Riot Days: Η πανκ παρακαταθήκη της Μαρία Αλιόχινα και των Pussy Riot σε χαρτί

Riot Days: Η πανκ παρακαταθήκη της Μαρία Αλιόχινα και των Pussy Riot σε χαρτί Facebook Twitter
Η πρώτη έκδοση του «Riot Days» συνοδεύτηκε με μια παγκόσμια περιοδεία της Αλιόχινα βασισμένη σε αυτό, με τις αφηγήσεις της να πλαισιώνουν μουσική και βίντεο.
0

Πρωτοεκδόθηκε στα αγγλικά το 2017, εστιάζοντας στα μπλεξίματα της φοβερής και τρομερής πανκ μουσικής-ακτιβιστικής μπάντας Pussy Riot και βέβαια της συγγραφέως του, Μαρία «Μάσα» Αλιόχινα, με τις ρωσικές αρχές εξαιτίας της «βλάσφημης», αντιεξουσιαστικής περφόρμανς που επιχείρησαν φορώντας μπαλακλάβες στον καθεδρικό ναό του Σωτήρος στη Μόσχα τον Αύγουστο του '12 καταγγέλλοντας τον Πούτιν, τον ασφυκτικό εναγκαλισμό Εκκλησίας - κράτους και καλώντας την Παναγία να γίνει φεμινίστρια!

Η εκ νέου αυθαίρετη φυλάκιση του ηγέτη της αντιπολίτευσης Αλεξέι Ναβάλνι και οι διώξεις κατά χιλιάδων υποστηρικτών του, ύστερα από διαμαρτυρίες που ξέσπασαν σε όλη τη χώρα, το καθιστούν μάλιστα πιο επίκαιρο, καθώς υπενθυμίζει ότι ο δεσποτισμός και η δυσανεξία στην όποια διαφορετική άποψη έχουν μακρά παράδοση στη Ρωσία, είτε στην αυτοκρατορική, είτε στη σοβιετική, είτε στην «πουτινική» εκδοχή της (στο «Riot Days» γίνεται αναφορά στον Ναβάλνι που, παρότι ιδεολογικά δεν είναι και τόσο κοντά τους, είχε σταθεί στο πλευρό των κοριτσιών, όπως και ο πολιτικός Μπορίς Νεμτσόφ, που αργότερα δολοφονήθηκε).


Η αφήγηση, που διανθίζουν σκίτσα και ιστορικές αναφορές, ξεκινά περιγράφοντας πώς στήθηκε το παράτολμο εκείνο εγχείρημα, τα «προεόρτιά» του με τις δράσεις διαμαρτυρίας κατά του Πούτιν, το σοκ που προκάλεσε, το άγριο κυνηγητό και τις συλλήψεις που οδήγησαν στη φυλάκιση της Αλιόχινα και άλλων δύο μελών του συγκροτήματος στη Μόσχα αρχικά και ακολούθως στη Σιβηρία, με τις κατηγορίες του χουλιγκανισμού και της υποδαύλισης θρησκευτικού μίσους ‒ οι Pussy Riot πιθανώς εμπνεύστηκαν το εν λόγω χάπενινγκ από έναν Γάλλο λετριστή, ο οποίος εισήλθε μασκαρεμένος καλόγερος στην Παναγία των Παρισίων το Πάσχα του '50, για να φωνάξει την ώρα της θείας λειτουργίας «Ο θεός είναι νεκρός!».

Ο παθιασμένος αυτός αγώνας, που δεν καταλάβαινε ούτε από απομόνωση, ούτε από στερήσεις, ούτε από απεργίες πείνας, ευοδώθηκε εν τέλει χάρη και στη μεγάλη διεθνή συμπαράσταση και αλληλεγγύη που ξεσήκωσε η υπόθεση των Pussy Riot.


Ακολουθεί μια μύηση στον εφιαλτικό μικρόκοσμο των ρωσικών φυλακών και στις απάνθρωπες, εξευτελιστικές συνθήκες τους μέσα από μια σειρά ακραίων βιωμάτων που όχι μόνο δεν έκαμψαν αλλά πείσμωσαν περισσότερο την Αλιόχινα στον αγώνα της, τόσο για τα δικά της δίκια όσο και για τη βελτίωση των συνθηκών ζωής όλων των κρατουμένων και την υπεράσπιση των δικαιωμάτων τους. Φόρο τιμής αποτίνει, επιπλέον, στους ηρωικούς εκείνους συμπατριώτες της που πάλεψαν και παλεύουν για μια αλλιώτικη Ρωσία, από τους τσαρικούς και τους σοβιετικούς αντιφρονούντες μέχρι τους σύγχρονους, στη διωκόμενη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, καθώς και συνολικά στις ιδέες και τις προσωπικότητες που την καθόρισαν.


Ο παθιασμένος αυτός αγώνας, που δεν καταλάβαινε ούτε από απομόνωση, ούτε από στερήσεις, ούτε από απεργίες πείνας, ευοδώθηκε εν τέλει χάρη και στη μεγάλη διεθνή συμπαράσταση και αλληλεγγύη που ξεσήκωσε η υπόθεση των Pussy Riot. Στις 23/12/2013 ο Ρώσος Πρόεδρος απένειμε χάρη στα δύο εναπομείναντα φυλακισμένα μέλη της μπάντας, τη Μαρία και τη Νάντια Τολοκονίκοβα, θέλοντας να φανεί διαλλακτικός και μεγαλόψυχος στη διεθνή κοινότητα εν όψει της διεξαγωγής των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων στο Σότσι. Η Αλιόχινα, που την απειλούσαν ότι θα σάπιζε στη φυλακή για τις δράσεις και τη θαρραλέα στάση της τόσο ως κρατούμενης όσο και στις δικαστικές αίθουσες «υιοθετήθηκε» από τη Διεθνή Αμνηστία, ενώ τη στήριξαν δημόσια πολιτικοί, καλλιτέχνες και άνθρωποι του πνεύματος σε Ευρώπη και Αμερική.

Εντούτοις, οι δύο αυτοί «θηλυκοί μπελάδες» δεν συμμορφώθηκαν, αποπειράθηκαν μάλιστα παρέμβαση στη διάρκεια των Αγώνων του Σότσι, για να συλληφθούν ξανά και να απελευθερωθούν δίχως κατηγορίες. Εξέδωσαν επίσης το ιντερνετικό περιοδικό «Mediazona» ως δυναμικό αντίλογο στο ρωσικό δικαστικό και σωφρονιστικό σύστημα. Όπως γράφει, άλλωστε, και στην κατακλείδα του βιβλίου της η Μαρία, «δεν υπάρχει ελευθερία αν δεν παλεύεις γι' αυτήν κάθε μέρα».


Η 32χρονη σήμερα Αλιόχινα, μητέρα ενός παιδιού που ήταν ακόμη 4 ετών όταν φυλακίστηκε, εξακολουθεί να ζει στη Μόσχα και να ασχολείται με τα δικαιωματικά, αξιοποιώντας εκεί τις δημοσιογραφικές της σπουδές. Το 2014 της απονεμήθηκε το βραβείο πολιτικής σκέψης Χάνα Άρεντ, ενώ την επόμενη χρονιά Μαρία και Νάντια εμφανίστηκαν σε ένα επεισόδιο του «House of Cards» να τα «χώνουν» ξανά στον Πούτιν. Η πρώτη έκδοση του «Riot Days» συνοδεύτηκε με μια παγκόσμια περιοδεία της Αλιόχινα βασισμένη σε αυτό, με τις αφηγήσεις της να πλαισιώνουν μουσική και βίντεο. Διαβάστε το και θα καταλάβετε γιατί ακόμα και οι Sex Pistols φαντάζουν μαμόθρεφτα κολεγιόπαιδα μπροστά στις Pussy Riot!

Riot Days: Η πανκ παρακαταθήκη της Μαρία Αλιόχινα και των Pussy Riot σε χαρτί Facebook Twitter
Η αντιεξουσιαστική περφόρμανς της «πανκ προσευχής» φορώντας μπαλακλάβες στον καθεδρικό ναό του Σωτήρος στη Μόσχα τον Αύγουστο του '12.

Αποσπάσματα:

• «Κλειδωθήκαμε στην τουαλέτα των Στάρμπακς και για μισή ώρα δίναμε συνέντευξη μέσω Skype. Οι σερβιτόροι έκλεισαν το φως, ανεβοκατέβαζαν με δύναμη το χερούλι της πόρτας, λέγοντας ότι θα φωνάξουν τον υπεύθυνο. Ήθελα να φωνάξω: "Ποιον υπεύθυνο! Εδώ μας ψάχνει η μισή αστυνομία της Μόσχας!". Τελικά, ανάψαμε τους φακούς των κινητών μας και συνεχίσαμε να μιλάμε».


• «Μας προτείνανε να φύγουμε, αρνηθήκαμε. Είχαμε επιλογές, στα βάθη της Ρωσίας, μακριά από την πρωτεύουσα. Κάποιοι καλοί άνθρωποι μας προτείνανε να ζήσουμε μαζί τους σε ένα απομονωμένο μέρος. Ποια θα μπορούσε, όμως, να συμφωνήσει σε αυτή την εθελούσια εξορία; Δεν έγιναν όλα αυτά για να εξαφανιστούμε».


• «Η πρώτη απεργία πείνας, όπως και η πρώτη αγάπη, είναι κάτι που δεν μπορείς καθόλου να το καταλάβεις... Όση πείρα κι αν έχεις, την πρώτη φορά θα νιώσεις μόνο πόνο, τα πόδια σου θα τρέμουν και θα βλέπεις φρικτά όνειρα. Όμως αξίζει σίγουρα να δοκιμάσεις. Αλλιώς, τι θα 'χεις να λες;»


• «Κοιμόμαστε σε μεταλλικά κρεβάτια με τα μπουφάν... στο κελί κάνει τόσο κρύο, που περπατάμε με κόκκινες μύτες και παγωμένα πόδια. Απαγορεύεται να κάτσεις στο κρεβάτι κάτω από τις κουβέρτες πριν από το σιωπητήριο. Στα παράθυρα οι ρωγμές είναι βουλωμένες με σερβιέτες και μπαλάκια από ψίχα ψωμιού. Τις νύχτες ο ουρανός είναι πορτοκαλί από τα φώτα».

Riot Days: Η πανκ παρακαταθήκη της Μαρία Αλιόχινα και των Pussy Riot σε χαρτί Facebook Twitter
Oι Pussy Riots στην δίκη τους. Φωτ.: ΕΡΑ


• «Το μοναδικό τους έγκλημα είναι ότι είναι νέες, τολμηρές και όμορφες» ‒ Η Patti Smith για τις Pussy Riot


• «Ορθώς τις συλλάβανε και ορθώς το δικαστήριο πήρε τη συγκεκριμένη απόφαση. Δεν μπορείς να παραβαίνεις τους ηθικούς κανόνες, να καταστρέφεις τη χώρα. Τι θα μας απομείνει τότε;» ‒ Ο Βλαντίμιρ Πούτιν μετά την καταδίκη των Pussy Riot


• «Δυο πακέτα τσιγάρα δεν περνάνε ανάμεσα από τα κάγκελα. Πρέπει ένα-ένα. Γρήγορα, γιατί ανά πάσα στιγμή μπορεί η υπάλληλος να πάει προς την πόρτα και να τα δει. Και τότε τη βάψαμε. Όχι εγώ, οι συγκελίτισσές μου. Εγώ είμαι πολιτική κρατούμενη, η Μαντόνα βγάζει για χάρη μου την μπλούζα της στην τηλεόραση, αυτές θα τιμωρήσουν. Το ξέρω».


• «Η εξουσία που είναι θεμελιωμένη στον ολοκληρωτισμό δεν μπορεί να αναγνωρίσει τα λάθη της... είναι σημάδι αδυναμίας, υποχώρησης. Ήττας. Αυτή η εξουσία βλέπει παντού να εξυφαίνονται συνωμοσίες πίσω απ' την πλάτη της... πρέπει να βρίσκεται πάντα σε επιφυλακή, πάει να πει ότι πρέπει να επιβραβεύει στο μάξιμουμ τους υπηρέτες της, να παρουσιάζεται ανίκητη, απόλυτη».


• «Εκεί, πίσω από τα κάγκελα, δεν πρέπει να ξεχνάς τίποτα. Εκεί, άμα προδώσεις την εαυτή σου μια φορά, δεν σταματάς, θα γίνεις κάποια άλλη, ξένη, θα γίνεις φυλακισμένη. Που σημαίνει ότι έχασες. Και ότι σου στέρησαν όντως την ελευθερία σου».

Riot Days: Η πανκ παρακαταθήκη της Μαρία Αλιόχινα και των Pussy Riot σε χαρτί Facebook Twitter
Η Μαρία Αλιόχινα, που την απειλούσαν ότι θα σάπιζε στη φυλακή για τις δράσεις και τη θαρραλέα στάση της τόσο ως κρατούμενης όσο και στις δικαστικές αίθουσες «υιοθετήθηκε» από τη Διεθνή Αμνηστία. Φωτ.: ΕΡΑ


• «Τον τελευταίο χρόνο (η Αλιόχινα) μετατράπηκε σε αυτόν τον τύπο κρατούμενης που είναι ειδική στο θέμα των δικαιωμάτων. Λένε ότι στη φυλακή πηγαίνει παντού με έναν φάκελο, μέσα στον οποίο έχει άπειρα χαρτιά με παραβάσεις που συμβαίνουν μέσα στη φυλακή και με μηνύσεις» ‒ Μάσα Γκέσεν, συγγραφέας, δημοσιογράφος και ΛΟΑΤΚΙ ακτιβίστρια


• «Πρέπει, είμαστε υποχρεωμένες να αλλάξουμε τη Ρωσία, το πρόσωπό της γίνεται τρομακτικό και χάνεται... Κατέστρεψαν τη χώρα μας. Μας κακοποιούν και μας μισούν. Δεν μπορείς να κάνεις τίποτα, κι όμως όλο και κάτι κάνεις ‒ προκλητικά, μάταια, απελπισμένα».


• «Με αμνηστία βγήκαμε εγώ και η Νάντια... και τρεις ακόμα κοπέλες. Πέντε άτομα στη μεγαλύτερη χώρα του κόσμου. Όλοι χρειάζονταν αυτή την αμνηστία, εκτός από μένα... Στεκόμουν και την κοιτούσα. Μεγάλα παιδικά μαύρα μάτια. Γι' αυτήν ήμουνα μια ζωντανή ηρωίδα, ίδια με αυτήν του παραμυθιού. "Θέλω να γράψω ένα βιβλίο" είπα. "Θα είμαι στο βιβλίο;" ρώτησε η Τσιγγάνα. "Οπωσδήποτε"».

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ