Ειρήνη χωρίς δικαιοσύνη δεν έρχεται στην Παλαιστίνη

Λωρίδα της Γάζας Facebook Twitter
Η πολιορκία είναι η πιο εφιαλτική μορφή κατοχής που ουσιαστικά ισοδυναμεί με ζωτικό αποκλεισμό και είναι αυτό που έχουμε στη Λωρίδα της Γάζας. Φωτ.: Mustafa Hassona/Anadolu Agency via Getty Images/Ideal Image
0



NΟ JUSTICE NO PEACE. Αυτό το παλιό, σοφό κι όμορφο σύνθημα έρχεται στον νου μου κάθε τόσο που μπαίνει μια φωτιά στο πονεμένο Μεσανατολικό, σαν στις μέρες μας: καμιά ειρήνη χωρίς δικαιοσύνη, σε συνθήκες ζωής που σημαίνουν τρία πράγματα, κλιμακώνοντας προς το εφιαλτικότερο:

1ον. Αστυνομοκρατία, στρατοκρατία, check points, περιορισμοί στην ελεύθερη κυκλοφορία ανθρώπων. Ο Παλαιστίνιος των κατεχομένων δεν μπορεί να μετακινηθεί ούτε εντός Ισραήλ, ούτε εκτός. Αυτός που ζει 50 χιλιόμετρα από το Τελ Αβίβ θα πρέπει να ταξιδέψει ως το Αμμάν της Ιορδανίας για να πετάξει κι εννοείται πως δεν μπορεί να ταξιδέψει πουθενά εντός της χώρας.

2ον. Εποικισμός των κατεχομένων περιοχών. Παράνομες εξώσεις από σπίτια, δημιουργία νέων οικοδομικών συγκροτημάτων για εποίκους και μάλιστα σε νευραλγικά σημεία με στόχο να καθιστούν αδύνατη την επικοινωνία και συγκοινωνία μεταξύ Παλαιστίνιων, ώστε αυτοί να βαρεθούν και να φύγουν. Το εφιαλτικότερο παράδειγμα είναι η πόλη της Χεβρώνας μέσα στην οποία έχουν φτιαχτεί θύλακες εποίκων ανάμεσα στα σπίτια προκειμένου να διευκολύνεται η στρατιωτική κατοχή, ενώ φυσικά η ολοκλήρωση του τοίχους μήκους 400 χιλιομέτρων μέσα στα κατεχόμενα της Δυτικής Όχθης συνιστά την επιτομή αυτής ακριβώς της στρατηγικής.

3ον. Η πολιορκία είναι η πιο εφιαλτική μορφή κατοχής, που ουσιαστικά ισοδυναμεί με ζωτικό αποκλεισμό, και είναι αυτό που έχουμε στη Λωρίδα της Γκάζας. Μια από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές του κόσμου, εμβαδού 365 τετραγωνικών χιλιομέτρων και πληθυσμού 2 εκατομμυρίων ανθρώπων, ζει στην απόλυτη εξαθλίωση ασφυκτιώντας σε καθεστώς που μόνο με αποκλεισμό εν καιρώ πολέμου μπορεί να συγκριθεί. Δεν είναι τυχαίο πως η εστία των περισσότερων εγκλημάτων που διαπράττονται από τις δύο πλευρές σε αυτήν τη σύγκρουση είναι αυτή η χιλιόπαθη λωρίδα γης. 

Το Ισραήλ είναι δέσμιο της βίας του. Επομένως, έχει απόλυτο έρεισμα στην πραγματικότητα σαν οι Ισραηλινοί λένε πως «αν τους αφήσουμε θα μας φάνε ζωντανούς». Δεν φταίει όμως ο θεός που φτάσαμε εδώ που φτάσαμε… Οι άνθρωποι φτιάχνουν τις ιστορίες τους και η ευθύνη βαραίνει ανάλογα με την εξουσία τους.  

Είναι τα παραπάνω λόγοι να θεωρήσουμε δίκαιη τη χρήση βίας από τους Παλαιστίνιους σε βάρος των δυνάμεων κατοχής; Κατά τη γνώμη μου, η απάντηση είναι πως ναι: η κατοχή είναι έγκλημα και απέναντι στο έγκλημα η αντίσταση είναι θεμιτή και νόμιμη. Κάθε βία όμως; Είναι το ίδιο η σύγκρουση στρατών ή η επίθεση σε στρατιωτικούς στόχους με την εξόντωση αμάχων με βομβαρδισμούς, με ρουκέτες ή με κομάντο αυτοκτονίας; Η απάντηση, και πάλι κατά τη γνώμη μου, είναι ένα βροντερό ΟΧΙ. Υπάρχει δίκαια και άδικη βία από και προς όλους.

Το Ισραήλ ανέθρεψε στην Παλαιστίνη το τέρας το οποίο εκ γενετής προσπαθούσε να εξολοθρεύσει. Η κοσμική οργάνωση Φατάχ (αυτή του Αραφάτ) είναι πλήρως απαξιωμένη στις συνειδήσεις του παλαιστινιακού λαού, καθώς τα στελέχη της θεωρούνται διεφθαρμένοι συνεργάτες των Ισραηλινών, η Παλαιστινιακή Αρχή ισορροπεί οριακά μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας και η μόνη οργάνωση που χαίρει εκτίμησης στην πλειοψηφία των Παλαιστινίων είναι η Χαμάς που ελέγχει τη λωρίδα της Γκάζας.

Αν λοιπόν με τη Χαμάς, μια φονταμενταλιστική θρησκευτική οργάνωση με δομές κράτους, η συνεννόηση φαντάζει αφόρητα δύσκολη, με άλλους είναι απλώς άσκοπη.  

Σήμερα, λοιπόν, τo αδιέξοδο του Ισραήλ συνίσταται αναλυτικά στα εξής: 

1ο σενάριο: Ως έχουν τα πράγματα, αν απλώς το Ισραήλ χαλαρώσει, η Χαμάς θα το εκλάβει ως εξάντληση και θα ορμήσει με αυταπάρνηση να κερδίσει το κράτος με αναλώσιμο τις ζωές μαρτύρων. Το Ισραήλ είναι δέσμιο της βίας του. Επομένως, έχει απόλυτο έρεισμα στην πραγματικότητα σαν οι Ισραηλινοί λένε πως «αν τους αφήσουμε θα μας φάνε ζωντανούς». Δεν φταίει όμως ο θεός που φτάσαμε εδώ που φτάσαμε… Οι άνθρωποι φτιάχνουν τις ιστορίες τους και η ευθύνη βαραίνει ανάλογα με την εξουσία τους.  

2ο σενάριο: Μια στρατηγική ολικής εθνοκάθαρσης των Παλαιστινίων με μαζικές εξώσεις προσφύγων προς την Ιορδανία, τον Λίβανο και τα υπόλοιπα κράτη. Αυτό το σενάριο έλκει πολιτικά σημαντικό τμήμα της κοινής γνώμης στο Ισραήλ, ωστόσο είναι πολιτικά και επιχειρησιακά εξαιρετικά δύσκολο για τη χώρα να το σηκώσει.

3ο σενάριο: Η βαθμιαία μετάλλαξη της κατοχής σε προσάρτηση. Κατοχή στο διεθνές δίκαιο, που ήδη μετρά 54 χρόνια ζωής (από το 1967 ως σήμερα), δεν είναι νοητή. Η κατοχή είναι εκ φύσεως κάτι πρόσκαιρο. Εδώ όμως δεν έχουμε κάτι τέτοιο. Επομένως, αντικειμενικά αναπτύσσονται δυναμικές προσάρτησης των κατεχομένων, ακόμη κι αν αυτό δεν ομολογείται, δηλαδή δυναμικές μόνιμης κυριαρχίας. Ωστόσο, το να προσαρτήσει ένα κράτος 9 εκατομμυρίων (εκ των οποίων τα 2 είναι Άραβες) ένα έδαφος στο οποίο ζούνε σχεδόν 5 εκατομμύρια Παλαιστινίων, τα οποία σύντομα θα διπλασιαστούν λόγω αυξημένου δείκτη γεννητικότητας, είναι μάλλον συνταγή καταστροφής. Η προσάρτηση λοιπόν δεν φαίνεται να είναι βιώσιμη λύση, πέραν του ότι είναι διεθνώς ολικά παράνομη. Ακόμη κι αν η διεθνής παρανομία θεωρήσουμε πως αφήνει αδιάφορο το Ισραήλ, η μη βιωσιμότητα (οφείλει να) το ενδιαφέρει.

Εν κατακλείδι: Η κατοχή είναι παράνομη, ανήθικη και εγκληματική και το ενδεχόμενο προσάρτησης της Παλαιστίνης στο Ισραήλ είναι εξίσου παράνομο και μη βιώσιμο.

Από την άλλη, εδώ και πολλά χρόνια, οι Παλαιστίνιοι έχουν χάσει τα διεθνή ερείσματα του εθνικοαπελευθερωτικού τους αγώνα, ακόμη και μέσα στον αραβικό κόσμο. Η Αίγυπτος τους έχει γυρίσει την πλάτη, ενώ και τα γειτονικά κράτη μόνο στη ρητορική είναι ακόμη κοντά στην παλαιστινιακή υπόθεση. Τα ισχυρά καθεστώτα του Κόλπου ενδιαφέρονται περισσότερο για το πώς θα αποτρέψουν την επιρροή του Ιράν και πώς δεν θα τα χαλάσουν με τη Δύση, παρά για το πώς θα βοηθήσουν τους Παλαιστίνιους. Ο υπόλοιπος κόσμος έχει απλώς κουραστεί να ακούει για το Μεσανατολικό, ενώ το Ισραήλ χτίζει γερές συμμαχίες με άλλοτε παραδοσιακούς φίλους των Παλαιστινίων, όπως η Ελλάδα και η Κύπρος. Ο μόνος σύμμαχος των Παλαιστινίων σήμερα (τονίζω το σήμερα) είναι η Τουρκία. 

Αυτή είναι η πραγματικότητα. Μπορεί να είναι περίπλοκη, δυσάρεστη, ως και εφιαλτική, αλλά είναι επίμονη. Η Ελλάδα, εκεί που ήταν η τελευταία χώρα της ΕΟΚ που αναγνώρισε τελικά ως κράτος το Ισραήλ, μόλις το 1990, έχει καταστεί πλέον κάτι σαν τον στρατηγικό εταίρο του μέσα στην ΕΕ. Τόσο επί ΣΥΡΙΖΑ όσο επί ΝΔ αυτό φαίνεται ακλόνητο. Όπως μου είπε κάποια στιγμή υψηλόβαθμος Έλληνας διπλωμάτης, «από τη στιγμή που το Ισραήλ τα χάλασε με την Τουρκία πεταχτήκαμε εμείς στο διπλό κρεβάτι και τα πάμε μια χαρά». 

Παρεμπιπτόντως, για τους Ισραηλινούς η Ελλάδα έχει μια πολύ ιδιαίτερη σημασία. Είναι ο ορισμός της φιλικής χώρας και κορυφαίος προορισμός παγκοσμίως, μία ώρα πτήση από το Τελ Αβίβ. Είναι η πατρίδα που ο μέσος Ισραηλινός θα ήθελε να έχει προκειμένου να διασκεδάζει στα μπουζούκια που τόσο αγαπάει, να βολτάρει αμέριμνος στα εκπληκτικά βουνά της Ηπείρου και να αράζει ασφαλής στις φοβερές παραλίες του Ιονίου ή του Αιγαίου (Μεσόγειος η Ελλάδα, Μεσόγειος και το Ισραήλ αλλά από παραλίες ουδεμία σχέση).

Τέλος, καθώς η χώρα μας έχει διέλθει από την κλασική αντι-ιμπεριαλιστική ρητορική φιλοαραβικού τύπου σε πιο σύγχρονο ευρωπαϊκό λόγο, νιώθει κι είναι ευπρόσδεκτος. Έχει ενδιαφέρον ότι ως και οι Βορίδης - Γεωργιάδης μόνο από το Ισραήλ έχουν ζητήσει συγνώμη για τις αντισημιτικές βαρβαρότητες που έχουν κατά καιρούς ξεστομίσει στο ένδοξο παρελθόν τους… 

Στις τελευταίες ισραηλινές επιδρομές με νεκρούς αμάχους, η Ελλάδα κατάφερε να σταθεί εγγύτερα στους θύτες απ’ ό,τι η ίδια η κυβέρνηση των ΗΠΑ! Αντί όμως να εξευμενίζει τους θύτες και να παρηγορεί τα θύματα, η χώρα μπορεί να ασκήσει μια πιο δυναμική πολιτική στην περιοχή με αποτέλεσμα και τη δική της διπλωματική αναβάθμιση αλλά και την πιθανότητα εξεύρεσης της ειρήνης στην πονεμένη αυτή γειτονιά. Αυτό όμως προϋποθέτει να μη ζαλιζόμαστε από εκάστοτε φιλοαραβικά συναισθηματικά σκιρτήματα και φιλοϊσραηλινές κυνικές στροφές. 

Υπάρχει και η ευθεία για την ειρήνη, έτσι δεν είναι;

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ