«Ο κόσμος αλλοίωσις, ο βίος υπόληψις»: Σαν να είχαμε ανάγκη τα «Παιδιά του χειμώνα»

«Ο κόσμος αλλοίωσις, ο βίος υπόληψις»: Σα να είχαμε ανάγκη τα «Παιδιά του χειμώνα» Facebook Twitter
Ο κόσμος τριγύρω είναι επιρρεπής στη στρέβλωση και στη μεταβολή, αλλά η ζωή μας αποτελεί προϊόν της δικής μας αντίληψης, ανήκει σ’ εμάς.
0

«Ο ΚΟΣΜΟΣ ΑΛΛΟΙΩΣΙΣ, ο βίος υπόληψις», λέει σε σπαστά αλλά ευκρινή ελληνικά ο χαρακτήρας του Πολ Τζιάματι κάποια στιγμή στα «Παιδιά του χειμώνα», τσιτάροντας Δημόκριτο μέσω των «διαλογισμών» του Μάρκου Αυρήλιου στο σύγγραμμά του «Τα εις εαυτόν». Ο κόσμος τριγύρω είναι επιρρεπής στη στρέβλωση και στη μεταβολή, αλλά η ζωή μας αποτελεί προϊόν της δικής μας αντίληψης, ανήκει σ’ εμάς.

Σε κάποια άλλη στιγμή της ταινίας ο ίδιος χαρακτήρας, ο αιώνιος βοηθητικός λέκτορας Πολ Χάναμ, λέει ότι αυτό το βιβλίο στοχασμών και αποφθεγμάτων του Ρωμαίου αυτοκράτορα και φιλόσοφου αποτελεί κατά τη –διόλου ταπεινή– άποψή του «τη Βίβλο, το Κοράνι και την Μπαγκαβάτ Γκίτα στη συσκευασία του ενός. Και το καλύτερο απ' όλα; Δεν υπάρχει ούτε μια αναφορά στον Θεό».

Ωραία και σοφά και διαχρονικά όλα αυτά, μόνο που, όπως ανακαλύπτει εν τέλει και ο ίδιος, πάντα μπορεί να υπάρξει μια εμπειρία ή ένα γεγονός ή μια συναναστροφή που μπορεί να σε διαμορφώσει με τον πιο καθοριστικό τρόπο.

Εκτός των άλλων, με τη συναισθηματική της φινέτσα και την καταπραϋντική της θαλπωρή, η ταινία του μακρινού συγγενή μας Αλεξάντερ Πέιν προσφέρει και μια καλοδεχούμενη αποκλιμάκωση των εντάσεων και των «διχασμών» που προκάλεσε άθελά της στο ελληνικό κοινό η ταινία του «δικού μας» Γιώργου Λάνθιμου. Μπορούμε να απολαύσουμε τα «Παιδιά του χειμώνα» (The Holdovers) κοινή συναινέσει.

Θυμήθηκα κάποτε στη Θεσσαλονίκη που στη μία αίθουσα του Ολύμπιον έπαιζε το Νεμπράσκα του Αλεξάντερ Πέιν και στην άλλη το Nymphomaniac του Λαρς Φον Τρίερ. Οι δύο προβολές τελείωναν συγχρόνως σχεδόν και αναπόφευκτα τα δύο «κοινά» συναντήθηκαν κατά την έξοδο. Ήταν σαν να βλέπεις να ξεπροβάλλουν από το σκοτάδι δύο διαφορετικοί ανθρωπότυποι. Εμείς σκυθρωποί και παγωμένοι και εκείνοι χαμογελαστοί και θερμοί.

Αυτά είναι τα καλά της αίθουσας. Στο σπίτι δύσκολα υποβάλλεται κανείς με τον ίδιον τρόπο, δύσκολα παίρνει μια ταινία τόσο προσωπικά.

Λέει κι άλλες ελληνικούρες και λατινικούρες ο Πολ Χάναμ –πάντα με τη μορφή και το ύφος του Πολ Τζιαμάτι– στην ταινία του Πέιν, η οποία ήδη μοιάζει κλασικά «χριστουγεννιάτικη» (με την πιο ιδανική έννοια): «Δεν γεννιόμαστε μόνο για τον εαυτό μας» (Κικέρων). Πέρα από τα ωραία αποφθέγματα όμως, πιο κρίσιμες και πιο συγκινητικές είναι οι δικές του ατάκες, ακόμα κι αν προδίδουν τα κολλήματα και τις ψευδαισθήσεις του.     

«Δεν υπάρχει τίποτα καινούργιο στην ανθρώπινη εμπειρία, κύριε Τάλι», λέει στον ευαίσθητο και εξεγερμένο νεαρό οικότροφο με τον οποίον ξέμειναν μαζί στις γιορτές. «Κάθε γενιά νομίζει ότι επινόησε την ακολασία ή τον πόνο ή την εξέγερση, αλλά κάθε παρόρμηση και όρεξη του ανθρώπου, από το αηδιαστικό μέχρι το μεγαλειώδες, βρίσκεται πάντα εδώ γύρω σου. Έτσι λοιπόν, πριν απορρίψεις κάτι ως βαρετό ή άσχετο, να θυμάσαι ότι, αν θέλεις πραγματικά να κατανοήσεις το παρόν ή τον εαυτό σου, πρέπει να ξεκινήσεις από το παρελθόν. Η ιστορία, βλέπεις, δεν είναι απλώς η μελέτη του παρελθόντος. Είναι και μια εξήγηση του παρόντος».

Ωραία και σοφά και διαχρονικά όλα αυτά, μόνο που, όπως ανακαλύπτει εν τέλει και ο ίδιος, πάντα μπορεί να υπάρξει μια εμπειρία ή ένα γεγονός ή μια συναναστροφή που μπορεί να σε διαμορφώσει με τον πιο καθοριστικό τρόπο.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ