Φέτος σκέφτηκα πιο πολύ από ποτέ τον Λένον στην επέτειο του θανάτου του

Φέτος σκέφτηκα πιο πολύ από ποτέ τον Λένον στην επέτειο του θανάτου του Facebook Twitter
Λίγους μήνες πριν κοπεί με τόσο άγριο και αναπάντεχο τρόπο το νήμα της ζωής του, ο Τζον Λένον είχε αναγνωρίσει, σε μια συνέντευξή του, ότι δεν είχε νόημα να παριστάνει τον κοινό θνητό. Φωτ.: Michael Ochs Archives / Stringer / Getty Images / Ideal Image
0



ΙΣΩΣ ΛΟΓΩ ΤΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ σχετικής απομόνωσης που ευνοούν και μια περίσκεψη παραπάνω αλλά και επειδή έπεσε στρογγυλή φέτος η επέτειος της δολοφονίας του Τζον Λένον (πριν από 40 χρόνια και λίγες μέρες πριν προλάβει να κλείσει τα 40 του χρόνια) στις 8 Δεκεμβρίου, τον σκέφτηκα περισσότερο από άλλες φορές, αφού πρώτα κατάφερα να χωνέψω το γεγονός ότι είμαι ήδη μια δεκαετία μεγαλύτερος από εκείνον όταν πέθανε. Φοβερό μου φαίνεται, επειδή τότε που συνέβη, στα μάτια ενός δεκάχρονου έμοιαζε «προχωρημένη» η ηλικία του. Ούτε να υποθέσω δεν θέλω τι θα είχα σκεφτεί αν είχε φτάσει τα πενήντα.


Πέρα από το σοκ που είχαν προκαλέσει οι γκροτέσκες σχεδόν μέσα στην βίαιη τραγικότητά τους, περιστάσεις του θανάτου του (ένας τρελός θαυμαστής του, του ζήτησε αυτόγραφο έξω από το σπίτι του στη Νέα Υόρκη και μετά τον πυροβόλησε θανάσιμα), το ροκ ήταν σχετικά πρόσφατο (μιας 25ετίας το πολύ) φαινόμενο και δεν είχε συνηθίσει ακόμα ο κόσμος στις συχνές απώλειες επιφανών ροκ σταρ, όπως στις μέρες μας που νεκρολογούμε κατά μέσο όρο έναν την βδομάδα. Η πρώτη γενιά του rock & roll ήταν μόλις μεσήλικες (εκτός από τον Έλβις που είχε ήδη αποχαιρετήσει) και πολλοί από τους εκπροσώπους της δεύτερης, αυτής που έθεσε στη δεκαετία του '60 τις βάσεις του είδους που ισχύουν σε μεγάλο βαθμό μέχρι και σήμερα, ήταν μέχρι και αρκετά χρόνια κάτω από τα σαράντα. Νέοι δηλαδή, με τα σημερινά στάνταρ (όχι τα δικά μου, της τρέχουσας κουλτούρας).

Δεν υπάρχει μεγαλύτερη (αυτ)απάτη από την ιδέα ότι οι πλούσιοι και διάσημοι είναι ίδιοι με εμάς. Οι πλούσιοι και οι διάσημοι είναι σε σημαντικό βαθμό ίδιοι μεταξύ τους, ακόμα κι αν ο ένας είναι ευαίσθητος (πλην "ευπώλητος") καλλιτέχνης και ο άλλος ψυχρός μεγιστάνας.


Θυμάμαι που είχα γυρίσει εκείνη την χειμωνιάτικη μέρα από το σχολείο και άκουσα μετά το φαγητό στο ραδιόφωνο τον Πετρίδη (που εσχάτως τότε είχαμε ανακαλύψει) να βρίσκεται σε κατάσταση σοκ ζωντανά στον αέρα, καθώς προσπαθούσε να αρθρώσει τα στοιχεία της είδησης και συγχρόνως να συγκαλύψει την βαθιά συντριβή του. Τις επόμενες μέρες και μέχρι τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά ακολούθησαν περίπου ένα εκατομμύριο μνημόσυνα και αφιερώματα στις εκπομπές του, προκαλώντας μου ένα είδους ψυχαναγκασμού: Έλεος, τον κλάψαμε, καταλάβαμε πόσο σημαντικός ήταν, μπορούμε ν' ακούσουμε τίποτα άλλο τώρα; Χριστούγεννα είναι! (Από μέσα μου όλα αυτά, εννοείται).

Ήταν μια πρόωρη εισαγωγή στις τελετουργίες πένθους των μεγάλων όταν πρόκειται για την απώλεια επιφανούς και αγαπημένου προσώπου (θυμάμαι χαρακτηριστικά στις αρχές εκείνης της ίδιας χρόνιας, την γνήσια θλίψη που είχε σκορπίσει ο θάνατος του Νίκου Ξυλούρη) που είναι σα να υπήρχε από πάντα στην ζωή τους, ως σπέσιαλ γκεστ σταρ. Και βέβαια τότε ακόμα, την δοξολογία δεν ακολουθούσε νομοτελειακά η αποκαθήλωση, όπως στις μέρες μας που δεν προλαβαίνουμε να κλάψουμε κάποιον επώνυμο και να αναλογιστούμε ίσως την όποια σημασία του έργου του ούτε για ένα 24ωρο πριν πιάσει δουλειά η αρμόδια «σήμανση» αναζητώντας κηλίδες, μικρές και μεγάλες, στον βίο και την πολιτεία του. (Και είχε αρκετές τέτοιες κι ο Λένον παρά τα στρογγυλά γυαλιά και τις επικλήσεις στην αγάπη, την ειρήνη και τον λαό).


Έχω την εντύπωση ότι μέχρι και πρόσφατα σχετικά, μπορεί να είχαν άλλα στραβά οι άνθρωποι, δεν διακατέχονταν όμως από αυτήν την ιδέα που έχουν επιβάλλει τα σύγχρονα media, σύμφωνα με την οποία όλοι οι πρωτοκλασάτοι επώνυμοι οφείλουν να είναι καλοί, σεμνοί και ταπεινόφρονες, σαν κι εμάς – ιδέα που αρμέχτηκε σε γελοίο βαθμό με το lockdown και τις εκατομμύρια εικόνες των celebrities με τις πιζάμες τους στο σπίτι. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη (αυτ)απάτη από την ιδέα ότι οι πλούσιοι και διάσημοι είναι ίδιοι με εμάς. Οι πλούσιοι και οι διάσημοι είναι σε σημαντικό βαθμό ίδιοι μεταξύ τους, ακόμα κι αν ο ένας είναι ευαίσθητος (πλην "ευπώλητος") καλλιτέχνης και ο άλλος ψυχρός μεγιστάνας.


Λίγους μήνες πριν κοπεί με τόσο άγριο και αναπάντεχο τρόπο το νήμα της ζωής του (πάνω ακριβώς που ξεκινούσε μια νέα δημιουργική φάση στη ζωή του μετά από μια πενταετία αναχωρητισμού, και έδειχνε πραγματικά ευτυχισμένος), ο Τζον Λένον είχε αναγνωρίσει, σε μια συνέντευξή του, ότι δεν είχε νόημα να παριστάνει τον κοινό θνητό. Όταν ρωτήθηκε αν του είχε λείψει η πολιτιστική ζωή εκεί έξω στη Νέα Υόρκη κατά την μακρά περίοδο που είχε περάσει εσώκλειστος στους πάνω ορόφους του κτιρίου Ντακότα στο Σέντραλ Παρκ, είχε απαντήσει ως εξής: «Νομίζετε ότι ο Πικάσο πήγαινε στα μουσεία ή στα ατελιέ να δει τους άλλους να ζωγραφίζουν; Όχι. Ζωγράφιζε ο ίδιος, έτρωγε και έκανε σεξ. Ζούσε εκεί που ζούσε και πήγαιναν οι άλλοι να δουν εκείνον. Το ίδιο έκανα κι εγώ...».

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ