Astrud Gilberto: Η πικρή ιστορία του «κοριτσιού από την Ιπανέμα»

Astrud Gilberto: Η πικρή ιστορία του «κοριτσιού από την Ιπανέμα» Facebook Twitter
Yπήρξε για τον κόσμο (όλο τον κόσμο) η πιο δροσερή αύρα, η βελούδινη ανάσα της bossa nova, το γλυκό, μελαγχολικό τσίμπημα του αιώνιου καλοκαιριού. 
0



Η ΑΣΤΡΟΥΝΤ ΖΙΛΜΠΕΡΤΟ
δεν ήταν το κορίτσι που ενέπνευσε το διάσημο τραγούδι «Garota de Ipanema». Οι δημιουργοί του – οι τιτάνες της σύγχρονης βραζιλιάνικης μουσικής, Βινίσιους ντε Μοράες και Αντόνιο Κάρλος Ζομπίμ – το είχαν γράψει το 1962 για μια τρυφερή ύπαρξη ονόματι Ελοίζα Πινέιρο, την οποία από κοινού «χαλβάδιαζαν» όταν περνούσε τα βράδια από το Veloso, το μπαρ που σύχναζαν στην παραλία της Ιπανέμα στο Ρίο. Όταν όμως την επόμενη χρονιά η 22χρονη Άστρουντ (η οποία καταγόταν από το Σαλβαντόρ της Μπαΐα, όχι από το Ρίο) τραγούδησε την αγγλόφωνη εκδοχή του η οποία εξαπλώθηκε σαν δροσερή αύρα ανά τον πλανήτη, έγινε άπαξ και διά παντός στα μάτια του κόσμου «Το κορίτσι από την Ιπανέμα».  

Το “The Girl from Ipanema” ηχογραφήθηκε στις 29 Μαρτίου 1963 στο Μανχάταν, ως μέρος του άλμπουμ Getz/Gilberto. Η Άστρουντ βρισκόταν εκεί ως απλή συνοδός του συζύγου της Ζοάο Ζιλμπέρτο, του διάσημου Βραζιλιάνου κιθαρίστα και συνθέτη που είχε μεταβεί στη Νέα Υόρκη για την ηχογράφηση της σύμπραξής του με τον επίσης διάσημο Αμερικανό σαξοφωνίστα Σταν Γκετζ. Οι συνθέσεις ανήκαν στον Ζομπίμ, ο οποίος επίσης συμμετείχε, στο πιάνο. Όταν κάποια στιγμή αναζητήθηκε τραγουδίστρια για την αγγλόφωνη εκδοχή του κομματιού, η ντροπαλή και πρωτάρα στο τραγούδι νεαρή σύζυγος του Ζιλμπέρτο, προθυμοποιήθηκε να το πει η ίδια. Ήταν τόσο καλή ώστε άμεσα της ζητήθηκε να τραγουδήσει ακόμα ένα κομμάτι, το “Corcovado” (Quiet Nights of Quiet Stars), σε μια επίσης κλασική και αξεπέραστη ερμηνεία. 

Astrud Gilberto: Η πικρή ιστορία του «κοριτσιού από την Ιπανέμα» Facebook Twitter
Η Αstrud Gilberto τη μέρα που ηχογραφήθηκε το Girl from Ipanema, με τον Stan Getz... GETTY

Παρά τις δυσκολίες όμως – και τις «Mad Men» καταστάσεις που υπέστη – κατάφερε να στηρίξει μια διεθνή καριέρα που κράτησε τέσσερις δεκαετίες και να σταθεί μόνη της σε μια ξένη χώρα που σταδιακά θα αντικαθιστούσε την πατρίδα της.

Ο δίσκος είχε τεράστια επιτυχία, παρότι όμως αμέσως σχεδόν η Άστρουντ Ζιλμπέρτο έγινε παγκοσμίως η ενσάρκωση της bossa nova, η αμοιβή της για την συμμετοχή της στην ηχογράφηση ήταν η κατώτατη που όριζε το σωματείο των Αμερικανών μουσικών: 180 δολάρια. Ο σύζυγός της Ζοάο Ζιλμπέρτο (λίγο αργότερα θα χώριζαν οι δρόμοι τους, εκείνη όμως θα κρατούσε το επώνυμό του) πήρε $23,000 ενώ ο Σταν Γκετζ, ο οποίος την είχε χαρακτηρίσει υποτιμητικά «νοικοκυρούλα», έβγαλε πάνω από ένα εκατομμύριο.  

Ήταν η πρώτη αλλά όχι η τελευταία ατυχής εμπειρία της Άστρουντ Ζιλμπέρτο στο τοξικό περιβάλλον της μουσικής βιομηχανίας, όπως αποκάλυψε πέρσι, ανήμερα των 82ων γενεθλίων της, ένα μακροσκελές άρθρο στον Independent. Παρά τις δυσκολίες όμως – και τις «Mad Men» καταστάσεις που υπέστη – κατάφερε να στηρίξει μια διεθνή καριέρα που κράτησε τέσσερις δεκαετίες και να σταθεί μόνη της σε μια ξένη χώρα που σταδιακά θα αντικαθιστούσε την πατρίδα της. 

Το γεγονός ότι γνώρισε επιτυχία απευθείας στο εξωτερικό είχε ως αποτέλεσμα να της γυρίσει την πλάτη η πατρίδα της. Αργότερα θα ομολογούσε ότι «είχε πληγωθεί πολύ» από την «σκληρή κριτική» και τον «αδικαιολόγητο σαρκασμό» που της επεφύλαξε ο βραζιλιάνικος τύπος. Μετά από μια συναυλία που έδωσε στη χώρα το 1965, δεν τραγούδησε ποτέ ξανά στη Βραζιλία και ήταν απούσα όταν ακούστηκε το «The Girl from Ipanema» στην τελετή έναρξης της Ολυμπιάδας του Ρίο, την ώρα που η Gisele Bundchen βάδιζε θριαμβευτικά στη σκηνή. 

Το 2002, η Άστρουντ Ζιλμπέρτο ανακοίνωσε ότι «διακόπτει επ’ αόριστο» τις ζωντανές εμφανίσεις και με τα χρόνια το αόριστο έγινε οριστικό. Έκτοτε, ιδιώτευε στο σπίτι της στη Φιλαδέλφεια παρέα με την γάτα της, δεχόμενη τις σποραδικές επισκέψεις των παιδιών της. Συγχρόνως, είχε εκδηλώσει έντονο ενδιαφέρον για την φιλοσοφία και την ζωγραφική ενώ επίσης συμμετείχε σε καμπάνιες για τα δικαιώματα των ζώων. Σύμφωνα με τον γιο της Μαρτσέλο, οι εμπειρίες της από την μουσική βιομηχανία είχαν κλονίσει ανεπανόρθωτα την εμπιστοσύνη της στους ανθρώπους. Ελπίζει κανείς τουλάχιστον να έφυγε από τη ζωή γνωρίζοντας ότι υπήρξε για τον κόσμο (όλο τον κόσμο) η πιο δροσερή αύρα, η βελούδινη ανάσα της bossa nova, το γλυκό, μελαγχολικό τσίμπημα του αιώνιου καλοκαιριού. 

Astrud Gilberto και Stan Getz - The Girl From Ipanema (1964) LIVE

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Eric» στο Netflix: Τα παιδιά που χάθηκαν στα παραμύθια

Daily / «Eric» στο Netflix: Τα παιδιά που χάθηκαν στα παραμύθια

Ακροβατώντας ανάμεσα στο αστυνομικό θρίλερ και στο κοινωνικό / οικογενειακό δράμα, η μίνι σειρά εκμεταλλεύεται ιδανικά το ιστορικό της πλαίσιο: τη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’80, την πόλη των χαμένων παιδιών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο επαναστάτης του ΝΒΑ που καλούσε τον κόσμο να εναντιωθεί στην αμερικανική κυβέρνηση 

Daily / Ο επαναστάτης του ΝΒΑ που καλούσε τον κόσμο να εναντιωθεί στην αμερικανική κυβέρνηση

Ο Μπιλ Γουόλτον που πέθανε χθες στα 71 του και χαρακτήριζε ο ίδιος τον εαυτό του ως τον «πιο τυχερό τύπο στον κόσμο» ενσάρκωσε στα ‘70s τον χίπικο αλλά και τον μαρξιστικό ιδεαλισμό όσο ελάχιστες διασημότητες, όχι μόνο στον χώρο του επαγγελματικού πρωταθλητισμού αλλά οπουδήποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κι εμείς που νομίζαμε κάποτε ότι οι θρησκείες είχαν τελειώσει

Daily / Κι εμείς που νομίζαμε κάποτε ότι οι θρησκείες είχαν τελειώσει

Μια ματιά στην διαρκώς εύφλεκτη διεθνή επικαιρότητα είναι αρκετή για να πείσει οποιονδήποτε ότι η θρησκευτική αντιπαράθεση, είτε ως αιτία είτε ως πρόσχημα κλιμάκωσης συγκρούσεων, μοιάζει πιο ισχυρή από ποτέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Daily / Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Στις 3 Ιουνίου συμπληρώνεται ένας αιώνας από τον θάνατο του μεγάλου συγγραφέα και μια νέα γερμανική σειρά μυθοπλασίας με θέμα το πέρασμά του από τον μάταιο και παράξενο τούτο κόσμο λειτουργεί ως «επετειακή» προβολή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Άλις Μανρό και το υστερόγραφο μιας σχέσης

Απώλειες / Η Άλις Μανρό και το υστερόγραφο μιας σχέσης

Η απώλεια της σπουδαίας Καναδής διηγηματογράφου έφερε στη μυαλό μια αριστουργηματική ταινία που είχε βασιστεί σε διήγημά της, με θέμα το λυκόφως της άνοιας και πρωταγωνίστρια την Τζούλι Κρίστι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Daily / Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Πέρα από το νοσταλγικό χρονικό της μετεωρικής ανόδου του συγκροτήματος στα ασυνάρτητα ‘80s, το ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story» εστιάζει δραματικά στον αγώνα του Τζον Μπον Τζόβι να διατηρήσει κάτι από τη νεανική φωνή του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ