Η χαμένη ρίζα

ΦΟΝΙΣΣΑ Facebook Twitter
Το πρόσφατο κινηματογραφικό παράδειγμα της «Φόνισσας», που ξέφευγε από τετριμμένες και στείρες αναπαραστάσεις, αναζωογονώντας το ενδιαφέρον για το folk horror, ήταν χαρακτηριστικό για το πώς μπορούμε να δούμε με νέα οπτική κλασικά έργα. © Γιώργος Τατάκης
0

ΕΧΕΙ ΔΙΑΠΙΣΤΩΘΕΙ ΤΑ τελευταία χρόνια μια τάση οπισθοδρόμησης στην τηλεοπτική μυθοπλασία που συνίσταται στην άντληση θεμάτων από το παρελθόν, ειδικότερα από τις δεκαετίες 1950-1960, αλλά και στην εστίαση σε παραδοσιακές κοινωνικές δομές της ελληνικής επαρχίας (όπως Κρήτη, Μάνη και Θεσσαλικός Κάμπος).

Το έναυσμα γι’ αυτό το πισωγύρισμα υπήρξε η απρόσμενη επιτυχία των «Άγριων Μελισσών» του ΑΝΤ1 εν μέσω πανδημίας το 2019, σε μια περίοδο όπου η μυθοπλασία βρισκόταν σε γενικότερη καθίζηση στους προγραμματισμούς των ελληνικών καναλιών. Στα χρόνια που ακολούθησαν, οι σειρές εποχής άρχισαν να ξεφυτρώνουν η μία μετά την άλλη, προσπαθώντας να επαναλάβουν το σουξέ τους, με αποκορύφωμα τη φετινή σεζόν 2023-2024. Πάνω από δέκα σειρές εποχής παρήλασαν στους τηλεοπτικούς δέκτες μας, συχνά με τίτλους που θα έλεγε κανείς πως έρχονται κατευθείαν από τη δεκαετία του ’50, όπως «Το Προξενιό της Ιουλίας» (Alpha) και «Ψυχοκόρες» (ΑΝΤ1+). Μερικές ακόμα: «Σασμός» (Alpha), «Η Μάγισσα» (ΑΝΤ1), «Οι Πανθέοι» (ΣΚΑΙ), «Το Ναυάγιο» (MEGA), «Η Παραλία» (ΕΡΤ1), «Ηλέκτρα» (ΕΡΤ1), «Έρωτας φυγάς» (OPEN).

Αλλά αυτή η τάση μοιάζει να είναι έτοιμη να μεταπηδήσει από τη μικρή στη μεγάλη οθόνη. Η κινηματογραφική «Φόνισσα», μεταφορά της ομώνυμης νουβέλας του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη σε σκηνοθεσία Εύας Νάθενα, έσπασε τα ταμεία τον προηγούμενο μήνα, ενώ μέσα στις γιορτές ακολούθησε ο «Καπετάν Μιχάλης» του Νίκου Καζαντζάκη, σε σκηνοθεσία Κώστα Χαραλάμπους, και ετοιμάζεται κι ο «Καποδίστριας», μία ακόμα ιστορική βιογραφία του Γιάννη Σμαραγδή.

Ο διχασμός μεταξύ αρχαίας Ελλάδας και Βυζαντίου και η «σχιζοφρενική» στάση μας απέναντι στον δυτικοευρωπαϊκό πολιτισμό οδήγησαν σε έναν «στείρο σχολαστικισμό» από τη μια και στη μη «γονιµοποίηση της λαϊκής παράδοσης και τη µεταφορά της στον χώρο της έντεχνης παιδείας, µε εµφατική εξαίρεση την ποίηση» από την άλλη.

Προφανώς, οι σεναριογράφοι πάντα αναζητούσαν έμπνευση στη λογοτεχνία ή τοποθετούσαν την πλοκή τους στην ελληνική επαρχία. Δεν είναι καινούργιο φαινόμενο. Ωστόσο, αυτή η νεόκοπη εμμονή με ιστορίες από το παρελθόν γίνεται σε τέτοιο βαθμό που καταλήγει σε έναν παροξυσμό νοσταλγίας. Ήμασταν πάντα τόσο παρελθοντολάγνοι ή απλώς η μυθοπλασία βρήκε ένα ακόμα πρόσφορο και πιασάρικο πεδίο προς άγραν θεμάτων; Μήπως υποβόσκει εδώ η επιθυμία για κάποια χαμένη αυθεντικότητα;

Περιπτώσεις αιφνίδιας επιστροφής στην παράδοση μπορούμε να διακρίνουμε και σε άλλους χώρους. Αν και υπήρχαν και παλιότερα παραδείγματα συγγραφέων που έγραφαν σε τοπικό ιδίωμα, όπως ο Σωτήρης Δημητρίου, η απρόσμενη επιτυχία του «Γκιακ» του Δημοσθένη Παπαμάρκου (Αντίποδες 2014 και Πατάκης 2020), τα διηγήματα του οποίου ήταν γραμμένα σε αρβανίτικη ντοπιολαλιά, ήταν η απαρχή για να ενσκήψει στη νεοελληνική λογοτεχνία την τελευταία δεκαετία μια νέου τύπου ηθογραφία, με αρκετά βιβλία, και μάλιστα και νέων ηλικιακά συγγραφέων, να γράφονται σε τοπικές διαλέκτους.

Στον χώρο του τραγουδιού πάλι, αν και ανέκαθεν υπήρχαν δημιουργοί που πατούσαν πάνω στο δημοτικό και παραδοσιακό τραγούδι, καλλιτέχνες από διαφορετικά είδη, όπως ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου, ο Γιάννης Χαρούλης και η Μαρίνα Σάττι, που είτε πατούν πάνω στα χνάρια της παράδοσης είτε την παντρεύουν με σύγχρονους ήχους, γνωρίζουν πιένες στη γενιά των 20άρηδων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η περίπτωση του «Αφούση», διασκευής ενός παραδοσιακού σκοπού από την Κάσο, που τον έκανε γνωστό ο τραγουδοποιός Καίσαρας Κίκης και έγινε μεγάλη επιτυχία το περασμένο καλοκαίρι στα νησιώτικα πανηγύρια και σε συναυλίες και άλλων καλλιτεχνών.

Αφούσης - Καίσαρας Κίκης

Παρ’ όλα αυτά, και ανεξάρτητα από τις επί μέρους προθέσεις και το ταλέντο των δημιουργών, αυτή η αναδρομή στην παράδοση που μας προέκυψε αίφνης και που μπορεί να εντοπιστεί σε ποικίλες πολιτισμικές εκφάνσεις, δεν είναι παρά επιδερμική και δεν καταφέρνει να εξελιχτεί σε γόνιμη συνομιλία. Τι κι αν μοιάζει να αποκτήσαμε ξαφνικά αγάπη για τα τσαρούχια και τις φουστανέλες, τις βεντέτες και τους σασμούς και όλο το φολκλόρ της ελληνικής επαρχίας, στην πραγματικότητα παραμένουμε πάντα δειλοί μπροστά στην πιθανότητα μιας μετωπικής σύγκρουσης με το παρελθόν ή μιας εμβάθυνσης σε αυτό.

Καταναλώνουμε μανιωδώς στις οθόνες μας εικόνες με τσεμπεροφορούσες και μυστακοφόρους σε καφενεία, βρίσκουμε γοητευτικές τις ντοπιολαλιές, χορεύουμε μπάλους στα πανηγύρια στις Κυκλάδες, που κι αυτά γνωρίζουν νέες δόξες, και «γκρεμίζουμε» γήπεδα στο άκουσμα του «Πεχλιβάνη», αλλά την παράδοση δεν τολμάμε να την αγγίξουμε πραγματικά, είτε για να επαναπροσδιορίσουμε τη σχέση μας μαζί της είτε για να την ερμηνεύσουμε με σύγχρονα φίλτρα.

Το πρόσφατο κινηματογραφικό παράδειγμα της «Φόνισσας», που ξέφευγε από τετριμμένες και στείρες αναπαραστάσεις, αναζωογονώντας το ενδιαφέρον για το folk horror, και ανοίγοντας μια μεγάλη συζήτηση στη δημόσια σφαίρα για τη θέση της γυναίκας εκείνης της εποχής, ήταν χαρακτηριστικό για το πώς μπορούμε να δούμε με νέα οπτική κλασικά έργα και αυτό να είναι κάτι που να απευθύνεται και σε ένα ευρύ κοινό.

Αν κοιτάξουμε την ακόμα πιο μεγάλη εικόνα, όλα αυτά δεν είναι παρά εκδηλώσεις μιας βαθιάς αντίφασης που ταλανίζει τη νεοελληνική κοινωνία και αφορά τη διαχρονική σχέση μας με την Ιστορία και τον πολιτισμό.

Πρόκειται γι’ αυτή την «αντιφατική ταυτότητα» του νεοέλληνα που είχε επισημάνει ο Κορνήλιος Καστοριάδης. Ο διχασμός μεταξύ αρχαίας Ελλάδας και Βυζαντίου και η «σχιζοφρενική» στάση μας απέναντι στον δυτικοευρωπαϊκό πολιτισμό οδήγησαν σε έναν «στείρο σχολαστικισμό» από τη μια και στη μη «γονιµοποίηση της λαϊκής παράδοσης και τη µεταφορά της στον χώρο της έντεχνης παιδείας, µε εµφατική εξαίρεση την ποίηση» από την άλλη. «Περηφανευόµαστε ότι είµαστε απόγονοι των αρχαίων, αλλά για να µάθουµε τι έλεγαν και τι ήταν οι αρχαίοι πρέπει να προσφύγουµε σε ξένες εκδόσεις και σε ξένες µελέτες» (διάλεξη του Κορνήλιου Καστοριάδη στον Τριπόταµο Τήνου, 20 Aυγούστου 1994).

Επίσης, ας μην ξεχνάμε πόσο απότομη ήταν η μετάβαση από τις αγροτικές δομές της κοινωνίας μέχρι τον εκσυγχρονισμό, την αστικοποίηση και την αστυφιλία, από το ’60 και μετά, που σάρωσε την ελληνική επαρχία. Από τα προικώα, τα προξενιά και τις ψυχοκόρες μέχρι τα smartphones, η απόσταση είναι πολύ πιο μικρή από όσο θέλουμε να πιστεύουμε. Σαν κάτι να χάθηκε στον δρόμο κι από τότε να το αναζητούμε, χωρίς όμως να διαθέτουμε και την πνευματική ωριμότητα για να το διακρίνουμε και να το φιλτράρουμε. Ίσως αυτό, επίσης, να εξηγεί πολλά γι’ αυτήν την ανερμάτιστη και σπασμωδική σχέση μας με το παρελθόν, που καταλήγει ενίοτε σε περιστασιακές και επιφανειακές εκδηλώσεις λατρείας.

Ο Διονύσης Σαββόπουλος έχει περιγράψει με τον μοναδικό ευθύβολο τρόπο του στους στίχους του ακριβώς αυτήν την αντίφαση και την εναγώνια αναζήτηση ταυτότητας που μας διακατέχει:

«Ώσπου η δόλια η φωνή να βρει τη ρίζα εκείνη/που χάσαμε κι εγώ κι εσύ σαν Φραγκολεβαντίνοι/Φιλότεχνοι κι αλλήθωροι προς κάποια Δύση πάντα/που παραμόρφωσε γενιές, παλιά κι απ’ το τριάντα,/την ώρα που το μέσα μας κοβόταν σαν διαμάντι/στου Καζαντζίδη το λυγμό και στου Παπαδιαμάντη».

Αυτήν τη «χαμένη ρίζα» ίσως αναζητούμε διαρκώς και ψάχνουμε τρόπο να επανασυνδεθούμε μαζί της.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Όλα τα soundtrack των φετινών τηλεοπτικών σειρών

Μουσική / Η αναγέννηση των ελληνικών τηλεοπτικών soundtracks

Πολλά και αγαπημένα είναι τα τραγούδια που έχουν προκύψει από τις τηλεοπτικές σειρές που βρίσκονται σε περίοδο άνθησης -μετά από χρόνια- στην ελληνική τηλεόραση. Η LiFO παρουσιάζει μια καταγραφή όλων των soundtracks που ακούμε σε αυτές φέτος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Εύα Νάθενα: «Πήγα στη βιβλιοθήκη μου και χάιδεψα όλα τα βιβλία»

Τhe Book Lovers / Εύα Νάθενα: «Πήγα στη βιβλιοθήκη μου και χάιδεψα όλα τα βιβλία»

Στο πρώτο επεισόδιο της νέας σειράς podcast «The Book Lovers» ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την εικαστικό, σκηνογράφο και δημιουργό της ταινίας «Φόνισσα» για τα βιβλία που την διαμόρφωσαν και αγαπά.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί κανείς δεν μας προστατεύει από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Οπτική Γωνία / Γιατί δεν μας προστατεύει κανείς από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Η Κομισιόν στέλνει τη χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν έχει υιοθετήσει τα απαραίτητα σχέδια δράσης για την ηχορρύπανση. Τι σημαίνει αυτό για την καθημερινότητά μας; Μιλά στη LiFO ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Γεώργιος Παπανικολάου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας κανονικός αφελληνισμός

Οπτική Γωνία / Ένας κανονικός αφελληνισμός

Στη θέση εκείνων των ξένων που καλλιεργούσαν μια αληθινή σχέση με την Ελλάδα, πολλαπλασιάζονται τα φιμέ τζάμια των υπερπολυτελών τζιπ, αόρατοι και αδιάφοροι μεσάζοντες, αγοραστές επαύλεων που υπενοικιάζονται ή έχουν γίνει φρούρια με μικρούς ιδιωτικούς στρατούς τραμπούκων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός και θεωρητικός φυσικός μιλά για την προέλευση της συνείδησης, τoν εγκέφαλο ως κβαντική μηχανή και το μέλλον του ανθρώπου ως υβριδίου τεχνολογίας και βιολογίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Οπτική Γωνία / «Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Ένα 13χρονο παιδί δεν άντεξε την ομοφοβία και έδωσε τέλος στη ζωή του. Ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Σάββας Σαββόπουλος εξηγεί πώς μπορούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να εντοπίσουν έγκαιρα τα σημάδια της αυτοκτονικής διάθεσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ