Art on Board

Art on Board Facebook Twitter
0

Γι’ άλλη μια φορά η Ύδρα υπήρξε η απόλυτη πρωταγωνίστρια της βραδιάς. Υπάρχει κάτι μαγικό στο να φεύγεις απ’ τη δουλειά σου Δευτέρα μεσημέρι για να πεταχτείς καλεσμένη για μια «δουλειά» στην κοντινή Ύδρα. Η μαγική ενέργεια πολλαπλασιάζεται, δε, όταν αυτό το κάνουν μαζί σου την ίδια ώρα 300 περίπου άτομα, τα οποία ταξίδεψαν από διαφορετικά μέρη του κόσμου για να έρθουν στο ίδιο μέρος για τον ίδιο ακριβώς λόγο. Το δελφίνι έμοιαζε έτοιμο να απογειωθεί απ’ το ανεβασμένο ηθικό όλων, που συνδυαζόταν για τη στιγμή. Και αυτό στη σημερινή Αθήνα δεν είναι, δυστυχώς, δεδομένο! Η αντίστιξη ανάμεσα στην πολλή ζέστη εκείνης της μέρας, στο άγχος για την καθημερινότητα και το μέλλον, στη βαρύτητα αυτής της συγκεκριμένης στιγμής για την Ελλάδα, στην έλλειψη ελπίδας λόγω των καθημερινών ειδήσεων και στο να αρμενίζεις πάνω σε ένα πανέμορφο σκαρί στη μέση του Σαρωνικού είναι απρόσμενη, περίεργη και ανακουφιστική.

Κι ύστερα, η Ύδρα, το νησί των παλιών και παντοτινών διακοπών όπου οι άνθρωποι κυκλοφορούν με πετσέτες πάνω στους ώμους, όπου το πέρασμα του χρόνου δεν έχει διαφθείρει καθόλου την κομψότητα, όπου όλα είναι σταματημένα σε μια μέρα χωρίς ημερομηνία, τόσο παρελθοντική όσο και μελλοντική (σίγουρα τη μέρα της «Αγίας Ευτυχίας»), ένας τόπος για τον οποίο τα αυτοκίνητα δεν έχουν διαβατήριο, όπως ούτε κι οι φωνακλάδες, θυμωμένοι οδηγοί τους. «Δεν υπάρχει περίπτωση λάθους σε αυτό το νησί. Ό,τι και να κάνεις, όπου και να πας, είναι σωστό», μου λέει μια Αμερικανίδα παραγωγός (η παραγωγός του Τraffic, ανάμεσα σε άλλες γνωστές ταινίες), καλεσμένη του Δάκη Ιωάννου για το γεγονός.

Η Ύδρα είναι πάντα «βασίλισσα», απλώς τώρα που τα πράγματα είναι τόσο δύσκολα πια στην Αθήνα, η επίσκεψη μού φαίνεται σαν «ταινία επιστημονικής φαντασίας», σαν να έχω μπει σ’ ένα υπέροχο σενάριο, απ’ το οποίο μακάρι να μη με άφηναν να βγω. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, τίποτα δεν μπορεί να φαίνεται άσχημο ή κακό, όσο ανεπαρκές ή αδύναμο και να είναι. Το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, ακολουθώντας τις προσπάθειες άλλων στο νησί (της συλλέκτριας Πολίν Καρπίδα, η οποία ξεκίνησε τις ετήσιες εκθέσεις, και του εικαστικού Δημήτρη Αντωνίτση, ο οποίος κάνει κάθε χρόνο στο σχολείο εκθέσεις, και μάλιστα με εμπορική διάσταση), καλεί κάθε χρόνο στον χώρο του (τα παλιά σφαγεία) έναν καλλιτέχνη διεθνούς φήμης να κάνει μια καινούργια παραγωγή.

Και πολύ-πολύ κόσμο να συγκεντρωθεί για να τη δει. Μέσα σε τρία χρόνια, οι ισάριθμες εκθέσεις των Mathew Barney, Maurizio Cattelan και τώρα του Doug Aitken, άλλοτε περισσότερο και άλλοτε λιγότερο, σε μεταφέρουν ουσιαστικά σε μια άλλη πραγματικότητα. Αυτό, σε συνδυασμό με την άψογη οργάνωση των εκδηλώσεων του ιδρύματος και την εξαιρετική και από καρδιάς φιλοξενία του Δάκη και της Λιέτας Ιωάννου, η οποία έχει προσωπική ακτινοβολία ακόμη και εάν οι καλεσμένοι είναι 300, είναι εγγύηση για ουσιαστική επιτυχία. Όλοι γύρω είναι εκστασιασμένοι κι ευτυχισμένοι. Η ιδέα των σφαγείων στην Ύδρα είναι τόσο καλή και ιδιαίτερη, ώστε η επιτυχία είναι ούτως η άλλως προδιαγεγραμμένη. Φέτος, ο Doug Aitken κάνει ένα καινούργιο φιλμ για το πολύ γνωστό θέμα του σύγχρονου «κοσμοπολιτισμού» και της διάσπασης που φέρνει η αδιάκοπη μετακίνηση στην ουσιαστική επικοινωνία και το συναίσθημα. Ορμώμενος από ένα απόσπασμα της Τζόαν Ντίντιον από το White Album (1979), ο Aitken καταλήγει σ’ ένα απλό concept και ακόμη πιο απλό (ίσως λιγάκι περισσότερο απ’ όσο πρέπει) κείμενο-σενάριο, κατά το οποίο η Κλοέ Σεβινί επαναλαμβάνει φράσεις όπως checking, check out, lost track of information, leaving is surviving κ.ά. μέχρι τελικής πτώσεως (όχι δικής της, αλλά του κοινού).

Τα λέει αυτά, μάλιστα, σ’ ένα κοινό που ζει με τόσο παρόμοιο τρόπο, ώστε η περιγραφή δεν είναι καν αντικείμενο ταύτισης. Το θέμα είναι τόσο βιωμένο που υπάρχει απλώς μια εύκολη όσμωση.Τι σημασία έχει, όμως; Βρισκόμαστε σ’ ένα πλοίο (τύπου «παντόφλα») στ’ ανοιχτά του πελάγους, ο ήλιος δύει, οι No Age παίζουν μουσική, η Κλοέ Σεβινί έχει πολύ τύπο και φοράει απίθανα ρούχα, σκοτεινιάζει και τ’ άστρα βγαίνουν, ο απίθανος κλακετίστας χορεύει δίνοντας τον ρυθμό, ενώ το σκάφος αρμενίζει. Αργότερα και μετά από ένα απίθανο ζογκλερικό με μαστίγια, θα φτάσουμε σ’ ένα μικρό λιμανάκι για να προχωρήσουμε σ’ έναν ερημικό και σκοτεινό δρόμο δίπλα στη θάλασσα, μέχρι να φτάσουμε στα σφαγεία. Εκεί, ένα τραπέζι για 300 άτομα μάς περιμένει στρωμένο στη μέση του δρόμου. Το τραπέζι πρέπει να είναι πάνω από ένα χιλιόμετρο. Το φεγγάρι είναι ψηλά. Πραγματικά, σε αυτό το σκηνικό «πόσο λάθος μπορείς να κάνεις;». Δεν υπάρχει περίπτωση.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ