Τι έμεινε από τη Μαρία;

Μαρία Κάλλας 100 χρόνια απ’ την γέννησή της. Facebook Twitter
H Μαρία Κάλλας το 1960. Φωτ.: REPORTERS ASSOCIES/Gamma-Rapho via Getty Images
0

Μεγαλεπήβολες εκδηλώσεις, οπερατικά γκαλά, παρουσιάσεις, εκθέσεις και πολλά άλλα ακούμε να διοργανώνονται ήδη από την αρχή αυτού του χρόνου προς τιμήν των 100 χρόνων από τη γέννηση της κατεξοχήν κορυφαίας υψίφωνου Μαρίας Κάλλας. Εκατό χρόνια γιορτάζονται από τη γέννηση της γυναίκας εκείνης που έφερε την επανάσταση στην όπερα και μας υπενθύμιζε το πραγματικό καθήκον ένας καλλιτέχνη. Αν, λοιπόν, αναρωτηθούμε γιατί ήταν τόσο ξεχωριστή η Κάλλας και αξίζει να τιμηθεί τόσο πολύ, αρκεί να σκεφτούμε ότι ήταν μια πραγματική καλλιτέχνιδα που δεν δίστασε να θέσει τον σεβασμό προς την τέχνη και το ωραίο πάνω από την προσωπική της ανάδειξη.Σε τέτοιο βαθμό μάλιστα υπερασπιζόταν τη μουσική ως ηθική αξία που οι γύρω της (συνεργάτες, Τύπος) δεν μπορούσαν να το κατανοήσουν, συνηθισμένοι σε μια εμπορευματοποιημένη προχειρότητα.

Στο πλαίσιό της η Κάλλας γινόταν τάχα «υπερβολική», «σκληρή», «αντιπαθητική». Διαμορφώθηκε έτσι από το 1955 και μετά μια πλασματική εικόνα για την Κάλλας που εστίαζε στην προσωπική της ζωή παρά στη συμβολή της στην τέχνη, ενώ δόθηκε έμφαση στις αδυναμίες της και όχι στις επιτυχίες της. Η Κάλλας απολύθηκε από τη «Μετροπόλιταν», «Η Κάλλας χωρίζει» υπήρξαν τίτλοι πρωτοσέλιδων σε εφημερίδες ανά τον κόσμο, που κλόνιζαν όλο και περισσότερο τον θρύλο που τώρα αποκαλούμε με μεγαλοπρέπεια «Μαρία Κάλλας». Το δυστυχές είναι βέβαια πως ακόμα και αν πέρασαν τόσα χρόνια και η Κάλλας έχει γίνει πλέον σύμβολο της όπερας, οι φήμες για τη ζωή της εξακολουθούν να κυκλοφορούν, ακυρώνοντας σε έναν βαθμό το σπουδαίο της έργο. Ήρθε η ώρα να ξεφύγουμε από ευτελείς φημολογίες και να αναλογιστούμε το ουσιαστικό στίγμα που άφησε στον χώρο της όπερας.

Βαθιά σκεπτόμενη, αναζητούσε τη μουσική όπως την όρισε ο Claude Debussy: «Η σιωπή ανάμεσα στις νότες». Μέσα σε αυτή την αμιγώς αισθητική παρά εμπορική ή διεκπεραιωτική θεώρηση της μουσικής, η Μαρία Κάλλας αγωνίστηκε σκληρά μέχρι και το τέλος της ζωής της για το ιδανικό του καλλιτέχνη ως ταπεινού υπηρέτη της τέχνης.

Για να το κατανοήσουμε πλήρως πρέπει να σκεφτούμε και την περίοδο κατά την οποία η Μαρία Κάλλας έκανε τις πρώτες της εμφανίσεις στη σκηνή. Επρόκειτο για την περίοδο του 1940-1950, οπότε οι μεγαλύτερες τραγουδίστριες των προηγούμενων δύο δεκαετιών (Κίρστεν Φλάγκσταντ, Ρόζα Πόνσελ, Κλαούντια Μούτσιο) σταδιακά άρχισαν να εγκαταλείπουν την οπερατική σκηνή, χάνοντας τα «φωνητικά πυροτεχνήματα» που διέθεταν στην αρχή της καριέρας τους. Η όπερα χρειαζόταν νέες σοπράνο, ικανές να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις τόσο των δυναμικών ρόλων της Νόρμα, της Αΐντα, της Ιζόλδης ή της Μπρουνχίλντε όσο και στην ευαισθησία των Madama Butterfly, Nedda, Mimi ή Maddalena.

Μαρία Κάλλας 100 χρόνια απ’ την γέννησή της. Facebook Twitter
Τον Απρίλιο του 1958 η Divina περιβάλλεται από το πλήθος μετά τον θρίαμβό της στη Σκάλα του Μιλάνου. Φωτ.: Keystone-France/Gamma-Keystone μέσω Getty Images

Σε αυτή την κρίσιμη στιγμή της όπερας ήρθε στο προσκήνιο η Κάλλας υπό την καθοδήγηση της δασκάλας της, της Ελβίρα ντε Ιντάλγκο, μιας κορυφαίας σοπράνο της δεκαετίας του 1920 που αναγνώρισε το ταλέντο της Μαρίας ήδη από τα πρώτα χρόνια της στην Ελλάδα και συντέλεσε σημαντικά στην ανάδειξή της. Παρότι θεωρούσε ότι η φωνή της Κάλλας ταίριαζε στο fach (κατηγοριοποίηση του τύπου φωνής) της δραματικής σοπράνο, την έμαθε την τέχνη του bel canto, σε σημείο ώστε να τραγουδάει άριες από τη Cenerentola του Rossini. Έτσι η Κάλλας έμαθε από πολύ νωρίς να προσαρμόζεται στις ανάγκες του ρόλου που αναλάμβανε, με αποτέλεσμα στο απόγειο της καριέρας της να ερμηνεύει ρόλους από την Carmen έως και τη Lucia di Lammermoor. Αξίζει μάλιστα να τονιστεί ότι προς έκπληξη του κοινού το 1949 ανέλαβε τον ρόλο της Ελβίρας από τους Πουριτανούς, που προοριζόταν για μια κολορατούρα σοπράνo, ταυτόχρονα με τον ρόλο της Μπρουνχίλντε από τη Βαλκυρία του Βάγκνερ!

Μαρία Κάλλας: Bizet's «Carmen Habanera», Αμβούργο 1962

Επειδή όμως όπερα δεν σημαίνει μόνο μουσική αλλά και ερμηνεία, δεν μπορούμε να μείνουμε μόνο στις φωνητικές της ικανότητες που αναδείκνυαν ισχυρές χαμηλές νότες αλλά και αυτό που ονόμασαν οι κριτικοί της εποχής «flute-like high notes» αλλά αξίζει να μιλήσουμε για την ηθοποιία της. Όταν το 1961 η Κατίνα Παξινού παρευρέθηκε σε μια πρόβα της «Μήδειας» με την Κάλλας στην Επίδαυρο, με το που εμφανίστηκε η υψίφωνος στη σκηνή, κρατώντας το πέπλο της Μήδειας μπροστά από το πρόσωπό της, ψιθύρισε με θαυμασμό στον Αλέξη Μινωτή: «Αυτή είναι η Μήδεια, η Μαρία είναι η Μήδεια». Το γεγονός δηλαδή ότι μια καταξιωμένη ηθοποιός όπως η Παξινού, που είχε ερμηνεύσει τον ρόλο της Μήδειας πολλές φορές, συγκινήθηκε από την ερμηνεία της Κάλλας αποτελεί τεκμήριο της δραματικότητάς της. Όπως είχε δηλώσει και η ίδια: «Δεν γνωρίζω τι μου συμβαίνει πάνω στη σκηνή. Κάτι μυστηριώδες με διακατέχει».

Μαρία Κάλλας 100 χρόνια απ’ την γέννησή της. Facebook Twitter
Η Μαρία Κάλλας με τον Αλεξη Μινωτή.

Πράγματι, στις ηχογραφήσεις της είτε από στούντιο είτε από παραστάσεις μπορεί κανείς να αισθανθεί τα συναισθήματα του ρόλου που υποδύεται, είτε πρόκειται για τη σπιρτάδα της Ροζίνας από τον Κουρέα της Σεβίλης είτε για την ψυχική αναστάτωση της Τόσκα, ακόμα και την περίοδο που η φωνή της άρχισε να χάνει την ευελιξία των προηγούμενων χρόνων – δεν έχασε όμως ποτέ το συναίσθημα. Ακόμα και το 1973-74, που έκανε το παγκόσμιο τουρ της, παρά τις φωνητικές ατέλειες δεν σταμάτησε να νιώθει τον χαρακτήρα που ερμήνευε. Ξαφνικά η Κάλλας, η Μαρία, εξαφανιζόταν και μεταμορφωνόταν, γινόταν η Λεονόρα, η Νόρμα, η Τόσκα, η Κάρμεν. Μάλιστα, αυτό γίνεται προφανές αν παρατηρήσουμε τα λιγοστά βίντεο από τα ρεσιτάλ της, στα οποία στο τέλος κάθε άριας χρειάζεται μερικά δευτερόλεπτα για να ξεφύγει από τη συναισθηματική φόρτιση του εκάστοτε χαρακτήρα και να δεχθεί το χειροκρότημα ως Μαρία Κάλλας, για το οποίο, όπως η ίδια είχε δηλώσει, είναι «η μόνη στιγμή που αισθάνομαι αγαπητή και αποδεκτή από το κοινό μου».

Μαρία Κάλλας 100 χρόνια απ’ την γέννησή της. Facebook Twitter
H ίδια σε πολλές της συνεντεύξεις δεν αναφέρθηκε πότε στον εαυτό της ως έναν θρύλο.

Εκτός, όμως, από την ξεχωριστή θεώρηση της Κάλλας ως τραγουδίστριας και ως ηθοποιού, θα την αδικούσαμε αν δεν αναφερόμασταν και στην καλλιτεχνική της φύση. H ίδια σε πολλές συνεντεύξεις της δεν αναφέρθηκε πότε στον εαυτό της θρύλο, αντίθετα έλεγε «τι είναι ένας θρύλος; Το κοινό με έχει φτάσει σε αυτό το σημείο. Αλλά είμαι ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Ίσως, αν δεν ήμουν, να τραγουδούσα καλύτερα». Δεν σκέφτηκε δηλαδή ούτε μια στιγμή την εικόνα της, τη φήμη της ή τα χρήματά της, παρά μόνο την τέχνη της. Πολλοί κριτικοί ίσως θεωρήσουν την απόφασή της να μη συνεχίσει την παράσταση της Νόρμα τον Ιανουάριο του 1958 στη Ρώμη, λόγω αρρώστιας, ως σκάνδαλο και προσβολή εκ μέρους της Κάλλας προς το κοινό της. Λίγοι όμως θα καταλάβουν πως αυτό που πραγματικά ήθελε η Κάλλας ήταν να αποφύγει την προσβολή προς τον συνθέτη, που τη θεωρούσε δεδομένη εάν ερμήνευε τον ρόλο της Νόρμα με «ανεπαρκή», κατ’ αυτήν, φωνή.

Maria Callas, «Casta Diva» (Bellini: Norma, Act 1). 9 Δεκεμβρίου 1958  στην Όπερα του Παρισιού.

Αυτό το περιβόητο παράδειγμα της Ρώμης μάς δείχνει πώς ακριβώς η Κάλλας αντιλαμβανόταν την τέχνη της. Μέσα από τις πράξεις της έδειξε ότι ένας καλλιτέχνης, τουλάχιστον της κλασικής μουσικής, δεν μπορεί να λειτουργεί όπως τον συμφέρει, να αναλαμβάνει ρόλους στους οποίους δεν μπορεί να ανταποκριθεί, να αναζητά μόνο το χειροκρότημα στο τέλος της άριας. Μας έμαθε ότι το χειροκρότημα και οι επευφημίες είναι απλώς μια συνέπεια και όχι η αιτία. Βαθιά σκεπτόμενη, αναζητούσε τη μουσική όπως την όρισε ο Claude Debussy: «Η σιωπή ανάμεσα στις νότες». Μέσα σε αυτή την αμιγώς αισθητική παρά εμπορική ή διεκπεραιωτική θεώρηση της μουσικής, η Μαρία Κάλλας αγωνίστηκε σκληρά μέχρι και το τέλος της ζωής της για το ιδανικό του καλλιτέχνη ως ταπεινού υπηρέτη της τέχνης.

Επομένως, το όνομα «Κάλλας» δεν παραπέμπει σε μια ντίβα με κομψά φορέματα και μεγαλοπρεπείς εμφανίσεις αλλά αφορά έναν άνθρωπο που αγωνίστηκε για το καλλιτεχνικό ιδεώδες. Ο αγώνας αυτός, όμως, δεν πήγαζε μόνο από την προσωπική έκφραση και ευχαρίστησή της από το τραγούδι. Τουναντίον, εφόσον αποφάσισε να ασχοληθεί με την τέχνη, αντιλήφθηκε τη σημαντική υποχρέωση που είχε απέναντί της· να δώσει τον καλύτερό της εαυτό, όχι για να τον απολαύσει το κοινό ή οι βασιλιάδες για τους οποίους τραγουδούσε, αλλά για να συμβάλει στην επίτευξη του ωραίου, μιας έννοιας σύμφυτης με τον ανθρώπινο πολιτισμό.

@operafanatic_

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Καραθάνος: Ο θάνατος είναι μια αποθέωση 

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
THE LIFO TEAM
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ