Μένανδρος σαν κωμειδύλλιο

Μένανδρος σαν κωμειδύλλιο Facebook Twitter
0

Ηταν μία από τις καλύτερες παραστάσεις του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου εκείνη η Σαμία που παρουσιάστηκε στην Επίδαυρο το καλοκαίρι του 1993. Είκοσι χρόνια μετά επανέρχεται «ολοκαίνουργια, ολοζώντανη, γεμάτη χαρά, γέλιο, ανοιχτοσύνη, φως, φινέτσα και επίπεδο, να αντισταθεί σε μια εποχή λυπημένη, αγέλαστη, κλειστή, σκοτεινή, αντιαισθητική» λέει ο πρωταγωνιστής της, τότε και τώρα, Αλκίνοος Ιωαννίδης.

Η πρώτη ιδιαιτερότητα της παράστασης έχει να κάνει με το ίδιο το έργο, του είδους της Νέας Κωμωδίας, που σήμερα δεν το γνωρίζουμε καλά. Το υπηρέτησε με 108 κωμωδίες και αυθεντική αττική χάρη ο Μένανδρος από την Κηφισιά (342-291 π.Χ.). Η Σαμία είναι μία από τις τέσσερις που διασώθηκαν, πολύτιμο δείγμα της αλλαγής που σημειώθηκε μέσα σε εκατό χρόνια στο περιεχόμενο και στη δομή της κωμωδίας.

Η δημοκρατία, η πολιτική σάτιρα και το ονομαστί κωμωδείν, ο Αριστοφάνης, ανήκαν σε άλλη εποχή. Η Αθήνα του Μενάνδρου, συγχρόνου του Επίκουρου και του Θεόφραστου (των Χαρακτήρων), γνώρισε την υποταγή στον Κάσσανδρο, την καλή εποχή του Δημητρίου Φαληρέα, τη σκληρή του Δημητρίου του Πολιορκητή. Ανήκε πλέον στην περιφέρεια, δεν ήταν το κέντρο. Τα πολιτικά ήθη είχαν αλλάξει, οι πολίτες δεν είχαν λόγο στις εξελίξεις, το ενδιαφέρον τους είχε στραφεί στο ιδιωτεύειν. Θέατρο κοινωνικής σπουδής πλέον, η κωμωδία στράφηκε στην καθημερινότητα, στα αστικά ήθη, σε πρόσωπα ταπεινά (εταίρες, δούλους, μαγείρους), σε ανθρώπινες καταστάσεις που περιπλέκονται από παρεξηγήσεις, παρανοήσεις, συμπτωματικές εξελίξεις και απροσδόκητα. Οι χαρακτήρες φωτίζονται ευδιάκριτα, με καίρια δραματουργική σημασία στην πλοκή και την εξέλιξη της ιστορίας προς το αίσιο τέλος της – γιατί η Νέα Κωμωδία επιβάλλει το happy end. Οποιαδήποτε πολιτική αναφορά απουσιάζει. Δύο διπλανά σπίτια ο δραματικός χώρος της Σαμίας και ήρωές της οι άνθρωποι που ζουν σε αυτά, με τις αδυναμίες τους, τα πάθη τους, τις δυσκολίες τους. Από δω ξεκινά ο μακρύς δρόμος της αστικής κωμωδίας.

Η δεύτερη ιδιαιτερότητα της παράστασης αφορά την καλή ιδέα του σκηνοθέτη Εύη Γαβριηλίδη να μεταφέρει την ιστορία του Μενάνδρου στην Αθήνα των αρχών του 20ού αι. Σε συζητήσεις με τον ποιητή (και θεατρικό κριτικό) Γιάννη Βαρβέρη κατέληξαν ότι «τα συντηρητικά αθηναϊκά ήθη της κοινωνίας του 320 π.Χ. έχουν αρκετές αναλογίες με τα κοινωνικά ήθη, και άρα και με τον γλωσσικό κώδικα του αθηναϊκού κωμειδυλλίου» (Μενάνδρου Σαμία, μετάφραση και εισαγωγή Γιάννη Βαρβέρη, εκδ. Πατάκη, 1997).

Σε μια εμπνευσμένη στιγμή του, ο μεταφραστής μετέγραψε τη γλώσσα του Μενάνδρου σε μια βατή, εύχαρι καθαρεύουσα που θυμίζει Δημήτριο Κορομηλά – και προσαρμόζεται υφολογικά στους χαρακτήρες (ο Δημέας μιλάει κάπως δικανικά, ο Μοσχίων με αφέλεια και νεανική υπερβολή κ.ο.κ.). Ο Γιάννης Βαρβέρης συμπλήρωσε, ακόμα, τους 140 στίχους που λείπουν (συν άλλους 50 φθαρμένους) από το πρωτότυπο και συμπλήρωσε το σκηνικό κείμενο με στίχους για μια σειρά τραγούδια (της έναρξης, του φινάλε, τα ανάμεσα στις πέντε πράξεις αλλά και τα τραγούδια-πορτρέτα, με τα οποία συστήνονται τα πρόσωπα).

Η Σαμία του ΘΟΚ είναι μία από τις παραστάσεις που αποδεικνύουν πως ο ίδιος ο λόγος οδηγεί τη σκηνοθεσία. Η σκηνή γεμίζει ανθρώπους, ποδήλατα, βρεφικά καροτσάκια, κούκλες κι ηλιοτρόπια (το σκηνικό και τα κοστούμια είναι του Γιώργου Ζιάκα). Ο πολυπρόσωπος θίασος παίζει, τραγουδά, κινείται με ζωντάνια και χαρά (χορογραφία του Ισίδωρου Σιδέρη) στη μουσική του Μιχάλη Χριστοδουλίδη. Κάτι η καλώς αρμοσμένη σκηνική δράση, κάτι η νοσταλγία για τη χαμένη αθωότητα ενός κόσμου που δεν υπάρχει πια, κάτι η χάρη μιας γλώσσας που δεν «υπάρχει» πια, κάτι που το έργο δεν έχει βαθιά νοήματα, μετά από αυτή την παράσταση οι θεατές θα αφήσουν το υπέροχο αργολικό θέατρο μ' ένα αίσθημα ευφορίας κι αισιοδοξίας. Κάτι καθόλου εύκολο στις μέρες – γι' αυτό και ευπρόσδεκτο. 

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ