Ο Πελεκάνος

Ο Πελεκάνος Facebook Twitter
0
Διάβασα ότι ο λόγος που διαλέξατε τον «Πελεκάνο» του Στρίντμπεργκ είναι ότι ήταν το πρώτο έργο με το οποίο καταπιαστήκατε στη δραματική σχολή. Τι ήταν αυτό που σας έκανε να θέλετε να επιστρέψετε σε αυτό;

Η αλήθεια είναι ότι συνδέθηκα πολύ με αυτό το κείμενο από την αρχή. Ένας από τους λόγους ήταν το ίδιο το θέμα του έργου, που ακουμπά στον πολύ προσωπικό συναισθηματικό χώρο του καθενός. Έπειτα, μέσα από τη μελέτη πάνω στο έργο -που μας δίδαξαν πολύ ως τρόπο προσέγγισης των κειμένων εν γένει στη σχολή- βυθίστηκα στο σύμπαν αυτού του θαυμάσια πονεμένου ανθρώπου αλλά και στα πολλαπλά επίπεδα της δραματουργίας αυτού του μεγαλοφυούς συγγραφέα. Ο Στρίντμπεργκ είναι μια προσωπικότητα που σε «στοιχειώνει» με έναν πολύ θετικό αλλά και εμμονικό τρόπο, που ως τέτοιος σχετίζεται με τη δημιουργία. Επιστρέφοντας, λοιπόν, στην Ελλάδα, μετά τις σπουδές μου, όταν αποφάσισα να παρουσιάσω ένα δείγμα δουλειάς, η σκέψη του Πελεκάνου ήρθε σχεδόν αυτόματα.

Έχετε δουλέψει χρόνια ως βοηθός σε πολύ μεγάλους σκηνοθέτες. Πώς αποφασίσατε να κάνετε το άλμα και να σκηνοθετήσετε το πρώτο δικό σας έργο;

Είναι μεγάλη ευλογία να δουλεύεις πλάι σε μείζονες καλλιτέχνες, κι εγώ ήμουν πολύ τυχερή. Γιατί, εκουσίως ή ακουσίως, μαθαίνεις πράγματα για το θέατρο που καμία θεωρητική σπουδή δεν μπορεί να σου εξασφαλίσει. Όταν όμως στέκεις μονίμως πλάι σε ανθρώπους με υψηλό καλλιτεχνικό ανάστημα ελλοχεύει πάντα ένας μεγάλος κίνδυνος: να παραμείνεις στη σκιά τους. Αυτή η συνειδητοποίηση ήταν ένα κομβικό σημείο για μένα: είναι η στιγμή που αποφασίζεις αν θέλεις να υπηρετήσεις το καλλιτεχνικό όραμα ενός άλλου ή να αρθρώσεις τον δικό σου λόγο.

Στη δική σας εκδοχή του «Πελεκάνου» μόνο δύο άνθρωποι υποδύονται όλους τους ρόλους. Γιατί;

Ναι, και μάλιστα δύο άνδρες ηθοποιοί. Αυτή την απόφαση την πήρα για πρακτικούς και θεωρητικούς λόγους. Αρχικά, δεν θα μπορούσα να στηρίξω οικονομικά μια πολυπρόσωπη διανομή. Δεν ήθελα, εντούτοις, να υποχωρήσω σε σχέση με την επιλογή του έργου. Αποφάσισα, λοιπόν, να θέσω στο κέντρο τη συγκρουσιακή φύση των διαπροσωπικών σχέσεων, όπως αυτές κωδικοποιούνται μέσα στο κείμενο. Και φυσικά η αντιπαράθεση έχει την ελάχιστη απαίτηση του δυικού αριθμού. Στο τέλος, αποφάσισα να χρησιμοποιήσω δύο άνδρες ηθοποιούς, που με τη σκηνική στιβαρότητα που φέρουν λειτουργούν ως διαρκής υπενθύμιση αυτού που δραματουργικά απουσιάζει από το έργο, της φιγούρας του Πατέρα.

Ο «Πελεκάνος» δεν είναι ένα έργο που παίζεται συχνά. Σας φόβισε καθόλου αυτό;

Δεν το σκέφτηκα ποτέ, μέχρι σήμερα που με ρωτάτε. Έβρισκα πάντα γοητευτική τη σκέψη ότι αυτό ήταν το πρώτο έργο που ανέβηκε στο μικρό θέατρο του Στρίντμπεργκ ή το γεγονός ότι αυτό σκηνοθέτησε ο Μπέργκμαν ως πρώτο έργο στο θέατρο. Πέρα από αυτά, για μένα είναι sine qua non συνθήκη για το θέατρο η ενασχόληση με το ρεπερτόριο. Θεωρώ ότι τα έργα δωματίου του Στρίντμπεργκ είναι στο σύνολό τους συναρπαστικά και ο ίδιος κάνει βαθιές τομές στη δραματουργία και την κατασκευή του χαρακτήρα μέσα από αυτά. Μακάρι κάποτε να μου δοθεί η ευκαιρία να τα ανεβάσω όλα, στη συνέχειά τους.

Όπως σε πολλά έργα του Στρίντμπεργκ, τα αυτοβιογραφικά στοιχεία παίζουν έντονο ρόλο και σε αυτό το θεατρικό. Χρησιμοποιήσατε αυτά τα στοιχεία με κάποιον τρόπο για την παράστασή σας και, αν ναι, με ποιον;

Βέβαια. Η βιογραφία του Στρίντμπεργκ μας τροφοδότησε καθόλη τη διάρκεια των προβών, όταν προσπαθούσαμε να «ξεκλειδώσουμε» το κείμενο και να φέρουμε με την υποκριτική στο φως όλα όσα δεν λέγονται μεταξύ των ηρώων. Στην ίδια την παραστάσιμη μορφή ο Στρίντμπεργκ είναι δραματουργικά παρών μέσα από τα γράμματα της περιόδου κατά την οποία γράφει το έργο, τα οποία φτάνουν ως τους θεατές με τη μορφή βίντεο. Σε κάθε περίπτωση, η παράστασή μας -και ιδίως ο κώδικας της υποκριτικής των δύο ηθοποιών- είναι εξαιρετικά μπολιασμένη με τον βαθμό της απελπισίας που φέρει η προσωπικότητα του Στρίντμπεργκ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ