«Στη σκιά του Στάλιν»: Ένα έργο ζωής από τον Νίκο Μαραντζίδη

“Στη σκιά του Στάλιν”: Ένα έργο ζωής από τον Νίκο Μαραντζίδη Facebook Twitter
Τίτλος «Στη σκιά του Στάλιν» και υπότιτλος το περιεχόμενο του βιβλίου: «Μια παγκόσμια ιστορία του ελληνικού κομμουνισμού».
0

Λίγο μετά τη Ρώσικη Επανάσταση και την κατάληψη της εξουσίας από τους μπολσεβίκους, στην Ελλάδα δημιουργείται και σταδιακά αναπτύσσεται ένα από τα ιστορικά κόμματά της, το ΚΚΕ. Στο νέο του βιβλίο ο Νίκος Μαραντζίδης πιάνει το νήμα της πορείας του από την αρχή: η δημιουργία του ως ΣΕΚΕ το 1918, η σταδιακή και δύσκολη μπολσεβικοποίηση, η μετέπειτα σταλινοποίησή του, η συμμετοχή του στην Αντίσταση και τον Εμφύλιο και η ολοκλήρωση της αφήγησής του ουσιαστικά με τη δραματική αυτοκτονία του Νίκου Ζαχαριάδη, του μακροβιότερου γενικού γραμματέα του, το 1973.

Τίτλος «Στη σκιά του Στάλιν» και υπότιτλος το περιεχόμενο του βιβλίου: «Μια παγκόσμια ιστορία του ελληνικού κομμουνισμού». Ο συγγραφέας ακολουθεί τους ήρωες του βιβλίου του ως μέλη μιας παγκόσμιας κοινότητας που υπερβαίνει τα έθνη, με φαντασιακό (και όχι μόνο) επίκεντρο της πολιτικής τους δραστηριότητας τη Μόσχα.

Συμπάσχει μαζί τους. Δεν τους αντιμετωπίζει ούτε ως αγίους ούτε ως δαίμονες. Άλλωστε πρόκειται για ανθρώπους σπάνιους, που ζουν την ανθρώπινη τραγωδία μέχρι τα όριά της, μη γνωρίζοντας πότε πρόκειται να διαπράξουν ύβρη και πότε να βαδίσουν καλά. «Στα σκοτεινά πηγαίνουμε, στα σκοτεινά προχωρούμε», έλεγε ο ποιητής.

Ο κομμουνισμός κατά μία έννοια είναι η εθελοντική συμμετοχή στην τραγωδία ανθρώπων που στο μυαλό τους αυτό είναι κάτι σαν το πέρασμα. Πρέπει να τη ζήσει κανείς για να φτάσει σε έναν επίγειο παράδεισο, σε μια κοινωνία ίσων, στον σοσιαλισμό ή στον κομμουνισμό. 

Το βιβλίο καταφέρνει, ενώ είναι ένα αμιγώς επιστημονικό έργο, να κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Ο Μαραντζίδης μπλέκει τη μικρή με τη μεγάλη Ιστορία, αλλάζει διαρκώς κλίμακες στην αφήγησή του, αξιοποιεί τις μαρτυρίες των συμμετεχόντων, αντλεί από αρχεία πολλών χωρών με τη βοήθεια συναδέλφων του, μαθαίνει μέχρι και ρουμάνικα. Προπαντός συνεχίζει μια ιστορική συζήτηση, καταθέτοντας τη δική του οπτική πάνω στα γεγονότα.

Το βιβλίο κυκλοφόρησε πρώτα στα αγγλικά και στη συνέχεια μεταφράστηκε και συμπληρώθηκε σε κάποια σημεία στα ελληνικά. Είχα τη χαρά να μιλήσω με τον ίδιο. Ενθουσιώδης, με κάνει να νιώθω ότι εννοεί όσα γράφει, όταν από την αρχή του βιβλίου του επισημαίνει πως ακόμα ριγεί «όταν σιγοτραγουδά τον ύμνο της Διεθνούς με τους γαλλικούς στίχους», οι οποίοι είναι και οι πιο ριζοσπαστικοί.

Μαραντζίδης
Ο Νίκος Μαραντζίδης

— Συμπυκνώσατε σε ένα βιβλίο πολλές και δύσκολες δεκαετίες για την Ελλάδα. Είδα ότι στο βιβλίο αυτό αφιερώσατε δεκαπέντε ολόκληρα χρόνια.
Πράγματι, η συνολική έρευνα κράτησε περίπου δεκαπέντε χρόνια. Η συγγραφή του, με όρους εντατικούς, ξεκίνησε περίπου το 2018 και ολοκληρώθηκε ουσιαστικά πριν από λίγους μήνες. Δηλαδή μου πήρε τέσσερα χρόνια η συγγραφή.

Όπως αναφέρω και στον πρόλογο του βιβλίου, κάποια κομμάτια αυτής της έρευνας είτε είχαν δημοσιευτεί σε papers του εξωτερικού είτε υπήρχαν σε έναν τόμο με έγγραφα από τα τσεχοσλοβάκικα αρχεία που είχαμε βγάλει με τον κύριο Κώστα Τσίβο, συνάδελφό μου στο Πανεπιστήμιο της Πράγας, το 2012, στις εκδόσεις Αλεξάνδρεια πάλι. Όλο αυτό το υλικό ξαναχρησιμοποιήθηκε.

Για να μπορέσω να δω αυτόν τον όγκο αρχείων από όλες τις γλώσσες είχα ερευνητικούς βοηθούς και έναν τεράστιο αριθμό μεταφράσεων από ερευνητές ιστορικούς. Χωρίς αυτούς δεν υπήρχε περίπτωση να βγει ένα τέτοιο βιβλίο. Δεν ξέρω αν στο μέλλον θα έχω ξανά τη δυνατότητα να κάνω κάτι παρόμοιου μεγέθους.

“Στη σκιά του Στάλιν”: Ένα έργο ζωής από τον Νίκο Μαραντζίδη Facebook Twitter
Ο Λένιν σε πολιτική ομιλία του.

— Στο βιβλίο ασχολείστε με περιόδους έντονης πολιτικής διαμάχης, οπότε και οι ιστορίες γύρω από αυτές μπορεί να αποσιωπούν κομμάτια, να συμπληρώνουν άλλα, να αγιοποιούν ανθρώπους ή να δαιμονοποιούν άλλους. Εσείς προσπαθήσατε να μην μπείτε σε αυτό, παρότι φαίνεται να ζείτε με τους ήρωές σας μια διανοητική περιπέτεια.
Έχετε απόλυτο δίκιο. Την έζησα όσο πιο έντονα μπορούσα και καμιά φορά λέω ότι αυτή η περιπέτεια για μεγάλα χρονικά διαστήματα μου έδινε την αίσθηση ότι δεν ζούσα στο παρόν αλλά σε μια άλλη εποχή. Αυτό, βέβαια, για τους ανθρώπους που είχα δίπλα μου δεν ήταν πάντα το πιο ευχάριστο πράγμα. (γέλια)

Η λέξη που θέλω να χρησιμοποιήσω είναι «συμπάσχω». Συμπάσχω σημαίνει εδώ ότι προσπαθώ να κατανοήσω την ψυχολογία, την προσωπικότητα, τον τρόπο με τον οποίο σκέφτονται και δρουν άνθρωποι, αρκετοί από τους οποίους, για να μην πω όλοι, είναι εξαιρετικές περιπτώσεις με την έννοια ότι ζουν μια ζωή εκτός ορίων ή στα όρια. Ζουν πολλά χρόνια σε φυλακές, στην παρανομία, ταξιδεύουν διαρκώς και βρίσκονται σε μυστικές συναντήσεις. 

Ο όρος του Βικτόρ Σερζ, που τον αναπαράγω δυο-τρεις φορές, είναι «κόκκινοι ιησουίτες». Αρχικά είχα σκεφτεί να χρησιμοποιήσω αυτό για τίτλο. Μετά φοβήθηκα ότι ίσως να μη γίνει κατανοητός, οπότε το απέφυγα. Αλλά ήθελα να πω ότι είμαστε σε έναν κόσμο ο οποίος έχει πολύ ισχυρές συναισθηματικές και πνευματικές δεσμεύσεις, κάνει αυτούς τους ανθρώπους να ζουν στιγμές ηρωικές, πάθους και τραγικές. Είναι η ιστορία του Νίκου Ζαχαριάδη, ο οποίος στο τέλος αυτοκτονεί στο Σουργκούτ στη Σιβηρία, εκτοπισμένος από τους Σοβιετικούς συντρόφους του, είναι η ιστορία του Ανδρόνικου Χαϊτά, του γραμματέα που προηγήθηκε του Ζαχαριάδη, που εκτελείται στη Μόσχα κατά τη διάρκεια των σταλινικών διώξεων, κ.ά.

“Στη σκιά του Στάλιν”: Ένα έργο ζωής από τον Νίκο Μαραντζίδη Facebook Twitter
Ο Νίκος Ζαχαριάδης μιλάει σε σύσκεψη στελεχών του ΔΣΕ.

Ο κομμουνισμός κατά μία έννοια είναι η εθελοντική συμμετοχή στην τραγωδία ανθρώπων που στο μυαλό τους αυτό είναι κάτι σαν πέρασμα. Πρέπει να ζήσει κανείς την τραγωδία για να φτάσει σε έναν επίγειο παράδεισο, σε μια κοινωνία ίσων, στον σοσιαλισμό ή στον κομμουνισμό. 

Δεν είναι απλώς ότι δεν δικάζω τους ήρωες, τους πρωταγωνιστές αυτής της ιστορίας. Είναι ότι πράγματι προσπαθώ, όσο μπορώ περισσότερο, αυτήν την περιπέτεια που περιγράφω να την περιγράψω κατά κάποιον τρόπο μέσα από το δικό τους βίωμα, όχι αυτό ενός ανεξάρτητου εξωτερικού κριτή που βλέπει εκ των υστέρων τα πράγματα και κρίνει έχοντας το πλεονέκτημα της ψυχρής ματιάς και της απόστασης του χρόνου. Κυρίως μέσω του αισθήματος ότι ξέρει τι έγινε. 

Αντίθετα, εγώ προσπαθούσα να δω να δω μέρα τη μέρα, σαν να μην ξέρουμε τι θα συμβεί μετά από κάποια απόφαση, μετά από κάποιο γεγονός. Δεν έχει καμιά μυθιστορηματική διάσταση το βιβλίο, φυσικά, είναι απολύτως επιστημονικό και εντοπισμένο στα πραγματικά γεγονότα και στην ανάλυσή τους. Με ενδιέφερε το πώς σκεφτόντουσαν αυτοί τότε, τι είδους άνθρωποι ήταν. 

βιβλιο στάλιν
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Νίκος Μαραντζίδης, «Στη σκιά του Στάλιν - Μια παγκόσμια ιστορία του ελληνικού κομμουνισμού», εκδόσεις Αλεξάνδρεια, σελ. 400.

— Αυτό ήταν μια αλλαγή που βιώσατε κι εσείς ερευνώντας ή κάτι που θέλατε να κάνετε εξαρχής;
Τώρα αυτά είναι δύσκολα, ψυχαναλυτικά ερωτήματα. Νομίζω ότι ο Ουμπέρτο Έκο, αφού είχε γράψει το «Όνομα του Ρόδου» για τους Ναΐτες Ιππότες, συζητώντας μετά, είχε πει ότι είχε αγαπήσει τους Ναΐτες, παρότι ήταν καθάρματα. Είχε πει και ότι «κι αν έκανα διδακτορικό για τη σύφιλη, θα είχα αγαπήσει την ωχρά σπειροχαίτη». 

Θέλω να πω ότι εγώ πέρασα τη ζωή μου επιστημονικά ασχολούμενος με τον κομμουνισμό. Η διατριβή μου ήταν αυτό που βγήκε μετά ως «Μικρές Μόσχες», έχω γράψει πολλά γι' αυτά, παρότι είμαι περισσότερο γνωστός για τα εκλογικά. Για περίπου 33 χρόνια δουλεύω ερευνητικά στον κομμουνισμό. 

Έχοντας διαβάσει εκατοντάδες χιλιάδες σελίδες γι’ αυτούς τους ανθρώπους, η φαντασιακή σχέση μου μαζί τους δεν είναι ουδέτερη, αλλά δεν είναι και σχέση δικαστή. Πολλές φορές θαυμάζω, εντυπωσιάζομαι, άλλες φορές υπάρχουν τεράστιες μαύρες κηλίδες. Και καθώς παρακολουθώ αυτές τις πορείες, χωρίς να το θέλω κιόλας, γίνονται φαντασιακά μέρος της διανοητικής μου οικογένειας. Δεν είναι απαραίτητο ότι συμφωνείς μαζί τους, δεν είναι απαραίτητο ότι εγκρίνεις αυτά που κάνουν, αλλά ταυτόχρονα δεν σου είναι και κάτι ξένο. 

Όσοι έχουν μπει έστω και για έξι μήνες σε ένα κομμουνιστικό κόμμα, ξέρουν ότι γίνεσαι μέρος μιας παγκόσμιας κοινότητας. Μπορείς να μιλήσεις ταυτόχρονα για τον ισπανικό εμφύλιο, τον Δημητρόφ, τους Κινέζους, τους μπολσεβίκους ή την Κροστάνδη. Το σημαντικό όμως δεν είναι ότι μιλάς αλλά ότι νιώθεις μέρος αυτής της παγκόσμιας κοινότητας. Κατά τη γνώμη μου, αυτό το στοιχείο συγκροτεί και τη δική μου προσέγγιση. Δεν ήθελα να το δείξω ανθρωπολογικά αλλά κατασκευαστικά. Πώς έγινε; Πώς γίνεται αυτοί οι άνθρωποι να εντάσσονται μέσα σε αυτό το παγκόσμιο κίνημα;

“Στη σκιά του Στάλιν”: Ένα έργο ζωής από τον Νίκο Μαραντζίδη Facebook Twitter
Το ιδρυτικό συνέδριο του ΣΕΚΕ, Νοέμβριος, 1918. Φωτ. : Wikicommons

— Θα μπορούσαμε να το δούμε ως έναν μικρόκοσμο που δεν ξέρει τι συμβαίνει έξω από αυτόν;
Κοιτάξτε, θα είχατε δίκιο αν επρόκειτο για ομαδώσεις, δηλαδή μικρές, ασήμαντες οργανώσεις περιορισμένης επιρροής που απλώς έχουν ένα έντονο, ισχυρό βίωμα στο εσωτερικό τους με μικρά αποτυπώματα έξω από αυτές. Στην περίπτωση των κομμουνιστών δεν ίσχυε αυτό, ακόμα κι όταν ήταν ασήμαντες αριθμητικά οργανώσεις στον Μεσοπόλεμο. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με μια σέχτα που έχει απόσταση ψυχολογική από τον έξω κόσμο. 

Υπάρχει όμως μια διαφορά. Ότι εδώ, ακριβώς αυτές οι οργανώσεις, αυτοί οι κόσμοι, έχουν έναν διεθνή χαρακτήρα. Κι αυτός ο διεθνής χαρακτήρας έχει ένα κέντρο, το οποίο είναι η Μέκκα του, το Βατικανό του. Είναι η Σοβιετική Ένωση και αποτελεί τον επί της γης παράδεισο γι’ αυτούς τους κομμουνιστές, το σημείο αναφοράς τους. Για τους αντιπάλους είναι η απειλή, για τους ενδιάμεσους κάτι που το παρακολουθούν με ενδιαφέρον. Κάτι, επίσης, που προκαλεί δέος και λόγω μεγέθους. Αν ο κομμουνισμός είχε επικρατήσει στη Φινλανδία, δεν θα είχε την ίδια σημασία. Και μόνο κοιτάζοντας τον χάρτη τρομάζεις από το μέγεθος αυτής της αυτοκρατορίας. 

Άρα δεν επρόκειτο απλώς για μια σέχτα επαναστατών που περιφέρονταν, παίζοντας τη ζωή τους κορόνα-γράμματα, ζώντας τραγικές στιγμές, που επιχειρούσαν να ανατρέψουν το καθεστώς ζητώντας ισότητα ή θέτοντας συνδικαλιστικά ζητήματα. Ήταν ένας κόσμος που όλοι αντιλαμβάνονταν ότι είχε ένα κέντρο αναφοράς και αυτό δεν ήταν απλώς συμβολικό, ήταν και πολύ υλικό. Ήταν υποστήριξη, ήταν χρηματοδότηση, ήταν πολιτικοί δεσμοί και, πάνω απ’ όλα, η δημιουργία μιας φαντασιακής κοινότητας, όπως χαρακτηρίζει ο Άντερσον τα έθνη. 

“Στη σκιά του Στάλιν”: Ένα έργο ζωής από τον Νίκο Μαραντζίδη Facebook Twitter
Για τους κομμουνιστές αυτή η φαντασιακή κοινότητα ήταν ο παγκόσμιος κομμουνισμός κι αυτό ήταν κάτι πάρα πολύ ισχυρό. Φωτ. : Wikicommons

Για τους κομμουνιστές αυτή η φαντασιακή κοινότητα ήταν ο παγκόσμιος κομμουνισμός, κάτι πάρα πολύ ισχυρό που δημιουργεί μια διανοητική και συναισθηματική ισχύ. Γιατί ο κομμουνισμός σπάει τα εθνικά όρια. Το ότι μπορούσε να συνιστά μια εναλλακτική αφήγηση του κόσμου, αυτό ήταν η δύναμή του και ταυτόχρονα η αδυναμία του. Αδυναμία γιατί ο πολιτικός αγώνας διεξάγεται σε εθνικά πλαίσια, άρα αυτό έκανε εξαιρετικά τρωτούς τους κομμουνιστές πολλές φορές, οι οποίοι έπρεπε να απολογούνται για θέσεις που έμοιαζαν ασύμβατες με τα εθνικά συμφέροντα και τις εθνικές ταυτότητες, όπως στην περίπτωση του Μακεδονικού στην Ελλάδα.

Αυτό όμως που μετατρέπεται σε δύναμη είναι ότι υπάρχει ένα κέντρο και η παγκόσμια διάσταση. Άρα οι κομμουνιστές αισθάνονται ή και ξέρουν ότι το παιχνίδι μέσα στο εθνικό πλαίσιο δεν είναι το μόνο. Υπάρχει και ένα διεθνές πεδίο σύγκρουσης όπου αυτοί αισθάνονται ότι τα πράγματα είναι διαφορετικά, είναι πιο ισχυροί και βεβαίως αυτή την ισχύ την αντιλαμβάνονται συμβολικά, πολιτικά και υλικά από την ύπαρξη της Σοβιετικής Ένωσης. 

Αυτό, εξάλλου, στην πράξη το καταλαβαίνουμε μετά το ’91, δηλαδή μετά το τέλος της Σοβιετικής Ένωσης, ως το μεγάλο κέντρο του κομμουνισμού. Πέρασαν τριάντα χρόνια και παρά το ότι ζήσαμε συγκυρίες με τεράστια οικονομικά προβλήματα –θυμίζω τη χρηματοπιστωτική και δημοσιονομική κρίση του 2008 στην Ευρώπη συνολικά– και είδαμε τεράστια πολιτικά κινήματα, δεν είδαμε πουθενά την άνοδο ενός κομμουνιστικού κόμματος. 

Είδαμε να ανθούν 100.000 διαφορετικά κινήματα, τα Πέντε Αστέρια, τους Ποδέμος, τον ΣΥΡΙΖΑ, όλων των ειδών τις οργανώσεις και τα κινήματα δεξιά και αριστερά. Αυτό που δεν είδαμε μετά το ’91 πουθενά και σε συνθήκες κρίσης είναι την άνοδο ενός κινήματος που να προσδιορίζεται από ένα κόμμα κομμουνιστικό. Κατά τη γνώμη μου, αυτό δεν είναι τυχαίο. Γιατί αυτός ο κόσμος ήταν ένας κόσμος με αναφορά σε ένα συγκεκριμένο κέντρο, με μια πολύ συγκεκριμένη παγκόσμια ταυτότητα. 

“Στη σκιά του Στάλιν”: Ένα έργο ζωής από τον Νίκο Μαραντζίδη Facebook Twitter
Οι κομμουνιστές είναι στην πρωτοπορία της Αντίστασης, θυσιάζουν τη ζωή τους, έχουν ένα καινούργιο, τεράστιο μαρτυρολόγιο. Φωτ.: Σπύρος Μελετζής/ MOYΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ

— Είδαμε τη στάση του ΚΚΕ στη Συμφωνία των Πρεσπών, αλλά τη βλέπουμε διαρκώς και στη σχέση μας με την Τουρκία, όπου υποστηρίζει ότι θα μας αναγκάσουν σε συνεκμετάλλευση στο Αιγαίο. Υπάρχει ενοχή ως προς τα εθνικά ζητήματα εκ μέρους του ΚΚΕ;
Υπάρχει ένας συνδυασμός. Το ένα κομμάτι είναι ενοχικό, ιδιαίτερα στη στάση του απέναντι στη Συμφωνία των Πρεσπών. Μάλιστα, από ένα σημείο και μετά θα μπορούσε κανείς να τη θεωρήσει απολύτως εξωφρενική και ακατανόητη. Πώς γίνεται για μεγάλα κομμάτια της ιστορίας σου να υποστηρίζεις την ιδέα της ανεξάρτητης Μακεδονίας και μετά, όταν η ίδια συμφωνεί με την Ελλάδα, μέσα σε ένα πλαίσιο διακρατικό, εσύ να λες «όχι, δεν συμφωνώ»;

Υπάρχει όμως και μια άλλη διάσταση. Δεν χωρά αμφιβολία ότι για το ΚΚΕ, όπως και για τα περισσότερα κομμουνιστικά κόμματα στην Ευρώπη, ειδικά εκείνα που είχαν μεγάλη αντιστασιακή δράση, ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος και η Αντίσταση αποτέλεσαν μια ευκαιρία «rebranding» τρόπον τινά. Από κει που τα κόμματα αυτά μέχρι εκείνη τη στιγμή θεωρούνταν απάτριδες, συμμετέχοντας σε αυτό το παγκόσμιο κλαμπ επαναστατών, η Αντίσταση στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η συμμετοχή τους σε εθνικά σχήματα, αντιστασιακά, με διευρυμένες από πλευράς πολιτικών και ιδεολογικών κατευθύνσεων ομαδοποιήσεις-συμμαχίες, τα μετατρέπει σε πρωταθλητές του εθνικού ζητήματος. 

Οι κομμουνιστές είναι στην πρωτοπορία της Αντίστασης, θυσιάζουν τη ζωή τους, έχουν ένα καινούργιο, τεράστιο μαρτυρολόγιο. Την περίοδο της Αντίστασης οι κομμουνιστές σε ολόκληρη την Ευρώπη και κατ’ επέκταση στην Ελλάδα σηκώνουν το λάβαρο του έθνους, μαζί με το κοινωνικό ζήτημα. Όμως το εθνικό είναι κυρίαρχο. 

Η στάση αυτή αποτυπώνεται στο περίφημο πρώτο γράμμα του Ζαχαριάδη, που είναι όμως το μόνο γράμμα που ο κόσμος ξέρει, γιατί τα άλλα δύο αποσιωπήθηκαν από το καθεστώς. Ήταν το γράμμα υποστήριξης στον Μεταξά, όταν εισέβαλαν οι Ιταλοί την 28η Οκτωβρίου του 1940, και λίγο-πολύ λέει ότι «εμείς, οι κομμουνιστές, υποστηρίζουμε χωρίς όρους τον Μεταξά στον πατριωτικό αγώνα απέναντι στους Ιταλούς» – φυσικά, πρόκειται για πράξη ενός εθνικού ηγέτη! 

Πρέπει να σας πω ότι πολλές φορές έχω διαβάσει το γράμμα και μπαίνοντας στο μυαλό του Ζαχαριάδη εντυπωσιάζομαι. Σκεφτείτε το λίγο. Είναι στη φυλακή, που δεν είναι από τις ήπιες. Οι φυλακές της Κέρκυρας δεν είναι καλαμπούρι. Όλο το Κόμμα βρίσκεται είτε στη φυλακή είτε στην παρανομία. Τέσσερα χρόνια αυτοί οι άνθρωποι ζούνε ένα σκληρό, καταπιεστικό καθεστώς, μια δικτατορία η οποία τους έχει διαλύσει και ο Ζαχαριάδης ανεβαίνει, ξεφεύγει από τη θέση στην οποία βρίσκεται και λέει «τώρα εδώ έχουμε μια εισβολή, ο Μεταξάς κάνει πόλεμο κι εμείς είμαστε μαζί του». 

Σκεφτείτε το λίγο. Είναι στη φυλακή, που δεν είναι από τις ήπιες. Οι φυλακές της Κέρκυρας δεν είναι καλαμπούρι. Όλο το Κόμμα βρίσκεται είτε στη φυλακή είτε στην παρανομία. Τέσσερα χρόνια αυτοί οι άνθρωποι ζούνε ένα σκληρό, καταπιεστικό καθεστώς, μια δικτατορία η οποία τους έχει διαλύσει και ο Ζαχαριάδης ανεβαίνει, ξεφεύγει από τη θέση στην οποία βρίσκεται και λέει «τώρα εδώ έχουμε μια εισβολή, ο Μεταξάς κάνει πόλεμο κι εμείς είμαστε μαζί του». 

Είναι συγκλονιστικό! Όσες φορές και να 'χω διαβάσει αυτό το κείμενο, δεν σας το κρύβω ότι με συγκλονίζει, ακριβώς για την ικανότητα ενός ανθρώπου να ξεπεράσει τη θέση στην οποία βρίσκεται εξαιτίας του καθεστώτος και να σκεφτεί με ένα συγκεκριμένο τρόπο εκείνη τη στιγμή. Να σας πω κάτι; Παρακολουθώντας σήμερα τους Έλληνες πολιτικούς, που είναι τόσο ιδιοτελείς, αν ήταν όχι φυλακή αλλά στο ένα δέκατο της κατάστασης του Ζαχαριάδη, αμφιβάλλω πολύ αν θα λέγανε αυτό το πράγμα. 

Τότε το ΚΚΕ μετατρέπει το εθνικό ζήτημα από μειονέκτημά του, που ήταν την προηγούμενη περίοδο, σε πλεονέκτημα. Έρχεται μετά από λίγο καιρό το Κυπριακό, στο οποίο και η πολιτική της Σοβιετικής Ένωσης υπήρξε εξαιρετικά βοηθητική για προφανείς λόγους. Γιατί το αίτημα για ένωση ουσιαστικά επιτίθεται στη βρετανική αποικιοκρατία. Στο Κυπριακό, το ΚΚΕ και η ΕΔΑ στην Ελλάδα είναι υπέρμαχοι, ταυτίζονται με την πλέον εθνική θέση, που είναι η ένωση, τουλάχιστον μέχρι τη Ζυρίχη-Λονδίνο τη δεκαετία το '60. 

Εδώ έχουμε μια συνέχεια τουλάχιστον δύο δεκαετιών, που από εκεί που το εθνικό ήταν η αχίλλειος πτέρνα των κομμουνιστών όταν ασκούσαν πολιτική εντός των εθνικών συνόρων μετατρέπεται στο ισχυρό τους χαρτί. Σήμερα το ΚΚΕ έχει γίνει ένα κόμμα «δύσκαμπτου πατριωτισμού». Σε όλα τα ζητήματα πια έχει πάντα την πιο πατριωτική γραμμή – δεν θα την ονόμαζα εθνικιστική με κανένα τρόπο. Δεν θέλει να μετακινείται από καθιερωμένες αξίες ή στάσεις γύρω από τέτοια ζητήματα. Και το βλέπουμε πολύ χαρακτηριστικά στα ελληνοτουρκικά, στα οποία το ΚΚΕ έχει και την οπτική της αντινατοϊκής στάσης.

TSEK “Στη σκιά του Στάλιν”: Ένα έργο ζωής από τον Νίκο Μαραντζίδη Facebook Twitter
Σήμερα το ΚΚΕ έχει γίνει ένα κόμμα “δύσκαμπτου πατριωτισμού”. Σε όλα τα ζητήματα πια έχει πάντα την πιο πατριωτική γραμμή, δεν θα την ονόμαζα εθνικιστική με κανέναν τρόπο. Φωτ.: Κωνσταντίνος Τσακαλίδης/SOOC

— Όλη αυτή η αντιπαράθεση για το ποιος είναι πιο πατριώτης τελικά ωφέλησε την Ελλάδα;
Τώρα μπορούμε να ξαναμπούμε στις παλιές πολιτικές «θεολογίες». Προσωπικά αισθάνομαι κληρονόμος μιας αντιεθνικιστικής παράδοσης. Ακόμη και στο πώς προσεγγίζω τα ζητήματα με συγκινεί περισσότερο η ιδέα της παγκόσμιας επανάστασης παρά του σοσιαλισμού σε μια χώρα. Με συγκινεί περισσότερο η ιδέα ενός κόσμου χωρίς σύνορα παρά κρατών που μάχονται μεταξύ τους. Θεωρώ την άποψή μου πλησιέστερη σε αυτό που οι άνθρωποι έχουν ανάγκη. Και οι άνθρωποι δεν έχουν ανάγκη να σκοτώνονται ούτε για σύνορα, ούτε για συνοριογραμμές, ούτε για εθνικές ταυτότητες, που στο τέλος-τέλος ξέρουμε επιστημονικά ότι είναι δυναμικές συχνά κατασκευασμένες, αυθαίρετες, και ειδικά στα πεδία όπου υπάρχουν διαφορετικοί πολιτισμικοί κόσμοι αποτελούν σε μεγάλο βαθμό και προϊόντα επιβολής, καταναγκασμού να υιοθετήσει κάποιος μία από αυτές. 

Με αυτή την έννοια πιστεύω ότι έχουμε μεγάλη ανάγκη σήμερα να υπερβούμε τον εθνικισμό, τις εθνικές περιχαρακώσεις, γιατί δημιουργούν εν τέλει αυτό το αίσθημα αυτοαπομονωτισμού που παράγει ο εθνικισμός, δηλαδή την ιδέα του «ανάδελφου έθνους», όπως το έλεγε ο Σαρτζετάκης.

Κατά τη γνώμη μου, αυτά είναι σε πολλά επίπεδα καταστροφικά γιατί ακριβώς δεν επιτρέπουν στη χώρα να διευρύνει τους ορίζοντές της, δεν επιτρέπει στους ανθρώπους της να προοδεύσουν, στο ίδιο το κράτος μας να βελτιωθεί και εν τέλει να παρακολουθήσουμε και κάποιες από τις διεθνείς εξελίξεις που μας είναι ωφέλιμες. 

Κι εγώ, ως ένας φανατικός (και το υπογραμμίζω) ευρωπαϊστής, ως ένας φεντεραλιστής, ονειρεύομαι τις Ηνωμένες Πολιτείες της Ευρώπης, όπου θα συμμετέχουμε σε ένα μεγαλύτερο γίγνεσθαι και αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρχουν σύνορα για να εμποδίζουν τις μετακινήσεις μας, την ολοκλήρωσή μας ως ανθρώπων κ.λπ. Είναι προφανές ότι Ηνωμένες Πολιτείες της Ευρώπης σημαίνει συρρίκνωση των εθνικών ταυτοτήτων και κατ’ επέκταση τη μετατροπή των εθνικών καβγάδων ή, έστω, κάποιων από αυτούς σε δευτερεύουσας σημασίας θέματα.

Το ΚΚΕ δεν είναι μέσα σε αυτά, γιατί δεν αποκήρυξε απλώς από ένα σημείο και μετά τον διεθνισμό. Αυτή η ιδέα του παγκόσμιου που υπάρχει κατά τη σταλινική περίοδο δεν υπάρχει με τον ίδιο τρόπο. Δεν είναι μόνο ότι το εθνικό γίνεται για το ΚΚΕ πολύ ισχυρό ταυτοτικό σημείο, γιατί νομίζω πως από ένα σημείο και μετά, όταν ο κομμουνισμός χάνει την παγκόσμια διάστασή του, μετά το ‘91, το ισχυρότερο καταφύγιο για το ΚΚΕ είναι το εθνικό. Είναι και ο πατριωτισμός, οι αναμνήσεις των μεγάλων εθνικών αγώνων, πρακτικά η αναφορά του σε ένα ακροατήριο που είναι πιο κλειστό, πιο αντιδυτικό, πιο ευρωσκεπτικιστικό. Αυτό το ακροατήριο τροφοδοτεί την πολιτική ατζέντα του ΚΚΕ μετά το ‘91.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα δέκα πιο ενδιαφέροντα βιβλία που έχουν γραφτεί για τον εμφύλιο πόλεμο

Βιβλίο / Τα δέκα πιο ενδιαφέροντα βιβλία που έχουν γραφτεί για τον εμφύλιο πόλεμο

70 χρόνια από τη λήξη της σύγκρουσης που σφράγισε τη σύγχρονη πολιτική ιστορία – Μιλά στη LiFO ο υπεύθυνος των ιστορικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ήταν η Οκτωβριανή Επανάσταση η μεγάλη ελπίδα των απανταχού καταφρονεμένων ή εξαρχής μια μεγάλη χίμαιρα;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ήταν η Οκτωβριανή Επανάσταση η μεγάλη ελπίδα των απανταχού καταφρονεμένων ή εξαρχής μια μεγάλη χίμαιρα;

Πώς εκτιμώνται και πώς ερμηνεύονται, έναν αιώνα μετά, οι επιτυχίες και οι αποτυχίες εκείνου του «κόκκινου Οκτώβρη»; Ένας Έλληνας ιστορικός και ένας Γερμανός φιλόσοφος γράφουν στο LIFO.gr.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ