60 Έλληνες σκηνογράφοι ταξιδεύουν στη Διεθνή Έκθεση της Πράγας

Εξήντα Έλληνες σκηνογράφοι και 57 πρότζεκτ ταξιδεύουν στην Πράγα Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την παράσταση «Μήδεια» με ενδυματολόγο τη Βάνα Γιαννούλα. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
0

Η Διεθνής Έκθεση Prague Quadrennial of Performance Design and Space (PQ) είναι η σημαντικότερη παγκόσμια έκθεση που αφορά τη σκηνογραφία, τον παραστασιακό χώρο και τη θεατρική αρχιτεκτονική. Φέτος, σκηνογράφοι από την Ελλάδα ταξιδεύουν στη Διεθνή Έκθεση της Πράγας με το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

Πρόκειται για ένα από τα πιο ποικίλα πολιτιστικά γεγονότα στον κόσμο και παράλληλα, με όχημα τη σκηνογραφία, η έκθεση αυτή αποτελεί τη μεγαλύτερη διεθνή διοργάνωση παρουσίασης και προβολής της πιο πρόσφατης καλλιτεχνικής δημιουργίας σε όλους τους τομείς των παραστατικών τεχνών και τη σημαντικότερη πλατφόρμα επικοινωνίας και διεθνούς προβολής νέων τάσεων στις παραστατικές τέχνες που εκπροσωπούνται από εθνικές συμμετοχές σε διαγωνιστικό πλαίσιο.

Μεταξύ 8 και 18 Ιουνίου, το PQ θα περιλαμβάνει περισσότερα από τριακόσια έργα τέχνης από καλλιτέχνες από περισσότερες από εκατό χώρες στο πλαίσιο του προγράμματος του φεστιβάλ. Οι δύο κύριες εκθέσεις –η Έκθεση Χωρών και Περιφερειών και η Έκθεση Φοιτητών– είναι ανταγωνιστικές και οι καλλιτεχνικές ομάδες μεμονωμένων χωρών και περιοχών διορίζονται από τους τοπικούς εκπροσώπους των επιμελητών.

Αν είναι κάτι που χαρακτηρίζει σε σύνολο τους Έλληνες σκηνογράφους είναι η λέξη ευρηματικότητα. Και αυτή η έκθεση φιλοδοξεί όχι μόνο να μας δείξει το εύρος της ελληνικής σκηνογραφίας, αλλά να ανοίξει και τη συζήτηση γα το πώς παράγουμε σκηνογραφία στη χώρα μας.

Η ελληνική εκπροσώπηση της σύγχρονης σκηνογραφίας

Με την υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού μέσω του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η ελληνική εθνική εκπροσώπηση έχει ως ζητούμενο τη διευρυμένη προβολή της σύγχρονης σκηνογραφίας και της καλλιτεχνικής δημιουργίας των παραστατικών τεχνών στην Ελλάδα, παρουσιάζοντας υλοποιημένα έργα των δημιουργών από την τρέχουσα εξαετία (2017-2023).

Εξήντα Έλληνες σκηνογράφοι και 57 πρότζεκτ ταξιδεύουν στην Πράγα Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την παράσταση «Babybird, Babybird» με σκηνογράφο και ενδυματολόγο τη Δάφνη Αηδόνη. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Εξήντα Έλληνες σκηνογράφοι και 57 πρότζεκτ ταξιδεύουν στην Πράγα Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την παράσταση «Τέσσερις Εποχές» με ενδυματολόγο την Κλαίρ Μπρέισγουελ. Φωτ.: Valeria Isaeva

Η εξαμελής επιμελητική ομάδα αποτελείται από τους Αντώνη Βολανάκη, εικαστικό και επίκουρο καθηγητή στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Κωνσταντίνο Ζαμάνη, σκηνογράφο - ενδυματολόγο, Μαρία Κονομή, σκηνογράφο - ενδυματολόγο και επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, Εύα Νάθενα, εικαστικό και σκηνογράφο - ενδυματολόγο, Σοφία Παντουβάκη, σκηνογράφο - ενδυματολόγο και καθηγήτρια Ενδυματολογίας στο Aalto University της Φινλανδίας, Ανδρέα Σκούρτη, αρχιτέκτονα, σκηνογράφο και λέκτορα Σκηνογραφίας στο Royal Central School of Speech and Drama του University of London.

«Τα 57 παραδείγματα που έχουμε και αποτελούν την ελληνική συμμετοχή νιώθουμε ότι είναι σαν την Ελλάδα: έχουν highs, έχουν lows, είναι μικρά, είναι μεγάλα, είναι πλούσια, είναι φτωχά. Όλη η ελληνική συμμετοχή μαζί είναι πολύ κοντά στην Ελλάδα με τα καλά της και τα κακά της, με τα τραύματά της, με τις ομορφιές της. Προφανώς τη σύγχρονη Ελλάδα, όχι την "Ελλάδα"» λένε οι επιμελητές.

Ανοίγοντας τη συζήτηση για την ελληνική σκηνογραφία

Αν είναι κάτι που χαρακτηρίζει σε σύνολο τους Έλληνες σκηνογράφους είναι η λέξη ευρηματικότητα. Και αυτή η έκθεση φιλοδοξεί όχι μόνο να μας δείξει το εύρος της ελληνικής σκηνογραφίας, αλλά να ανοίξει και τη συζήτηση γα το πώς παράγουμε σκηνογραφία στη χώρα μας. «Το να κάνει κανείς με τα ελάχιστα τα μέγιστα, το οποίο είναι μία συνεχόμενη άσκηση ευρηματικότητας και επάρκειας, είναι κάτι στο οποίο όλοι επιστρέφουν. Υπάρχει πια μία πολύ συστηματική προσπάθεια για επανάχρηση υλικών και αντικειμένων ή για παραστάσεις που δεν βασίζονται στην υλική δαπάνη, αλλά στον τρόπο με τον οποίο λίγα πράγματα θα αναπτύξουν ολόκληρους κόσμους» λένε οι επιμελητές που θέτουν τα παρακάτω ερωτήματα:

«Τι είναι "ελληνική σκηνογραφία"; Τι θέλουμε να πούμε ή τι θέλουμε να αναδείξουμε για την ελληνική σκηνογραφία με αυτή τη δράση; Είναι αλληλένδετα τα δύο, τα θέτουμε ως ένα ερώτημα με δύο σκέλη. Είναι δόκιμος όρος η "ελληνική σκηνογραφία"; Τι σημαίνει ως πλαίσιο; Αυτό το συζητήσαμε στην αρχή και για το ανοιχτό κάλεσμα για συμμετοχή – το πώς ορίζεται: ως "ελληνική σκηνογραφία" ή ως "σκηνογραφία στην Ελλάδα";

Εξήντα Έλληνες σκηνογράφοι και 57 πρότζεκτ ταξιδεύουν στην Πράγα Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την παράσταση «Το σπίτι» με σκηνογράφο, συγγραφέα και εικαστικό τη Βιργινία Διακάκη. Φωτ.: Δημήτρης Σιαμμάς

Είναι οι άνθρωποι ασχέτως εθνικότητας που δουλεύουν στην Ελλάδα. Είναι οι Έλληνες που δουλεύουν στην Ελλάδα, αλλά δουλεύουν και αλλού. Και ένα δεύτερο ερώτημα που θέλουμε να θέσουμε εδώ είναι το περιεχόμενο. Τι είναι "ελληνική σκηνογραφία" ως περιεχόμενο; Υπάρχουν κάποιοι σκηνογράφοι, κάποια χαρακτηριστικά ή κάποιες κοινές θεματικές που “εμπεριέχονται” στην ελληνική σκηνογραφία και θέλουμε να αναδείξουμε μέσα από αυτή την δράση;».

Είναι ξεκάθαρο ότι αυτό συνδέεται αναπόσπαστα με την εμπειρία του τι σημαίνει κάνω θέατρο στην Ελλάδα, συχνά χωρίς χρηματοδότηση, χωρίς αυστηρά ωράρια και κανόνες ασφαλείας, μια ιδιομορφία που παράγει ευτυχώς αρκετές φορές έργο ουσιαστικά καλλιτεχνικό και αυθόρμητο.

«Ο τόπος φέρνει μαζί βέβαια και το πολιτισμικό υπόβαθρο, τους ανθρώπους και τις συνεργασίες, τις ειδικές συνθήκες παραγωγής, που είναι σίγουρα πιο αυτοσχεδιαστικές και εξαιρετικά ποικιλόμορφες – στην Ελλάδα συχνά επικρατεί μία ρευστότητα γύρω από τις συνθήκες παραγωγής και συνεργασίας, αλλά και τους όρους δημιουργίας. Αυτά, όλως παραδόξως, κάποιες φορές καταλήγουν σε κάτι απροσδόκητα καλλιτεχνικό, και άλλοτε σε αλαλούμ» λένε οι επιμελητές.

Οι Έλληνες σκηνογράφοι στην Πράγα

Η Διεθνής Έκθεση Prague Quadrennial of Performance Design and Space (PQ) ξεκίνησε το 1967 και διοργανώνεται κάθε τέσσερα χρόνια από το υπουργείο Πολιτισμού της Τσεχικής Δημοκρατίας σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Τεχνών & Θεάτρου της Πράγας.

Μέχρι στιγμής η Ελλάδα έχει εκπροσωπηθεί στην PQ έξι φορές (1991, 1995, 2003, 2007, 2011 & 2015) από σημαντικούς καλλιτέχνες αποσπώντας διακρίσεις.

Το 1991 ο Μάνος Περράκης απέσπασε το χρυσό μετάλλιο στον τομέα της Θεατρικής Αρχιτεκτονικής, το οποίο μοιράστηκε με τη Γαλλία. Στην ενότητα της Σκηνογραφίας η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε από τον Διονύση Φωτόπουλο σε επιμέλεια Ελένης Βαροπούλου.

Το 1995 η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε από τον Γιώργο Πάτσα σε επιμέλεια Αλίκης Μπακοπούλου-Χωλς. Ο Γιώργος Πάτσας διακρίθηκε με το αργυρό μετάλλιο στον τομέα των Σκηνογραφικών Εκδόσεων για το βιβλίο του «Σκηνικά-Κοστούμια».

Το 2003 η Ελλάδα συμμετείχε με μια ομαδική έκθεση σκηνογράφων-ενδυματολόγων (Απόστολος Βέττας, Αντώνης Δαγκλίδης, Ιωάννα Μανωλεδάκη, Ιωάννα Παπαντωνίου, Γιώργος Πάτσας και Λίλη Πεζανού) σε επιμέλεια Απόστολου Βέττα. Το ελληνικό περίπτερο βραβεύτηκε με ειδική τιμητική διάκριση για την ποιότητα σχεδιασμού και παρουσίασης των εκθεμάτων του και ο Γιώργος Πάτσας απέσπασε το αργυρό μετάλλιο στη Σκηνογραφία για το σκηνικό του για τους «Πέρσες» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή.

Εξήντα Έλληνες σκηνογράφοι και 57 πρότζεκτ ταξιδεύουν στην Πράγα Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την παράσταση «It's Better In The Bahamas» με σκηνογράφο και ενδυματολόγο τη Δήμητρα Λιάκουρα. Φωτ.: Δημήτρης Παρθύμιου/ RGB Studios
Εξήντα Έλληνες σκηνογράφοι και 57 πρότζεκτ ταξιδεύουν στην Πράγα Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την παράσταση «Elenit» με σκηνογράφο, ενδυματολόγο και σκηνοθέτη τον Άγγελο Μέντη. Φωτ.: Julian Mommert

Το 2007 η Ελλάδα συμμετείχε στην ενότητα της Σκηνογραφίας με την ομαδική παρουσίαση έξι νέων σκηνογράφων (Γιώργος Γαβαλάς, Κέννυ Μακλέλλαν, Ελένη Μανωλοπούλου, Έλλη Παπαγεωργακοπούλου, Γιώργος Σουγλίδης και Μαγιού Τρικεριώτη) με κεντρικό θέμα «Το λάθος», θεματική βασισμένη σε μια ιδέα του Μιχαήλ Μαρμαρινού (τότε Προέδρου ΕΚΔΙΘ) και επιμέλεια Χριστίνας Μπάμπου-Παγκουρέλη. Στην ενότητα της Εκπαίδευσης στη Σκηνογραφία, το βραβείο που απονεμήθηκε από την UNESCO (Prize for the Promotion of the Arts - Performing Arts Section) κέρδισε η φοιτήτρια του Τμήματος Θεάτρου του ΑΠΘ, Ελίζα Αλεξανδροπούλου.

Το 2011 η Ελλάδα συμμετείχε στην ενότητα της Θεατρικής Αρχιτεκτονικής με θέμα «Something old, something new» και βραβεύτηκε με το χρυσό μετάλλιο, το οποίο μοιράστηκε με το Μεξικό. Συμμετέχοντες ήταν οι FLUX Office (Εύα Μανιδάκη - Θανάσης Δεμίρης) και το Γραφείο 75 (Ανδρέας Σκούρτης - Στέφανος Πάντος) σε επιμέλεια Κωνσταντίνου Ζαμάνη.

To 2015 η Ελλάδα συμμετείχε στην επαγγελματική ενότητα με μια διευρυμένη ομαδική εκπροσώπηση της πιο πρόσφατης καλλιτεχνικής δημιουργίας του πεδίου των παραστατικών τεχνών με 20 καλλιτέχνες/καλλιτεχνικές ομάδες και 27 έργα στην επαγγελματική σκηνογραφική ενότητα με θέμα Nέες Xωρικότητες: Παραστατικές Τέχνες και Υπαίθριος/ Ανοιχτός Χώρος σε επιμέλεια Θάνου Βόβολη και θεωρητικό σχεδιασμό Θάνου Βόβολη και Μαρίας Κονομή. Επίσης, εκπροσωπήθηκε συλλογικά από οκτώ εκπαιδευτικά ιδρύματα με 240 φοιτητές στη φοιτητική ενότητα.

Παράλληλα, η Ελλάδα έχει προσκληθεί έως σήμερα δύο φορές στη διεθνή κριτική επιτροπή που απονέμει τα βραβεία, το 2003 με τον Διονύση Φωτόπουλο και το 2019 με τη Σοφία Παντουβάκη.

Εξήντα Έλληνες σκηνογράφοι και 57 πρότζεκτ ταξιδεύουν στην Πράγα Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την παράσταση «Ο Γιατρός Της Τιμής Του» με σκηνογράφο και ενδυματολόγο τον Βασίλη Παπατσαρούχα. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας
Εξήντα Έλληνες σκηνογράφοι και 57 πρότζεκτ ταξιδεύουν στην Πράγα Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την παράσταση «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι» με σκηνογράφο και ενδυματολόγο τη Νίκη Ψυχογιού. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Η έκθεση Prague Quadrennial of Performance Design and Space θα πραγματοποιηθεί στην Πράγα μεταξύ 8 και 18 Ιουνίου.Μπορειτε να αναζητήσετε πληροφορίες στο επίσημο site της διοργάνωσης https://greeceatpq.gr

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

Με σύγχρονα εργαλεία, καθαρές συνθετικές αρχές και βαθιά γνώση του εργοταξίου, το γραφείο LKMK architects αποτυπώνει έναν αρχιτεκτονικό λόγο που ισορροπεί μεταξύ δημιουργικότητας και τεχνικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

Με έδρα την Αθήνα και έργα σε όλη την Ελλάδα, το αρχιτεκτονικό γραφείο The Hive Architects χτίζει ένα δημιουργικό μοντέλο συνεργασίας που αντλεί έμπνευση από τη συλλογικότητα, την τοπική ταυτότητα και τη σύγχρονη καθημερινή ζωή.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

Καθώς η νέα ελληνική αρχιτεκτονική αναζητά τρόπους να συνδυάσει τη νοηματική πυκνότητα με τον χωρικό στοχασμό, το γραφείο Façade ξεχωρίζει για την ακρίβεια, τη θεωρητική συνέπεια και τη βαθιά σύνδεση με το τοπίο.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

ADM 2025: The Urban Issue / Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

Πώς η λαϊκή αρχιτεκτονική της Τήνου, δύο άγριες μουριές και οι «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη» του Χατζιδάκι συναντιούνται σε μια σύγχρονη κατοικία.
ΓΡΑΦΕΙ Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΔΑΛΙΑΝΗ ΤΩΝ CREATIVE ARCHITECTS / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΕΡΟΛΥΜΠΟΣ
Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

ADM 2025: The Urban Issue / Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

Το αρχιτεκτονικό γραφείο The KS Project, με ιδρύτρια την Κωνσταντίνα Συνγκιρίδη, απαντά στην πρόκληση της σύγχρονης αρχιτεκτονικής να ισορροπήσει ανάμεσα στην πίεση της τουριστικής ανάπτυξης και την ανάγκη για ουσιαστικό σχεδιασμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR / 3D VISUALIZATION: MARIA NEFELI PACHTA
Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

ADM 2025: The Urban Issue / Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

Με έδρα την Κρήτη και έργα που καλύπτουν την κλίμακα από την κατοικία έως τη δημόσια ανάπλαση, το αρχιτεκτονικό γραφείο Lefteris Tsikandilakis + Architects οικοδομεί ένα πλούσιο και συνθετικό αρχιτεκτονικό ιδίωμα, σε διαρκή διάλογο με τον τόπο, το φως και τον πολιτισμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

Τρεις πόλεις. Τρία παράθυρα προς το νερό. Κάθε ξενοδοχείο των WOBI - STYLIANIDIS HATZIΥIANNAKIS ARCHITECTS είναι και μια μικρή χειρονομία συνάντησης ανάμεσα στον ξένο και τον τόπο, στον κάτοικο και τον επισκέπτη, στον άνθρωπο και το περιβάλλον του.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

Για το γραφείο micromega, η αρχιτεκτονική είναι ο τρόπος με τον οποίο η πόλη σκέφτεται τον εαυτό της. Το γραφείο των Αλέξανδρου Ζώμα και Μάρας Παπαβασιλείου προσεγγίζει το κτίριο ως πιθανότητα για να ανασχεδιαστεί η σχέση του ατόμου με τον δημόσιο χώρο, τη μνήμη και τις μικρο-κλίμακες της καθημερινής ζωής.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

ADM 2025: The Urban Issue / Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

Το Studio Bonarchi, ένα boutique γραφείο interior design με έδρα την Αθήνα, ιδρύθηκε από τον Βαγγέλη Μπόνιο με σκοπό να διερευνήσει, με συνέπεια και τόλμη, τη βαθύτερη ουσία της ομορφιάς μέσα στον χώρο. Με οδηγό την υλικότητα, την αντίθεση, το φως και τη σύνθεση, δημιουργεί κόσμους διακριτικής πολυτέλειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR