτήτων και οι αδίστακτοι συνάδελφοι της Ρουθ, όλοι πραγματικοί «killers», την κατασπαράσσουν σε δημόσια θέα, οδηγώντας την στην αυτοκτονία. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
0

«Είμαι γιατρός»: Αυτή είναι η τελευταία φράση που βγαίνει από τα χείλη της Ρουθ Γουλφ προτού αυτοκτονήσει. «Είμαι γιατρός»: Αυτή είναι η φράση που επαναλαμβάνει, ξανά και ξανά, κατά τη διάρκεια του έργου, κάθε φορά που καλείται να υπερασπιστεί τον εαυτό της ενώπιον των κατηγόρων της. «Είμαι γιατρός»: Αυτή είναι η αποστολή της, η χαρά και η αγωνία της, η κοσμοθεωρία της. Τέλος, είναι γιατρός: κι αυτό σημαίνει ότι ουδόλως την απασχολεί το χρώμα του δέρματος, οι πολιτικές πεποιθήσεις, οι σεξουαλικές προτιμήσεις, η κοινωνική καταγωγή ή η οικονομική επιφάνεια του/της ασθενούς της.

Ακριβώς γι’ αυτό, ακριβώς επειδή η Ρουθ Γουλφ σκέφτεται και ενεργεί ως γιατρός, θα εμποδίσει την είσοδο του ιερέα Ράις στο δωμάτιο της Έμιλι Ρόναν, της δεκατετράχρονης που πεθαίνει από σήψη λόγω των επιπλοκών μιας αυτοσχέδιας άμβλωσης. Όσον αφορά τη Ρουθ, κανένας δεν έχει δικαίωμα –ας είναι κι ο Θεός ο ίδιος– να ταράξει τα ύστατα λεπτά γαλήνης που απομένουν στην ανυποψίαστη κοπέλα. Η αιφνίδια εμφάνιση του ιερέα ενώπιόν της θα πρόδιδε την κρισιμότητα της κατάστασης και θα οδηγούσε την άτυχη σε άγριο θάνατο. Ο εκπρόσωπος του Θεού, όμως, έχει διαφορετική άποψη: αν δεν προσφέρει στην Έμιλι την τελευταία μετάληψη, αν δεν ανακουφιστεί η αμαρτωλή ψυχή της, τότε είναι που η νεαρή πραγματικά θα υποφέρει – τα πύρινα δεινά της κολάσεως.  

Το έργο, ενώ ξεκινά με τις καλύτερες προϋποθέσεις, στην πορεία υποκύπτει σε φλυαρία και παραδίδεται σε δραματουργικό «ξεχείλωμα».

Η Ρουθ υπερισχύει, ο ιερέας εκδιώκεται, οι παριστάμενοι γιατροί διχάζονται: έπραξε σωστά η διευθύντριά τους ή μήπως ξεπέρασε τα όρια; Το περιστατικό μαθεύεται, το σκάνδαλο δεν αργεί να ξεσπάσει. Η κοινή γνώμη παίρνει φωτιά. Οι χριστιανικές οργανώσεις την κατηγορούν για ασέβεια απέναντι στο ιερό δικαίωμα της μετάληψης. Οι εβραϊκές οργανώσεις τη στηρίζουν, επιμένοντας ότι η Ρουθ στοχοποιείται ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο, επειδή είναι μια Εβραία γυναίκα σε επιφανή θέση. Το ζήτημα παίρνει ολοένα ευρύτερες διαστάσεις: μήπως η πράξη της Ρουθ υποκρύπτει και ρατσιστικά κίνητρα; Θα φερόταν με τον ίδιο βίαιο τρόπο στον ιερέα Ράις αν ο τελευταίος δεν ήταν μαύρος; Μήπως η Ρουθ έχει ασυνείδητες προκαταλήψεις λόγω της υψηλής μορφωτικής και κοινωνικής θέσης της; Με ποιο κριτήριο επιλέγει τους γιατρούς που εργάζονται στο ίδρυμα; Μήπως δείχνει προτίμηση στους Εβραίους; Γιατί προσλαμβάνει τόσο πολλές γυναίκες; Ποια η θέση της στο ακανθώδες ζήτημα της άμβλωσης; Είναι pro-choice ή pro-life; Και ποιον ρόλο έπαιξε ως προς αυτό το γεγονός το ότι και η ίδια είχε κάνει έκτρωση στην εφηβεία της;

Τhe Doctor του Robert Icke, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου Facebook Twitter
Αρκούντως αμφιλεγόμενος ο Νίκος Χατζόπουλος στον ρόλο του ιερέα. Φωτ.: Έφη Γούση

Ο ξέφρενος, επιθετικός χορός που στήνεται γύρω της οδηγεί τη Ρουθ σε αυξανόμενη απόγνωση. Μόνη εναντίον όλων, θα πέσει θύμα της cancel culture, θα συκοφαντηθεί, θα παραιτηθεί, θα χάσει όλα όσα πάλεψε μια ζωή για να αποκτήσει. Ο συγγραφέας στέκεται κριτικά απέναντι στις πολιτικές της ταυτότητας, θέτοντας ζωτικά ερωτήματα. Είναι, τελικά, αναγκαίες οι ταυτότητες; Δημιουργούν και ισχυροποιούν ομάδες, προστατεύουν μειονότητες, ευνοούν τη διεκδίκηση δικαιωμάτων εκ μέρους των μη προνομιούχων και των περιθωριοποιημένων ή, αντιθέτως, συνθέτουν τεχνητές, δήθεν καθολικής ισχύος οντότητες, εμμένουν στην περιορισμένη οπτική τους, βάζουν «ετικέτες», ακυρώνουν την πολυπλοκότητα και τη ρευστότητα της υπάρξης, το διαρκές «γίγνεσθαι», προτάσσοντας ένα παγιοποιημένο, οριστικό και αμετάλλακτο «είναι»;

«Δεν αντέχω άλλο αυτή την ατελείωτη κατάτμηση των ανθρώπων σε φυλές και μικρότερες φυλές μικρότερων φυλών... Κόβετε την ανθρωπότητα στη μέση τόσες φορές, που στο τέλος θα πάψει να υπάρχει», διαμαρτύρεται αγανακτισμένη η Ρουθ ενώπιον του τηλεοπτικού πάνελ ακτιβιστών και πανεπιστημιακών που την ανακρίνει αναζητώντας τα βαθύτερα κίνητρά της. Εκείνη επιμένει: «Είμαι γιατρός, δεν ανήκω σε ομάδες». Παρόλο που το κείμενο τείνει σαφώς προς το μέρος της, αναδεικνύοντας το υψηλό τίμημα το οποίο πληρώνει για την ακεραιότητά της (ακόμη και ο ιερέας, στο τέλος, το αναγνωρίζει αυτό), ο Icke αποθαρρύνει την αγιοποίηση της Ρουθ. Αρνείται να την παρουσιάσει ως αθώο θύμα των όρνεων της πολιτικής ορθότητας ή ως μάρτυρα της επιστήμης που ηττάται από τους φανατικούς της θρησκείας. Αφήνει, δηλαδή, ανοιχτό το ενδεχόμενο αποδόμησης της ηρωίδας, φυτεύοντας τον σπόρο της αμφιβολίας στο μυαλό του θεατή: είναι πράγματι η οπτική της Ρουθ τόσο συμπεριληπτική όσο ισχυρίζεται η ίδια ή μήπως χρωματίζεται ασυνείδητα από τα προνόμια της φυλής και της τάξης της; Διαθέτει όντως μια τόσο διευρυμένη συνείδηση ή είναι χάρη στην –υψηλή και οχυρωμένη– θέση εξουσίας της που θέτει εαυτόν υπεράνω πάσης φύσεως διαχωρισμών;

Τhe Doctor του Robert Icke, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου Facebook Twitter
Στην παράσταση του Αμφι-θεάτρου, όμως, παίζουν όλοι/-ες τόσο εριστικά, καθίστανται τόσο αντιπαθείς, ώστε δεν μπορούμε να μπούμε σε δίλημμα: είναι προαποφασισμένη η αρνητική «όψη» των αντιπάλων της Ρουθ, είναι όλες/-οι τέρατα. Φωτ.: Έφη Γούση

Ετούτη η ευαίσθητη ισορροπία αποδεικνύεται κρίσιμη όσον αφορά την επιτυχή έκβαση της (όποιας) σκηνικής παρουσίασης του έργου. Χρειάζεται ένας επιδέξιος χειρισμός των φωνών, έτσι ώστε να διατηρηθεί ζωντανή και γόνιμη η αντιπαράθεση, να βιώσει πράγματι το κοινό έναν εσωτερικό διχασμό. Στην παράσταση του Αμφι-θεάτρου, όμως, παίζουν όλοι/-ες τόσο εριστικά, καθίστανται τόσο αντιπαθείς, ώστε δεν μπορούμε να μπούμε σε δίλημμα: είναι προαποφασισμένη η αρνητική «όψη» των αντιπάλων της Ρουθ, είναι όλες/-οι τέρατα. Επιθυμούν να την ισοπεδώσουν και το επιτυγχάνουν δίχως ενδοιασμούς. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, εξουδετερώνεται το σημαντικότερο ζητούμενο ενός έργου, το οποίο δεν έχει να προσφέρει πολλά άλλα, αν όχι αυτή την κινητοποίηση της κριτικής μας ικανότητας.

Προφανώς, η σκηνοθετική οδηγία της ψυχρότητας και της αποστασιοποίησης υπήρξε καθοριστική όσον αφορά το συνολικό αποτέλεσμα. Γίνεται εξαρχής φανερό ότι όλα εδώ εκτυλίσσονται μέσα από μια κλινική ματιά, σε ένα αποστειρωμένο περιβάλλον (αυτό που στοιχειοθετεί σκηνογραφικά η Εύα Μανιδάκη) και διαμέσου ενός «παγωμένου» ερμηνευτικού στυλ που υιοθετείται αρχικά ακόμη και από την πρωταγωνίστρια. Θα έλεγε κανείς ότι η κατεύθυνση και η αισθητική αυτή όχι μόνο συνάδει με το βλέμμα της κεντρικής ηρωίδας και με τον κόσμο όπου εκείνη κατοικεί αλλά, ταυτόχρονα, ξορκίζει τον συναισθηματισμό, τοποθετώντας εύστοχα τον θεατή στη θέση του κοινωνικού επιστήμονα που καλείται να εξετάσει ανεπηρέαστος τις συμπεριφορές των ηρώων στο προσωπικό του μικροσκόπιο. 

Κι ενώ ακούγεται έξοχο ως πρόθεση, στην πράξη, έτσι όπως υλοποιείται σκηνικά, η αποστασιοποίηση καταντά απωθητική στρυφνότητα που αποδεκατίζει τη δυνατότητα αναστοχασμού. Ο θεατής, δηλαδή, νιώθει ότι παρακολουθεί μια ανθρωποφαγική διαδικασία –και όχι μια πολύπλοκη διαμάχη–, όπου οι «κακοί» υπέρμαχοι των ταυτοτήτων και οι αδίστακτοι συνάδελφοι της Ρουθ, όλοι πραγματικοί «killers», την κατασπαράσσουν σε δημόσια θέα, οδηγώντας την στην αυτοκτονία. 

Τhe Doctor του Robert Icke, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου Facebook Twitter
Φωτ.: Βάσια Αναγνωστοπούλου

Αυτό είναι το ένα μεγάλο πρόβλημα. Το άλλο αφορά το ίδιο το έργο, το οποίο, ενώ ξεκινά με τις καλύτερες προϋποθέσεις, στην πορεία υποκύπτει σε φλυαρία και παραδίδεται σε δραματουργικό «ξεχείλωμα»: γιατί χρειάζεται να παρακολουθήσουμε τόσο αναλυτικά όλες τις ενδονοσοκομειακές διαβουλεύσεις, τις διαδικασίες και τις ψηφοφορίες, τις ατελείωτες συζητήσεις για το πρωτόκολλο; Ακόμη και η παρέμβαση της αριβίστριας υπουργού Υγείας θα μπορούσε να περιοριστεί, είναι όλα όσα λέει τόσο αφόρητα προβλέψιμα ώστε μας εξαντλεί.   

Η ακατάσχετη παράθεση κοινωνικών ζητημάτων δοκιμάζει επίσης τις αντοχές του θεατή: μα πόσα κολοσσιαία θέματα να διαχειριστεί κανείς σε ένα βράδυ; Αν στο πρώτο μέρος έχουμε αντισημιτισμό, σεξισμό, ρατσισμό, αμβλώσεις, παιδική κακοποίηση και εκκλησιαστική διαφθορά, τότε στο δεύτερο πρέπει να προσθέσουμε απαραιτήτως τρανσφοβία, νόσο Αλτσχάιμερ, ευθανασία και αυτοκτονία μέσω exit hood (πλαστικής σακούλας στο κεφάλι). Ένας βομβαρδισμός από hashtags, τα οποία, ακριβώς επειδή εκτοξεύονται προς το μέρος μας με τέτοια επιπολαιότητα, ενεργοποιούν τη διαβόητη ασπίδα απάθειας με την οποία έχουμε πλέον μάθει να «περιδιαβαίνουμε» καθημερινά τις δυσάρεστες ειδήσεις στο κινητό μας.

Επιδιώκοντας να σμιλέψει υποκριτικά την περιπέτεια (με την αριστοτελική έννοια) της Ρουθ, η Στεφανία Γουλιώτη κατασκευάζει μια μάσκα ειρωνείας επενδυμένη με εσάνς υπερβολικής αυτοπεποίθησης στα όρια της αλαζονείας, μεταδίδοντας έτσι την αίσθηση ενός ανθρώπου που δεν αμφισβητεί εύκολα τον εαυτό του. Σταδιακά, όσο καταρρέει το σύμπαν της και οι βεβαιότητές της κλονίζονται, η μάσκα αυτή αρχίζει να ραγίζει και να σπάει σε χίλια κομμάτια. Η εν λόγω πορεία, όμως, αποδίδεται από την ηθοποιό εξωτερικά: ουδόλως νιώθουμε να συμμετέχουμε στη διαδικασία – το σπάσιμο της μάσκας φαντάζει τόσο τεχνητό, ώστε μας αφήνει απογοητευτικά ασυγκίνητους.

Αρκούντως αμφιλεγόμενος ο Νίκος Χατζόπουλος στον ρόλο του ιερέα, ενώ η Μαριάννα Δημητρίου και η Αμαλία Νίνου σκιαγραφούν δύο ιδιαιτέρως συμπαθείς χαρακτήρες.

Τέλος, στα ελάχιστα θετικά στοιχεία της παράστασης, το παιχνίδι με το φύλο και το χρώμα των ηθοποιών (καθ’ υπόδειξη του συγγραφέα) αιφνιδιάζει καίρια τον θεατή, κάνοντάς τον να απολέσει, έστω προσωρινά, τα εδραιωμένα κριτήρια αναγνώρισης των άλλων.   

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFΟ δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κατερίνα Ευαγγελάτου: Ο ιερός χώρος της Επιδαύρου έχει γίνει πιο ανοιχτός σε περισσότερους πειραματισμούς

Πολιτισμός / Κατερίνα Ευαγγελάτου στον Guardian: Ο ιερός χώρος της Επιδαύρου έχει γίνει πιο ανοιχτός σε πειραματισμούς

Οι δηλώσεις της Καλλιτεχνικής διευθύντριας του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στο αφιέρωμα του Guardian - «Συναρπάζει το κοινό και ωθεί ορμητικά το θέατρο προς τον 21ο αιώνα»
LIFO NEWSROOM
85’ με την Εύα Μανιδάκη

Design / Eύα Μανιδάκη: «Η Επίδαυρος είναι ένα θέατρο που μπορεί εύκολα να καταπιεί τα πάντα»

Λίγο πριν αναχωρήσει για την Επίδαυρο, όπου την περιμένει το σκηνικό που έχει φτιάξει για τον Ιππόλυτο του Ευριπίδη, η αρχιτέκτονας και σκηνογράφος μιλά στην LiFO για την αγάπη της για το θέατρο και την αρχιτεκτονική.
M. HULOT
5 Μήδειες

Portraits 2024 / 5 έξοχες Μήδειες στην Επίδαυρο

Σε μια από τις πιο πολυσυζητημένες παραστάσεις του φετινού Φεστιβάλ Επιδαύρου, την κατά Κάστορφ «Μήδεια», η Μαρία Ναυπλιώτου, η Στεφανία Γουλιώτη, η Ευδοκία Ρουμελιώτη, η Αγγελική Παπούλια και η Σοφία Κόκκαλη προσέγγισαν το πολύπτυχο πρόσωπο της ηρωίδας με ένστικτο, δύναμη, συναίσθημα και πρωτόγνωρη πίστη, εγγράφοντας αλησμόνητες ερμηνείες σε μια ανεπανάληπτη νεωτερική και ποιητική προσέγγιση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δύο μέρες με καύσωνα στα γυρίσματα της δεύτερης σεζόν του «Maestro»

Αποκλειστικό / Δύο μέρες με καύσωνα στα γυρίσματα της δεύτερης σεζόν του «Maestro»

Πολύμηνα γυρίσματα σε Αθήνα και Παξούς και καταιγιστικές εξελίξεις έρχονται στον ακόμα πιο σκοτεινό και φιλόδοξο δεύτερο κύκλο της σειράς του Χριστόφορου Παπακαλιάτη, που φέρνει τους ήρωες αντιμέτωπους με τις συνέπειες των πράξεών τους.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
ΧΟΥΒΑΡΔΑΣ

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Χωρίς την τέχνη, δεν υπάρχει η ζωή»

Η νέα δημιουργία του σπουδαίου σκηνοθέτη, «Μυστήριο 76: Don’t Look Back» φέρει τη σκηνοθετική αλλά και τη συγγραφική του υπογραφή, και μετατρέπει τις αποθήκες του Παλαιού Ελαιουργείου της Ελευσίνας στο ξενοδοχείο-φάντασμα Hotel Spectre.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ