Ντέιβιντ Κρόσμπι ή η διαρκής ζωή της δεκαετίας του '60

David Crosby ή η διαρκής ζωή της δεκαετίας του ΄60 Facebook Twitter
O Κρόσμπι, η επιτομή του μουσικού των «σίξτις», κατάφερε να φτάσει στην ηλικία όπου πεθαίνουν και οι πιο συνετοί και οι πλέον προφυλαγμένοι. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

ΕΝΑ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΠΡΑΓΜΑ συμβαίνει εδώ και χρόνια. Από τη δεκαετία του '80 και αδιάπτωτα μέχρι τις μέρες μας, η δεκαετία του '60, τα «σίξτις», έγιναν το συλλογικό αρχείο από το οποίο αντλούν αναμνήσεις και νεότεροι, ακόμα κι αυτοί που ήταν αγέννητοι ή μωρά εκείνη τη δεκαετία.

Πολιτιστικά και συμβολικά, τα σίξτις έγιναν η καθοριστική στιγμή ενός νεανικού ονείρου από το οποίο δυσκολεύεται κανείς να ξυπνήσει. Ανάμνηση από δεύτερο χέρι, ιδεολογική αμυχή που δεν κλείνει και φυσικά ένα σάουντρακ, μια ροή τραγουδιών που επανέρχεται, αναβιώνει, μεταδίδεται στις επόμενες δεκαετίες σαν κάτι ανάλαφρο και μελαγχολικό ή σαν ψυχεδελικό σύννεφο.

Ο Ντέιβιντ Κρόσμπι που πέθανε τώρα ήταν η επιτομή του μουσικού των «σίξτις». Αν και η καταγωγή του πάει πίσω σε μια από τις παλαιές αριστοκρατικές οικογένειες Ολλανδών εποίκων της ανατολικής ακτής, ο ίδιος έπλασε τον εαυτό του με όλα τα υλικά της ιδεολογίας της γενιάς του. Ελευθεριακό πνεύμα, ηδονισμός, μεγάλες δόσεις αυτοκαταστροφής που του ρήμαξαν το συκώτι και την καρδιά από νωρίς, και ήταν θαύμα που άντεξε ακόμα για πολλές δεκαετίες.

Ο Ντέιβιντ Κρόσμπι κατάφερε να είναι δημιουργικός και πολύ πέρα από το σκοτεινό κέλυφος μιας ροκ «ιδεολογίας». Ο ηδονισμός δεν έγινε σε αυτόν κυνική αναισθητοποίηση μέσα στον πλούτο και στη χλιδή, ούτε κουρασμένη περιφορά των επιτυχιών της νεότητας και μετά ανέμπνευστο καθισιό.

Αν μπορεί όμως να θεωρηθεί το πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα της πολιτιστικής άνοιξης του '60 (που, με άλλους όρους, εμφανίστηκε και σ’ εμάς), δεν είναι για το sex, drugs and rock’n’roll. Ο Ντέιβιντ Κρόσμπι κατάφερε να είναι δημιουργικός και πολύ πέρα από το σκοτεινό κέλυφος μιας ροκ «ιδεολογίας». Ο ηδονισμός δεν έγινε σε αυτόν κυνική αναισθητοποίηση μέσα στον πλούτο και στη χλιδή, ούτε κουρασμένη περιφορά των επιτυχιών της νεότητας και μετά ανέμπνευστο καθισιό.

Όπως και ο Τζεφ Μπεκ που ήταν μια άλλη εκδοχή της ίδιας ακαταπόνητης ορμής, ο Ντέιβιντ Κρόσμπι επικοινώνησε ουσιαστικά με νεότερους μουσικούς, καλλιέργησε τη φωνή του, συνέχισε να βγάζει αξιοσημείωτους δίσκους.

Τι είναι αυτό που συγκινεί στον Κρόσμπι; Νομίζω πως εκτός από τη μουσική του –που μεγάλο κομμάτι της περνάει από τη συλλογική περιπέτεια με τον Γκράχαμ Νας, τον Στίβεν Στιλ και τον Νιλ Γιανγκ– είναι η αίσθηση μιας αμερικανικής αθωότητας που έφερνε πάντα μαζί του. Η ιδέα πως σε αυτό το πρόσωπο μπορούσε ακόμα να ενσαρκώνεται μια διαφορετική αμερικανική ψυχή, ένα πνεύμα ευθύτητας και απροσποίητης εμπιστοσύνης στην ομορφιά των πραγμάτων, μια ευφρόσυνη χίπικη αφέλεια – που δεν γινόταν όμως ούτε πολιτικά αδιάφορη ούτε κοινωνικά σνομπ και φευγάτη.

Γι’ αυτό και η παρουσία του Κρόσμπι στα γηρατειά του γίνεται όλο και πιο αρμονικά μελωδική, ενίοτε κάπως «ζαχαρωμένη» και εντούτοις πάντα ικανή να πλουτίζει αυτόν που την ανακαλύπτει, να εκπλήσσει ακόμα και δίχως να επιφυλάσσει εκπλήξεις.

Από μια άποψη η δεύτερη και τρίτη ζωή που απέκτησαν τα σίξτις στο μέλλον μεταφέρει από αυτή την εποχή κάποιες μελωδικές φράσεις, λίγες χρωματικές κλίμακες. Το μοβ και το πορτοκαλί. Τον ήπιο και σκεπτόμενο ηδονισμό. Την αντιαυταρχική ευαισθησία, δίχως όμως τις σκληρές και θανατηφόρες ουτοπίες. Και φυσικά μαζί με τη μια ή άλλη προσωπική ιστορία, μεταφέρει και το πνεύμα μιας κοινωνικής διαμαρτυρίας, τον ιδεαλισμό της ηθικής εναντίωσης σε πολιτικές αγυρτείες, αδικίες ή συλλογικά εγκλήματα.

David Crosby ή η διαρκής ζωή της δεκαετίας του ΄60 Facebook Twitter
O Ντέιβιντ Κρόσμπι φωτογραφημένος με τον πατέρα του.

Όλα αυτά ήταν μέσα στον Ντέιβιντ Κρόσμπι και στη μουσική του. Περνώντας από έναν τρόπο ζωής που, κανονικά, έπρεπε να τον σκοτώσει πριν γεράσει, ο Κρόσμπι κατάφερε να φτάσει στην ηλικία όπου πεθαίνουν και οι πιο συνετοί και οι πλέον προφυλαγμένοι.

Δεν έφτασε όμως μέχρι εδώ απογυμνωμένος ή σκιά του παλαιού, ένδοξου Εγώ, σαν εμποράκος ενός καλιφορνέζικου ονείρου που μπορεί να το πουλάει κανείς ες αεί στους ψυχρούς καιρούς. Δούλεψε πολύ όλα αυτά τα χρόνια πάνω στο παρελθόν χωρίς να περιφρονήσει το παρόν και τις δυνατότητές του. Και κάποια στιγμή έκρινε αυστηρά τις στραβές ραφές εκείνης της ζωής δίχως όμως να λυσσάξει εναντίον της νεότητάς του σαν στριμμένος νεοσυντηρητικός.

Αυτό που γράφτηκε από καλλιτέχνες σαν τον Ντέιβιντ Κρόσμπι ήταν πιο σύνθετο από μια μουσική, ένα ύφος, μια χορογραφία της ψυχής του λευκού boomer. Ήταν η συνάντηση μιας αισθητικής περιπέτειας με μια εμπειρία ελευθερίας – αντιφατική, γεμάτη ακρότητες και παρόλα αυτά συγκινητική στα κατορθωμένα επιτεύγματά της.

Ίσως αυτό να είναι και το μυστικό της διάρκειας του πνεύματος εκείνης της καταγωγικής δεκαετίας: η ικανότητα κάποιων ήχων, κάποιων προσώπων και σκηνών να ταξιδεύουν στο χρόνο και να παρακινούν για δημιουργία. Με άλλα λόγια η ευτυχής συνάντηση της μελαγχολίας και της χαράς προτού ακόμα αυτά τα δυο συναισθήματα χωριστούν για να γίνουν καταθλιπτική άρνηση ή μια «υποχρεωτική» και, κατά βάθος, τσακισμένη ευθυμία.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK ΜΑΡΙΑ ΕΠΕΞ Ιμπραϊμ Τραορέ: Είναι άραγε ο φιλόδοξος πρόεδρος της Μπουρκίνα Φάσο ο «Αφρικανός Τσε Γκεβάρα του 21ου αιώνα» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος με πολύ προσεγμένη δημόσια εικόνα;

Οπτική Γωνία / Ιμπραΐμ Τραορέ: O «Τσε Γκεβάρα της Αφρικής» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος;

Για κάποιους είναι η «φωνή των κολασμένων» της Μαύρης Ηπείρου και η ενσάρκωση του αντιαποικιοκρατικού ιδεώδους. Για άλλους, πάλι, ένας ακόμα τυχοδιώκτης στρατιωτικός που έγινε «λαϊκός ήρωας» με τη συνδρομή της AI.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Οπτική Γωνία / «Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε από τα βάσανά της»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Το πότε και υπό ποιες συνθήκες κατανοούμε και συμπάσχουμε με έναν δολοφόνο αποκαλύπτει πολλά για τις αξίες και τις προτεραιότητές μας. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
σιούτη

Οπτική Γωνία / ΟΠΕΚΕΠΕ, μεταναστευτικό και Τέμπη ζορίζουν ξανά την κυβέρνηση

Το σκάνδαλο των αγροτικών επιδοτήσεων και η πιθανή επιστροφή προσφύγων από τη Γερμανία στην Ελλάδα έρχονται να προστεθούν στα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Κοκέτα / Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Ένας σιωπηλός ιός, μια πανδημία για την οποία δεν μιλά κανείς: μανάδες, κρύψτε τα παιδιά σας από τη μάχη του creative direction. Η Δανάη Ιωάννου σε μια επιτόπια έρευνα για το επάγγελμα που σαρώνει γύρω μας τους ανθρώπους σαν κρυφή πανδημία.
ΔΑΝΑΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Οπτική Γωνία / Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Χώρες που υποδέχτηκαν σχετικά φιλικά μετανάστες είχαν οφέλη σε οικονομικό επίπεδο. Μια από αυτές είναι η Ισπανία, που τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σε θετικές μεταρρυθμίσεις που αφορούν τους τρόπους ένταξής τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Γαϊδούρια : Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;/ Ιπποειδή: Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;

Ρεπορτάζ / Γαϊδούρια: Ζώα εργασίας ή θύματα κακοποίησης;

Είναι τα ιπποειδή στην Ελλάδα εργάτες χωρίς δικαιώματα; Ποιες είναι οι συνθήκες διαβίωσής τους, ποια μέριμνα υπάρχει για τη φροντίδα τους και γιατί η νομοθετική προστασία τους βρίσκεται σε μια γκρίζα ζώνη; Μιλούν στη LiFO εκπρόσωποι φιλοζωικών οργανώσεων και τοπικοί φορείς.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Guest Editors / Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Η πατριαρχία είναι παντού: στην οικονομία, στην κοινωνία, στην ψυχολογία, στην αισθητική, στον πολιτισμό, σε ολόκληρη την ανθρώπινη κατάσταση. Όταν σκεφτόμαστε το πολιτικό, δεν γίνεται να μη σκεφτόμαστε το φεμινιστικό.
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
«Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οπτική Γωνία / «Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οι παγκόσμιες και περιφερειακές επιπτώσεις της σύγκρουσης στη Γάζα και τα αδιέξοδα του Παλαιστινιακού. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ομάδα μαθητών κατασκεύασε ρομπότ που καθαρίζει τις θάλασσες

Περιβάλλον / Πώς μια ομάδα μαθητών από τον Άλιμο έφτιαξε ρομπότ που καθαρίζει τον βυθό;

Το Greek Seabot είναι το υποβρύχιο ρομπότ που δημιούργησε μια μαθητική ομάδα από το ΕΠΑΛ Αλίμου για να βοηθήσει στον καθαρισμό των βυθών από πλαστικά και απορρίμματα. Μιλούν στη LIFO οι μαθητές για τα κίνητρά τους και το όραμά τους για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ