«Κόκκινο στην Πράσινη Γραμμή»: Το πολύκροτο μυθιστόρημα για την τουρκική εισβολή στην Κύπρο

Βασίλης Γκουρογιάννης «Κόκκινο στην πράσινη γραμμή» Facebook Twitter
Με «το δικό μας Βιετνάμ» καταπιάστηκε ο Βασίλης Γκουρογιάννης στο πολύκροτο μυθιστόρημά του «Κόκκινο στην Πράσινη Γραμμή», πεπεισμένος πως «θα βγαίναμε πολλαπλά κερδισμένοι αν διδασκόμασταν από τις ήττες μας».
0

ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΣΥΝΕΒΗ το '74 στην Κύπρο; Γιατί δεν μνημονεύει κανείς τι βίωσαν οι φαντάροι που βρέθηκαν εκεί κατά το πραξικόπημα ενάντια στον Μακάριο κι αμέσως μετά, κατά την τουρκική εισβολή; Και τι ακριβώς υπερασπίζονταν εκείνοι τότε; Τον ελληνισμό ή τη χούντα των συνταγματαρχών; 

Μ' αυτό το περιφρονημένο θέμα, «το δικό μας Βιετνάμ», καταπιάστηκε ο Βασίλης Γκουρογιάννης στο πολύκροτο μυθιστόρημά του «Κόκκινο στην Πράσινη Γραμμή» (Μεταίχμιο, 2009), πεπεισμένος πως «θα βγαίναμε πολλαπλά κερδισμένοι αν διδασκόμασταν από τις ήττες μας»

Πρόθεσή του, έλεγε ο ίδιος,  δεν ήταν να χαϊδέψει αυτιά. Πρόθεσή του ήταν να προκαλέσει ένα σοκ, «γιατί μόνο έτσι θεραπεύεται η επιλεκτική λήθη, αυτό το κρίσιμο χαρακτηριστικό κάθε απαίδευτου λαού. Πρέπει να σκεφτούμε και τα δικά μας λάθη, και τη δική μας υπεροπτική συμπεριφορά και τα δικά μας εγκλήματα κατά των Τουρκοκυπρίων. Η ζυγαριά του πόνου δεν είναι μονόπαντη. Ο πόλεμος είναι πόλεμος για όλους και το τίμημα της ειρήνης απαιτεί γενναιοψυχία και αυτοκριτική».

Ο Ηπειρώτης συγγραφέας, που έκανε αίσθηση κατά τη δεκαετία του '90 με τις «Διηγήσεις παραφυσικών φαινομένων» και παραμένει ακμαίος, αν κρίνουμε από την πρόσφατη «Αναψηλάφιση», σκάλισε αυθεντικές μαρτυρίες και ντοκουμέντα για τις θηριωδίες που διαπράχτηκαν κι απ’ τις δυο μεριές το ΄74, ήρθε σ' επαφή με κάμποσους βετεράνους πολεμιστές, αφουγκράστηκε την αμοιβαία καχυποψία Ελλαδιτών και Κυπρίων, ανέσυρε τις φωτογραφίες του από «τον καιρό της επιστράτευσης, τότε που υπηρετούσα στον ΄Εβρο», φόρεσε τις αρβύλες του γιου του για να ξαναβρεί «τις συγκινήσεις τις στρατιωτικής ζωής» και, μπολιάζοντας το υλικό του με τις ανησυχίες ενός άνδρα που πλησιάζει τα εξήντα, έδωσε ένα υπαρξιακό μυθιστόρημα για κάθε πόλεμο, είτε διεξάγεται σε πραγματικό πεδίο μάχης είτε στα βάθη της ψυχής.

Έργο πολυπρόσωπο και πολυφωνικό, σπαρμένο με συμβολισμούς και διαποτισμένο από ειρωνεία, το «Κόκκινο στην Πράσινη Γραμμή» πλέκει δεξιοτεχνικά τη μυθοπλασία με την Ιστορία και, πράγματι, προκάλεσε σοκ όταν πρωτοκυκλοφόρησε.

Το «Κόκκινο στην Πράσινη Γραμμή» περιγράφει την κάθοδο στην Κύπρο και την επίσκεψη στα κατεχόμενα μιας ομάδας παλαίμαχων της ΕΛΔΥΚ (Ελληνική Δύναμη Κύπρου) λίγο μετά το άνοιγμα των οδοφραγμάτων στο νησί, για να λάβουν μέρος σ’ ένα συνέδριο για τα γεγονότα του ΄74, οργανωμένο με αφορμή τη διαμάχη στην Ελλάδα γύρω από το βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού.

Επικεφαλής της ομάδας και κεντρικός πρωταγωνιστής του βιβλίου είναι ένας γνωστός από την τηλεόραση ποινικολόγος, πρόεδρος τώρα ενός συλλόγου βετεράνων πολεμιστών, οι οποίοι, λοιδωρημένοι ως προδότες ή χουντικοί επί δεκαετίες, διεκδικούν από την πολιτεία μια κάποια δικαίωση, μια σύντομη αναφορά τους έστω σε σχολικό εγχειρίδιο.

Οι δικές του σκέψεις καθώς και το δικό του –ανεξιχνίαστο ως τις τελευταίες σελίδες– παρελθόν αποτελούν τον κινητήριο μοχλό για την εξέλιξη της πλοκής. Συμμετείχε όντως σε μια από τις πιο ηρωικές επιχειρήσεις του κυπριακού στρατού τότε, ή μήπως βαρύνεται μ’ εγκλήματα που έχει απωθήσει κι αποσιωπήσει;

book cover
KANTE ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Βασίλης Γκουρογιάννης, Κόκκινο στην Πράσινη Γραμμή, σελ. 528, εκδόσεις Μεταίχμιο

Δεν είναι τυχαία η εικόνα που επανέρχεται στο μυαλό του ήρωα σαν εμμονή και η οποία ζωντανεύει στην καρδιά του μυθιστορήματος, σ' ένα κεφάλαιο-κλειδί που φαινομενικά μοιάζει άσχετο με τα υπόλοιπα. Ο ποινικολόγος θυμάται τον εαυτό του μια καλοκαιρινή μέρα, χρόνια πριν, να χαζεύει με τις ώρες ένα παιδί που, με το σώμα βυθισμένο στη θάλασσα, έπαιζε βόλεϊ με τον ηλικιωμένο πατέρα του.

Την επομένη μέρα, όμως, πηγαίνοντας στο ίδιο μέρος λίγο νωρίτερα, συνειδητοποίησε κατάπληκτος ότι το παιδί μεταφερόταν εκεί μ' ένα οικοδομικό καρότσι, καθώς τα δυο του πόδια από τα γόνατα και κάτω ήταν ακρωτηριασμένα... Αυτός είναι τώρα κι ο δικός του τώρα εφιάλτης: ότι κάποτε, μοιραία, θα έρθει και στη δική του «παραλία» κάποιος λίγα λεπτά νωρίτερα, ανακαλύπτοντας τα καλά κρυμμένα μυστικά του.

Σύμφωνα με τον Γκουρογιάννη, ο άνθρωπος αυτός είναι «η προσωποποίηση του πολεμιστή που δεν δικαιώθηκε, που διατάχτηκε να ενεργήσει πέρα από την ιδεολογία και τη συνείδησή του και που όλα όσα απώθησε μέσα του έχουν γίνει εκρηκτική ύλη έτοιμη ν' ανατιναχθεί.

Είναι ένα σύμβολο της κάθε τραυματικής ιδέας που δεν επεξεργαζόμαστε και τη βρίσκουμε μπροστά μας σαν φάντασμα. Κι όπως και οι υπόλοιποι βετεράνοι, ταλανίζεται από την κρίση της μέσης ηλικίας. Κοιτάζει πίσω του τι έχει μείνει απ' τη ζωή του και διαπιστώνει ότι αυτό που θα μπορούσε να του δώσει περηφάνια, προκαλεί είτε περιφρόνηση είτε αδιαφορία.

γκουρογιαννης
Βασίλης Γκουρογιάννης

Έργο πολυπρόσωπο και πολυφωνικό, σπαρμένο με συμβολισμούς και διαποτισμένο από ειρωνεία, το «Κόκκινο στην Πράσινη Γραμμή» πλέκει δεξιοτεχνικά τη μυθοπλασία με την Ιστορία και, πράγματι, προκάλεσε σοκ όταν πρωτοκυκλοφόρησε.

Μολονότι η κριτική υποκλίθηκε στην τόλμη του Γκουρογιάννη να καταδυθεί σε μια τόσο σκοτεινή σελίδα της πρόσφατης ιστορίας μας, ακροδεξιοί κυρίως κύκλοι τον κατηγόρησαν ως προδότη, χαρακτηρίζοντας το βιβλίο του «ανθελληνικό και βλάσφημο πορνογράφημα», προσβλητικό για τους παλαίμαχους της ΕΛΔΥΚ. 

Οι αντιδράσεις αυτές οδήγησαν τον συγγραφέα στο να διορθώσει κάποια επί μέρους σημεία, κρατώντας ατόφια όμως τη φιλοσοφία της αρχικής του προσέγγισης.

Σήμερα το μυθιστόρημα του Γκουρογιάννη αναγνωρίζεται ως ένα από τα κορυφαία δείγματα της «λογοτεχνίας του τραύματος», εξού και η εκτενέστατη ανάλυσή του στη φρεσκοτυπωμένη μελέτη της Βασιλικής Σελιώτη «Λογοτεχνία και τραύμα. Το 1974 στην κυπριακή και ελλαδική λογοτεχνία» (Επίκεντρο).

Το «Κόκκινο στην Πράσινη Γραμμή» με τον γεμάτο ενοχές ανδρικό μικρόκοσμο που στήνει, δεν είναι παρά μια μεταφορά της ενοχής που μας βαραίνει από το ’74, επισημαίνει η Σελιώτη, αφού εξαιτίας της προδοτικής αφροσύνης που επέδειξε η Ελλάδα τότε, χάθηκε ο κυπριακός βορράς. Η αναμενόμενη επανέκδοσή του από το Μεταίχμιο θα δώσει ευκαιρία να το ανακαλύψουν όσοι δεν το έχουν διαβάσει και να το θυμηθούν όσοι βυθίζονται τώρα στην καταπληκτική έρευνα του Αλέξη Παπαχελά «Ένα σκοτεινό δωμάτιο 1967-1974», όπου καταγράφονται λεπτό προς λεπτό όλες οι πτυχές –πολεμικές, διπλωματικές, πολιτικές– της τουρκικής εισβολής.  

Γεννημένος το '51 σ' ένα χωριό έξω απ' τα Γιάννενα –«ως την τετάρτη Γυμνασίου έβοσκα πρόβατα...»– και μια ζωή μαχόμενος δικηγόρος, ο Γκουρογιάννης ακόμα και τις μαρτυρίες των πολεμιστών, ένθεν και ένθεν, που λειτούργησαν ως πρώτη ύλη για το μυθιστόρημά του, ως προτάσεις αντιδίκου τις αντιμετώπισε – «η αντίθετη άποψη περιέχει πάντοτε σπέρματα αλήθειας»

Όσο για την Κύπρο, «δεν είναι ένας τόπος στρατηγικής στο υπογάστριο της Τουρκίας που πρέπει να υπερασπίσουμε με κάθε μέσον», λέει. «Είναι ένας τόπος στην άκρη της Μεσογείου όπου μιλιέται η ελληνική γλώσσα. Αυτό είναι το όπλο που θα την κρατήσει, πιστεύω, για πάντα ελληνική».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Προκλητικό μήνυμα Ερντογάν για τον Αττίλα: Ο στρατός μας δεν θα διστάσει να κάνει τα ίδια «βήματα» στην Κύπρο

Διεθνή / Προκλητικό μήνυμα Ερντογάν για τον Αττίλα: Ο στρατός μας δεν θα διστάσει να κάνει τα ίδια «βήματα» στην Κύπρο

Με προκλητικό τρόπο σχολίασε ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν την 45η επέτειο του «Αττίλα» στην Κύπρο: Ο στρατός μας δεν θα διστάσει να κάνει τα ίδια «βήματα»

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ