Μεταφέρεστε σ’ ένα βράδυ του 1977. Σε ποιο νυχτερινό κέντρο της Αθήνας επιλέγετε να πάτε;

Μεταφέρεστε σ’ ένα βράδι του 1977. Σε ποιο νυχτερινό κέντρο της Αθήνας επιλέγετε να πάτε; Facebook Twitter
Το 1977 ο Γιάννης Πουλόπουλος τραγουδούσε στον «Διογένη».
0

ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ να έχω αναπτύξει αντισώματα στη λατρεία του παρελθόντος και στη ρετροφιλική κουλτούρα που μας κυκλώνει από παντού ως αντίδοτο και ως αναλγητικό στα ζόρια του σήμερα, κολλάω όμως κάθε φορά σχεδόν που πέφτω σε κάποιο νοσταλγικό clickbait που περιφέρεται στο ίντερνετ και στα social media.

Είτε πρόκειται για κάποιο απόκομμα τηλεοπτικού προγράμματος της δεκαετίας του ’80 είτε για αυτόν τον κατάλογο που πέτυχα πρόσφατα να περιφέρεται και παρουσιάζει με αλφαβητική σειρά τα ονόματα των ερμηνευτών στα νυχτερινά μαγαζιά της Αθήνας πριν από σαράντα πέντε χρόνια σχεδόν, θέτοντας στον σύγχρονο αναγνώστη του το εξής ερώτημα: «Μεταφέρεστε σ’ ένα βράδυ του 1977. Πού επιλέγετε να πάτε;» 

Πάνω απ’ όλα όμως, ίσως περισσότερο να άξιζε αυτό το ταξίδι στον χρόνο για την ευκαιρία να προλάβει κανείς τη νυχτερινή Πλάκα, λίγο πριν από το τέλος. Λίγο προτού «καθαρίσει» και λίγο προτού «σωθεί» η περιοχή διά της μετατροπής της σε τουριστικό μαυσωλείο.

Αν κάνεις το λάθος να αναλογιστείς σοβαρά το ερώτημα διαλέγοντας ένα και μόνο μέρος, γρήγορα θα οδηγηθείς στην απελπισία και θα νιώθεις το μυαλό σου να παραλύει από την απίστευτη πληθώρα ιδανικών επιλογών και τη μοναδική ευκαιρία να δεις από κοντά προσωπικότητες που έχουν καταστεί μυθικές και αναντικατάστατες – από τον Μανώλη Αγγελόπουλο και την Πόλυ Πάνου στο «Δέλτα» μέχρι τον Γιώργο Μαρίνο στη «Μέδουσα» και ένα σωρό από θρυλικούς και σε πολλές περιπτώσεις, αείμνηστους ερμηνευτές, ενδιάμεσα.

Προλαβαίνεις τον Νίκο Ξυλούρη! Τον Τσιτσάνη και την Μπέλλου στο «Χάραμα»! Την Καίτη Γκρέυ! Τον Γιώργο Ζαμπέτα και τον Πάνο Γαβαλά! Την Τζένη Βάνου, έστω και στα «κάτω» της, να τραγουδά στο κέντρο «Καρουσάκης» μαζί με τον ομώνυμο λαϊκό τραγουδιστή. 

Μεταφέρεστε σ’ ένα βράδι του 1977. Σε ποιο νυχτερινό κέντρο της Αθήνας επιλέγετε να πάτε; Facebook Twitter

Αλλά και η «ελαφρολαϊκή συμφωνία» Λευτέρη Μυτιληναίου και Κώστα Καφάση στο CAN-CAN δεν μοιάζει καθόλου κακή ιδέα. Ο Πάνος Τζαβέλας από την άλλη, στη «Λήδρα», εγγυάται μια θερμή εμπειρία πρώιμης μεταπολίτευσης. Ο Σπύρος Ζαγοραίος να τραγουδά σε ένα μέρος που λεγόταν (ήδη από τότε) «Νοσταλγία» και στην άλλη άκρη του φάσματος, ο Τώνης Μαρούδας σε ένα άλλο που είχε το όνομα «Μύθος».

Το ρετρό της εποχής εκπροσωπούν επίσης ιερά τέρατα του είδους όπως η Νάντια Κωνσταντοπούλου που εμφανιζόταν στο «Πλακιώτικο Σαλόνι» (πού αλλού;) και ο Σώτος Παναγόπουλος σε κάτι που λεγόταν «Λαλεούσα». 

Εκτός αν θέλεις να το πας πιο σίγουρα, οπότε απλά θα πρέπει να επιλέξεις ανάμεσα στα «εμβληματικά» μαγαζιά με τα μεγάλα ονόματα να συνωστίζονται στην μαρκίζα: Γαλάνη, Αλεξίου, Καλογιάννης στον «Ζυγό», Μαρινέλλα με Δάκη στο «Ζουμ», Στράτος Διονυσίου, Δούκισσα, Καλατζής στη «Νεράιδα», Πουλόπουλος με Φίλιππο Νικολάου στον «Διογένη», Μητροπάνος, Μητσιάς και Ελπίδα στα «Δειλινά», Πάριος, Μενιδιάτης, Διαμάντη στη «Φαντασία». Είναι φανερό ότι η εποχή του Λε-Πα και της Άντζελας δεν είχε ανατείλει ακόμα.

  

Και δεν είναι μόνο οι τραγουδιστές. Μπορείς να δεις σε υβριδικό ρόλο «διασκεδαστή» / performer / stand up κωμικού, τον Χάρρυ Κλυνν («Δειλινά), τον Σωτήρη Μουστάκα («Διογένης») και τον Θανάση Βέγγο στο «Βαριετέ», σ’ ένα αγρίως εκλεκτικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει επίσης τον Λογό (Γιάννη Λογοθέτη), τον Ρόμπερτ Ουίλιαμς (μετά το «Μάθημα Σολφέζ» και πριν από τα τραγούδια της γαλάζιας γενιάς) και την ελκυστικά «αινιγματική» (όπως μου φαινόταν όταν ήμουν μικρός) Αλεξάνδρα.

Μήπως όμως τελικά η σωστή επιλογή θα ήταν ένας άλλος περίεργος (σύμφωνα ειδικά με τα σύγχρονα «διαχωριστικά» κριτήρια) και ως εκ τούτου ελκυστικός συνδυασμός όπως αυτός του Γρηγόρη Μπιθικώτση, της Χριστιάνας και του Πασχάλη σ’ ένα μέρος που λεγόταν «Νοτούρνο»; 

Πάνω απ’ όλα όμως, ίσως περισσότερο να άξιζε αυτό το ταξίδι στον χρόνο για την ευκαιρία να προλάβει κανείς τη νυχτερινή Πλάκα (εκεί βρίσκονταν κάποια από τα κέντρα και τις μπουάτ που αναφέρονται στον κατάλογο, μαζί με πολλά άλλα νυχτερινά μαγαζιά), λίγο πριν από το τέλος. Λίγο προτού «καθαρίσει» και λίγο προτού «σωθεί» η περιοχή διά της μετατροπής της σε τουριστικό μαυσωλείο.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ