Ρίσκο, δράμα και ψυχρός πόλεμος: Η απίστευτη ιστορία του Tetris

Ρίσκο, δράμα και ψυχρός πόλεμος: Η απίστευτη ιστορία του Tetris Facebook Twitter
Ο Αλέξέι Παζίτνοφ, δημιουργός του Tetris, το 1989 με τον γιο του.
0

Παρότι ποτέ δεν θα ξεχάσει τις απίστευτες δυσκολίες που είχε να αντιπαρέλθει εκείνο τον καιρό – όταν ρίσκαρε το ίδιο του το σπίτι και ό,τι είχε, όταν έπρεπε να ανταγωνιστεί έναν κολοσσό σαν τον Ρόμπερτ Μάξγουελ, όταν εμφανίστηκε στη Σοβιετική Ένωση χωρίς κανένα εχέγγυο – ο Χενκ Ρότζερς επιμένει ότι ποτέ δεν σκέφτηκε να τα παρατήσει. «Ακόμα με ρωτάνε πόσο αφελής ήμουν», θυμάται σήμερα. «Θα έλεγα ότι ήταν 20% αφέλεια/βλακεία και 80% αποφασιστικότητα».

Αυτό μπορεί να είναι το κλειδί της επιτυχίας σε πολλές πτυχές της ζωής. Ο Ρότζερς ήταν ένας αντιπρόσωπος βιντεοπαιχνιδιών που ήξερε ότι είχε ανακαλύψει το επόμενο μεγάλο σουξέ: το Tetris, ένα παράξενα εθιστικό παζλ στο οποίο οι παίκτες έπρεπε να χτίσουν τετράδες με διαφορετικά σε σχήμα «τουβλάκια» που έπεφταν ακανόνιστα από την κορυφή της οθόνης, προκειμένου να σχηματίσουν έναν συμπαγή τοίχο.

Ο Ρότζερς ταξίδεψε στη Σοβιετική Ένωση το 1988 για να συναντήσει τον σχεδιαστή του Tetris, Αλεξέι Παζίτνοφ, ελπίζοντας να εξασφαλίσει τα παγκόσμια δικαιώματα διανομής του παιχνιδιού. Είχε όμως να αντιμετωπίσει πολλούς και πανίσχυρους αντιπάλους, μεταξύ των οποίων ο μεγαλοεπιχειρηματίας Ρόμπερτ Στάιν, o μεγαλοεκδότης Ρόμπερτ Μάξγουελ και ο γιος του Κέβιν, καθώς και διάφορους Ρώσους αξιωματούχους της KGB που τον παρακολουθούσαν.

Ο Ρότζερς ταξίδεψε στη Σοβιετική Ένωση το 1988 για να συναντήσει τον σχεδιαστή του Tetris, Αλεξέι Παζίτνοφ, ελπίζοντας να εξασφαλίσει τα παγκόσμια δικαιώματα διανομής του παιχνιδιού. Είχε όμως να αντιμετωπίσει πολλούς και πανίσχυρους αντιπάλους, μεταξύ των οποίων ο μεγαλοεπιχειρηματίας Ρόμπερτ Στάιν, o μεγαλοεκδότης Ρόμπερτ Μάξγουελ

Την δαιδαλώδη ιστορία του πώς ο ακαταμάχητα γοητευτικός Ρότζερς τους ξεγέλασε όλους, και στην πορεία δημιούργησε μια ισόβια φιλία με τον Παζίτνοφ, αφηγείται η ταινία Tetris του σκηνοθέτη με πρωταγωνιστές τους Τάρον Έγκερτον και Νικίτα Εφρέμοφ στους δύο κεντρικούς ρόλους, που θα είναι διαθέσιμη στην πλατφόρμα Apple TV+ από τις 31 Μαρτίου.

Ο 67χρονος Παζίτνοφ, πολίτης των ΗΠΑ εδώ και χρόνια, που όμως εξακολουθεί να μιλάει με έντονη ρωσική προφορά, θυμάται στη συνέντευξη που μας παραχώρησε από κοινού με τον Ρότζερς, τα παιδικά του χρόνια στη Μόσχα: «Η ζωή στη Σοβιετική Ένωση ήταν εξαιρετικά σταθερή και μονότονη. Δεν είχαμε καμία αλλαγή για δεκαετίες. Ο ίδιος δρόμος, τα ίδια καταστήματα, οι ίδιες τιμές, τα ίδια πρόσωπα στην κυβέρνηση».

Το 1984 ο Παζίτνοφ εργαζόταν ως μηχανικός λογισμικού σε ένα κέντρο υπολογιστών της Σοβιετικής Ακαδημίας Επιστημών στη Μόσχα. Δοκιμάζοντας έναν νέο υπολογιστή, έγραψε ένα απλό παιχνίδι που βασιζόταν σε ένα παζλ από την παιδική του ηλικία, το οποίο περιλάμβανε την τοποθέτηση μπλοκ διαφορετικού σχήματος σε ένα πλέγμα.

Η αρχική έκδοση Tetris του Παζίτνοφ χρησιμοποιούσε επτά διαφορετικά σχήματα, τα οποία ονόμασε «τετραομίνα» και αποτελούνταν από τέσσερα τουβλάκια το καθένα. Το παιχνίδι έγινε αμέσως επιτυχία μεταξύ των συναδέλφων του και τελικά εξαπλώθηκε και σε άλλους χρήστες υπολογιστών στη Σοβιετική Ένωση, με αποτέλεσμα να εξελιχθεί σε εμμονή.

Λίγα χρόνια αργότερα μπήκε στο κάδρο ο Χενκ Ρότζερς, ένας γεννημένος στην Ολλανδία και μεγαλωμένος στην Αμερική εκδότης παιχνιδιών, ο οποίος εκείνη την εποχή ζούσε στην Ιαπωνία με την οικογένειά του. Το 1988 ανακάλυψε το Tetris στην έκθεση Consumer Electronics Show στο Λας Βέγκας και σήμερα, στα 69 του πλέον, μας αφηγείται εκείνη τη γνωριμία με το παιχνίδι που ήταν σαν κεραυνοβόλος έρωτας: «Η δουλειά μου εκείνη την εποχή ήταν να βρίσκω παιχνίδια για να τα φέρνω στην Ιαπωνία, και έπρεπε να παίρνω γρήγορες αποφάσεις: θέλω αυτό το παιχνίδι ή όχι; Με το Tetris δεν υπήρχε καμιά αμφιβολία ότι επρόκειτο για κάτι ιδιαίτερο».  

Ρίσκο, δράμα και ψυχρός πόλεμος: Η απίστευτη ιστορία του Tetris Facebook Twitter
Ο Χενκ Ρότζερς και ο Αλέξέι Παζίτνοφ σήμερα με τον ηθοποιό Τάρον Έγκερτον που υποδύεται στην ταινία τον Ρότζερς, ανάμεσά τους

Η ταινία δείχνει τον Ρότζερς να διακινδυνεύει τα πάντα για να εξασφαλίσει τα δικαιώματα του παιχνιδιού, συμπεριλαμβανομένου και του του σπιτιού του. «Ήταν ακόμα χειρότερα από αυτό», λέει. «Δεν ήταν το σπίτι μου. Ήταν όλη η περιουσία των πεθερικών μου. Το είχαν αγοράσει με τις οικονομίες μιας ζωής και εγώ το έθεσα σε άμεσο κίνδυνο». Τελικά αποφάσισε να ρισκάρει όλα και να πετάξει στη Μόσχα για να συναντήσει αξιωματούχους της σοβιετικής κυβέρνησης και της κρατικής εταιρείας λογισμικού Elorg, η οποία κατείχε τα δικαιώματα του Tetris. Ήταν η εποχή του ψυχρού πολέμου και οι ξένοι αντιμετωπίζονταν με καχυποψία.

Σύντομα συνειδητοποίησε ότι είχε να αντιμετωπίσει σκληρό ανταγωνισμό από άλλους παράγοντες ομάδες που είχαν επίσης εντοπίσει τις προοπτικές του Tetris και ήθελαν να κερδίσουν για λογαριασμό τους τα δικαιώματα, με θεμιτά ή αθέμιτα μέσα.

Μεταξύ αυτών ήταν και ο Ρόμπερτ Στάιν της Andromeda Software, ο οποίος είχε ήδη υπογράψει μια συμφωνία για τη διανομή του Tetris σε προσωπικούς υπολογιστές εκτός Ρωσίας. Στη συνέχεια έκλεισε μια άλλη συμφωνία με τη Mirrorsoft του Ρόμπερτ Μάξγουελ για την παραγωγή του παιχνιδιού στη Βρετανία. Σύντομα, όμως, αποκαλύφθηκε ότι η Elorg δεν είχε δώσει επίσημη άδεια.

Θυμάται ο Ρότζερς: «Είχε προγραμματιστεί συνάντηση του Μάξγουελ με τον Γκορμπατσόφ κατά την επίσκεψη του δεύτερου στην Αγγλία. Τότε όμως συνέβη ο σεισμός στην Αρμενία και ο Γκορμπατσόφ αναγκάστηκε να φύγει εσπευσμένα, οπότε εκείνη η συνάντηση όπου ο Μάξγουελ επρόκειτο να πει στον Γκορμπατσόφ να ακυρώσει τη συμφωνία και να τη δώσει στον γιο του Κέβιν, δεν έγινε ποτέ».

Ο Ρότζερς έφερε τον Παζίτνοφ στις ΗΠΑ, όπου οι δύο άνδρες εξακολουθούν μέχρι σήμερα να εργάζονται στον κλάδο των βιντεοπαιχνιδιών. «Ο Αλεξέι ζήτησε τη βοήθειά μου. Δώσαμε τα χέρια το 1993 και αυτή η συμφωνία ισχύει ακόμη και σήμερα. Το ισχυρότερο συμβόλαιο που έχει γραφτεί ποτέ είναι η χειραψία μας».

Εξακολουθούν επίσης να κατέχουν τα δικαιώματα του Tetris, ενός από τα πιο δημοφιλή βιντεοπαιχνίδια όλων των εποχών. Ο Ρότζερς προσθέτει: «Παραμένει ένα πολύ δημοφιλές παιχνίδι. Πάντα ήθελα να πιστεύω ότι αν ήταν τραγούδι, θα ήταν το Happy Birthday. Άλλα τραγούδια έρχονται και φεύγουν, όλοι όμως συνεχίζουν να τραγουδούν το Happy Birthday».

Πηγή: The Guardian

Θέματα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Korean barbecue, Tραμπ και κωμικοί στη Σαουδική Αραβία

LiFO Vidcasts / Korean barbecue, Tραμπ και κωμικοί στη Σαουδική Αραβία

Από το korean barbecue μέχρι τα ελληνικά βαφτίσια και τους κωμικούς που παίζουν στη Σαουδική Αραβία, ο Θωμάς Ζάμπρας επιστρέφει με ακόμα ένα επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0»., όπου τίποτα δεν συνδέεται, κι όμως όλα βγάζουν νόημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Flotilla και πώς να κάνεις σωστό hate comment

LifO Vidcasts / Flotilla και πώς να κάνεις σωστό hate comment

Άλλο ένα επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0» όπου τίποτα δεν έχει λογική σειρά — αλλά όλα βγάζουν νόημα με τον τρόπο του Θωμά Ζάμπρα. Από παιδικές αναμνήσεις και τουρκικά τρακαρίσματα μέχρι μαθήματα σωστού hate commenting και ρομπότ που μαθαίνουν kung fu.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Θεοδώρα Ψαλτοπούλου: Γιατί oι νέοι νοσούν ολοένα περισσότερο από καρκίνο;

Άκου την επιστήμη / Γιατί αυξάνονται οι νέοι που νοσούν από καρκίνο; H Θ. Ψαλτοπούλου εξηγεί

Πώς μπορούμε να μειώσουμε τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου; Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν καθοριστικά τη μακροζωία; Και πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η διατροφή στην πρόληψη των χρόνιων ασθενειών; Η παθολόγος και καθηγήτρια Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Θεοδώρα Ψαλτοπούλου, απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Radio Lifo / Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Γιατί πλημμυρίζουν οι δρόμοι με την πρώτη νεροποντή; Και πώς αυτό συνδέεται με τον φυσικό χώρο που έχουμε κλέψει από τα ρέματα και τα ποτάμια της πόλης; Ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος, Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός που έχει εξερευνήσει και μελετήσει διεξοδικά το ιστορικό δίκτυο των ρεμάτων της Αττικής, συζητά με την Ντίνα Καράτζιου τα πώς και τα γιατί.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θανάσης Φωκάς: «Μπορείς να απελευθερωθείς από την πίεση των social media και να στραφείς στον εαυτό σου;»

Θανάσης Φωκάς / Θανάσης Φωκάς: «Μπορείς να απελευθερωθείς από τα social media και να στραφείς στον εαυτό σου;»

Μπορεί το ασυνείδητο να καθορίζει τις αποφάσεις μας; Είναι η ευτυχία θέμα κατανάλωσης ή εσωτερικής ολοκλήρωσης; Πώς η τεχνολογία μεταμορφώνει τον τρόπο που σκεφτόμαστε και ζούμε; Ο διακεκριμένος μαθηματικός και ακαδημαϊκός μοιράζεται σκέψεις που ξεκινούν από την επιστήμη και φτάνουν μέχρι τα μεγάλα υπαρξιακά ερωτήματα της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Υπόθεση Γραικού: Η εξαφάνιση που ξεσκέπασε ένα θαμμένο μυστικό

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Γραικού: Η εξαφάνιση που ξεσκέπασε ένα θαμμένο μυστικό

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την εξαφάνιση του 59χρονου κτηνοτρόφου Δημήτρη Γραικού που για δυόμισι χρόνια αποτελούσε άλυτο γρίφο για τους αστυνομικούς της Ασφάλειας Θεσσαλονίκης.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Η σκληρή αλήθεια για τον Κούγια: Tο σκοτεινό φινάλε

Μικροπράγματα / Η σκληρή αλήθεια για τον Κούγια: Tο σκοτεινό φινάλε

Ένα αποκαλυπτικό ηχητικό ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη για τον αμφιλεγόμενο ποινικολόγο. Το τελευταίο μέρος της τριλογίας: Μια μυστική συμφωνία, οι άγνωστοι μάρτυρες, υποθέσεις Λιγνάδη και Πισπιρίγκου, όσα έγιναν μετά το θάνατό του κ.α
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ
«Ο κόσμος νομίζει ότι είσαι ο ρόλος σου»

Lifo Videos / «Ο κόσμος νομίζει ότι είσαι ο ρόλος σου»

Η Ιωάννα Ασημακοπούλου μιλά για τη διαδρομή της στο θέατρο, την τηλεόραση και τη ζωή, εξηγεί γιατί το «Είμαι η Τζο» είναι το πιο προσωπικό της έργο και επιμένει ότι μόνο η τέχνη μπορεί να μας δώσει διέξοδο και ελπίδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Η Δύση κέρδισε τον Ψυχρό Πόλεμο, αλλά δεν κέρδισε την ειρήνη»

LiFO politics / «Η Δύση κέρδισε τον Ψυχρό Πόλεμο, αλλά δεν κέρδισε την ειρήνη»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΑΜΕΠ, Λουκάς Τσούκαλης, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για το τέλος της αμερικανικής ηγεμονίας και της φιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης και προειδοποιεί ότι η Ευρώπη κινδυνεύει με παρακμή αν δεν λειτουργήσει ως ενιαία πολιτική οντότητα.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τι τρώμε στ’ αλήθεια; Έλεγχοι, ετικέτες και η αθέατη πλευρά της διατροφής

Radio Lifo / Aν ξέραμε τι τρώμε...

Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον Αντώνη Ζαμπέλα, πρόεδρο του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων, για την ασφάλεια των τροφίμων στην Ελλάδα σήμερα. Ο κ. Ζαμπέλας αναλύει κάθε στάδιο της πορείας που ακολουθεί ένα τρόφιμο μέχρι να φτάσει στο τραπέζι μας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η σκληρή αλήθεια για τον Κούγια: Οι ματωμένες κόντρες

Μικροπράγματα / Η σκληρή αλήθεια για τον Κούγια: Οι ματωμένες κόντρες

Ένα αποκαλυπτικό ηχητικό ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη για τον αμφιλεγόμενο ποινικολόγο. Το δεύτερο μέρος της τριλογίας: Το outing από τον Βαλλιανάτο, ένα αιματηρό διαζύγιο, η διαμάχη με τον Λαζόπουλο κ.α.
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ
«Η Ελλάδα έχει αργήσει τραγικά να αναγνωρίσει το κράτος της Παλαιστίνης»

Lifo Videos / «Η Ελλάδα έχει αργήσει τραγικά να αναγνωρίσει το κράτος της Παλαιστίνης»

Τι σηματοδοτεί η αναγνώριση του παλαιστινιακού κράτους; Πόσο επικίνδυνη είναι η «εργαλειοποίηση του αντισημιτισμού»; Μπορεί η Γάζα να γίνει η «παγκόσμια μνήμη» που θα σημαδέψει τις επόμενες δεκαετίες; Ο ιστορικός Πολυμέρης Βόγλης φωτίζει τις ρίζες της σύγκρουσης, τις διεθνείς αντιδράσεις και τις προοπτικές για ειρήνη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Tις περισσότερες φορές ο εχθρός σου δεν είναι αυτός που πιστεύεις»

Οι Άλλοι / «Tις περισσότερες φορές ο εχθρός σου δεν είναι αυτός που πιστεύεις»

46 λεπτά συνέντευξης δεν είναι αρκετά για να χωρέσουν το χιούμορ, την ενέργεια και τη βαθιά ψυχή του Ζερόμ Καλούτα. Αρκούν όμως για να καταλάβει κανείς ότι πρόκειται για έναν καλλιτέχνη που δεν σταματά να ανακαλύπτει τον εαυτό του και να προχωρά με τόλμη.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Τα social media μάς έχουν κάνει κυνικούς και αδιάφορους»

Άκου την επιστήμη / «Τα social media μάς έχουν κάνει κυνικούς και αδιάφορους»

Η Gen Z ρίχνει κυβερνήσεις με ένα hashtag, την ίδια στιγμή που οι αλγόριθμοι περιορίζουν τον δημόσιο διάλογο σε likes και φίλτρα. Τα social media έδωσαν φωνή σε εκατομμύρια πολίτες, αλλά μήπως τελικά μας έκαναν πιο αδιάφορους και λιγότερο δημοκρατικούς; Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρίνα Ρήγου, απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Όταν πέθανε ο πρώτος μου σύζυγος, σκέφτηκα να βάλω τέλος στη ζωή μου»

Lifo Videos / Νένα Μεντή: «Όταν πέθανε ο πρώτος μου σύζυγος, σκέφτηκα να βάλω τέλος στη ζωή μου»

Μία από τις πιο σπουδαίες παρουσίες του ελληνικού θεάτρου γιορτάζει φέτος 60 χρόνια αδιάλειπτης πορείας στη σκηνή και μιλά με αφοπλιστική ειλικρίνεια για την κοινωνία, την τηλεόραση, το θέατρο αλλά και τις προσωπικές της πληγές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ