Aποχαιρετώντας το πορνό της κρίσης

Aποχαιρετώντας το πορνό της κρίσης  Facebook Twitter
Στην αρχή ήταν η κρίση που έγινε ευκαιρία. Μετά οι τεμπέληδες Έλληνες που δεν πληρώνουν φόρους και μια Αθήνα που καιγόταν κυριολεκτικά και μεταφορικά. Όλα αυτά, βέβαια, πριν από το γκραν-γκινιόλ θρίλερ με το δημοψήφισμα. Φωτ.: Sandro Maddalena/NurPhoto/ Getty Images/ Ideal Image
0



ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΦΙΛΟΙ, πάνε σχεδόν έξι χρόνια από τότε που έστειλα για τελευταία φορά αυτό εδώ το newsletter. Υποθέτω πως έχουν συμβεί αρκετά από τότε. Όσο περνούσε ο καιρός, μπορεί να αναρωτηθήκατε τι μου συνέβη ή, τουλάχιστον, μέχρι πρόσφατα, που εξαφανιστήκαμε όλοι από προσώπου γης. Η αλήθεια είναι ότι βρίσκομαι πλέον στο Καράκας… μπλα μπλα μπλα (link για άρθρο), μπλα μπλα μπλα… (link στο τελευταίο του βιβλίο), μπλα μπλα μπλα (…). Σας γράφω από την καμπίνα μου στο βουνό Χ, εκεί όπου το λευκό του ορίζοντα συναντά τα χιόνια στις βουνοκορφές. Σύντομα, όμως, θα έρθει ένα ρόδινο, ζεστό καλοκαίρι. Αν νιώσετε την ανάγκη, γράψτε μου».

Έλαβα αυτό το newsletter ξημερώματα, από τον Χ, γνωστό Αμερικανό δημοσιογράφο. Το 2015 ένας Άγγλος φίλος μου μού είχε ζητήσει να τον συναντήσω. «Δεν ψάχνει για fixer ακριβώς, πιο πολύ θέλει να μάθει για την Αθήνα» μου είπε.

Συναντηθήκαμε σε ένα ουζερί στη Φειδίου. Ήταν Απρίλιος και οι νεραντζιές είχαν μόλις ανθίσει. Ο ΣΥΡΙΖΑ μετρούσε τρεις μήνες στην κυβέρνηση. Έξω γινόταν χαμός. Πίνοντας τσίπουρα, μου είπε ότι ήταν μία εβδομάδα στην Αθήνα, αλλά δεν είχε φύγει καθόλου από τα Εξάρχεια, γιατί προσπαθούσε να δει αν «μπορεί να γίνει μια σοσιαλιστική επανάσταση». Μου είπε πως συνέχεια έβλεπε τα καφέ γεμάτα, οπότε, μήπως δεν είχαμε περάσει και τόσο μεγάλη κρίση; Μιλήσαμε λίγο για τις νεραντζιές, του εξήγησα ότι τα νεράντζια είναι πικρά και δεν τρώγονται. Δεν τον ξαναείδα. Δεν νομίζω πως έγραψε για την Αθήνα. Σίγουρα δεν έγραψε ποτέ για τη σοσιαλιστική επανάσταση.

Τα χρόνια της κρίσης η Αθήνα έγινε ξαφνικά το κέντρο δημοσιογράφων από τα διεθνή μέσα. Μαζί τους ήρθαν καλλιτέχνες και τυχοδιώκτες.


Λίγο καιρό μετά άρχισα να λαμβάνω το τακτικό newsletter του, γεμάτο ιστορίες ανδρείας, όπως αυτή: «Κανένας ξένος δημοσιογράφος δεν τα κατάφερε να σπάσει το εμπάργκο της Λιβερίας, μέχρι την ημέρα που επιβιβάστηκα στο πλοίο ενός λαθρεμπόρου στη Σιέρα Λεόνε. Ταξίδεψα στο αμπάρι μαζί με 100 κιλά παστό ψάρι. Όταν πια έφτασα στο Robertstown, έγινα η φωνή των αδυνάτων, όλων όσοι ήθελαν να μιλήσουν και δεν μπορούσαν. Μπορείτε να διαβάσετε τις συναρπαστικές μου περιπέτειες στο “London Review of Books”».

680
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Τα χρόνια της κρίσης η Αθήνα έγινε ξαφνικά το κέντρο δημοσιογράφων από τα διεθνή μέσα. Μαζί τους ήρθαν καλλιτέχνες και τυχοδιώκτες. Κάθε κεφάλαιο της ελληνικής κρίσης είχε και τα αντίστοιχα δημοσιεύματα.

Στην αρχή ήταν η κρίση που έγινε ευκαιρία. Μετά οι τεμπέληδες Έλληνες που δεν πληρώνουν φόρους, το σύστημα υγείας που καταρρέει, οι φωτογραφίες από ράντζα στους διαδρόμους των νοσοκομείων και μια Αθήνα που καιγόταν κυριολεκτικά και μεταφορικά. Όλα αυτά, βέβαια, πριν από το γκραν-γκινιόλ θρίλερ με το δημοψήφισμα και τις ουρές στα ΑΤΜ επί capital controls. Και, φυσικά, ας μην ξεχνάμε την Αθήνα που είναι η νέα Λισαβόνα, που πριν ήταν το νέο Βερολίνο.

Την τελευταία δεκαετία, λόγω δουλειάς, γνώρισα αμέτρητους ξένους στην Αθήνα. Ο Χ ανήκε σε μια ιδιότυπη κατηγορία ανθρώπων, σε αυτούς που είχαν έρθει να ζήσουν το πορνό της κρίσης. Η Αθήνα ήταν εξωτική, επικίνδυνη και γεμάτη γκραφίτι (Κάδοι που φλέγονται! ΜΑΤ! Καταλήψεις! Φτηνά νεοκλασικά στην Κυψέλη! Πορείες γεμάτες πάθος!), έτσι μπορούσαν να στέλνουν e-mails στους φίλους τους από το Αirbnb διαμέρισμά τους και να γράφουν: «Φίλε, δεν μπορείς να φανταστείς τι γίνεται εδώ πέρα!».

Βέβαια, η Αθήνα ήταν κυρίως δίπλα στα νησιά, οπότε, μέχρι να ανατραπεί ο καπιταλισμός, μπορούσαν να πεταχτούν για μια βουτιά στην Ύδρα.

Σκέφτηκα πως θα ήθελα να απαντήσω στον Χ: «Αγαπητέ Χ, μπορώ να σε διαβεβαιώσω πως τα έξι τελευταία χρόνια δεν αναρωτήθηκα στιγμή τι έχεις απογίνει. Μην τολμήσεις να ξαναπατήσεις το πόδι σου στην Αθήνα».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σταυρούλα Παπασπύρου: «Η δημοσιογραφία στις μέρες μας εξακολουθεί να είναι στρατευμένη»

Χωρίς Μαγνητόφωνο / Σταυρούλα Παπασπύρου: «Η δημοσιογραφία στις μέρες μας εξακολουθεί να είναι στρατευμένη»

Η ιστορία της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας μέσα από 31 πορτρέτα σημαντικών συγγραφέων, στο νέο βιβλίο της γνωστής δημοσιογράφου και συνεργάτιδας της LiFO
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γκραφιτοτουρίστες της συμφοράς: H νέα μάστιγα της Αθήνας

Street artists or street assholes? / Γκραφιτοτουρίστες της συμφοράς: H νέα μάστιγα της Αθήνας

Δεκάδες τουρίστες και street artists έρχονται στην πόλη μόνο και μόνο για να βάψουν όπου βρουν επειδή κανείς δεν τους εμποδίζει, λερώνοντας τα πάντα και αδιαφορώντας για το αισθητικό αποτέλεσμα
M. HULOT
Απαράδεκτος «τουρισμός της κρίσης» από τη Guardian - Προσφέρει πακέτο διακοπών για να δείξει φτώχεια και πρόσφυγες στην Ελλάδα

Ελλάδα / Απαράδεκτος «τουρισμός της κρίσης» από τη Guardian - Προσφέρει πακέτο διακοπών για να δείξει φτώχεια και πρόσφυγες στην Ελλάδα

Καλεί τους αναγνώστες της σε «μία συναρπαστική εξερεύνηση των συνεχιζόμενων επιπτώσεων της οικονομικής και προσφυγικής κρίσης στην Ελλάδα»

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Οπτική Γωνία / Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο την αντιμεταναστευτική της πολιτική, στοχοποιώντας επιπλέον ξανά τις ΜΚΟ, ευτυχώς όμως όχι χωρίς «αντίλογο», παρά την απουσία ικανής αντιπολίτευσης και σε αυτό το πεδίο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Με απειλούν από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Οπτική Γωνία / «Δέχομαι απειλές από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Η Ιωάννα Αλυγιζάκη μιλά για το γράμμα που έλαβε στο μαγαζί της στα Χανιά ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Μίνος Μωυσής σχολιάζει τις συνέπειες του περιστατικού και περιγράφει την ανησυχία του για τη μισαλλοδοξία στην Ελλάδα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ