Club Zero: Η αίρεση της ανορεξίας από τη «λανθιμική» Τζέσικα Χάουζνερ

Μία Βασικόφσκα Facebook Twitter
Η Μία Βασικόφσκα είναι η πρωταγωνίστρια της ταινίας.
0


«ΠΡΙΝ ΒΑΛΕΙΣ ΑΥΤΟ
το κομμάτι σοκολάτας στο στόμα σου, θέλω να εισπνεύσεις από τη μύτη και να εκπνεύσεις από το στόμα δύο φορές, θέλω να σκεφτείς και να συγκεντρωθείς», συμβουλεύει η αφοσιωμένη καθηγήτρια Συνειδητής Διατροφής έναν από τους λίγους μαθητές που αποφάσισαν να εγγραφούν στο τμήμα της. Οι γονείς πρότειναν με ενθουσιασμό τη σχετικά νεαρή δεσποινίδα Νόβακ λόγω της καινοτομίας του course της, η διευθύντρια του ιδιωτικού σχολείου εντυπωσιάστηκε από το τσάι αδυνατίσματος που έχει λανσάρει με το πρόσωπό της πάνω στο κουτάκι, αλλά ο κύκλος των «χαμένων» παιδιών, εκείνων που για διαφορετικούς λόγους μπήκαν στο γκρουπάκι –λόγω του πλανήτη, του σώματός τους, του χάσματος γενεών ή απλώς επειδή διάβαζαν για να πάρουν υποτροφία–, την κοιτάζουν με δυσπιστία και αμηχανία στην αρχή όταν τους μιλάει με επαρχιώτικη παρρησία για τη μονοδίαιτα, την αυτοφαγία και το άλλο άκρο, το αρνητικό τέρμα που υποβολιμαία ενσταλάζεται στα κρίσιμα εφηβικά μυαλά μετά το πρώτο στάδιο της δοκιμασίας. 

Πέρα από τους προφανείς άξονες που οδηγούν στον καταστροφικό εθισμό της ανορεξίας, η Χάουζνερ, με την απογυμνωμένη μαύρη κωμωδία της ψυχικής απόστασης, υπονοεί μια βαθύτερη σάτιρα μόνο ακροθιγώς, με μια σεναριακή ανάπτυξη που κατά βάση συνοψίζει πράγματα που έχουμε ξαναδεί και ήδη γνωρίζουμε.

Το «Club Zero», εντός διαγωνιστικού προγράμματος στο 76ο Φεστιβάλ Καννών, είναι η λέσχη μιας μειοψηφίας που θέλει να αλλάξει τον πλανήτη κάνοντας άλμα πίστης και χωρίς καθόλου φαγητό. Συνάντησα στις Κάννες την Τζέσικα Χάουζνερ, μαζί με την πρωταγωνίστρια της ταινίας Μία Γουασικόφσκα, και εύλογα η πρώτη μου ερώτηση αφορούσε τη σέχτα των εκατοντάδων πιστών, ανάμεσά τους και πολλά παιδιά, που έκαναν νηστεία μέχρι θανάτου στην Κένυα. «Δεν είχαμε ιδέα, το διαβάσαμε, όπως κι εσείς, πριν από μερικές εβδομάδες, και φυσικά κάναμε τον συσχετισμό με κάποια θέματα της ταινίας που γυρίσαμε πέρσι», είπε η Αυστριακή σκηνοθέτις.

club zero Facebook Twitter
Η Χάουζνερ έχει βάλει την πεζή περσόνα της Γουασικόφσκα να κατευθύνει προς τους αποστόλους της τα λιγοστά διδάγματά της χωρίς υπερβολή, σαν να έχει χωνέψει πρώτα εκείνη το παραμύθι της.

Οι αιρετικοί της Κένυας αυτοκτόνησαν διά της πείνας για να συναντήσουν τον Ιησού, ενώ οι οικότροφοι μιας χώρας, που μπορεί να είναι η Αγγλία ή οπουδήποτε αλλού στην Ευρώπη κάποιοι παρκάρουν πολυτελώς τα βλαστάρια τους, θίγουν την ευρύτερη έννοια της απλοϊκής, ατσάλινης πεποίθησης, προϊόν μιας σταδιακής πλύσης εγκεφάλου που δεν συμβαίνει αποκλειστικά μέσω ενός δέκτη αλλά και από τα λόγια μιας αυτόκλητης παιδαγωγού – έξυπνα η Χάουζνερ έχει βάλει την πεζή περσόνα της Γουασικόφσκα να κατευθύνει προς τους αποστόλους της τα λιγοστά διδάγματά της χωρίς υπερβολή, σαν να έχει χωνέψει πρώτα εκείνη το παραμύθι της.

Ωστόσο, πέρα από τους προφανείς άξονες που οδηγούν στον καταστροφικό εθισμό της ανορεξίας, η Χάουζνερ, με την απογυμνωμένη μαύρη κωμωδία της ψυχικής απόστασης που είδαμε και το σχετικά πρόσφατο, βραβευμένο στις Κάννες, πιο αλληγορικό «Little Joe», υπονοεί μια βαθύτερη σάτιρα μόνο ακροθιγώς, με μια σεναριακή ανάπτυξη που κατά βάση συνοψίζει πράγματα που έχουμε ξαναδεί και ήδη γνωρίζουμε

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

POT AU FEU

Κάννες 2023 / «Pot Au Feu»: Ασταμάτητη γαστριμαργία και λεπτεπίλεπτος έρωτας

Κάτι πολύ ανώτερο από το σινέ-food porn της μόδας είναι το νέο έργο του Τραν Αν Χουνγκ, με τον Μπενουά Μαζιμέλ και τη Ζιλιέτ Μπινός, που διεκδικεί τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ