Η σημασία του ανοιχτού διαγωνισμού της ΔΕΗ / επισημάνσεις του εικαστικού Ηλία Παπαηλιάκη και του αναπληρωτή καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Πάνου Κοκκινιά

Η σημασία του ανοιχτού διαγωνισμού της ΔΕΗ / επισημάνσεις του εικαστικού Ηλία Παπαηλιάκη και του αναπληρωτή καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Πάνου Κοκκινιά Facebook Twitter
0

Όλοι γνωρίζουμε ότι η ΔΕΗ, η εμβληματική ελληνική εταιρεία που είναι συνυφασμένη τόσο με την ενέργεια όσο και με την εξέλιξη και τον εκσυγχρονισμό της χώρας μας, κατ΄ επέκταση της ίδιας μας της ζωής, ακολουθεί πάντα τα μηνύματα της εποχής και η ιστορία της είναι ένα δείγμα που απεικονίζει αυτή την πρόοδο.

Μια ματιά στα ιστορικά της αρχεία, σε εικόνες εμβληματικές, αρκεί για να κατανοήσουμε τις μεγάλες αλλαγές που έχουν τελεστεί όχι μόνο στην καθημερινότητά μας ή στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τα γύρω μας αλλά και στον τρόπο κυρίως που αντιλαμβανόμαστε τις προτεραιότητες και τις επιταγές τόσο του 20ου όσο και του 21ου αιώνα. Σαν εταιρεία που ψάχνει τρόπο να συνδεθεί με τον σύγχρονο καταναλωτή κάνει τολμηρά βήματα όχι μόνο κλείνοντας τις παλιές ρυπογόνες μονάδες και ανοίγοντας στη θέση τους νέες πράσινες μονάδες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, αλλά και δημιουργώντας μια γέφυρα για να φέρει κοντά της τον πολίτη μέσω της τέχνης.

Αυτός ο διαγωνισμός δίνει ένα παράδειγμα, κάνει μια αρχή και μπορεί να είναι θεματικός, αλλά δεν περιορίζει, γιατί πολλές φορές η τέχνη τρέφεται από το πλαίσιο, το οποίο μπορεί σε πολλές περιπτώσεις να σε κινητοποιήσει και είναι θετικό, ειδικά όταν υπάρχουν και σημαντικά βραβεία όπως αυτά που θα απονεμηθούν.

Έχοντας μια μακρά ιστορία και άρρηκτες σχέσεις με την καλλιτεχνική κοινότητα εδώ και δεκαετίες, πέρα από αγορές και αναθέσεις οργανώνει τον πρώτο ανοιχτό διαγωνισμό που έρχεται σε μια εποχή που κάθε καλλιτέχνης και δημιουργικό μυαλό χρειάζονται ενθάρρυνση, προσκαλώντας δημιουργούς από όλο το φάσμα και από κάθε μορφή τέχνης σε μια διαδικασία πειραματισμού και δημιουργίας νέων έργων.

Η σημασία του ανοιχτού διαγωνισμού της ΔΕΗ / επισημάνσεις του εικαστικού Ηλία Παπαηλιάκη και του αναπληρωτή καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Πάνου Κοκκινιά Facebook Twitter

Με την ιστορία της ΔΕΗ να δίνει έμπνευση οι καλλιτέχνες καλούνται να αντλήσουν ερεθίσματα και ιδέες από το σήμα, τα στοιχεία εταιρικής ταυτότητάς της αλλά και όσα συμβολίζει για τους Έλληνες: την ενέργεια, το φως και έμμεσα, τον εκσυγχρονισμό, την ανάπτυξη και τη βιώσιμη πρόοδο.

Η πλατφόρμα που έχει ανοίξει από τις 22 Ιουνίου θα υποδεχτεί φωνές και δουλειές καλλιτεχνών που μπορούν να ετοιμάσουν το έργο τους  ανατρέχοντας σε ένα εξαιρετικά άρτιο, πολύτιμο και πρωτοποριακό για την εποχή του αρχείο, εξαιρετικά τεκμηριωμένο,  το οποίο μπορούν να χρησιμοποιήσουν ή να εμπνευστούν από αυτό και να το συνδέσουν με τις ιδέες τους μέσα από ζωγραφική, video, street art, design, γλυπτική, installations, μικρογλυπτική, φωτογραφία, νέα μέσα, performance. Τα έργα που θα επιλεγούν, θα αναρτηθούν στην πλατφόρμα που θα κατασκευαστεί ειδικά για τον διαγωνισμό, ενώ θα ακολουθήσει έκθεσή τους το χειμώνα του 2021-22 Παράλληλα, θα αναδειχθούν πέντε νικητές οι οποίοι θα κερδίσουν συνολικά το ποσό των € 20.000.

Η σημασία του ανοιχτού διαγωνισμού της ΔΕΗ / επισημάνσεις του εικαστικού Ηλία Παπαηλιάκη και του αναπληρωτή καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Πάνου Κοκκινιά Facebook Twitter

Η Επιτροπή που συγκροτήθηκε αποτελείται από την επιμελήτρια και ιστορικό τέχνης Κατερίνα Κοσκινά, τον καθηγητή της Καλών Τεχνών Νίκο Ναυρίδη, τον Πάνο Κοκκινιά, Αναπληρωτή Καθηγητή Φωτογραφίας στην Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνα, τον εικαστικό Ηλία Παπαηλιάκη, τον γραφίστα και ιδρυτή της Beetroot Design Group Γιάννη Χαραλαμπόπουλο, τον σκηνοθέτη Τάσο Μπουλμέτη και την Ιστορικό-βιομηχανική αρχαιολόγο Μαρία Μαυροειδή.

"Συγκεκριμένα, αυτός ο διαγωνισμός είναι μια πολύ ωραία ιστορία. Η ΔΕΗ είναι μια μεγάλη εταιρεία και αυτό μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα και για άλλους αλλά ακόμα και αν δε βρει μιμητές αυτό το παράδειγμα έχει μεγάλη αξία γιατί θα δώσει βήμα να φτιαχτούν καινούργια πράγματα και να στηριχτούν καινούργιες προσπάθειες. Πιο ειδικά, η επιτροπή έχει ικανότατους και αξιολογότατους συναδέλφους που σημαίνει ότι ένας νέος καλλιτέχνης έχει όλα τα εχέγγυα να ασχοληθεί με αυτό τον διαγωνισμό. Πιστεύω ότι είναι μια καλή σύνθεση ανθρώπων και ιδεών και το αποτέλεσμα θα είναι θαυμάσιο. Για μένα είναι πολύ τιμητικό να είμαι σε αυτή την επιτροπή και να μπορέσω να έρθω σε επαφή με νέους καλλιτέχνες και έργα γιατί ο νέος καλλιτέχνης χρειάζεται τα πάντα. Όλα όσα χρειάζεται ένας ηλικιωμένος καλλιτέχνης τα χρειάζεται ένας νέος στο πολλαπλάσιο για να μπορέσει να σταθεί στα πόδια του. Οι καλλιτέχνης είναι πολύ εύκολο να βγει από το παιχνίδι ή να χάσει το δρόμο του μέχρι να σταθεροποιηθεί δηλαδή. Σίγουρα αυτή η βοήθεια που θα δώσει αυτός ο διαγωνισμός είναι πολύ σημαντική. Αυτό πρέπει να γίνει με τις νέες ευκαιρίες, πρέπει να υπάρχουν και να τις μοιράζουμε απλόχερα και να τους δίνουμε έδαφος. Και μιλώντας για το ξεκίνημα θέλω να πω ότι όταν ξεκινάμε, δεν έχει κανένας στο νου του την καριέρα, σκέπτεται τον εαυτό του, ως ύπαρξη, το λόγο του, αυτά κοιτάει κάποιος όταν ξεκινήσει, δεν μπαίνει να παίξει το παιχνίδι της τέχνης. Το ξεκίνημα είναι πολύ σημαντικό και εγώ είμαι χαρούμενος γιατί είναι πολύ συγκινητικό να βλέπεις τους νέους καλλιτέχνες, αυτούς που θα στηριχτούν στην ιστορία αυτή, ακόμα και για να την ανατρέψουν ή να τη δείξουν με άλλο τρόπο να φέρνουν και δείχνουν τη δουλειά τους» λέει ο εικαστικός Ηλίας Παπαηλιάκης.

Η σημασία του ανοιχτού διαγωνισμού της ΔΕΗ / επισημάνσεις του εικαστικού Ηλία Παπαηλιάκη και του αναπληρωτή καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Πάνου Κοκκινιά Facebook Twitter

«Αυτό που κυρίως ήθελα να πω είναι ότι στην Ελλάδα και μετά από δέκα χρόνια κρίσης αλλά έτσι κι αλλιώς και πριν από αυτή, δεν υπήρχε στήριξη στον πολιτισμό, στο έργο των καλλιτεχνών» σημειώνει ο αναπληρωτής καθηγητής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών Πάνος Κοκκινιάς. « Το να υπάρχουν μεγάλες δημόσιες υπηρεσίες όπως η ΔΕΗ οι οποίες με αυτό τον τρόπο μπορούν να βοηθήσουν τους καλλιτέχνες είναι ευκταίο και εννοείται χαίρεται κάποιος να το ακούει και γιαυτό το λόγο συμμετέχω σε αυτή την επιτροπή που απαρτίζεται από πολύ σοβαρά πρόσωπα στο χώρο της τέχνης. Θεωρώ ότι είναι μέρος της δουλειάς μου με αυτό τον τρόπο να συμμετέχω στο να υπάρξει στήριξη στους καλλιτέχνες ειδικά αυτή την περίοδο που διανύουμε για να αναδειχθούν νέα έργα και η κίνηση της ΔΕΗ είναι θετική και δημιουργεί αισιοδοξία.

Αυτός ο διαγωνισμός δίνει ένα παράδειγμα, κάνει μια αρχή και μπορεί να είναι θεματικός, αλλά δεν περιορίζει, γιατί πολλές φορές η τέχνη τρέφεται από το πλαίσιο, το οποίο μπορεί σε πολλές περιπτώσεις να σε κινητοποιήσει και είναι θετικό, ειδικά όταν υπάρχουν και σημαντικά βραβεία όπως αυτά που θα απονεμηθούν. Κατά τη γνώμη μου, αυτές οι πρωτοβουλίες κάνουν μια αρχή και δημιουργούν ένα προηγούμενο που πολλές φορές βοηθά να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την ύπαρξη της τέχνης και τη συμμετοχή των καλλιτεχνών σε μεγάλα έργα ή στο δημόσιο χώρο».

Η σημασία του ανοιχτού διαγωνισμού της ΔΕΗ / επισημάνσεις του εικαστικού Ηλία Παπαηλιάκη και του αναπληρωτή καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Πάνου Κοκκινιά Facebook Twitter

Στην ανοιχτή πρόσκληση «Η ΔΕΗ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΗ ΤΕΧΝΗ» που έχει διάρκεια έως τις 10 Σεπτεμβρίου 2021, η επταμελής Επιτροπή, η οποία αποτελείται από εκπροσώπους της ∆ΕΗ και καταξιωμένους επαγγελματίες του χώρου των τεχνών θα αξιολογήσει τα έργα με βάση εικαστικά κριτήρια, τη δημιουργικότητα, την πρωτοτυπία και την έκφραση των αξιών της ΔΕΗ. Κάθε καλλιτέχνης έχει δικαίωμα να υποβάλει ένα μόνο έργο. Μετά την πρώτη αξιολόγηση, θα ενημερωθούν οι καλλιτέχνες που επελέγησαν και θα ακολουθήσει η αποστολή του φυσικού αντικειμένου, προσχεδίου ή μακέτας -στις περιπτώσεις που χρειάζεται- ενώ θα δοθεί και η δυνατότητα πρόσβασης σε παλαιές εγκαταστάσεις και υλικό, όπως παλιά σήματα ∆ΕΗ για το ενδεχόμενο υλοποίησης installations, με διάθεση του υλικού από τη ∆ΕΗ. Στην επόμενη φάση, θα αποσταλούν τα πρωτότυπα έργα, για την τελική κρίση από την Επιτροπή.  

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ