700 χρόνια Θεία Κωμωδία: Μια ματιά στη μοναδική εικονογράφηση του Σαλβατόρ Νταλί Facebook Twitter
Φωτο: Salvador Dalí, Paradise: Opposition (Canto 11) (detail), about 1960, Dallas Museum of Art

700 χρόνια «Θεία Κωμωδία»: Μια ματιά στη μοναδική εικονογράφηση του Σαλβατόρ Νταλί

0

Μέχρι τις 16 Μαΐου 2021 τα φανταστικά όνειρα του Σαλβατόρ Νταλί, όνειρα γεμάτα παράλογες αντιπαραθέσεις και ερωτικά θέματα, ζωντανεύουν μέσα από τις σελίδες της Θείας Κωμωδίας, όπως τη συνέλαβε ο σουρεαλιστής ζωγράφος.

Πρόκειται για μια πολύ ιδιαίτερη δουλειά αλλά και μια πτυχή αυτή του εικονογράφου που συχνά ο κόσμος ξεχνά. Η έκθεση στο μουσείο του Ντάλας παρουσιάζει την πιο φιλόδοξη εικονογραφημένη σειρά του Νταλί: τα χαρακτικά σε ξύλο από τη Θεία Κωμωδία, το επικό ποίημα του Δάντη, από τον θάνατο του οποίου, το 2021, συμπληρώνονται 700 χρόνια.

Πόλεις σε όλο τον κόσμο αποτίνουν φόρο τιμής με αφιερώματα και εκθέσεις στο διαχρονικό κείμενο και αφηγούνται το ταξίδι του μέσα από τους χριστιανικούς κόσμους: Κόλαση, καθαρτήριο και παράδεισος. 

700 χρόνια Θεία Κωμωδία: Μια ματιά στη μοναδική εικονογράφηση του Σαλβατόρ Νταλί Facebook Twitter
Φωτο: Salvador Dalí, Dallas Museum of Art

Η Θεία Κωμωδία του Νταλί, ένα σύνολο περίπου εκατό έργων, τυπώθηκε σε μια έκδοση εκατό αντιτύπων από τη Stamperia Valdonega της Βερόνας σε χαρτί χειροποίητο από τον οίκο Fratelli Magnani της Pescia. Οι πρωτότυπες ακουαρέλες δημιουργήθηκαν από τον Νταλί για την επέτειο των επτακοσίων χρόνων της γέννησης του Δάντη και εκτέθηκαν για πρώτη φορά στη Ρώμη το 1954. Στη συνέχεια εκτέθηκαν στο Παρίσι και δημοσιεύθηκαν για να συνοδεύσουν μια γαλλική μετάφραση του Δάντη το 1963.

Η ανάθεση ήταν περιπετειώδης, καθώς η εργασία που ανατέθηκε στον Νταλί από την iταλική κυβέρνηση άνοιξε μια μεγάλη διαμάχη γιατί ο καλλιτέχνης δεν ήταν Ιταλός. Ο Νταλί είχε φτιάξει ήδη 100 ακουαρέλες για το έργο, που τελικά ματαιώθηκε.

700 χρόνια Θεία Κωμωδία: Μια ματιά στη μοναδική εικονογράφηση του Σαλβατόρ Νταλί Facebook Twitter
Φωτο: Salvador Dalí, Purgatoire Canto 1 The Fallen Angel, Dallas Museum of Art

Παρ 'όλα αυτά, ένα βιβλίο με τις εικονογραφήσεις δημοσιεύθηκε στην Ιταλία, μετά από αίτημα του ίδιου του Πάπα Πίου ΧΙΙ, ενώ ο Νταλί ξεκίνησε το έργο για την αναδημιουργία της σειράς σε ξυλογραφίες, με τη χορηγία του Joseph Foret, ο οποίος, μαζί με τους χαράκτες Jacquet και Taricco, ξεκίνησαν την διαδικασία μεταφοράς των αρχικών 100 υδατογραφιών σε 3.500 μπλοκ ξύλου, ένα για κάθε χρώμα και περίπου 35 για κάθε ακουαρέλα.

Η Θεία Κωμωδία απεικονίστηκε μέσα από την κολοσσιαία δουλειά του Νταλί, ο οποίος παρά τη βαθιά γνώση του για το έργο του Δάντη, με όχημα τους στίχους του, αφήνει το προσωπικό του σύμπαν να εκφραστεί ελεύθερα, εκκεντρικά και ενάρετα, ενώνοντας τη σουρεαλιστική άποψη του καλλιτεχνικού του κόσμου με το στυλ της Αναγέννησης και του Μπαρόκ.

700 χρόνια Θεία Κωμωδία: Μια ματιά στη μοναδική εικονογράφηση του Σαλβατόρ Νταλί Facebook Twitter
Φωτο: Salvador Dalí, Divine Comedy Purgutory Canto 17 (1974), Dallas Museum of Art
700 χρόνια Θεία Κωμωδία: Μια ματιά στη μοναδική εικονογράφηση του Σαλβατόρ Νταλί Facebook Twitter
Φωτο: Salvador Dalí, Dallas Museum of Art
 
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ