Το Νομισματικό Μουσείο είναι ένα μυστικό διαμάντι της Αθήνας

Το Νομισματικό Μουσείο είναι ένα μυστικό διαμάντι της Αθήνας Facebook Twitter
0
Το Νομισματικό Μουσείο είναι ένα μυστικό διαμάντι της Αθήνας Facebook Twitter
Ως κτίριο αποτελεί ένα από τα ωραιότερα δείγματα αρχιτεκτονικής του 19ου αι. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Για τους περισσότερους Αθηναίους που περνάνε από μπροστά του δεν έχει να πει και πολλά, δεν μπαίνουν καν στον κόπο να στρέψουν το βλέμμα τους. Και είναι κρίμα, γιατί ως κτίριο αποτελεί ένα από τα ωραιότερα δείγματα αρχιτεκτονικής του 19ου αι. Έχει δύο ορόφους, υπέροχες βεράντες, κολόνες και καμάρες τοξοτές, οροφές με εκπληκτικές τοιχογραφίες και αναπαραστάσεις από την αρχαία Πομπηία. Η κεντρική πύλη στην Πανεπιστημίου 12 οδηγεί σε μια πανέμορφη αυλή όπου βρίσκεται ένα καφέ που φιλοξενεί συχνά εκδηλώσεις κι έτσι καθημερινά μπαινοβγαίνει αρκετός κόσμος. Και πάλι, δεν είναι λίγοι αυτοί που νομίζουν ότι μπαίνουν στο Νομισματοκοπείο, ενώ, φυσικά, πρόκειται για το Νομισματικό Μουσείο! Το υπέροχο αυτό αρχοντικό δεν είναι άλλο από το Ιλίου Μέλαθρον, τη μνημειακή κατοικία του φιλέλληνα Γερμανού επιχειρηματία και αρχαιολόγου Ερρίκου Σλήμαν. Έργο του Ερνέστου Τσίλλερ, οικοδόμημα σπουδαίας αισθητικής, που κάποτε υπήρξε σημείο αναφοράς ολόκληρης της Αθήνας.


Δεν είναι από τα δημοφιλέστερα μουσεία στους ξένους και ένας από τους λόγους είναι το σημείο όπου βρίσκεται. Η οδός Πανεπιστημίου δεν παρέχει τη δυνατότητα στα τουριστικά λεωφορεία να περιμένουν τα οργανωμένα γκρουπ μέχρι να τελειώσει η ξενάγησή τους. Έτσι, η προσέλευση τουριστών δεν είναι πυκνή, με εξαίρεση όσους ενδιαφέρονται για την αρχαιότητα, και ειδικά για οτιδήποτε σχετικό με νομίσματα. Κι ευτυχώς, αποτελεί ένα από τα πληρέστερα στο αντικείμενό του μουσεία στον κόσμο.

Eπισκέπτες, και ιδιαίτερα τα παιδιά, μαγεύονται σε τέτοιο βαθμό μπαίνοντας μέσα σε αυτό, που αναλώνονται στο να περιεργάζονται τις λεπτομέρειες του ντεκόρ παρά να σκύβουν στις βιτρίνες με τα εκθέματα, παρόλο που καθεμία από αυτές περιέχει κι έναν μικρό θησαυρό.


Ο πρώτος όροφος, όταν η κατοικία παραδόθηκε το 1880 στον Σλήμαν, στην Ελληνίδα γυναίκα του Σοφία και στα δυο τους παιδιά, Αγαμέμνονα και Ανδρομάχη, εξυπηρετούσε την κοινωνική τους ζωή. Η αίθουσα των Εσπερίδων, με ένα αριστοτεχνικά ζωγραφισμένο ταβάνι και ανάλογα εντυπωσιακό δάπεδο, ήταν χώρος δεξιώσεων, λογοτεχνικό σαλόνι και τραπεζαρία. Σήμερα, πολύ συχνά, οι επισκέπτες, και ιδιαίτερα τα παιδιά, μαγεύονται σε τέτοιο βαθμό μπαίνοντας μέσα σε αυτό, που αναλώνονται στο να περιεργάζονται τις λεπτομέρειες του ντεκόρ παρά να σκύβουν στις βιτρίνες με τα εκθέματα, παρόλο που καθεμία από αυτές περιέχει κι έναν μικρό θησαυρό. Αρχαία και σπάνια ευρήματα που με τον τρόπο τους εξιστορούν την ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού, όπως αυτός αναπτύχθηκε μέσα από το εμπόριο, τις εκστρατείες, τους πολέμους με τις νίκες και τις ήττες, τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα και τις προσωπικότητες που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο, το πολιτικο-οικονομικό πλαίσιο της κάθε εποχής ανά τους αιώνες.

Το Νομισματικό Μουσείο είναι ένα μυστικό διαμάντι της Αθήνας Facebook Twitter
Το Νομισματικό Μουσείο μπορεί να διδάξει με έναν ιδιαίτερα ευχάριστο τρόπο την Ιστορία της Δύσης χάρη σε μια συλλογή μεγάλης αξίας – καλλιτεχνικής, ιστορικής αλλά και πραγματικής... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


Δεν υπάρχει ιστορική φάση του ελληνικού κόσμου και της Μεσογείου που να μην εκπροσωπείται στο Νομισματικό Μουσείο της Αθήνας, ξεκινώντας από τάλαντα του 16ου και 14ου αι. π.Χ. και τους οβελίες, τις πρώτες μονάδες συναλλαγής, μέχρι τα πρώτα νομίσματα από χαλκό, από άργυρο και, φυσικά, από χρυσό, που αποδεικνύουν την υπεροχή και την ευμάρεια της αρχαίας πόλης που τα εξέδωσε. Ως αρχή η εκάστοτε πόλη που κυκλοφορούσε ένα νόμισμα, όπως και σήμερα, εγγυόταν την καθαρότητα και το βάρος της ονομαστικής του αξίας και συνεπώς το κράτος, ως οργανωμένο σύστημα, εγγυόταν την εγκυρότητα των συναλλαγών.


Η Αίγινα, τόπος εύρωστος κατά την αρχαιότητα, ήταν η πρώτη που εξέδωσε τον 6ο αι. π.Χ. νόμισμα, τη Χελώνα, με επιρροές από τη Μικρά Ασία, με την οποία προφανώς είχε εμπορικές συναλλαγές. Η Αθήνα λίγο αργότερα εξέδωσε τη Γλαύκα και καθώς είχε στην κατοχή της το Λαύριο, ο άργυρος υπήρξε το μέταλλο που επιδείκνυε την υπεροχή και το κλέος της, εδραιώνοντας τη δύναμη της αθηναϊκής δημοκρατίας επί Κλεισθένη με το τετράδραχμο, ενώ η Κόρινθος εξέδωσε τους Πώλους. Με τις εξελίξεις που ζούμε τώρα, το ενδιαφέρον των διεθνών ΜΜΕ για την ιστορία της δραχμής από την αρχαία Αθήνα μέχρι σήμερα είναι συνεχές. Το μουσείο έχει στην κατοχή του αντιπροσωπευτικά δείγματα – ξεχωρίζει ένα δεκάδραχμο διπλής όψεως, με την Αθηνά από τη μια μεριά και την πρώτη μετωπική γλαύκα από την άλλη, που αποδεικνύει τη μεγάλη ευμάρεια της Αθήνας. Αυτό το δεκάδραχμο εκδόθηκε είτε το 483 π.Χ., όταν βρέθηκε νέα φλέβα αργύρου στο Λαύριο, είτε ως επινίκια κοπή το 479 π.Χ. με τους Περσικούς Πολέμους. Επίσης, ξεχωρίζουν «θησαυροί» οι οποίοι προσφέρουν πολλαπλές πληροφορίες για την προέλευση των νομισμάτων και τη διασπορά τους σε όλα τα πλάτη και μήκη της Γης. Οι περισσότεροι βρέθηκαν θαμμένοι στη γη, αφού το χώμα αποτελούσε ανέκαθεν την πιο ασφαλή τράπεζα.

Το Νομισματικό Μουσείο είναι ένα μυστικό διαμάντι της Αθήνας Facebook Twitter
Η αίθουσα των Εσπερίδων, με ένα αριστοτεχνικά ζωγραφισμένο ταβάνι και ανάλογα εντυπωσιακό δάπεδο, ήταν χώρος δεξιώσεων, λογοτεχνικό σαλόνι και τραπεζαρία... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


Η Μακεδονική Αυτοκρατορία, έχοντας στη διάθεσή της το Παγγαίο, εξέδιδε σχεδόν αποκλειστικά χρυσά νομίσματα. Στην ακμή της εκστρατείας του Μεγάλου Αλεξάνδρου το αργυρό τετράδραχμο και ο χρυσός στατήρας έφτασαν στα πέρατα του κόσμου. Νομίσματα εξαιρετικής καλλιτεχνικής αξίας, διπλής όψεως, με αναπαραστάσεις από τη χλωρίδα και την πανίδα, μορφές ηγεμόνων, οικοδομήματα (μια οριζόντια αναπαράσταση του Λαβυρίνθου ήταν το πρώτο οικοδόμημα που αποτυπώθηκε σε νόμισμα), άλλοτε «πεστά», δηλαδή ειδικής επεξεργασίας σε μήτρες, άλλοτε χυτά κι άλλοτε δουλεμένα από τεχνίτες μικρογλυπτικής, στρογγυλά, τετράγωνα, κοιλόκυρτα, δελφινόσχημα. Τα αρχαία νομίσματα ξεχωρίζουν για την υψηλή αισθητική τους. Ο πρώτος όροφος με τα πλούσια εκθέματά του συμπληρώνεται από μοναδικές συλλογές που έχουν παραχωρηθεί στο μουσείο. Ξεχωρίζει η συλλογή με τα πτολεμαϊκά της συλλογής Δημητρίου από την Αλεξάνδρεια.


Στον δεύτερο, υπέροχο όροφο βρίσκονταν η βιβλιοθήκη του Σλήμαν, όπου αναγράφεται ψηλά στον τοίχο «Ψυχής Ιατρείο», αλλά και τα δύο του γραφεία, θερινό-χειμερινό, και οι κρεβατοκάμαρες του ζεύγους και των παιδιών. Εδώ εκτίθενται νομίσματα του ύστερου αρχαίου κόσμου, ξεκινώντας από τον ρωμαϊκό. Τα δηνάρια, οι σηστέρτιοι, τα aureii, οι σόλιδοι και οι φόλλεις ταξίδεψαν σε ολόκληρη την τότε επικράτεια. Μερικά που ξεχωρίζουν είναι ένας σηστέρτιος του Μάρκου Αυρήλιου (161-180 μ.Χ.), ένα aureus του Λικίνιου Α' (308-324 μ.Χ.), ένα δηνάριο του Μάρκου Ιούνιου Βρούτου (43-42 π.Χ.). Ακολουθεί η βυζαντινή περίοδος, κατά την οποία ο σόλιδος είχε τέτοια διάδοση, που θα τον παραλληλίζαμε σήμερα με το αμερικανικό δολάριο. Ξεχωρίζει ένας σόλιδος Ιουστινιανού Β' (685-695 μ.Χ.) και ένας φόλλις της περιόδου του Ιουστινιανού Α' (527-565 μ.Χ.).

Το Νομισματικό Μουσείο είναι ένα μυστικό διαμάντι της Αθήνας Facebook Twitter
Στον δεύτερο, υπέροχο όροφο βρίσκονταν η βιβλιοθήκη του Σλήμαν, όπου αναγράφεται ψηλά στον τοίχο «Ψυχής Ιατρείο», αλλά και τα δύο του γραφεία, θερινό-χειμερινό, και οι κρεβατοκάμαρες του ζεύγους και των παιδιών... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


Οι λαοί των μεγάλων επιδρομών του 5ου αι. μιμήθηκαν τις αυτοκρατορίες κι έτσι υπάρχουν πολλά νομίσματα της μεσαιωνικής περιόδου, όταν η Ευρώπη αλλά και οι Άραβες μετά τον 7ο αι. εγκαινιάζουν το νομισματικό τους σύστημα. Οι Πέρσες είχαν ήδη τη δική τους μακρόχρονη παράδοση. Η συλλογή του μουσείου φτάνει μέχρι τις μέρες μας, από το τάλιρο της Ευρώπης του 16ου αι. μέχρι τα νομίσματα αυτοκρατοριών, των αποικιών τους και των πολλών κρατών που απέκτησαν την ανεξαρτησία τους καθυστερημένα, τα πρώτα νομίσματα από νίκελ, τα πρώτα χαρτονομίσματα, τα πρώτα του σύγχρονου ελληνικού κράτους, όπως οι αργυροί φοίνικες του Καποδίστρια και οι δραχμές του Όθωνα, αλλά και τα πληθωριστικά εκατομμύρια της Κατοχής. Επίσης υπάρχουν ιστορικά μετάλλια από τα Ζάππεια και τους πρώτους Ολυμπιακούς του 1896. Εν κατακλείδι, το Νομισματικό Μουσείο μπορεί να διδάξει με έναν ιδιαίτερα ευχάριστο τρόπο την Ιστορία της Δύσης χάρη σε μια συλλογή μεγάλης αξίας – καλλιτεχνικής, ιστορικής αλλά και πραγματικής.

Το Νομισματικό Μουσείο είναι ένα μυστικό διαμάντι της Αθήνας Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Το Νομισματικό Μουσείο είναι ένα μυστικό διαμάντι της Αθήνας Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Νομισματικό Μουσείο
Ιλίου Μέλαθρον, Πανεπιστημίου 12
www.enma.gr

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ