Ρίσκο, δράμα και ψυχρός πόλεμος: Η απίστευτη ιστορία του Tetris

Ρίσκο, δράμα και ψυχρός πόλεμος: Η απίστευτη ιστορία του Tetris Facebook Twitter
Ο Αλέξέι Παζίτνοφ, δημιουργός του Tetris, το 1989 με τον γιο του.
0

Παρότι ποτέ δεν θα ξεχάσει τις απίστευτες δυσκολίες που είχε να αντιπαρέλθει εκείνο τον καιρό – όταν ρίσκαρε το ίδιο του το σπίτι και ό,τι είχε, όταν έπρεπε να ανταγωνιστεί έναν κολοσσό σαν τον Ρόμπερτ Μάξγουελ, όταν εμφανίστηκε στη Σοβιετική Ένωση χωρίς κανένα εχέγγυο – ο Χενκ Ρότζερς επιμένει ότι ποτέ δεν σκέφτηκε να τα παρατήσει. «Ακόμα με ρωτάνε πόσο αφελής ήμουν», θυμάται σήμερα. «Θα έλεγα ότι ήταν 20% αφέλεια/βλακεία και 80% αποφασιστικότητα».

Αυτό μπορεί να είναι το κλειδί της επιτυχίας σε πολλές πτυχές της ζωής. Ο Ρότζερς ήταν ένας αντιπρόσωπος βιντεοπαιχνιδιών που ήξερε ότι είχε ανακαλύψει το επόμενο μεγάλο σουξέ: το Tetris, ένα παράξενα εθιστικό παζλ στο οποίο οι παίκτες έπρεπε να χτίσουν τετράδες με διαφορετικά σε σχήμα «τουβλάκια» που έπεφταν ακανόνιστα από την κορυφή της οθόνης, προκειμένου να σχηματίσουν έναν συμπαγή τοίχο.

Ο Ρότζερς ταξίδεψε στη Σοβιετική Ένωση το 1988 για να συναντήσει τον σχεδιαστή του Tetris, Αλεξέι Παζίτνοφ, ελπίζοντας να εξασφαλίσει τα παγκόσμια δικαιώματα διανομής του παιχνιδιού. Είχε όμως να αντιμετωπίσει πολλούς και πανίσχυρους αντιπάλους, μεταξύ των οποίων ο μεγαλοεπιχειρηματίας Ρόμπερτ Στάιν, o μεγαλοεκδότης Ρόμπερτ Μάξγουελ και ο γιος του Κέβιν, καθώς και διάφορους Ρώσους αξιωματούχους της KGB που τον παρακολουθούσαν.

Ο Ρότζερς ταξίδεψε στη Σοβιετική Ένωση το 1988 για να συναντήσει τον σχεδιαστή του Tetris, Αλεξέι Παζίτνοφ, ελπίζοντας να εξασφαλίσει τα παγκόσμια δικαιώματα διανομής του παιχνιδιού. Είχε όμως να αντιμετωπίσει πολλούς και πανίσχυρους αντιπάλους, μεταξύ των οποίων ο μεγαλοεπιχειρηματίας Ρόμπερτ Στάιν, o μεγαλοεκδότης Ρόμπερτ Μάξγουελ

Την δαιδαλώδη ιστορία του πώς ο ακαταμάχητα γοητευτικός Ρότζερς τους ξεγέλασε όλους, και στην πορεία δημιούργησε μια ισόβια φιλία με τον Παζίτνοφ, αφηγείται η ταινία Tetris του σκηνοθέτη με πρωταγωνιστές τους Τάρον Έγκερτον και Νικίτα Εφρέμοφ στους δύο κεντρικούς ρόλους, που θα είναι διαθέσιμη στην πλατφόρμα Apple TV+ από τις 31 Μαρτίου.

Ο 67χρονος Παζίτνοφ, πολίτης των ΗΠΑ εδώ και χρόνια, που όμως εξακολουθεί να μιλάει με έντονη ρωσική προφορά, θυμάται στη συνέντευξη που μας παραχώρησε από κοινού με τον Ρότζερς, τα παιδικά του χρόνια στη Μόσχα: «Η ζωή στη Σοβιετική Ένωση ήταν εξαιρετικά σταθερή και μονότονη. Δεν είχαμε καμία αλλαγή για δεκαετίες. Ο ίδιος δρόμος, τα ίδια καταστήματα, οι ίδιες τιμές, τα ίδια πρόσωπα στην κυβέρνηση».

Το 1984 ο Παζίτνοφ εργαζόταν ως μηχανικός λογισμικού σε ένα κέντρο υπολογιστών της Σοβιετικής Ακαδημίας Επιστημών στη Μόσχα. Δοκιμάζοντας έναν νέο υπολογιστή, έγραψε ένα απλό παιχνίδι που βασιζόταν σε ένα παζλ από την παιδική του ηλικία, το οποίο περιλάμβανε την τοποθέτηση μπλοκ διαφορετικού σχήματος σε ένα πλέγμα.

Η αρχική έκδοση Tetris του Παζίτνοφ χρησιμοποιούσε επτά διαφορετικά σχήματα, τα οποία ονόμασε «τετραομίνα» και αποτελούνταν από τέσσερα τουβλάκια το καθένα. Το παιχνίδι έγινε αμέσως επιτυχία μεταξύ των συναδέλφων του και τελικά εξαπλώθηκε και σε άλλους χρήστες υπολογιστών στη Σοβιετική Ένωση, με αποτέλεσμα να εξελιχθεί σε εμμονή.

Λίγα χρόνια αργότερα μπήκε στο κάδρο ο Χενκ Ρότζερς, ένας γεννημένος στην Ολλανδία και μεγαλωμένος στην Αμερική εκδότης παιχνιδιών, ο οποίος εκείνη την εποχή ζούσε στην Ιαπωνία με την οικογένειά του. Το 1988 ανακάλυψε το Tetris στην έκθεση Consumer Electronics Show στο Λας Βέγκας και σήμερα, στα 69 του πλέον, μας αφηγείται εκείνη τη γνωριμία με το παιχνίδι που ήταν σαν κεραυνοβόλος έρωτας: «Η δουλειά μου εκείνη την εποχή ήταν να βρίσκω παιχνίδια για να τα φέρνω στην Ιαπωνία, και έπρεπε να παίρνω γρήγορες αποφάσεις: θέλω αυτό το παιχνίδι ή όχι; Με το Tetris δεν υπήρχε καμιά αμφιβολία ότι επρόκειτο για κάτι ιδιαίτερο».  

Ρίσκο, δράμα και ψυχρός πόλεμος: Η απίστευτη ιστορία του Tetris Facebook Twitter
Ο Χενκ Ρότζερς και ο Αλέξέι Παζίτνοφ σήμερα με τον ηθοποιό Τάρον Έγκερτον που υποδύεται στην ταινία τον Ρότζερς, ανάμεσά τους

Η ταινία δείχνει τον Ρότζερς να διακινδυνεύει τα πάντα για να εξασφαλίσει τα δικαιώματα του παιχνιδιού, συμπεριλαμβανομένου και του του σπιτιού του. «Ήταν ακόμα χειρότερα από αυτό», λέει. «Δεν ήταν το σπίτι μου. Ήταν όλη η περιουσία των πεθερικών μου. Το είχαν αγοράσει με τις οικονομίες μιας ζωής και εγώ το έθεσα σε άμεσο κίνδυνο». Τελικά αποφάσισε να ρισκάρει όλα και να πετάξει στη Μόσχα για να συναντήσει αξιωματούχους της σοβιετικής κυβέρνησης και της κρατικής εταιρείας λογισμικού Elorg, η οποία κατείχε τα δικαιώματα του Tetris. Ήταν η εποχή του ψυχρού πολέμου και οι ξένοι αντιμετωπίζονταν με καχυποψία.

Σύντομα συνειδητοποίησε ότι είχε να αντιμετωπίσει σκληρό ανταγωνισμό από άλλους παράγοντες ομάδες που είχαν επίσης εντοπίσει τις προοπτικές του Tetris και ήθελαν να κερδίσουν για λογαριασμό τους τα δικαιώματα, με θεμιτά ή αθέμιτα μέσα.

Μεταξύ αυτών ήταν και ο Ρόμπερτ Στάιν της Andromeda Software, ο οποίος είχε ήδη υπογράψει μια συμφωνία για τη διανομή του Tetris σε προσωπικούς υπολογιστές εκτός Ρωσίας. Στη συνέχεια έκλεισε μια άλλη συμφωνία με τη Mirrorsoft του Ρόμπερτ Μάξγουελ για την παραγωγή του παιχνιδιού στη Βρετανία. Σύντομα, όμως, αποκαλύφθηκε ότι η Elorg δεν είχε δώσει επίσημη άδεια.

Θυμάται ο Ρότζερς: «Είχε προγραμματιστεί συνάντηση του Μάξγουελ με τον Γκορμπατσόφ κατά την επίσκεψη του δεύτερου στην Αγγλία. Τότε όμως συνέβη ο σεισμός στην Αρμενία και ο Γκορμπατσόφ αναγκάστηκε να φύγει εσπευσμένα, οπότε εκείνη η συνάντηση όπου ο Μάξγουελ επρόκειτο να πει στον Γκορμπατσόφ να ακυρώσει τη συμφωνία και να τη δώσει στον γιο του Κέβιν, δεν έγινε ποτέ».

Ο Ρότζερς έφερε τον Παζίτνοφ στις ΗΠΑ, όπου οι δύο άνδρες εξακολουθούν μέχρι σήμερα να εργάζονται στον κλάδο των βιντεοπαιχνιδιών. «Ο Αλεξέι ζήτησε τη βοήθειά μου. Δώσαμε τα χέρια το 1993 και αυτή η συμφωνία ισχύει ακόμη και σήμερα. Το ισχυρότερο συμβόλαιο που έχει γραφτεί ποτέ είναι η χειραψία μας».

Εξακολουθούν επίσης να κατέχουν τα δικαιώματα του Tetris, ενός από τα πιο δημοφιλή βιντεοπαιχνίδια όλων των εποχών. Ο Ρότζερς προσθέτει: «Παραμένει ένα πολύ δημοφιλές παιχνίδι. Πάντα ήθελα να πιστεύω ότι αν ήταν τραγούδι, θα ήταν το Happy Birthday. Άλλα τραγούδια έρχονται και φεύγουν, όλοι όμως συνεχίζουν να τραγουδούν το Happy Birthday».

Πηγή: The Guardian

Θέματα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καθημερινή παράνοια και απαγωγές γατιών

Κάθε Πέμπτη / Καθημερινή παράνοια και απαγωγές γατιών

Μια πρόωρη ηχογράφηση γίνεται η αφορμή να ξεδιπλωθούν ιστορίες καθημερινής τρέλας: απρόσμενες συναντήσεις, κοινωνικά άβολες στιγμές και υποθέσεις… γατο-απαγωγής. «Άλλο ένα podcast 3.0», δηλαδή, με τον Θωμά Ζάμπρα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Γερνώντας με αναπηρία: Όλα όσα δεν συζητάμε

Ζούμε, ρε! / Γερνώντας με αναπηρία: Όλα όσα δεν συζητάμε

Γιατί δεν γνωρίζουμε αρκετά πράγματα για τις αναπηρίες σε μεγαλύτερες ηλικίες; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος αναζητούν απαντήσεις παρέα με την ψυχολόγο και εκπαιδευόμενη συστημική θεραπεύτρια Μαρία Φώτεινα Χατζή.
ΧΡΥΣΕΛΛΑ ΛΑΓΑΡΙΑ - ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΣΑΤΣΟΣ
Έγκλημα στο Κολωνάκι: Ποιος σκότωσε την 68χρονη πωλήτρια στη Βουκουρεστίου;

Αληθινά εγκλήματα / Έγκλημα στο Κολωνάκι: Ποιος σκότωσε την 68χρονη πωλήτρια στη Βουκουρεστίου;

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται τη δολοφονία μιας 68χρονης πωλήτριας που αναστάτωσε, το καλοκαίρι του 1978, τους καταστηματάρχες στο κέντρο της Αθήνας.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Χώρα, Γρόττα, Μητρόπολη: Πώς ένα λιμάνι έγραψε την ιστορία της Νάξου

Ιστορία μιας πόλης / Η Νάξος ήταν πάντα εκεί, από την αρχή της Ιστορίας

Τι αποκαλύπτουν τα εργαστήρια κεραμικής, τα αρχαία λιμάνια, οι τόποι λατρείας και οι ταφές για μια κοινότητα που εξελισσόταν καθώς έβλεπε τον κόσμο να ανοίγεται γύρω της; Η αρχαιολόγος Ξένια Χαραλαμπίδου «διαβάζει» τα υλικά ίχνη που εξηγούν πώς διαμορφώθηκε η ταυτότητα της αρχαίας Νάξου μέσα από πίθους, αγγεία, χώρους συμποσίων και ταφές, ξεδιπλώνοντας την πορεία μιας κοινότητας μέσα από τη λατρεία, την καθημερινότητα και τις σχέσεις της με τον υπόλοιπο κόσμο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η νοηματική γλώσσα μπαίνει στην εξυπηρέτηση των πολιτών

Ζούμε, ρε! / Η νοηματική γλώσσα μπαίνει στην εξυπηρέτηση των πολιτών

Μια νέα δυνατότητα στο 1555.gov.gr επιτρέπει σε κωφούς και βαρήκοους πολίτες να εξυπηρετούνται μέσω βιντεοκλήσης στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα — κάνοντας την επικοινωνία με τις δημόσιες υπηρεσίες πιο ανθρώπινη και πιο προσβάσιμη.
ΧΡΥΣΕΛΛΑ ΛΑΓΑΡΙΑ - ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΣΑΤΣΟΣ
Θάλεια Ματίκα: «Η τηλεόραση έχει αλλάξει πολύ προς το χειρότερο σήμερα»

ΟΙ ΑΛΛΟΙ / Θάλεια Ματίκα: «Παίζω σχεδόν πάντα μια δυναμική γυναίκα που αγαπά έναν άντρα ολοκληρωτικά»

Η Θάλεια Ματίκα μιλά για τη διαδρομή της σε θέατρο και τηλεόραση, την εξέλιξη του χώρου, τις δυσκολίες, το #MeToo, τη συνεργασία με τον σύζυγό της Τάσο Ιορδανίδη και το άγχος του επόμενου βήματος.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μπορεί το ΑΙ να αναστήσει τους νεκρούς μας;

Άκου την επιστήμη / Μπορεί το ΑΙ να αναστήσει τους νεκρούς μας;

Υπάρχει, τελικά, δικαίωμα σε έναν αξιοπρεπή θάνατο; Μπορούμε να δημιουργήσουμε «ψηφιακούς κλώνους» ανθρώπων που δεν βρίσκονται πια στη ζωή; Και πόσο έτοιμη είναι η κοινωνία να διαχειριστεί τις τεράστιες τεχνολογικές και ηθικές προκλήσεις που ανοίγονται μπροστά μας; Ο καθηγητής Εφαρμοσμένης Ηθικής και Βιοηθικής στο ΕΚΠΑ, Ευάγγελος Πρωτοπαπαδάκης, δίνει τις απαντήσεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περνάνε οι COP, αλλά οι πάγοι συνεχίζουν να λιώνουν

H κατάσταση των πραγμάτων / Περνάνε οι COP, αλλά οι πάγοι συνεχίζουν να λιώνουν

Η Διάσκεψη του ΟΗΕ για το Κλίμα (COP30) ολοκληρώθηκε χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα, αφήνοντας για άλλη μια φορά κρίσιμα ζητήματα ανοιχτά. Τι σημαίνει αυτό για την Ελλάδα και τη διεθνή στρατηγική απέναντι στην κλιματική κρίση; Η Εμμανουέλα Δούση, καθηγήτρια Διεθνών Θεσμών στο ΕΚΠΑ και κάτοχος της Έδρας UNESCO για την Κλιματική Διπλωματία, αναλύει όσα πέτυχε –και όσα δεν κατάφερε– η φετινή διάσκεψη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η Λουκία Μιχαλοπούλου διαβάζει το ποίημα «Daddy» της Σίλβια Πλαθ

Lifo Videos / «Daddy»: Η Λουκία Μιχαλοπούλου διαβάζει το ποίημα της Σίλβια Πλαθ

Γράφτηκε το 1962 και θεωρείται έκτοτε, ορόσημο της εξομολογητικής ποίησης. Στο ποίημα, η Πλαθ παρουσιάζεται να «σκοτώνει» τον πατέρα της, για να μπορέσει να απελευθερωθεί και να προχωρήσει στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απαγωγή Κυπριωτάκη: Αδίστακτοι για 154.000 ευρώ

Αληθινά εγκλήματα / Απαγωγή Κυπριωτάκη: Αδίστακτοι για 154.000 ευρώ

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την απαγωγή του 50χρονου επιχειρηματία Γιάννη Κυπριωτάκη, που προκάλεσε οργή στην κοινωνία της Κρήτης εξαιτίας της αγριότητας των δραστών.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Πώς με διέλυσαν στο squash και η υπαρξιακή κρίση του 2025

LiFO Vidcasts / Πώς με διέλυσαν στο squash και η υπαρξιακή κρίση του 2025

«Άλλο ένα podcast 3.0», άλλο ένα επεισόδιο όπου ο Θωμάς Ζάμπρας χάνει ντροπιαστικά σε ένα άθλημα που δεν ξέρει καν αν θεωρείται άθλημα, εξηγεί γιατί το 2025 δεν γίνεται να μην έχεις υπαρξιακό meltdown και βρίσκει το θετικό μέσα στο απόλυτο σκοτάδι μαζί με το καλύτερο τυρί στον κόσμο.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Όταν κέρδισα το “Voice” μού είπαν ότι είμαι πολύ χοντρός για την ηλικία μου»

ΟΙ ΑΛΛΟΙ / «Όταν κέρδισα το “Voice” μού έλεγαν ότι είμαι πολύ χοντρός»

Ξεκίνησε από ένα μικρό χωριό της Κύπρου και δεν άφησε τίποτα να σταθεί εμπόδιο στο δρόμο του. Ο τραγουδιστής Γιάννης Μαργάρης μιλά για το bullying, τη σεξουαλικότητα, την απώλεια, την αποδοχή και το «δώρο» που έκανε στον εαυτό του να χάσει 70 κιλά.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ