10 έργα που ξεχωρίσαμε από την 4η Μπιενάλε Αθήνας

10 έργα που ξεχωρίσαμε από την 4η Μπιενάλε Αθήνας Facebook Twitter
0

1. Γιώργος Χαρβαλιάς - 26 Ιουνίου 2007

10 έργα που ξεχωρίσαμε από την 4η Μπιενάλε Αθήνας Facebook Twitter

Πρόκειται για το έργο-σήμα κατατεθέν της φετινής Μπιενάλε και δεν είναι άλλο από τον πραγματικό πίνακα μετοχών του Χρηματιστηρίου Αθηνών, όπου αναπαράγεται η διαπραγμάτευση των τιμών μιας τυπικής ημέρας συναλλαγών, της 26ης Ιουνίου 2007. Αξίζει να παρατηρήσει κανείς τις εταιρείες με τη μεγαλύτερη άνοδο, οι οποίες έξι χρόνια μετά είτε έχουν κλείσει, είτε οι ιδιοκτήτες τους βρίσκονται στη φυλακή.

2. Bertille Bak - Quatrième, 2012

10 έργα που ξεχωρίσαμε από την 4η Μπιενάλε Αθήνας Facebook Twitter

Στην εγκατάσταση παρουσιάζονται αντικείμενα και περιστατικά από τη ζωή μιας θρησκευτικής κοινότητας σε ένα μοναστήρι του Παρισιού, όπου αποσύρονται οι ηλικιωμένες καλόγριες. Το έργο αποτελείται από ένα βίντεο στο οποίο η αδελφή Marie-Αgnès διηγείται τη ζωή στο μοναστήρι και από μια σειρά από εγκιβωτισμένα τιμαλφή τα οποία συνιστούν την υλική έκφανση των εμμονών των έγκλειστων καλογραιών.

3. Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου - Παγόνι, 2003/2013

Το «Παγόνι» του Κωνσταντίνου Χατζηνικολάου συνδυάζει τη νοσταλγική ατμόσφαιρα του Super8 με τον αντιφατικό χαρακτήρα του θέματός του, για να δημιουργήσει ένα βίντεο που ακροβατεί μεταξύ του φανταστικού και του ρεαλιστικού. Ο καλλιτέχνης καταφέρνει με μια απλή, ρεαλιστική λήψη, την οποία το ίδιο το παγόνι κατά κάποιον τρόπο σκηνοθετεί, να δημιουργήσει ένα βίντεο που προτείνει την απλότητα ως εναλλακτική θέση απέναντι στα πράγματα.

4. Χρυσάνθη Κουμιανάκη - Η οικονομία είναι τραυματισμένη, 2013

10 έργα που ξεχωρίσαμε από την 4η Μπιενάλε Αθήνας Facebook Twitter

Σε αυτό το έργο παρουσιάζονται σε μια προθήκη τα διάφορα στάδια παραγωγής ενός χαρτονομίσματος, χωρίς να εμφανίζεται το τελικό προϊόν. Στο έργο της η καλλιτέχνις καταπιάνεται με την καλλιτεχνική διαδικασία που προϋποθέτει η εκτύπωση, εστιάζοντας στο χαρτονόμισμα ως πολλαπλό έργο τέχνης με χρηστική αξία.

5. Superstudio - Vita/Supersuperficie, 1972

Στην AGORA παρουσιάζονται τα σχέδια της αρχιτεκτονικής ομάδας από τη Φλωρεντία με τον τίτλο «Supersuperficie». Πρόκειται για την αισθητοποίηση του οράματος των Superstudio, για έναν ουτοπικό τρόπο ζωής, απαλλαγμένο από δυσλειτουργικούς χώρους και περιττά αντικείμενα. Στα σχέδια πρωταγωνιστεί η γνωστή συνεχόμενη πλατφόρμα από τετραγωνισμένο πλέγμα, επάνω στην οποία οι άνθρωποι φαίνεται να εκτελούν τις καθημερινές τους δραστηριότητες.

6. Anna Kleberg - Back and forth, 2009

Η σειρά φωτογραφιών της Anna Kleberg μοιάζει με την καταγραφή κάποιας περφόρμανς με πρωταγωνίστρια μια γυναίκα που προσπαθεί να κουβαλήσει μια στοίβα από κιβώτια τα οποία συνεχώς της πέφτουν. Σε μια σισύφεια λογική, βλέπουμε τη γυναίκα να προσπαθεί να διατηρήσει την ισορροπία της, καθώς μεταφέρει μεγάλα χαρτόκουτα διατεταγμένα έτσι ώστε να θυμίζουν οικοδομικές μορφές. Ενδιαφέρον έχει η αντίθεση ανάμεσα στη φιλότιμη προσπάθειά της να φέρει εις πέρας το έργο και στο κωμικό και άχαρο φαινομενικά αποτέλεσμα.

7. Λήδα Παπακωνσταντίνου και σπετσιώτικο θέατρο

10 έργα που ξεχωρίσαμε από την 4η Μπιενάλε Αθήνας Facebook Twitter
Οι άθλοι της μικρής Μπουμπουλίτσας: Η Λήδα Παπακωνσταντίνου φέρνει στην Μπιενάλε αρχειακό υλικό από τις παραστάσεις του Σπετσιώτικου Θεάτρου. Περιβάλλον, δημόσια υγεία, σεβασμός στην κοινότητα είναι όσα έμαθε στους κατοίκους του νησιού η παράσταση.

Τη δεκαετία του '70 το πολιτιστικά άγονο νησί των Σπετσών απέκτησε το Σπετσιώτικο Θέατρο, που άφησε το στίγμα του στην πολιτιστική φυσιογνωμία του. Στην AGORA παρουσιάζεται με ευφυή τρόπο αρχειακό υλικό από ένα σίκουελ τριών παραστάσεων που διοργάνωσε η ομάδα με κεντρική ηρωίδα τη δυναμική Μικρή Μπουμπουλίτσα και τους άθλους της. Με σουρεαλιστικό τρόπο σχεδόν η ομάδα των παραστάσεων αυτών έθεσε στους κατοίκους του νησιού ζητήματα που αφορούσαν τον τόπο τους, όπως το περιβάλλον, η δημόσια υγεία, η καθαριότητα και, γενικά, η ανάγκη του σεβασμού της κοινότητας, που απειλείται από τον τουρισμό και το εύκολο χρήμα, και που σχεδόν σαράντα χρόνια μετά επανέρχονται πιο επίκαιρα από ποτέ.

8. Erica Baum - Untitled (Awful silence), 1999

Σε μια φορμαλιστική αναζήτηση περιεχομένου, το έργο της Erica Baum διερευνά τη δυναμική των λέξεων από τη στιγμή που αποκόπτονται από το νοηματικό τους περιβάλλον. Το συγκεκριμένο έργο ανήκει σε μία σειρά κοντινών φωτογραφιών με καρτέλες καταλόγων σε βιβλιοθήκες που τραβήχτηκαν από κοκκώδεις και μεγεθυμένες φωτοτυπίες, θυμίζοντας τον απόγονο της modern visual poetry.

9. Adrian Piper - What's like, what it is #2.1, 1991

10 έργα που ξεχωρίσαμε από την 4η Μπιενάλε Αθήνας Facebook Twitter

Εδώ βλέπουμε μια φωτογραφία τριών κουστουμαρισμένων ανδρών, πάνω στην οποία είναι τοποθετημένη με κόκκινα γράμματα η λέξη «forget». Πρόκειται για ένα έργο, σκοπός του οποίου είναι να εγείρει απορίες σχετικά με την ταυτότητα των απεικονιζόμενων προσώπων και τον παραλήπτη του μηνύματος, προκειμένου να δημιουργήσει προβληματισμούς στον θεατή όχι μόνο όσον αφορά την κοινωνική θέση και την ταυτότητα των ανδρών αλλά και τον ίδιο, στοχεύοντας στην κοινωνική του ευαισθητοποίηση.

10. Νίκος Τρανός - Άτιτλο, 2012

10 έργα που ξεχωρίσαμε από την 4η Μπιενάλε Αθήνας Facebook Twitter

Πρόκειται για το μεγάλων διαστάσεων ροζ κεραμικό στον πρώτο όροφο του κεντρικού κτιρίου της Μπιενάλε. Ο Νίκος Τρανός έχει φτιάξει ένα οικοδόμημα από ροζ υαλωμένο πηλό, στη βάση του οποίου στέκονται εγκαταλειμμένες καρέκλες που ο καλλιτέχνης έχει συλλέξει από τους δρόμους της Αθήνας. Το έργο αφορά ένα ουτοπικό ροζ οικοδόμημα, όπου τα «σκουπίδια» του αθηναϊκού νοικοκυριού μετατρέπονται στο θεμέλιο όπου θα χτιστεί κάτι καινούργιο από τα παραλειπόμενα του παρελθόντος. 

=====

Agora - 4η Μπιενάλε Αθήνας

Κτίριο της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, Σοφοκλέους 8-10, CAMP Contemporary Art Meeting Point, Ευπόλιδος 4 & Απελλού 2.

Τρίτη-Παρασκευή: 13.00-21.00, Σάββατο-Κυριακή: 10.00-22.00

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ