Η «Αγιογραφία» του Νίκου Παναγιωτόπουλου επανακυκλοφορεί

Νίκος Παναγιωτόπουλος «Αγιογραφία» Facebook Twitter
Το μεγαλύτερο πρόβλημα που είχε ν’ αντιμετωπίσει ο Παναγιωτόπουλος στην «Aγιογραφία» ήταν η γλώσσα. Είχε βαλθεί να χρησιμοποιήσει «καθαρεύουσα – καθαρεύουσα, αλλά με λάθη», σαν τα ελληνικά που άναυδος είχε ανακαλύψει το 1983 πάνω σ’ ένα γαλάζιο χαρτί σφηνωμένο στο παρκέ του Αρσακείου.
0

ΤΟ 1993, ΤΗ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΥ ο Νίκος Παναγιωτόπουλος (βλ. «Τα παιδιά του Κάιν», «Γραφικός χαρακτήρας», «Ανήσυχα άκρα»), κρυμμένος πίσω από το ψευδώνυμο Αλεξάνδρου έκανε το πρώτο λογοτεχνικό του βήμα στον διαγωνισμό του περιοδικού «Ρεύματα», έτυχε επίσης να επισκεφτεί στη Θέρμη της Μυτιλήνης τη μονή του Αγίου Ραφαήλ. Κι έπαθε σοκ:

«Μέσα στην εκκλησούλα υπήρχε σιδεροφραγμένη μια τεράστια πέτρινη κολυμπήθρα, τίγκα στο δεκαχίλιαρο. Με το που επιχείρησα να τη φωτογραφίσω μ’ έβγαλαν έξω σηκωτό. Φωτογραφίες της μονής θα βρείτε στο βιβλιοπωλείο, μου είπαν. Πάω και τι να δω... Μια εκατοστή τόμους με τα Θαύματα του Αγίου γραμμένους από την ηγουμένη που, όπως με πληροφόρησαν, γίνονταν ανάρπαστοι. Από φυσική περιέργεια αγόρασα τον πρώτο και τον διάβασα. Γέλασα, συγκινήθηκα –υπήρχε πολλή ζωή μέσα– αλλά κυρίως στενοχωρήθηκα».

Τα ίδια ανάμεικτα συναισθήματα προκαλεί κι η ανάγνωση του εμπνευσμένου από την παραπάνω εμπειρία βιβλίου του, «Aγιογραφία» (2003): μια κωμικοτραγική διερεύνηση των δεσμών ανάμεσα στη λατρεία του Θεού και το προσωπικό συμφέρον, μια καυστική ματιά πάνω στη δημιουργία συλλογικών μύθων που αποδεικνύονται φρεναπάτες, ένα ιδεολογικά φορτισμένο μυθιστόρημα γύρω από τη δύναμη της πίστης που μπορεί να καταλήξει σε μαζική ψύχωση.

«Έχω πληρώσει κι εγώ τα διόδιά μου στη συλλογικότητα, είτε παραληρώντας για μια νίκη της εθνικής στο μπάσκετ είτε κρατώντας σημαιάκι σε προεκλογική συγκέντρωση του 1981. Όμως συνήλθα, δεν κόλλησα εκεί. Και δεν μπορώ να συμφιλιωθώ με την εικόνα του πλήθους που περιμένει υπομονετικά, ολόκληρα μερόνυχτα, για να προσκυνήσει μια θαυματουργή εικόνα…»

Καταφεύγοντας σε μια ρέουσα όσο και μπασταρδεμένη καθαρεύουσα, ο Παναγιωτόπουλος δίνει εδώ φωνή σ’ έναν σύντροφο του Άρη Βελουχιώτη, ο οποίος στα νιάτα του είχε άδικα φορτωθεί τον φόνο ενός ασκητή λατρεμένου ως αγίου, κι αναγκάστηκε να ρίξει μαύρη πέτρα πίσω του. Στο λυκόφως της ζωής του, εν τούτοις, κι ενώ η Εκκλησία ετοιμάζεται ν’ αγιοποιήσει και επισήμως τον ασκητή Ιωάννη Ορφανό, ο «φονιάς» αποφασίζει να μιλήσει. Κι αυτό, όχι μόνο για να διεκδικήσει επιτέλους την αθωότητά του, αλλά για ν’ αποκαλύψει με το νι και με το σίγμα μια τεράστια και εξαιρετικά προσοδοφόρα απάτη.

αγιογραφία
Νίκος Παναγιωτόπουλος, Αγιογραφία, εκδόσεις Μεταίχμιο

Το μεγαλύτερο μέρος της πλοκής της «Αγιογραφίας» εκτυλίσσεται μεταξύ 1900 και 1940 σ’ ένα φανταστικό χωριό της Αρκαδίας. Μέσα από μια αλυσίδα παρεξηγήσεων που εκλαμβάνονται ως θαύματα, σύσσωμη η κοινότητα του Θερμού σπεύδει ν’ αναγνωρίσει στο πρόσωπο ενός εξαθλιωμένου και κάτισχνου νηπίου, ξεβρασμένου από τη μοίρα στα μέρη τους, έναν αντιπρόσωπο του Θεού.

Το παιδί αντιλαμβάνεται γρήγορα το συμφέρον του κι επί δεκαετίες υποδύεται τον ρόλο του τόσο άξια, ώστε και το χωριό ν’ αναπτυχθεί τουριστικά από τους προσκυνητές, και οι εκκλησιαστικοί διαχειριστές της «μονής» να θησαυρίζουν.

Κάποια στιγμή, ωστόσο, ο Ιωάννης Ορφανός κουράζεται. Θέλει να πεθάνει σαν άνθρωπος, όχι σαν θεομπαίχτης. Με το που πάει όμως να φύγει λιντσάρεται και η δολοφονία του κουκουλώνεται.

Μισό αιώνα αργότερα, η μονή όπου φιλοξενούνται τα λείψανά του δεν έχει σε τίποτε να ζηλέψει εκείνη του Αγίου Ραφαήλ: θέσεις για δεκάδες πούλμαν στον περίβολο, μισή ντουζίνα τόμοι με τα θαύματά του στο πωλητήριο, μαγαζάκια με καρτ ποστάλ και σουβενίρ κι ένας σωρός τάματα, εικόνες και λαμπάδες πλάι σε χωριάτικες χυλοπίτες, λάδι και τυρί...

Ομολογημένη φιλοδοξία του Παναγιωτόπουλου ήταν να λειτουργήσει η «Αγιογραφία» σαν μεταφορά. Στη θέση του επινοημένου Θερμού θα μπορούσε να βρίσκεται ένα χωριό καθολικών στην Ισπανία, ενώ στη θέση του Ιωάννη Ορφανού, ένας μυθοποιημένος αντάρτης σαν τον Άρη Βελουχιώτη (διόλου τυχαία η συμμετρία ανάμεσα στον βίο ενός αγίου κι εκείνον του υποτιθέμενου φονιά του), ένας πολιτικός σαν τον Ανδρέα Παπανδρέου, ένας ποδοσφαιριστής όπως ο Καρεμπέ, ένας ποπ σταρ.

«Η κοινή πίστη, η συλλογική παράκρουση, αυτό στο οποίο παραδίδονται οι πολλοί» -  να τι του έδινε φωτιά όσο έγραφε το βιβλίο. «Έχω πληρώσει κι εγώ τα διόδιά μου στη συλλογικότητα, είτε παραληρώντας για μια νίκη της εθνικής στο μπάσκετ είτε κρατώντας σημαιάκι σε προεκλογική συγκέντρωση του 1981. Όμως συνήλθα, δεν κόλλησα εκεί. Και δεν μπορώ να συμφιλιωθώ με την εικόνα του πλήθους που περιμένει υπομονετικά, ολόκληρα μερόνυχτα, για να προσκυνήσει μια θαυματουργή εικόνα…»

Από τη μεριά του θαυμάζει αλλά και φοβάται όσους πιστεύουν στα θεία. Μεγαλωμένος από μια «τυπικά ορθόδοξη χριστιανή» μητέρα κι έναν «εξαιρετικά επιφυλακτικό προς τον κλήρο» πατέρα (για τον οποίο έγραψε το «Ολομόναχος»), ο ίδιος σταυροκοπιέται μόνο όταν απορεί. Αντίστοιχο αποκούμπι για τον ίδιο είναι η λογοτεχνία. «Αυτός είναι ο δικός μου τρόπος για ν’ αναρωτιέμαι για τα πράγματα. Αλλά δεν τον συστήνω σε κανέναν!».

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που είχε ν’ αντιμετωπίσει ο Παναγιωτόπουλος στην «Aγιογραφία» ήταν η γλώσσα. Είχε βαλθεί να χρησιμοποιήσει «καθαρεύουσα – καθαρεύουσα, αλλά με λάθη», σαν τα ελληνικά που άναυδος είχε ανακαλύψει το 1983 πάνω σ’ ένα γαλάζιο χαρτί σφηνωμένο στο παρκέ του Αρσακείου. Πριν γίνει ο κινηματογραφικός ρεπόρτερ που αργότερα θ’ αφοσιωνόταν στο σενάριο και την πεζογραφία. Τότε που εργαζόταν ως πολιτικός μηχανικός κι επέβλεπε το γκρέμισμα των παλιών δικαστηρίων.

«Ξέρετε τι ήταν γραμμένο εκεί σε μια απίστευτη καθαρεύουσα; Η μήνυση ενός χωροφύλακα για την κλοπή μιας κότας! Έγραψα το μισό βιβλίο προσπαθώντας να τη μιμηθώ. Απέτυχα. Παράτησα την Aγιογραφία κι έγραψα το «Γονίδιο της αμφιβολίας» (1999). Κι έπειτα διάβασα Καρκαβίτσα, Παπαδιαμάντη, Ροΐδη και Βιζυηνό, θυμήθηκα και τα “ήμανε” και “ήσαντε” των παππούδων μου, και σιγά σιγά τη βρήκα».

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ