Από σήμερα ο Εθνικός Κήπος είναι γεμάτος με αόρατα έργα τέχνης

Seeing the invisible: Αναζητώντας αόρατα εικαστικά έργα στον Εθνικό Κήπο Facebook Twitter
Ο δήμος Αθηναίων και η διεθνής οργάνωση Outset Greece παρουσιάζουν το Seeing the invisible, μια διεθνή έκθεση σύγχρονης τέχνης που συμβαίνει ταυτόχρονα σε δέκα πόλεις, εκτός από την Αθήνα.
0

Αν βλέπετε κόσμο να περπατάει στον Εθνικό Κήπο, κρατώντας ψηλά τάμπλετ και κινητά, μην παραξενευτείτε – ακολουθήστε τους και κάντε το ίδιο.

Θα ζήσετε την πρωτόγνωρη, αλλά διασκεδαστική εμπειρία μιας έκθεσης επαυξημένης πραγματικότητας μέσω της τεχνολογίας. Ίσως μάλιστα αποδειχθεί ότι είστε πρωτοπόροι και ότι αυτό είναι το μέλλον και στην επαφή μας με την τέχνη. Αν και το απευχόμαστε, μάλλον δεν απέχει και πολύ από την πραγματικότητα που ήδη βιώνουμε.

Ο δήμος Αθηναίων και η διεθνής οργάνωση Outset Greece παρουσιάζουν το Seeing the invisible, μια διεθνή έκθεση σύγχρονης τέχνης που συμβαίνει ταυτόχρονα σε δέκα πόλεις, μαζί με την Αθήνα, σε βοτανικούς κήπους ανά τον πλανήτη, από την Αυστραλία και τη Νότια Αφρική μέχρι τη Βόρεια Αμερική και φυσικά το Ισραήλ, όπου γεννήθηκε και η ιδέα λίγο μετά την παγκόσμια εμπειρία του lockdown που πυροδότησε τη διάθεση να βγούμε και να χαρούμε τη φύση με όσο γίνεται πιο πρωτότυπους τρόπους.

Έτσι, η ίδια έκθεση, που πραγματοποιείται για δεύτερη χρονιά, παρουσιάζεται στους Βοτανικούς Κήπους της Ιερουσαλήμ, στον Βοτανικό Κήπο Αδελαΐδας, στα Gardens by the Bay της Σιγκαπούρης, στο Eden Project στην Αγγλία, στους Βοτανικούς Κήπους Marie Selby στο Historic Spanish Point Campus στη Φλόριντα, στο Austin Lady Bird Johnson Wildflower Center του Τέξας και στον κήπο της Εταιρείας Οπωροκηπευτικών Μασαχουσέτης στο Elm Bank, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Τορόντο και στον Εθνικό Βοτανικό Κήπο Walter Sisulu της Νότιας Αφρικής.

Μια εμπειρία παιγνιώδης όσο και ενδιαφέρουσα που τους επόμενους μήνες αναμφισβήτητα θα βρει πολλούς οπαδούς, φιλότεχνους που δίνουν το «παρών» σε όλες τις εικαστικές εκθέσεις της πόλης, νεαρόκοσμο, αλλά σίγουρα και οικογένειες που βολτάρουν το Σαββατοκύριακο.

Τα εγκαίνια έχουν οριστεί για τις 22 Οκτωβρίου και η έκθεση θα κρατήσει σχεδόν έναν ολόκληρο χρόνο, καθώς θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2023. Θα συμμετέχουν σε αυτήν μερικοί από τους διασημότερους εικαστικούς καλλιτέχνες διεθνώς, οι Refik Anadol, El Anatsui, Ori Gersht, Isaac Julien CBE RA, Mohammed Kazem, Sigalit Landau, Daito Manabe, Sarah Meyohas, Mel O’Callaghan, Pamela Rosenkranz, Timur Si-Qin, Jakob Steensen, Ai Weiei και η Λουκία Αλαβάνου, με δεκατέσσερα έργα που συνομιλούν με τη φύση και εμπνέονται θεματικά από το περιβάλλον και τη βιωσιμότητα, την κλιματική αλλαγή και την απώλεια της βιοποικιλότητας.

Ο επισκέπτης δεν έχει παρά να πάει στον Εθνικό Κήπο, έχοντας κατεβάσει προηγουμένως εντελώς δωρεάν την εφαρμογή Seeing the invisible είτε σε τάμπλετ είτε σε κινητό που διαθέτει 4G. Αυτό, βέβαια, μπορεί να το κάνει και λίγο πριν μπει στον χώρο, σαρώνοντας ένα QR code που θα βρει στα μπάνερ όλων των εισόδων (εκτός από αυτή στην Ηρώδου Αττικού), όπως και στο κιόσκι μπαίνοντας από την Αμαλίας.

Ξεκινάει ακολουθώντας τη διαδρομή που του προτείνει η ηλεκτρονική συσκευή χάρη στο GPS της εφαρμογής και διασχίζει τα μονοπάτια, σταματώντας σε ενδεδειγμένα σημεία, όπου «εκτίθενται» αόρατα τα έργα τέχνης. Σαρώνει με την οθόνη του το έδαφος μέχρι να εμφανιστεί η οδηγία θέασης του έργου, το οποίο εμφανίζεται κάνοντας κλικ.

Σε πολλές περιπτώσεις αρκετά από τα έργα συνοδεύονται με ήχο ή μουσική. Ίσως μια καλή ιδέα είναι να διαθέτει κανείς και ακουστικά. Το έργο μπορούμε να το φωτογραφίσουμε ή ακόμα και να το ανεβάσουμε σε πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης.

Seeing the invisible: Αναζητώντας αόρατα εικαστικά έργα στον Εθνικό Κήπο Facebook Twitter
Το υπερμέγεθες «κλουβί» του Ai Weiwei στη μέση ενός ξέφωτου εντυπωσιάζει.

Κάποιοι από τους καλλιτέχνες είναι εύκολα αναγνωρίσιμοι από το αθηναϊκό κοινό. Το πρώτο με το οποίο ερχόμαστε σε επαφή, αν μπούμε από την είσοδο της Βασιλίσσης Αμαλίας, είναι μια αιωρούμενη τέντα του El Anatsui, ο οποίος είχε συμμετάσχει πέρσι στην έκθεση «Portals» στο Καπνεργοστάσιο.

Ενδεικτικά να αναφέρουμε κάποιους καλλιτέχνες και τα έργα τους, όπως η «Νέα Ζωή» της Λουκίας Αλαβάνου, το μοναδικό έργο που δεν θα δείτε σε άλλα πάρκα (οι επιμελητές γνώρισαν τη δουλειά της από τη συμμετοχή της στην Μπιενάλε της Βενετίας), αποτέλεσμα της εργασίας της με παιδιά Ρομά της κοινότητας του Ασπρόπυργου, η «ψηφιακή» υπερκινητική αναπαράσταση του σώματος του Daito Manabe που μέσω επεξεργασίας αποτελεί ένα είδος περφόρμανς, το υπερμέγεθες «κλουβί» του Ai Weiwei στη μέση ενός ξέφωτου, που εντυπωσιάζει, το βίντεο με νερά της Siaglit Landau, που σε γαληνεύει.

Μια εμπειρία παιγνιώδης όσο και ενδιαφέρουσα που τους επόμενους μήνες αναμφισβήτητα θα βρει πολλούς οπαδούς, φιλότεχνους που δίνουν το «παρών» σε όλες τις εικαστικές εκθέσεις της πόλης, νεαρόκοσμο αλλά και σίγουρα οικογένειες που βολτάρουν το Σαββατοκύριακο. Η επίσκεψη μπορεί να πραγματοποιηθεί από το πρωί στις 10:30 έως το δειλινό, λίγο πριν κλείσει ο Εθνικός Κήπος.

Seeing the invisible: Αναζητώντας αόρατα εικαστικά έργα στον Εθνικό Κήπο Facebook Twitter
Τα εγκαίνια έχουν οριστεί για τις 22 Οκτωβρίου και η έκθεση θα κρατήσει σχεδόν έναν ολόκληρο χρόνο, καθώς θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2023.

Οδηγίες για ευκολότερη πρόσβαση:

Βήμα 1: Κατεβάστε τη δωρεάν εφαρμογή Seeing the Invisible* μέσω App Store ή Google Play στο κινητό ή στο τάμπλετ σας από τον παρακάτω σύνδεσμο http://seeingtheinvisible.art/app/

Βήμα 2: Ανοίξτε την εγκατεστημένη εφαρμογή. Για τη σωστή λειτουργία της θα σας ζητηθεί πρόσβαση στην υπηρεσία εντοπισμού της τοποθεσίας (GPS) και στην κάμερα της συσκευής σας.

Βήμα 3: Συνδεθείτε σε Wi-Fi ή ανοίξτε τα δεδομένα της συσκευής σας για να εμφανιστεί σωστά ο χάρτης της έκθεσης. Αφού εμφανιστεί, δεν χρειάζεται να είστε συνδεδεμένοι για να λειτουργεί η εφαρμογή.

Βήμα 4: Ακολουθήστε τις πληροφορίες που εμφανίζονται στην οθόνη της συσκευής σας, περιηγηθείτε στην έκθεση για να ανακαλύψετε τα έργα.

*Η εφαρμογή προϋποθέτει κινητό με 4GB μνήμη το ελάχιστο και λειτουργικό σύστημα Apple iOS 11 ή Android 9.0 Pie (API 28). Υποστηρίζεται εξίσου σε  iPads και τάμπλετ που φέρουν τα  ίδια χαρακτηριστικά.

Προτείνεται στους επισκέπτες της έκθεσης να έχουν κατεβάσει ήδη τη δωρεάν εφαρμογή Seeing the Invisible μέσω Google Play & App Store από τον σύνδεσμο http://seeingtheinvisible.art/app/ πριν από την επίσκεψή τους στον κήπο και να έχουν μαζί τους ακουστικά.

Seeing the invisible: Αναζητώντας αόρατα εικαστικά έργα στον Εθνικό Κήπο Facebook Twitter
Ο επισκέπτης δεν έχει παρά  να φθάσει στον Εθνικό Κήπο, έχοντας κατεβάσει εντελώς δωρεάν την εφαρμογή Seeing the invisible είτε σε τάμπλετ είτε σε κινητό που διαθέτει 4G.
Seeing the invisible: Αναζητώντας αόρατα εικαστικά έργα στον Εθνικό Κήπο Facebook Twitter
Μια εμπειρία παιγνιώδης όσο και ενδιαφέρουσα που τους επόμενους μήνες αναμφισβήτητα θα βρει πολλούς οπαδούς.
Seeing the invisible: Αναζητώντας αόρατα εικαστικά έργα στον Εθνικό Κήπο Facebook Twitter
Δεκατέσσερα έργα που συνομιλούν με τη φύση, καθώς εμπνέονται θεματικά από το περιβάλλον και τη βιωσιμότητα, την κλιματική αλλαγή και την απώλεια της βιοποικιλότητας.

Εγκαίνια: 22 Οκτωβρίου
Διάρκεια: Από τις 10:30 έως το δειλινό

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ