Η Nilüfer Yanya είναι η πιο συναρπαστική ροκ σταρ της Βρετανίας

Η Nilüfer Yanya είναι η πιο συναρπαστική ροκ σταρ της Βρετανίας Facebook Twitter
Την περιγράφουν ως έναν συνδυασμό PJ Harvey, King Krule και Joy Division.
0

Το πρώτο πράγμα που σκέφτεται κανείς όσον αφορά τη Nilüfer Yanya είναι αν η μουσική της μπορεί να βρει θέση στα σημερινά τσαρτ. Πριν από δέκα χρόνια σίγουρα θα είχε καλύτερη τύχη, αλλά με τα σημερινά δεδομένα και αν αναλογιστεί κανείς τι ανεβαίνει και τι κατεβαίνει τελευταία, η απάντηση αρχικά θα ήταν μάλλον αρνητική. 

Είναι κάπως άδικο. Από την άλλη, ποτέ δεν ξέρεις τι μπορεί να συμβεί. Τα τραγούδια της Nilüfer είναι κιθαριστική indie rock ή indie pop, όπως το πάρει κανείς, κάπως παλιομοδίτικη, αλλά με μοντέρνες ηχητικές πινελιές και έντονα αινιγματικούς στίχους. 

Θεωρείται η πιο συναρπαστική ροκ σταρ που έχει βγει τελευταία στη Βρετανία. Την περιγράφουν ως έναν συνδυασμό PJ Harvey, King Krule και Joy Division. Επίσης, έχει μια ιδιαίτερη, βαθιά φωνή, αισθησιακή, όπως της Sade, είναι η απόλυτη γυναίκα crooner. Αρκετά βαρβάτα ονόματα για να ακολουθείς τα βήματά τους και να τα κουβαλάς στους ώμους σου, αν και οι επιρροές της, όταν μεγάλωνε, ήταν οι Strokes και αυτά τα κιθαριστικά ανδρικά συγκροτήματα που αναβίωναν το post-punk στις αρχές των ’00s. Αυτό, όμως, αντί να λειτουργήσει ως εμπόδιο στην εξέλιξή της, δεν είχε καμία σημασία. 

Αυτό το διάστημα προσπαθούν να διοργανώσουν κάτι ανάλογο στο Λονδίνο. Πιστεύει ότι η τέχνη δεν πρέπει να θεωρείται πολυτέλεια αλλά να αφορά όλους. «Όταν εμποδίζεις τον κόσμο να ασχοληθεί με αυτήν, είναι σαν να του κόβεις ένα χέρι», αναφέρει.

«Απλώς ήθελα να δοκιμάσω. Δεν ανησυχούσα αν θα είχα εμπορική επιτυχία», δήλωσε στην «Guardian». Επιπλέον, δεν φαίνεται να την ανησυχεί το αν η μουσική της θα ακούγεται στο TikTok. Δεν γράφει τραγούδια γι’ αυτόν τον λόγο. Τη θεωρεί παιδική/εφηβική πλατφόρμα και στα είκοσι έξι της θέλει να ακούγεται ενήλικη. 

Η Yanya πρωτοεμφανίστηκε το 2019 και έγινε αυτόματα η αγαπημένη των κριτικών με το ντεμπούτο άλμπουμ της «Miss Universe». Φέτος κυκλοφόρησε τη δεύτερη επίσημη δουλειά της, που έχει τίτλο «Painless». Αρκετοί νομίζουν εσφαλμένα ότι με το εξωτικό όνομα που έχει κάνει R&B μουσική.

Η καταγωγή της είναι μισή από τα Μπαρμπάντος και την Ιρλανδία από την πλευρά της μητέρας και μισή Τουρκάλα από την πλευρά του πατέρα της. Αυτό φαινεται να είναι το ιδανικό background για έναν σταρ σήμερα αν θέλει να κάνει καριέρα στη μουσική βιομηχανία, όπως επίσης και το ότι φαίνεται λευκή.

Καυτηριάζει συχνά τον κυνικό τρόπο που την αντιμετωπίζουν διάφοροι παράγοντες κατά τη διάρκεια συνεντεύξεων. Μικρότερη την είχαν προσκαλέσει να γίνει μέλος ενός κοριτσίστικου γκρουπ που έστηνε εκείνο το διάστημα ο Louis Tomlison των One Direction. Αυτό το σχέδιο ναυάγησε έναν χρόνο μετά, αλλά ευτυχώς για εκείνη είχε αρνηθεί από την αρχή.

«Θέλουν να προσελκύσουν νεαρά άτομα και να τους πούνε ότι θα κάνουν ένα πολύ πετυχημένο συγκρότημα, φυσικά με σκοπό να βγάλουν πολύ περισσότερα λεφτά απ’ ό,τι αυτά. Είναι το πιο εγωιστικό πράγμα», αναφέρει σήμερα σχετικά με παρόμοιες καταστάσεις που μυρίζουν μόνο εκμετάλλευση.

Αnother Life

Η Yanya γεννήθηκε στο Λονδίνο και μεγάλωσε σε ένα αυστηρό, καλλιτεχνικό περιβάλλον. Οι γονείς της είναι και οι δύο εικαστικοί και την έπαιρναν συχνά μαζί τους σε εκθέσεις. Κατά κάποιον τρόπο, γαλουχήθηκε μέσα σε γκαλερί. Πήγαινε σε ένα από τα πιο γνωστά μουσικά σχολεία της Βρετανίας, το Pimlico School, απ’ όπου έχουν βγει ονόματα όπως η Elly Jackson των La Roux, οι Roots Manuva και ο Dave Okumu των Invisible, που ήταν μάλιστα και καθηγητής της στην κιθάρα. Μέχρι που έγιναν περικοπές και η μουσική ήταν ο τομέας που ζημιώθηκε περισσότερο. 

Μέχρι και σήμερα η καριέρα της είναι οικογενειακή υπόθεση. Ηχογράφησε το πρώτο της κομμάτι σε ηλικία δεκαέξι ετών στο στούντιο του θείου της στο Cornwall και συνεχίζει να ηχογραφεί εκεί μέχρι σήμερα. 

Τα βίντεό της τα σκηνοθετεί η μεγαλύτερη αδερφή της Molly Daniel. Εκείνη της αγόρασε την πρώτη της κιθάρα όταν έγινε δώδεκα χρονών. Στις εκπομπές που κάνει στο NTS συχνά την ακολουθεί η μικρότερη αδερφή της, η Elif, που είναι επίσης εικαστικός και designer. Την ακολουθεί και στις περιοδείες της, κάνοντας δεύτερα φωνητικά. Μοιάζουν τόσο πολύ μεταξύ τους, που είναι δύσκολο να τις ξεχωρίσεις, είναι σαν δίδυμες σχεδόν. Μία από αυτές τις εκπομπές τους είναι αφιερωμένη στην τουρκική ψυχεδέλεια.  

Μόλις πρόσφατα άρχισε να κάνει μαθήματα τουρκικών. Παλιότερα δεν την ενδιέφερε καθόλου η καταγωγή της. Ο πατέρας της μετακόμισε στο Λονδίνο από την Κωνσταντινούπολη τη δεκαετία του ’80 και οι πρόγονοι της μητέρας της ήταν σκλάβοι. Μια θεία της αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον της μετά τη δολοφονία του George Floyd. 

Μπορεί τα κομμάτια του καινούργιου της άλμπουμ να φέρνουν στον νου την ’80s και ’90s κιθαριστική ποπ, αλλά τα έγραφε όταν εξερευνούσε την ιστορία της οικογένειάς της. Στο «Painless» παίζει saz (τουρκικός μπαγλαμάς). 

Το 2015 ξεκίνησαν μαζί με την Daniel το «Artists in Transit», ένα πρόγραμμα που παρέχει είδη καλλιτεχνίας σε προσφυγικές κοινότητες. Πριν από την πανδημία διοργάνωναν καλλιτεχνικά πρότζεκτ για προσφυγικές οικογένειες στην Ελλάδα. Αυτό το διάστημα προσπαθούν να διοργανώσουν κάτι ανάλογο στο Λονδίνο.

Πιστεύει ότι η τέχνη δεν πρέπει να θεωρείται πολυτέλεια αλλά να αφορά όλους. «Όταν εμποδίζεις τον κόσμο να ασχοληθεί με αυτήν, είναι σαν να του κόβεις ένα χέρι», αναφέρει. Κάτι πρέπει να γνωρίζει παραπάνω, παρά το νεαρό της ηλικία της, και αν κάτι είναι ξεκάθαρο από την πορεία της μέχρι στιγμής, είναι ότι δεν κάνει εύκολα συμβιβασμούς.

Painless Album

@niluferyanyaaaaaa

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ