Ο αστρικός ταξιδιώτης Β.Π.

Ο αστρικός ταξιδιώτης Β.Π Facebook Twitter
Αν ο Παπαθανασίου έμενε εδώ, δεν θα είχε άλλη διέξοδο από το να γίνει μια καλτ ροκ περσόνα ή, έστω, ένας μουσικός για θεατρικές παραστάσεις και αξιοπρεπείς τηλεοπτικές παραγωγές.
0

ΉΤΑΝ ΜΙΑ ΓΕΝΙΑ νέων που ονειρεύτηκαν τα αστρικά ταξίδια γιατί η δεκαετία του ’60 τους θάμπωσε με τις δυνατότητες φυγής και πειραματισμού που τους πρόσφερε. Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου αλλά και πολλοί άλλοι, ο Κλάους Σούλτσε και οι Tangerine Dream, ο Βrian Eno, ο Μike Oldfield, ο Ζαν Μισέλ Ζαρ.

Δεν τους απορρόφησε η γήινη ροκ ενέργεια, ούτε καν οι πιο απαιτητικές και πολύπλοκες εκδοχές της στη δεκαετία του ’70. Πήγαν προς την ηλεκτρονική αφαίρεση, προς μια ηχητική των κοσμικών κυμάτων. Οι δικές τους Ινδίες, το δικό τους Κατμαντού ήταν το ανώτερο διάστημα. 

Ο Παπαθανασίου θα γινόταν Vangelis ακολουθώντας αυτόν τον δρόμο: ένας Έλληνας που παίρνει αποστάσεις από την Ελλάδα για να συναντήσει τη χώρα του και τις μυθολογίες της σε ένα άλλο επίπεδο.

Ο Vangelis ανήκει σε εκείνη τη συλλογική ορμή προς το άνοιγμα καινούργιων δυνατοτήτων που χαρακτήρισε τους baby boomers. Όσο και αν συζητούμε εδώ και χρόνια τα πλεονεκτήματα που έφεραν η μεταπολεμική καπιταλιστική ανάπτυξη και η εξάπλωση του ποπ εμπορεύματος, παραμένει αξιοθαύμαστη η δημιουργικότητα αυτών των πολυμήχανων παιδιών.

Δεν ήταν οι «συνθήκες» που γέννησαν αυτόματα τους μουσικούς χάρτες και την πνευματικότητα που χαρακτήριζε τις ψυχεδελικές και ηλεκτρονικές συνθέσεις. Συγκεκριμένα πρόσωπα και ατομικές ιστορίες έδεσαν με τα συλλογικά όνειρα, με τη δυναμική πολιτιστικής ανόδου και δικαίωσης μιας γενιάς πιο μορφωμένης και πιο ανοιχτής στον κόσμο από τους προηγούμενους.

Ο Παπαθανασίου θα γινόταν Vangelis ακολουθώντας αυτόν τον δρόμο: ένας Έλληνας που παίρνει αποστάσεις από την Ελλάδα για να συναντήσει τη χώρα του και τις μυθολογίες της σε ένα άλλο επίπεδο. Πώς θα μπορούσε να σταθεί ένα τέτοιο εξωτικό μουσικό ίχνος μέσα στην τεχνολογική και πολιτική στενότητα της Ελλάδας των χρόνων της δικτατορίας και της πρώιμης Μεταπολίτευσης;

Αν ο Παπαθανασίου έμενε εδώ, δεν θα είχε άλλη διέξοδο από το να γίνει μια καλτ ροκ περσόνα ή, έστω, ένας μουσικός για θεατρικές παραστάσεις και αξιοπρεπείς τηλεοπτικές παραγωγές. Στη χειρότερη εκδοχή, θα αποδεχόταν την πορεία προς το λεγόμενο έντεχνο, ντύνοντάς το εξωτερικά με τα πλήκτρα των synths.

Μην ξεχνάμε, όμως, πως η ελληνική προσδοκία ήταν και συνεχίζει να είναι κυρίως στιχουργική. Η καθαρή μουσική δεν ενδιαφέρει όσο η συνοδεία του τραγουδιού και τα λόγια. Μια μουσική δίχως λόγια, μια μουσική «διαστημικά» απογειωμένη και οργανική δεν θα είχε ποτέ την αγάπη των Ελλήνων. Και ο Βαγγέλης Παπαθανασίου θα έπρεπε να προδώσει τη δική του αίσθηση και να δανειστεί σχήματα που δεν του ταίριαζαν για να επιπλεύσει σε μια χώρα τραγουδιστών.





 





 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ