Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο

Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο Facebook Twitter
Δεν δηλώνει ζωγράφος (λες και ένας επαγγελματίας μπορεί να διαθέτει λιγότερο πάθος από εκείνον), σαν να θεωρεί τον χαρακτηρισμό να τον ξεπερνάει.
0

Ανηφόρισα την Αντισθένους, πιο πάνω από το Θέατρο του Νέου Κόσμου, και έφτασα σε έναν δρομάκι που δεν το πιάνει το μάτι, το προσπερνάς αν δεν προσέξεις. Ωστόσο είναι σαν να σε προετοιμάζει για μια μικρή ευχάριστη αποκάλυψη. Ένα μικρό παρκάκι κι ένα πλατάνι κάνουν τη διαφορά σε αυτή την κρυμμένη γειτονίτσα της Αθήνας με τις ήδη γερασμένες πολυκατοικίες και τα χαμηλά σπίτια.

Ο Δημήτρης Φούντας με περίμενε. Δεν γνωριζόμασταν, είχαμε όμως μιλήσει στο τηλέφωνο για να κλείσουμε ραντεβού και να μου δώσει οδηγίες για να εντοπίσω το ατελιέ του. Με υποδέχτηκε με τη μεγαλύτερη χαρά που μπορεί να δεις σε άνθρωπο, με ένα χαμόγελο απίστευτα καλοσυνάτο και γλυκό.

Δεν δηλώνει ζωγράφος (λες και ένας επαγγελματίας μπορεί να διαθέτει λιγότερο πάθος από εκείνον), σαν να θεωρεί τον χαρακτηρισμό να τον ξεπερνάει, ωστόσο διατηρεί ένα ατελιέ για να ζωγραφίζει και να υποδέχεται τους φίλους του. Μια αρκετά ευρύχωρη κεντρική σάλα όπου υποδέχεται τους επισκέπτες, ένας χώρος ζεστός και φιλόξενος, με δεκάδες πίνακες ζωγραφικής να κοσμούν τους τοίχους.

Μια ζωγραφική καθαρή, φωτεινή, σχεδόν «ταπεινή», με θεματικές καθημερινές, προσιτές, ευφρόσυνες: Λουλούδια, αγροί, η θάλασσα, το σπίτι του στη Σίφνο, βυζαντινοπρεπή ψηφιδωτά, παιδιά, ηλικιωμένοι, πορτρέτα αγαπημένων φίλων. Αλλά και αντίγραφα έργων μεγάλων ζωγράφων όπως ο Θεόφιλος ή ο Μποτιτσέλι ή ο Ελ Γκρέκο, ζωγραφισμένα επί τόπου με τα έργα μπροστά του.

Ζωγραφιές παρατηρείς παντού, επάνω στα τραπέζια, στις παλιές σερβάντες και στα υπόλοιπα έπιπλα. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, σαν πατάρι, βρίσκεται μία κουζίνα με όλη τη ζεστασιά που προσφέρει ένας ανάλογος χώρος μιας αγαπημένης οικογένειας και στο υπόγειο, που είναι επίσης ένας περιποιημένος χώρος όπου μπορεί να φιλοξενηθεί κάποιος φίλος, βρίσκεται το ντεπό παλιότερων του έργων τέχνης.

Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο Facebook Twitter

Παρόλο που το σαλόνι ήταν με τέτοιο τρόπο νοικοκυρεμένο ώστε να δεχθεί κόσμο στην ατομική έκθεση που εγκαινιαζόταν την επομένη μέρα, αναδυόταν μια θαλπωρή. Η έκθεση άργησε δύο χρόνια λόγω του κορωνοϊού αλλά για τον Δημήτρη δεν είναι μόνο αυτό το πρόβλημα. Είναι και η απουσία του Βασίλη Μπουκουβάλα, του πιο κοντινού του ανθρώπου που έφυγε από τη ζωή πριν από δυόμισι χρόνια, μία απώλεια που είναι αισθητή σε όποιον τον επισκέπτεται.

Αρκετά από τα έργα της έκθεσης είναι πορτρέτα του ή τον περιλαμβάνουν. Άλλωστε ήταν εκείνος που τον πίστεψε περισσότερο από οποιονδήποτε γιατί εκείνος του έμαθε τα πάντα στη ζωή, και δίπλα του εντρύφησε στην αγαπημένη δημιουργική του δραστηριότητα, της ζωγραφικής. 

Ο Βασίλης ήταν διανοούμενος, έγραφε ποίηση, αγαπούσε την τέχνη, είχε φίλους καλλιτέχνες. Χάρη στη μαθητεία κοντά τους, ο Δημήτρης έμαθε όλα όσα δεν έμαθε στη σχολή που δεν πήγε. Σχεδόν αυτοδίδακτός, έχει παρακολουθήσει μαθήματα αλλά δεν πήγε ποτέ στην Καλών Τεχνών, βιοπορίστηκε στην τράπεζα αλλά λάτρευε τη ζωγραφική. Ο Βασίλης σε σημείωμα παλιότερου καταλόγου έκθεσής του, καθώς έχει στο ενεργητικό του μια σειρά από ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε γνωστές αίθουσες τέχνης, χαρακτηρίζει τον Δημήτρη «με διάθεση ερασιτέχνη και επιμονή επαγγελματία».

Έλα όμως που ανθίζει! Μια ζωγραφική καθαρή, φωτεινή, σχεδόν «ταπεινή», με θεματικές καθημερινές, προσιτές, ευφρόσυνες: Λουλούδια, αγροί, η θάλασσα, το σπίτι του στη Σίφνο, βυζαντινοπρεπή ψηφιδωτά, παιδιά, ηλικιωμένοι, πορτρέτα αγαπημένων φίλων. Αλλά και αντίγραφα έργων μεγάλων ζωγράφων όπως ο Θεόφιλος ή ο Μποτιτσέλι ή ο Ελ Γκρέκο, ζωγραφισμένα επί τόπου με τα έργα μπροστά του, όπως κάποτε έκαναν οι σπουδαστές καλών τεχνών, και, όπως μου εξομολογήθηκε ο ίδιος, δεν βλέπει πια να κάνουν. «Πήγαινα επί μέρες στη μεγάλη αναδρομική του Θεόφιλου, δεν είδα κανέναν να ζωγραφίζει σαν κι εμένα, που το έκανα για μάθηση». 

Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο Facebook Twitter

Ένας άνθρωπος απέραντα ευγενής, με έναν τρόπο που δεν συναντάς πια συχνά, που είναι έτοιμος να προσφέρει στον συνάνθρωπο και φίλο, που δημιούργησε αυτό τον χώρο για να συναντιέται με τους δικούς του ανθρώπους και να τον μοιράζεται μαζί τους με κουβέντες, τέχνη και γενναιόδωρη φιλοξενία. Όπως είπε κάποτε ο Βασίλης, προλογίζοντας μια του έκθεση –αντιγράφω από ένα σημείωμα που μου εμπιστεύτηκε ο Δημήτρης για να συναισθανθώ τη σχέση ζωής τους–: «Είναι ένας καλός άνθρωπος, καλλιεργεί τη γη, μαγειρεύει και μας ταΐζει, κάνει φίλους έξω καρδιά και μας καθίζει γύρω από ένα τραπέζι σαν οικογένεια ή σαν μυστικό δείπνο και κάνει γιορτές που όλοι, επειδή τον αγαπούν, τον συνδράμουν».

Κάθε Μάη καλεί τους φίλους του για να γιορτάσει τη «σοδειά» της χρονιάς, ξεκινώντας πάντα με μια μουσική βραδιά. Φέτος, λόγω των περιστάσεων, η γιορτή μετατέθηκε για το κλείσιμο, το Σάββατο 28 Μαΐου στις 9:30, όπου ο Γιάννης Κατσαρέλης θα παίξει μπουζούκι και ο Νίκος Πατηνιώτης κιθάρα και θα ερμηνεύσουν τραγούδια του ρεπερτορίου τους. Ωστόσο το ατελιέ είναι ανοιχτό για όποιον θέλει να δει τη δουλειά του καθημερινά. 

Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο Facebook Twitter
Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο Facebook Twitter
Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο Facebook Twitter
Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο Facebook Twitter
Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο Facebook Twitter
Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο Facebook Twitter

Έκθεση ζωγραφικής Δημήτρη Φουντά
Έως 28 Μαΐου 2022 
Κλαδά 45 & Αντισθένους, Νέος Κόσμος
11:00-14:00 & 19:00-21:00 
Τηλ. επικοινωνίας: 697 5599283

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ