«Air: Κυνηγώντας έναν θρύλο»: Ψυχαγωγία made in USA

Air, κυνηγώντας έναν θρύλο Facebook Twitter
Αν μιλάμε για ατόφια ψυχαγωγία made in USA ευθείας αφήγησης και έξυπνου χειρισμού, το Κυνηγώντας έναν θρύλο είναι το χαρακτηριστικό παράδειγμα, αιθέριο, βγαλμένο από τα παλιά.
0

Όπως σε κάθε παρεμφερή περίπτωση, ο θεατής που γνωρίζει όχι μόνο ποιος είναι ο Μάικλ Τζόρνταν (αυτό είναι εύκολο) αλλά και ποιοι ήταν οι ανταγωνιστές του στο draft και κυρίως τι σημαίνουν τα ονόματα που έπεσαν στο τραπέζι για τη ζηλευτή επιλογή κατάταξης στο NBA ‒δηλαδή αν ο Στίβεν Νας είναι μεγαλύτερο κελεπούρι, παρά το ύψος του, σε σχέση με τον Πάτρικ Γιούινγκ, που έπαιζε μπάλα στην Τζαμάικα‒, και ποια ήταν η συνέχειά τους στο κορυφαίο πρωτάθλημα μπάσκετ στον κόσμο, βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση έναντι των εντελώς αμύητων στο άθλημα.

Ωστόσο, ακολουθώντας τη φλέβα των σύγχρονων ορθόδοξων βιογραφιών, και σε αντίθεση με το πρόσφατο Hustle με τον Άνταμ Σάντλερ, σε μία ακόμα απεγνωσμένη και υπερτιμημένη προσπάθεια να κυνηγήσει μια υποψηφιότητα στην πεντάδα των Όσκαρ Ανδρικής Ερμηνείας, το Air: Κυνηγώντας έναν θρύλο δεν περιορίζεται σε μπασκετική διάλεκτο, καρφώματα και προπονητικού τύπου λεπτομέρειες που θα ενδιέφεραν αποκλειστικά τους μπασμένους στο θέμα nerds.

Με αφορμή το μεγαλύτερο ταλέντο που πέρασε ποτέ από τα παρκέ, με τους αριθμούς να το αποδεικνύουν και τους τίτλους να λειτουργούν ως αποστομωτική εγγύηση, το Air είναι τόσο η ιστορία της γέννησης ενός παπουτσιού όσο και η απαρχή μιας διαφορετικής αντίληψης για τον επαγγελματικό αθλητισμό και το concept της εμπορικής εκμετάλλευσης με επί ίσοις όροις ματιά στον αθλητή ως προϊόν.

Στην ίδια γειτονιά με τα φετινά Tetris και Blackberry, τις αντίστοιχες βιογραφίες των ιδρυτών των φερώνυμων τεχνολογικών εταιρειών με όλα τα λάθη και τις επινοήσεις, τους θριάμβους και τα στραπάτσα που δοκίμασαν (στον ειδικό τομέα του corporate biopic το ιδιοφυές Social Network παραμένει άνετα στην κορυφή), το Air πραγματεύεται την παράτολμη και συγκινητική απόπειρα του Σάνι Βακάρο, συμβούλου και επιστήθιου φίλου του ιδρυτή της Nike, Στιβ Νάιτ, να δελεάσει τον «καυτό» rookie Τζόρνταν να υπογράψει με την εταιρεία που τότε υπολειπόταν σημαντικά έναντι των ανταγωνιστών εταιρειών αθλητικών ειδών, Adidas και Converse.

Air, κυνηγώντας έναν θρύλο Facebook Twitter
O Ματ Ντέιμον στον ρόλο του του Σάνι Βακάρο, συμβούλου και επιστήθιου φίλου του ιδρυτή της Nike.

Ως άλλος Τζέρι Μαγκουάιρ, ο Βακάρο, που σίγουρα γνώριζε πολλά για το σπορ και το αγαπούσε αυθεντικά, ήταν ένα στέλεχος μάρκετινγκ που έφερνε περισσότερο σε ατζέντη, αν και άνευ χαρτοφυλακίου, κάτι ανάμεσα σε πιστό υπάλληλο ειδικών αποστολών και αντικειμενικό ερασιτέχνη, που αισθάνθηκε πως με την προσφορά που είχε στο μυαλό του θα μπορούσε να εκτοξεύσει τον κλάδο στη μοναδική, ανήκουστη ως τότε, εξατοκιμευμένου εξοπλισμού στρατόσφαιρα που πλέον γνωρίζουμε απ’ έξω κι ανακατωτά, ταυτόχρονα υπονομεύοντας την επαγγελματική ασφάλεια του ίδιου και των στενών συνεργατών του.

Το δίλημμα που τέθηκε ήταν αν η Nike ήταν διατεθειμένη να διαβεί τη βολική πεπατημένη της διασποράς του μπάτζετ σε μέτριους υποψηφίους ή να προσφέρει γη και ύδωρ, δηλαδή όλο της τον προϋπολογισμό, σε έναν και μόνο παίκτη, τη στιγμή μάλιστα που κανείς σοβαρός μέλλοντικός πρωταθλητής δεν φαινόταν πρόθυμος να υπογράψει με μια φίρμα χωρίς αντίκτυπο και όραμα, φημισμένη βασικά στον κόσμο του στίβου και στη χαλαρότερη κοινότητα των τζόγκερ.

Ο Μπεν Άφλεκ δείχνει από νωρίς τη διάθεσή του να αντιμετωπίσει το saga της Nike με ελαφράδα και πολυλογία, διεισδύοντας καίρια με βαθύτερες διαπιστώσεις στους χαρακτήρες και τις καταστάσεις, χωρίς ποτέ να χάνει το χιούμορ του. Το Air είναι μια ταινία που μοιάζει πολύ στην προσωπικότητά του, ακολουθώντας τη λογική της ανδροπαρέας με τη βοστονέζικη αψάδα και τα χοντρά πειράγματα.

Ο βραβευμένος με Όσκαρ για το σενάριο του Ξεχωριστού Γουίλ Χάρντινγκ και την παραγωγή του Άργκο ηθοποιός διαθέτει πλέον τη σχεδόν βιωμένη σκηνοθετική άνεση, καθώς και το αφηγηματικό τέμπο που ανανεώνει αβίαστα το ενδιαφέρον, να χωρέσει στην ταινία κατά βούληση χιούμορ και ιδεαλισμό ως άλλος, μοντέρνος Κάπρα της meta-machismo εποχής, συνειδητοποιώντας τον στόχο και το νόημα πίσω από τις αυτοματοποιημένες καθημερινές κουβέντες, τις ξεχωριστές στιγμές και τις συχνά πολύ αστείες ατάκες που πλημμυρίζουν το σενάριο του Άλεξ Κόνβερι, ειδικά εκεί όπου ο Σάνι του Ματ Ντέιμον περιγράφει στον ατζέντη του Τζόρνταν τη φιλοσοφία της Adidas και των επιγόνων του ιδρυτή της, Άντι Ντάσλερ, θυμίζοντάς του πως το πραγματικό του όνομα είναι Αδόλφος και ήταν προφανώς ναζί!

Air, κυνηγώντας έναν θρύλο Facebook Twitter
Ο G.O.A.T. του παγκόσμιου μπάσκετ έδωσε τις ευλογίες του και απέφυγε να παρέμβει εκ των προτέρων, ζητώντας μία και μόνο χάρη: τον ρόλο της μητέρας του, Ντελόρις, να τον ερμηνεύσει η Βαϊόλα Ντέιβις, ευτυχώς ψύχραιμη και απαλλαγμένη από τη φούρια των πρόσφατων εμφανίσεών της ‒ και είχε δίκιο.

Ο G.O.A.T. του παγκόσμιου μπάσκετ έδωσε τις ευλογίες του και απέφυγε να παρέμβει εκ των προτέρων, ζητώντας μία και μόνο χάρη: τον ρόλο της μητέρας του, Ντελόρις, να τον ερμηνεύσει η Βαϊόλα Ντέιβις, ευτυχώς ψύχραιμη και απαλλαγμένη από τη φούρια των πρόσφατων εμφανίσεών της ‒ και είχε δίκιο.

Ο όρος του συμπίπτει με την απαράβατη υποσημείωση που θέτει η σιδηρά κυρία πίσω απ’ όλες τις αποφάσεις του χαρισματικού γιου, τον οποίο βλέπουμε πλάτη στις δραματοποιημένες σκηνές στις οποίες συμμετέχει, και δεν ακούμε ποτέ ‒ μια δύσθυμη, σχεδόν αρνητική «αύρα» στα προεόρτια της μυθικής του καριέρας.

Το τυράκι που έβαλε στο αγωνιώδες ερώτημα αν ο Μάικλ Τζόρνταν θα προτιμήσει τους εδραιωμένους της αγοράς ή θα κολακευτεί από ένα προσωποποιημένο υπόδημα που θα φέρει το όνομα και αργότερα το σκιτσαρισμένο είδωλό του κρύβει ένα ρομαντικό χτύπημα στην απληστία με τα ίδια τα όπλα του καπιταλισμού που θα μπορούσαν να συγκινήσουν τους επιχειρηματίες.

Με αφορμή το μεγαλύτερο ταλέντο που πέρασε ποτέ από τα παρκέ, με τους αριθμούς να το αποδεικνύουν και τους τίτλους να λειτουργούν ως αποστομωτική εγγύηση, το Air είναι τόσο η ιστορία της γέννησης ενός παπουτσιού όσο και η απαρχή μιας διαφορετικής αντίληψης για τον επαγγελματικό αθλητισμό και το concept της εμπορικής εκμετάλλευσης με επί ίσοις όροις ματιά στον αθλητή ως προϊόν. Ο Άφλεκ ενώνει πρόσωπα με ετερόκλητο background και διαφορετική κατεύθυνση καριέρας σε μια μαγική στιγμή, σαν τον άνεμο που φυσάει προς το μέρος τους για να συγκλίνουν στην ίδια ιδέα.

Αν μιλάμε για ατόφια ψυχαγωγία made in USA ευθείας αφήγησης και έξυπνου χειρισμού, το Κυνηγώντας έναν θρύλο είναι το χαρακτηριστικό παράδειγμα, αιθέριο, βγαλμένο από τα παλιά.

 AIR, κυνηγώντας έναν θρύλο - official trailer

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ