Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της

Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της Facebook Twitter
Amy Sherald, An Ocean Away, 2020. © Amy Sherald, courtesy of the artist and Hauser & Wirth. Φωτο: Joseph Hyde
0

Τα έργα της, όπως λέει η ίδια η Έιμι Σέραλντ, η πρώτη Αφροαμερικανή εικαστικός που φιλοτέχνησε το πορτρέτο της Μισέλ Ομπάμα, μια ανάθεση της Πινακοθήκης της Ουάσιγκτον, είναι «συμβολικά εργαλεία που μετατοπίζουν τις αντιλήψεις για το ποιοι είμαστε ως Αμερικανοί, μετατρέποντας τους τοίχους των γκαλερί των μουσείων και τον κανόνα της ιστορίας της τέχνης – της ιστορίας της αμερικανικής τέχνης, έτσι ώστε να είναι πιο συγκεκριμένος».

Ο στιλιζαρισμένος συμβολισμός, με πρόσωπα της καθημερινότητας σε ένα περιβάλλον διόλου ανησυχητικό, οξύνει την αντίθεση του προσώπου με το σύγχρονο κοινωνικοπολιτικό τοπίο.

Γεννημένη το 1973 στο Κολόμπους, η Έιμι Σέραλντ, που τον Αύγουστο του 2020 φιλοτέχνησε το πορτρέτο της Μπριόνα Τέιλορ, της 26χρονης Αφροαμερικανής που δολοφονήθηκε από αστυνομικούς, για το εξώφυλλο του περιοδικού Vanity Fair, εκθέτει τα έργα της στην γκαλερί Hauser & Wirth στο Λος Άντζελες για να γράψει με αυτά και με τα πρόσωπα των ηρώων της, που είναι σε όλες τις αποχρώσεις ενός γκρίζου χρώματος, τη δική της ιστορία και για να δείξει την ποικιλία των αποχρώσεων του δέρματος των μαύρων της Αμερικής και την ομορφιά της φυλής της. 

Τα πορτρέτα της θέτουν υπό αμφισβήτηση τον τρόπο με τον οποίο ταυτότητες όπως η φυλή, η τάξη και το φύλο έχουν αγνοηθεί, υποτιμηθεί και συχνά συναθροίζονται στην ιστορία της δυτικής τέχνης.

Τα πορτρέτα της θέτουν υπό αμφισβήτηση τον τρόπο με τον οποίο ταυτότητες όπως η φυλή, η τάξη και το φύλο έχουν αγνοηθεί, υποτιμηθεί και συχνά συναθροίζονται στην ιστορία της δυτικής τέχνης.

Μέχρι πριν από μερικά χρόνια ήταν λίγοι αυτοί που τη γνώριζαν αλλά όταν τα σόσιαλ μίντια πήραν φωτιά με την αποκάλυψη των πορτρέτων του πρώην προεδρικού ζεύγους της Αμερικής στην Εθνική Πινακοθήκη στην Ουάσινγκτον, όλοι έψαξαν να βρουν τη 47χρονη σήμερα εικαστικό που επέλεξε η Μισέλ Ομπάμα. Όταν έχεις θαυμάστρια την κοσμαγάπητη πρώην πρώτη κυρία των ΗΠΑ, αυτό είναι αρκετό για να γίνεις διάσημος από τη μια στιγμή στην άλλη.

Η Αφροαμερικανή εικαστικός από τη Βαλτιμόρη, παρά τις επικρίσεις που δέχτηκε για το έργο της, για το γκρίζο χρώμα που χρησιμοποιεί στο δέρμα των μοντέλων της, δεν παύει να είναι μια από τους κορυφαίους Αφροαμερικανούς καλλιτέχνες που παρουσιάζουν μια Αμερική πολύχρωμη και διαφορετική. Άλλωστε «το γκρίζο χρώμα του δέρματος της Μισέλ Ομπάμα δηλώνει περισσότερο την ανεξαρτησία της, παρά τη φυλή του υποκειμένου» είπε η Σέραλντ.

Η περίπτωσή της δεν περνά απαρατήρητη από τους Αμερικανούς ιστορικούς τέχνης. «Ζωγραφίζω Αμερικανούς και λέω ιστορίες της Αμερικής με τα έργα μου», λέει η Σέραλντ. Η Βαλτιμόρη, όπου ζει και εργάζεται, είναι μια πόλη, όπως λέει, γεμάτη δυνατότητες, με πλούσια ιστορική μνήμη, μια βιώσιμη πόλη για καλλιτέχνες. Όσο για την περίοδο της διακυβέρνησης της χώρας από τον Ομπάμα, υπενθυμίζει ότι η χώρα αυτή δεν θα ήταν τόσο μεγάλη αν δεν είχε ανθρώπους σαν αυτόν.

Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της Facebook Twitter
Amy Sherald, First Lady Michelle Obama. Credit: National Portrait Gallery

Τα έργα της αποκτήθηκαν από το Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Σμιθσόνιαν και η ίδια δήλωσε ότι «ο μοναδικός σκοπός της δουλειάς μου ήταν να γίνω μέρος της ιστορίας της τέχνης και να είμαι μέσα σε αυτούς τους θεσμούς που συντηρούν και συλλέγουν τα τεχνουργήματα της καλλιτεχνικής μας πολιτιστικής ιστορίας.

Γυναίκες, έγχρωμοι, Λατίνοι και μουσουλμάνοι καλλιτέχνες, σήμερα, περισσότερο από ποτέ μπορούν να διεκδικήσουν τη θέση τους σε μουσεία και ιδρύματα, επειδή πληρούν τα κριτήρια που έχουν σημασία στα μάτια του κόσμου. Τέτοιου είδους καλλιτέχνες σε αυτούς τους χώρους είναι σημαντικοί και πάντα υπήρξαν, πολύ πριν το απαιτήσει το σημερινό πολιτικό κλίμα. Η τέχνη είναι ένας τρόπος να υπονομεύσουμε το παιχνίδι εξουσίας και τις δομές του και να αμφισβητήσουμε το πολιτικό status quo».

Η 47χρονη εικαστικός που εμπνέεται για τα πορτρέτα της από τις φωτογραφίες των Αφροαμερικανών στις αρχές του 19ου και του 20ού αιώνα, όπως υπάρχουν σήμερα σε αρχεία των ΗΠΑ, σπούδασε στο πανεπιστήμιο Clark της Atlanta και πήρε το Bachelor of Arts στη ζωγραφική το 1997. Παρακολούθησε το Κολέγιο Τέχνης του Ινστιτούτου Maryland το 2004, όπου απέκτησε M.F.A. στη ζωγραφική. Έζησε και σπούδασε με τον ζωγράφο Odd Nerdrum στο Larvik της Νορβηγίας. Έργα της υπάρχουν σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές, ενώ πρόσφατα ένα έργο της αποκτήθηκε από το National Museum of Women in the Arts.

Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της Facebook Twitter
Amy Sherald, As American as apple pie, 2020. © Amy Sherald, courtesy of the artist and Hauser & Wirth. Φωτο: Joseph Hyde
Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της Facebook Twitter
Amy Sherald, A Bucket Full of Treasures (Papa Gave me Sunshine to Put in my Pockets...), 2020. © Amy Sherald, courtesy of the artist and Hauser & Wirth. Φωτο: Joseph Hyde
Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της Facebook Twitter
Amy Sherald, A Midsummer Afternoon Dream. © Amy Sherald, courtesy of the artist and Hauser & Wirth. Φωτο: Joseph Hyde
Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της Facebook Twitter
Η Έιμι Σέραλντ φωτογραφίζεται στην έκθεσή της στην γκαλερί Hauser & Wirth.

Περισσότερες πληροφορίες: Hauser & Wirth

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ