Σύγχρονα έργα διεθνούς εμβέλειας

Σύγχρονα έργα διεθνούς εμβέλειας Facebook Twitter
Οι Έμποροι των Εθνών
0

Ο Θοδωρής Αμπαζής, καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου της Πάτρας, φέρνει στην Αθήνα, στο Σύγχρονο Θέατρο, την παράσταση Effect-Τομογραφία του έρωτα. Το έργο της Lucy Prebble θίγει ένα ζήτημα εν πολλοίς άγνωστο, τις δοκιμές νέων φαρμάκων που κάνουν οι φαρμακοβιομηχανίες σε «δείγμα» εθελοντών έναντι αμοιβής. Δύο γιατροί από τη μία, δύο νέοι που δοκιμάζουν ένα καινούργιο αντικαταθλιπτικό φάρμακο και ερωτεύονται ο ένας τον άλλον, από την άλλη. Τι είναι ηθικό και τι όχι, τι είναι αληθινό και τι ψεύτικο σ' αυτό τον κόσμο που το placebo έχει τόσο κρίσιμο ρόλο;


Ο Θοδωρής Αμπαζής εμπλέκεται με την ιδιότητα του σκηνοθέτη και συνθέτη με μια ακόμη παράσταση που θα παρουσιάζεται στο Σύγχρονο Θέατρο όλες τις Δευτέρες και τις Τρίτες μέχρι τις 7 Απριλίου. Πρόκειται για τους Εμπόρους των Εθνών, που έκαναν πρεμιέρα τον Οκτώβριο του 2011 στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, βρίσκοντας πολύ μεγάλη ανταπόκριση από κοινό και κριτικούς.


Να τι απαντά στις απορίες μας για τις δύο παραστάσεις.

Η αναβίωση μιας τέτοιας δουλειάς είναι ανάλογη της επανεκτέλεσης ενός έργου κλασικής μουσικής. Οι «νότες» είναι εκεί, μένει σ' εμάς να τις ξαναμελετήσουμε και να τις επανερμηνεύσουμε επί σκηνής.


Παρουσιάζετε ξανά την πολύ επιτυχημένη παράσταση «Έμποροι των Εθνών». Την έχετε επεξεργαστεί εκ νέου; Πώς εξηγείτε το αυξημένο ενδιαφέρον για το αφηγηματικό θέατρο και ποιοι είναι οι λόγοι που ώθησαν εσάς να ασχοληθείτε μ' αυτό;

Οι Έμποροι των Εθνών, πέραν της μεγάλης απήχησης που γνώρισαν στην πρώτη τους παρουσίαση στο κοινό, είναι ίσως το αντιπροσωπευτικότερο δείγμα του ύφους της ομάδας μας. Η έρευνά μας στο σύγχρονο μουσικό θέατρο ξεκίνησε πριν από δεκαπέντε χρόνια με την παράσταση Οι Σοφολογιότατες και έκτοτε συνεχίστηκε μέσα από πολλές παραστάσεις, με συγκεκριμένο κάθε φορά στόχο. Η δουλειά της ομάδας επηρέασε πολλούς άλλους να ασχοληθούν με αυτό το είδος και να παρουσιάσουν ενδιαφέρουσες παραστάσεις και πλέον βλέπουμε να δημιουργούνται συνεχώς νέες ομάδες, με κοινές μ' εμάς αναζητήσεις. Πιστεύω ότι οι Έμποροι είναι ένα σημείο αναφοράς, καθώς ερευνά με τρόπο ξεκάθαρο τη μουσική σκηνική σύνθεση και την ισότιμη χρήση όλων των επιμέρους στοιχείων μιας σκηνικής αφήγησης στη δημιουργία μιας πολυμορφικής συμφωνίας.


Η αναβίωση μιας τέτοιας δουλειάς είναι ανάλογη της επανεκτέλεσης ενός έργου κλασικής μουσικής. Οι «νότες» είναι εκεί, μένει σ' εμάς να τις ξαναμελετήσουμε και να τις επανερμηνεύσουμε επί σκηνής. Φυσικά, στη διαδικασία αυτή κάνουμε κάποιες διορθώσεις και βελτιώσεις, τόσο στην «ενορχήστρωση» όσο και στην ερμηνεία. Νομίζω ότι η δημοτικότητα του αφηγηματικού θεάτρου στο σύγχρονο παραστασιολόγιο αυξάνεται παράλληλα με την εξέλιξη των υποκριτικών εργαλείων των ηθοποιών. Ο ηθοποιός-εκτελεστής γίνεται πλέον ηθοποιός-δημιουργός και το αφηγηματικό κείμενο του δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξει τις νέες του δεξιότητες. Οι Έμποροι των Εθνών μάς έδωσαν ένα πρόσφορο υλικό που ταίριαζε απόλυτα στο είδος της παράστασης που θέλαμε να κάνουμε.


Η διασκευή του έργου επικεντρώνεται περισσότερο στο τρίγωνο Μούχρα-Αυγούστας-Σανούτου, που είναι και τα βασικά πρόσωπα του έργου. Ο λόγος του συγγραφέα ακούγεται αναλλοίωτος, τον χειριζόμαστε ωστόσο ως μουσικό υλικό στη δημιουργία πληθώρας ηχητικών μοτίβων. Χορικότητα και μονολογικά κομμάτια εναλλάσσονται, εξυπηρετώντας τη συνολική σύνθεση.

Σύγχρονα έργα διεθνούς εμβέλειας Facebook Twitter
Οι Έμποροι των Εθνών


Αν σας ρωτούσα τους λόγους που σας έκαναν να επιλέξετε το έργο της Lucy Prebble, που έκανε πρεμιέρα στην Πάτρα και τώρα παρουσιάζεται στο Σύγχρονο Θέατρο, τι θα μου απαντούσατε;

Το ρεπερτόριο ενός περιφερειακού θεάτρου διαμορφώνεται στη βάση ενός μακροπρόθεσμου προγραμματισμού που ισορροπεί ανάμεσα στις ανάγκες της κοινωνίας που υπηρετεί και της καλλιτεχνικής εξέλιξής του σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Το να παρουσιάζει ένα ΔΗΠΕΘΕ σύγχρονα θεατρικά έργα με αναγνωρισμένη αξία, διεθνούς εμβέλειας, είναι στις καταστατικές του υποχρεώσεις. Η πρόταση του Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη να παρουσιάσουμε το άπαιχτο στην Ελλάδα έργο της βραβευμένης νεαρής συγγραφέως Lucy Prebble άρμοζε απόλυτα στη φιλοσοφία του προγραμματισμού μας. Επίσης, σε μια εποχή κατά την οποία η εκμετάλλευση των ανθρώπινων αδυναμιών είναι βασικό εργαλείο παραγωγής πλούτου, κυρίως για τις φαρμακοβιομηχανίες, το θέμα του έργου είναι απόλυτα επίκαιρο και τα ερωτήματα που εγείρει άκρως πολιτικά.


Θα δούμε στην Αθήνα και την όπερα για παιδιά «Η βασίλισσα του χιονιού»; Ποια τα στοιχεία της μουσικής που γράψατε;

Η Βασίλισσα του Χιονιού είναι μία από τις μεγαλύτερες εισπρακτικές και καλλιτεχνικές επιτυχίες του θεάτρου μας. Γεννήθηκε και υλοποιήθηκε στην Πάτρα και όλοι οι ερμηνευτές (μουσικοί-τραγουδιστές) είναι από την Πάτρα ή ζουν εκεί. Ο αρχικός σχεδιασμός ήταν να έρθει στην Αθήνα τον Φεβρουάριο και μετά να πάει στη Θεσσαλονίκη. Λόγω, όμως, της αναπάντεχα μεγάλης ζήτησης στην Πάτρα έπρεπε να αναβάλλουμε το σχέδιό μας για τον ερχόμενο χειμώνα.

Σύγχρονα έργα διεθνούς εμβέλειας Facebook Twitter
Effect-Τομογραφία του έρωτα της Lucy Prebble. Φωτό: Vassilis Spyrou


Στόχος μου ήταν να συστήσω το είδος του λυρικού θεάτρου στα παιδιά με τρόπο φιλικό και παιγνιώδη. Τα σχολεία παρέλαβαν από νωρίς έναν οδηγό παρακολούθησης του έργου με στοιχεία για την όπερα, που μπορεί κανείς να αναγνωρίσει και στη συγκεκριμένη παράσταση. Επίσης, τους στείλαμε και το τραγούδι του φινάλε, ώστε να το μάθουν και να το τραγουδήσουν μαζί με τους ερμηνευτές στην παράσταση. Η μουσική, ενώ είναι κατά βάση κλασική, και μάλιστα σε αρκετά σημεία αρκετά πολύπλοκη, φλερτάρει συχνά με την τζαζ και την ποπ, όταν αυτό χρειάζεται, ώστε να ξανανιώσουν τα παιδιά πιο οικεία. Ο χρόνος συγκέντρωσης των παιδιών αυτών των ηλικιών είναι 10 με 15 λεπτά, άρα και η παράσταση δημιουργεί με πολύ μεγαλύτερη απ' ό,τι συνήθως συχνότητα νέα μουσικά και θεατρικά συμβάντα, κάτι που καθορίζει τελικά και τη συνολική φόρμα.


Βρισκόμαστε σε ένα πολιτικά μεταιχμιακό σημείο, με καινούργια αριστερή κυβέρνηση, που φαίνεται σαφώς πιο ευαίσθητη στα ζητήματα του πολιτισμού. Είναι μεγάλη η συζήτηση, αλλά ποιες πιστεύετε ότι είναι οι προτεραιότητες για το υπουργείο Πολιτισμού ως προς τα ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας αλλά και τα υπόλοιπα δημοτικά περιφερειακά θέατρα;

Προτεραιότητα είναι να επανακαθοριστεί από το υπουργείο ο στόχος ύπαρξης των ΔΗΠΕΘΕ και να επέμβει ώστε να διασφαλιστεί αυτός ο στόχος. Τα ΔΗΠΕΘΕ ως θεσμός έγιναν με πρωτοβουλία του υπουργείου, στην οποία συμμετέχουν δήμος και περιφέρεια. Η ύπαρξή τους ανανεώνεται ετησίως, πλέον, με προγραμματική σύμβαση που υπογράφει ο υπουργός. Το κράτος οφείλει, εφόσον εγκρίνει την ανανέωσή τους, να επεμβαίνει, να ελέγχει και να προστατεύει τη λειτουργία τους, να ορίζει με σαφήνεια τόσο τον τρόπο που πρέπει να λειτουργούν αλλά και τη φιλοσοφία των καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών τους δράσεων. Επίσης, πρέπει να οριστούν με ακρίβεια οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των άλλων εταίρων (δήμου-περιφέρειας). Η πολιτιστική πολιτική ενός κράτους στην περιφέρεια είναι ένα σημαντικό και πολύπλοκο ζήτημα και ο ρόλος του υπουργείου Πολιτισμού στον σχεδιασμό αυτής της πολιτικής είναι αυτονόητα πρωταγωνιστικός.


Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας, Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας

 

Effect-Τομογραφία του έρωτα της Lucy Prebble
Μτφρ. & σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης, Βίντεο-Σκηνογραφία: Στάθης Μήτσιος, Παίζουν: Αντώνης Καρυστινός, Άννα Μάσχα, Καλλιόπη Παναγιωτίδου, Μάνος Στεφανάκης. Έως και Κυριακή 8 Μαρτίου 2015

Οι Έμποροι των Εθνών
Σκηνοθεσία - Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής
Παίζουν: Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Κώστας Βασαρδάνης, Νέστορας Κοψιδάς, Νεφέλη Μαϊστράλη, Δανάη Σαριδάκη, Συμμετέχουν οι μουσικοί: Ιάκωβος Παυλόπουλος, Στέφανος Γιαννόπουλος
Κάθε Δευτέρα και Τρίτη έως και 7 Απριλίου 2015.

Σύγχρονο Θέατρο, Ευμολπιδών 45, Γκάζι, 210 3464380
www.ticketservices.gr, www.dipethepatras.gr

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT