Η σημασία του ανοιχτού διαγωνισμού της ΔΕΗ / επισημάνσεις του εικαστικού Ηλία Παπαηλιάκη και του αναπληρωτή καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Πάνου Κοκκινιά

Η σημασία του ανοιχτού διαγωνισμού της ΔΕΗ / επισημάνσεις του εικαστικού Ηλία Παπαηλιάκη και του αναπληρωτή καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Πάνου Κοκκινιά Facebook Twitter
0

Όλοι γνωρίζουμε ότι η ΔΕΗ, η εμβληματική ελληνική εταιρεία που είναι συνυφασμένη τόσο με την ενέργεια όσο και με την εξέλιξη και τον εκσυγχρονισμό της χώρας μας, κατ΄ επέκταση της ίδιας μας της ζωής, ακολουθεί πάντα τα μηνύματα της εποχής και η ιστορία της είναι ένα δείγμα που απεικονίζει αυτή την πρόοδο.

Μια ματιά στα ιστορικά της αρχεία, σε εικόνες εμβληματικές, αρκεί για να κατανοήσουμε τις μεγάλες αλλαγές που έχουν τελεστεί όχι μόνο στην καθημερινότητά μας ή στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τα γύρω μας αλλά και στον τρόπο κυρίως που αντιλαμβανόμαστε τις προτεραιότητες και τις επιταγές τόσο του 20ου όσο και του 21ου αιώνα. Σαν εταιρεία που ψάχνει τρόπο να συνδεθεί με τον σύγχρονο καταναλωτή κάνει τολμηρά βήματα όχι μόνο κλείνοντας τις παλιές ρυπογόνες μονάδες και ανοίγοντας στη θέση τους νέες πράσινες μονάδες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, αλλά και δημιουργώντας μια γέφυρα για να φέρει κοντά της τον πολίτη μέσω της τέχνης.

Αυτός ο διαγωνισμός δίνει ένα παράδειγμα, κάνει μια αρχή και μπορεί να είναι θεματικός, αλλά δεν περιορίζει, γιατί πολλές φορές η τέχνη τρέφεται από το πλαίσιο, το οποίο μπορεί σε πολλές περιπτώσεις να σε κινητοποιήσει και είναι θετικό, ειδικά όταν υπάρχουν και σημαντικά βραβεία όπως αυτά που θα απονεμηθούν.

Έχοντας μια μακρά ιστορία και άρρηκτες σχέσεις με την καλλιτεχνική κοινότητα εδώ και δεκαετίες, πέρα από αγορές και αναθέσεις οργανώνει τον πρώτο ανοιχτό διαγωνισμό που έρχεται σε μια εποχή που κάθε καλλιτέχνης και δημιουργικό μυαλό χρειάζονται ενθάρρυνση, προσκαλώντας δημιουργούς από όλο το φάσμα και από κάθε μορφή τέχνης σε μια διαδικασία πειραματισμού και δημιουργίας νέων έργων.

Η σημασία του ανοιχτού διαγωνισμού της ΔΕΗ / επισημάνσεις του εικαστικού Ηλία Παπαηλιάκη και του αναπληρωτή καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Πάνου Κοκκινιά Facebook Twitter

Με την ιστορία της ΔΕΗ να δίνει έμπνευση οι καλλιτέχνες καλούνται να αντλήσουν ερεθίσματα και ιδέες από το σήμα, τα στοιχεία εταιρικής ταυτότητάς της αλλά και όσα συμβολίζει για τους Έλληνες: την ενέργεια, το φως και έμμεσα, τον εκσυγχρονισμό, την ανάπτυξη και τη βιώσιμη πρόοδο.

Η πλατφόρμα που έχει ανοίξει από τις 22 Ιουνίου θα υποδεχτεί φωνές και δουλειές καλλιτεχνών που μπορούν να ετοιμάσουν το έργο τους  ανατρέχοντας σε ένα εξαιρετικά άρτιο, πολύτιμο και πρωτοποριακό για την εποχή του αρχείο, εξαιρετικά τεκμηριωμένο,  το οποίο μπορούν να χρησιμοποιήσουν ή να εμπνευστούν από αυτό και να το συνδέσουν με τις ιδέες τους μέσα από ζωγραφική, video, street art, design, γλυπτική, installations, μικρογλυπτική, φωτογραφία, νέα μέσα, performance. Τα έργα που θα επιλεγούν, θα αναρτηθούν στην πλατφόρμα που θα κατασκευαστεί ειδικά για τον διαγωνισμό, ενώ θα ακολουθήσει έκθεσή τους το χειμώνα του 2021-22 Παράλληλα, θα αναδειχθούν πέντε νικητές οι οποίοι θα κερδίσουν συνολικά το ποσό των € 20.000.

Η σημασία του ανοιχτού διαγωνισμού της ΔΕΗ / επισημάνσεις του εικαστικού Ηλία Παπαηλιάκη και του αναπληρωτή καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Πάνου Κοκκινιά Facebook Twitter

Η Επιτροπή που συγκροτήθηκε αποτελείται από την επιμελήτρια και ιστορικό τέχνης Κατερίνα Κοσκινά, τον καθηγητή της Καλών Τεχνών Νίκο Ναυρίδη, τον Πάνο Κοκκινιά, Αναπληρωτή Καθηγητή Φωτογραφίας στην Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνα, τον εικαστικό Ηλία Παπαηλιάκη, τον γραφίστα και ιδρυτή της Beetroot Design Group Γιάννη Χαραλαμπόπουλο, τον σκηνοθέτη Τάσο Μπουλμέτη και την Ιστορικό-βιομηχανική αρχαιολόγο Μαρία Μαυροειδή.

"Συγκεκριμένα, αυτός ο διαγωνισμός είναι μια πολύ ωραία ιστορία. Η ΔΕΗ είναι μια μεγάλη εταιρεία και αυτό μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα και για άλλους αλλά ακόμα και αν δε βρει μιμητές αυτό το παράδειγμα έχει μεγάλη αξία γιατί θα δώσει βήμα να φτιαχτούν καινούργια πράγματα και να στηριχτούν καινούργιες προσπάθειες. Πιο ειδικά, η επιτροπή έχει ικανότατους και αξιολογότατους συναδέλφους που σημαίνει ότι ένας νέος καλλιτέχνης έχει όλα τα εχέγγυα να ασχοληθεί με αυτό τον διαγωνισμό. Πιστεύω ότι είναι μια καλή σύνθεση ανθρώπων και ιδεών και το αποτέλεσμα θα είναι θαυμάσιο. Για μένα είναι πολύ τιμητικό να είμαι σε αυτή την επιτροπή και να μπορέσω να έρθω σε επαφή με νέους καλλιτέχνες και έργα γιατί ο νέος καλλιτέχνης χρειάζεται τα πάντα. Όλα όσα χρειάζεται ένας ηλικιωμένος καλλιτέχνης τα χρειάζεται ένας νέος στο πολλαπλάσιο για να μπορέσει να σταθεί στα πόδια του. Οι καλλιτέχνης είναι πολύ εύκολο να βγει από το παιχνίδι ή να χάσει το δρόμο του μέχρι να σταθεροποιηθεί δηλαδή. Σίγουρα αυτή η βοήθεια που θα δώσει αυτός ο διαγωνισμός είναι πολύ σημαντική. Αυτό πρέπει να γίνει με τις νέες ευκαιρίες, πρέπει να υπάρχουν και να τις μοιράζουμε απλόχερα και να τους δίνουμε έδαφος. Και μιλώντας για το ξεκίνημα θέλω να πω ότι όταν ξεκινάμε, δεν έχει κανένας στο νου του την καριέρα, σκέπτεται τον εαυτό του, ως ύπαρξη, το λόγο του, αυτά κοιτάει κάποιος όταν ξεκινήσει, δεν μπαίνει να παίξει το παιχνίδι της τέχνης. Το ξεκίνημα είναι πολύ σημαντικό και εγώ είμαι χαρούμενος γιατί είναι πολύ συγκινητικό να βλέπεις τους νέους καλλιτέχνες, αυτούς που θα στηριχτούν στην ιστορία αυτή, ακόμα και για να την ανατρέψουν ή να τη δείξουν με άλλο τρόπο να φέρνουν και δείχνουν τη δουλειά τους» λέει ο εικαστικός Ηλίας Παπαηλιάκης.

Η σημασία του ανοιχτού διαγωνισμού της ΔΕΗ / επισημάνσεις του εικαστικού Ηλία Παπαηλιάκη και του αναπληρωτή καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Πάνου Κοκκινιά Facebook Twitter

«Αυτό που κυρίως ήθελα να πω είναι ότι στην Ελλάδα και μετά από δέκα χρόνια κρίσης αλλά έτσι κι αλλιώς και πριν από αυτή, δεν υπήρχε στήριξη στον πολιτισμό, στο έργο των καλλιτεχνών» σημειώνει ο αναπληρωτής καθηγητής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών Πάνος Κοκκινιάς. « Το να υπάρχουν μεγάλες δημόσιες υπηρεσίες όπως η ΔΕΗ οι οποίες με αυτό τον τρόπο μπορούν να βοηθήσουν τους καλλιτέχνες είναι ευκταίο και εννοείται χαίρεται κάποιος να το ακούει και γιαυτό το λόγο συμμετέχω σε αυτή την επιτροπή που απαρτίζεται από πολύ σοβαρά πρόσωπα στο χώρο της τέχνης. Θεωρώ ότι είναι μέρος της δουλειάς μου με αυτό τον τρόπο να συμμετέχω στο να υπάρξει στήριξη στους καλλιτέχνες ειδικά αυτή την περίοδο που διανύουμε για να αναδειχθούν νέα έργα και η κίνηση της ΔΕΗ είναι θετική και δημιουργεί αισιοδοξία.

Αυτός ο διαγωνισμός δίνει ένα παράδειγμα, κάνει μια αρχή και μπορεί να είναι θεματικός, αλλά δεν περιορίζει, γιατί πολλές φορές η τέχνη τρέφεται από το πλαίσιο, το οποίο μπορεί σε πολλές περιπτώσεις να σε κινητοποιήσει και είναι θετικό, ειδικά όταν υπάρχουν και σημαντικά βραβεία όπως αυτά που θα απονεμηθούν. Κατά τη γνώμη μου, αυτές οι πρωτοβουλίες κάνουν μια αρχή και δημιουργούν ένα προηγούμενο που πολλές φορές βοηθά να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την ύπαρξη της τέχνης και τη συμμετοχή των καλλιτεχνών σε μεγάλα έργα ή στο δημόσιο χώρο».

Η σημασία του ανοιχτού διαγωνισμού της ΔΕΗ / επισημάνσεις του εικαστικού Ηλία Παπαηλιάκη και του αναπληρωτή καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Πάνου Κοκκινιά Facebook Twitter

Στην ανοιχτή πρόσκληση «Η ΔΕΗ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΗ ΤΕΧΝΗ» που έχει διάρκεια έως τις 10 Σεπτεμβρίου 2021, η επταμελής Επιτροπή, η οποία αποτελείται από εκπροσώπους της ∆ΕΗ και καταξιωμένους επαγγελματίες του χώρου των τεχνών θα αξιολογήσει τα έργα με βάση εικαστικά κριτήρια, τη δημιουργικότητα, την πρωτοτυπία και την έκφραση των αξιών της ΔΕΗ. Κάθε καλλιτέχνης έχει δικαίωμα να υποβάλει ένα μόνο έργο. Μετά την πρώτη αξιολόγηση, θα ενημερωθούν οι καλλιτέχνες που επελέγησαν και θα ακολουθήσει η αποστολή του φυσικού αντικειμένου, προσχεδίου ή μακέτας -στις περιπτώσεις που χρειάζεται- ενώ θα δοθεί και η δυνατότητα πρόσβασης σε παλαιές εγκαταστάσεις και υλικό, όπως παλιά σήματα ∆ΕΗ για το ενδεχόμενο υλοποίησης installations, με διάθεση του υλικού από τη ∆ΕΗ. Στην επόμενη φάση, θα αποσταλούν τα πρωτότυπα έργα, για την τελική κρίση από την Επιτροπή.  

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ