Δύο αρχιτεκτόνισσες και μια ερευνήτρια κέρδισαν το βραβείο Daylight 2022 της UNESCO

Δύο αρχιτεκτόνισσες και μια ερευνήτρια κέρδισαν το βραβείο Daylight 2022 της UNESCO Facebook Twitter
Ινστιτούτο Mines-Télécom, Παρίσι, Grafton Architects. Φωτο: © Philippe Ruault
0

Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Φωτός της UNESCO, το βραβείο Daylight Award απονεμήθηκε σε δυο αρχιτεκτόνισσες, τις βραβευμένες με το Χρυσό Βασιλικό Μετάλλιο RIBA και το βραβείο Pritzker 2020, Ιβόν Φάρελ και Σέλεΐ Μακναμάρα, που διευθύνουν το αρχιτεκτονικό γραφείο Grafton Architects, και στην Αννα Γουίρτζ-Τζάστις για την έρευνά της. Οι νικήτριες επαινέθηκαν για τον τρόπο που χρησιμοποιούν το φυσικό φως και κάνουν έρευνες προκειμένου να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων του πλανήτη.

Η Ιβόν Φάρελ και η Σέλεΐ Μακναμάρα έχουν αξιοποιήσει με επιτυχία το φυσικό φως σε όλα τα έργα τους, χρησιμοποιώντας το για να διαφοροποιήσουν τους χώρους, ώστε να αναδείξουν τη διαφορετική σημασία τους, τον λειτουργικό τους σκοπό και τη βιωματική τους ατμόσφαιρα. Στα πολυάριθμα έργα τους, το φως της ημέρας χρησιμοποιείται ως «ολοκληρωμένη και αναντικατάστατη ποιότητα», συμπληρώνοντας τη χωροταξική διάταξη και τα τεχνικά συστήματα κάθε έργου.

Θεωρώντας την ύπαρξη της αρχιτεκτονικής ως κάτι φυσικό που υπάρχει στον χώρο και τον πολιτισμό, το αρχιτεκτονικό γραφείο των Σέλεϊ-Μακναμάρα προσπαθεί στα έργα του να συλλάβει τις περιβαλλοντικές συνθήκες της τοποθεσίας. Μελετούν το φως, κινούμενες προς τις μελλοντικές εποχές βιωσιμότητας, και γνωρίζοντας ότι το φως είναι μια εξαιρετική ενέργεια, δεν είναι απλώς μια οπτική απόλαυση.

Η Ιβόν Φάρελ και η Σέλεΐ Μακναμάρα έχουν αξιοποιήσει με επιτυχία το φυσικό φως σε όλα τα έργα τους, χρησιμοποιώντας το για να διαφοροποιήσουν τους χώρους, ώστε να αναδείξουν τη διαφορετική σημασία τους, τον λειτουργικό τους σκοπό και τη βιωματική τους ατμόσφαιρα.

Η Άννα Γουίρτζ-Τζάστις είναι πρωτοπόρος στη μελέτη του πώς οι ανθρώπινοι κιρκάδιοι ρυθμοί και ο ύπνος ρυθμίζονται από το φως, καθορίζοντας τις βασικές παραμέτρους του τρόπου με τον οποίο το φως δρα ως βιολογικό ερέθισμα, συμπεριλαμβανομένης της σημασίας του πότε βλέπουμε φως, πόσον καιρό το βλέπουμε, με ποια ένταση και σε ποιο χρωματικό φάσμα. Το έργο της επέτρεψε στην ίδια και στους συναδέλφους της ερευνητές να καθιερώσουν επιστημονικές εφαρμογές του φωτός ως θεραπεία για διάφορες ψυχικές ασθένειες, οδηγώντας στη δημιουργία ενός εγχειριδίου για επαγγελματίες υγείας, το οποίο εισάγει τεκμηριωμένη θεραπεία με φως για τη βελτίωση της διάθεσης και των διαταραχών του ύπνου.

Όπως λέει η ερευνήτρια: «Η έρευνα σχετικά με τις εκτεταμένες επιδράσεις του φωτός στον άνθρωπο, ανεξάρτητα από την όραση, έχει αλλάξει την αρχιτεκτονική την τελευταία δεκαετία. Ξεκίνησε νέα πρότυπα φωτισμού για την ενσωμάτωση των μη οπτικών επιδράσεων του φωτός ως απαραίτητων για την υγεία. Ξαναζωντάνεψε το ενδιαφέρον για τις τεράστιες δυνατότητες του φωτός της ημέρας ώστε να συμπληρώσει το τεχνητό φως».

Δύο αρχιτεκτόνισσες και μια ερευνήτρια κέρδισαν το βραβείο Daylight 2022 της Ουνέσκο Facebook Twitter
Η Yvonne Farrell. Φωτο: © The Daylight Awards
Δύο αρχιτεκτόνισσες και μια ερευνήτρια κέρδισαν το βραβείο Daylight 2022 της Ουνέσκο Facebook Twitter
Η Shelley McNamara. Φωτο: © The Daylight Awards

Η Άννα Γουίρτζ-Τζάστις είναι νευροβιολόγος και ομότιμη καθηγήτρια στο Κέντρο Χρονοβιολογίας της Ψυχιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου της Βασιλείας. Είναι πρώην πρόεδρος της Εταιρείας για τη Θεραπεία του Φωτός και τους Βιολογικούς Ρυθμούς και της Ελβετικής Εταιρείας για την Έρευνα του Ύπνου, την Ιατρική του Ύπνου και τη Χρονοβιολογία. Εισήγαγε τη φωτοθεραπεία στην Ευρώπη και μελέτησε την Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή και την κατάθλιψη κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, την οριακή διαταραχή της προσωπικότητας και την άνοια, πραγματοποιώντας το πρώτο πείραμα προκαταβολής της φάσης του ύπνου σε διπολική ασθενή. Δημοσίευσε το πρώτο εγχειρίδιο θεραπείας του τομέα για κλινικούς γιατρούς, «Chronotherapeutics for Affective Disorders» («Χρονοθεραπεία για Συναισθηματικές Διαταραχές»), μαζί με τους Francesco Benedetti και Michael Terman. Έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες και αρχιτέκτονες καθ' όλη τη διάρκεια της πρακτικής της για την εφαρμογή των κιρκαδιανών αρχών στον σχεδιασμό.

Το βραβείο Daylight Award τιμά και υποστηρίζει την έρευνα για το φως της ημέρας και το φως της ημέρας στην αρχιτεκτονική, προς όφελος της ανθρώπινης υγείας, της ευημερίας και του περιβάλλοντος. Το βραβείο δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην αλληλεπίδραση μεταξύ θεωρίας και πρακτικής. Καθιερώθηκε από τα φιλανθρωπικά ιδρύματα VILLUM FONDEN, VELUX FONDEN και VELUX STIFTUNG και απονέμεται ανά διετία σε δύο κατηγορίες: το βραβείο Daylight για την έρευνα και το βραβείο Daylight για την αρχιτεκτονική. Κάθε νικητής λαμβάνει το ποσό των 100.000 ευρώ.

Δύο αρχιτεκτόνισσες και μια ερευνήτρια κέρδισαν το βραβείο Daylight 2022 της Ουνέσκο Facebook Twitter
Πανεπιστήμιο Luigi Bocconi, Μιλάνο, Grafton Architects. Φωτο: © Iwan Baan
Δυο γυναίκες αρχιτέκτονες και μια ερευνήτρια κέρδισαν το βραβείο Daylight 2022 της Ουνέσκο Facebook Twitter
Πανεπιστήμιο UTEC, Λίμα, Grafton Architects. Φωτο: © Iwan Baan
Δυο γυναίκες αρχιτέκτονες και μια ερευνήτρια κέρδισαν το βραβείο Daylight 2022 της Ουνέσκο Facebook Twitter
Πανεπιστήμιο Luigi Bocconi, Μιλάνο, Grafton Architects. Φωτο: © Iwan Baan
Δύο αρχιτεκτόνισσες και μια ερευνήτρια κέρδισαν το βραβείο Daylight 2022 της Ουνέσκο Facebook Twitter
Ινστιτούτο Mines-Télécom, Παρίσι, Grafton Architects. Φωτο: © Dennis Gilbert
Δύο αρχιτεκτόνισσες και μια ερευνήτρια κέρδισαν το βραβείο Daylight 2022 της Ουνέσκο Facebook Twitter
Πανεπιστήμιο Kingston, Λονδίνο, Grafton Architects. Φωτο: © Dennis Gilbert
Δύο αρχιτεκτόνισσες και μια ερευνήτρια κέρδισαν το βραβείο Daylight 2022 της Ουνέσκο Facebook Twitter
Anna Wirz-Justice, Μπιενάλε Βενετίας 2014. Φωτο: © The Daylight Awards
Δύο αρχιτεκτόνισσες και μια ερευνήτρια κέρδισαν το βραβείο Daylight 2022 της Ουνέσκο Facebook Twitter
Anna Wirz-Justice, Καθρέφτες. ARTBasel. Φωτο: © The Daylight Awards
Δύο αρχιτεκτόνισσες και μια ερευνήτρια κέρδισαν το βραβείο Daylight 2022 της Ουνέσκο Facebook Twitter
Anna Wirz-Justice. Φωτο: © The Daylight Awards
Δύο αρχιτεκτόνισσες και μια ερευνήτρια κέρδισαν το βραβείο Daylight 2022 της Ουνέσκο Facebook Twitter
Anna Wirz-Justice, EBRS, Στρασβούργο 2009. Φωτο: © The Daylight Awards
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στον Francis Kéré απονεμήθηκε το βραβείο Αρχιτεκτονικής Pritzker για το 2022

Design / Στον Francis Kéré απονεμήθηκε το βραβείο Αρχιτεκτονικής Pritzker για το 2022

Γεννημένος στο Γκάντο της Μπουρκίνα Φάσο το 1965 και με έδρα το Βερολίνο, ο Francis Kéré εργάζεται για τη «βελτίωση της ζωής και της εμπειρίας μέσω της αρχιτεκτονικής αμέτρητων πολιτών σε μια περιοχή του κόσμου που μερικές φορές είναι ξεχασμένη».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σαρλότ Περιάντ: Η κορυφαία σχεδιάστρια του 20ου αιώνα βρίσκει επιτέλους τη θέση της στην ιστορία

Design / Σαρλότ Περιάντ: Η κορυφαία σχεδιάστρια του 20ού αιώνα βρίσκει επιτέλους τη θέση της στην ιστορία του design

«Η τέχνη είναι σε όλα. Είναι σε μια χειρονομία, ένα βάζο, μια κατσαρόλα, ένα ποτήρι, ένα γλυπτό, ένα κόσμημα, στον τρόπο να κουβαλάς τον εαυτό σου. Το να κάνεις έρωτα είναι τέχνη».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
LIFO Κυρία Αρχιτέκτων: Μια έκθεση για τις γυναίκες αρχιτεκτόνισσες - Ποιες είναι οι 6 Ελληνίδες και τα έργα τους

Design / Κυρία Αρχιτέκτων: Μια έκθεση για τις γυναίκες αρχιτέκτονες - Ποιες είναι οι 6 Ελληνίδες και τα έργα τους

Η έκθεση αναπτύσσει τη θεματική με 18 πορτρέτα, 12 από τη Γερμανία και 6 από την Ελλάδα. Ξεκινά με τις πρωτοπόρους που γύρω στο 1900 ήταν οι πρώτες γυναίκες που σπούδασαν Αρχιτεκτονική και πρωτοστάτησαν στην προσπάθειά τους να εδραιωθούν σε ένα ανδρικό τότε επάγγελμα.
THE LIFO TEAM
39’ λεπτά με το δίδυμο του Myran

Design / Myran: Το δίδυμο που σύστησε το σκανδιναβικό design στην Αθήνα

Ο Σουηδός Martin Olofsson εγκαταστάθηκε στην Αθήνα όταν η πόλη αναγνώριζε μόνο το ιταλικό design. Μαζί με την Αγγελική Παπαβασιλείου είδαν μέσα στα χρόνια της πανδημίας τους Αθηναίους να ανακαλύπτουν μερικά από τα πιο εμβληματικά αντικείμενα του σκανδιναβικού design και να ανανεώνουν τους καναπέδες τους μαζικά.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR