Πόσο καλά ξέρουμε τη Ρωσία του Πούτιν;

5

 

Πόσο καλά ξέρουμε τη Ρωσία του Πούτιν; Facebook Twitter
Eίναι αδύνατον να καταλάβει κανείς τις επιρροές του Πούτιν, αν δεν γνωρίζει σε βάθος τις ιστορικές καταβολές και τη μακρά και πολύπλοκη ιστορία της Ρωσίας από το Μεσαίωνα έως τη διάλυση της.

Δύσκολα καταλαβαίνεις τι κρύβεται στη ρωσική ψυχή αν δεν δεις μέσα στα μεγάλα κείμενα: τους λογοτέχνες, τους μύστες, τους ποιητές και τους φιλοσόφους. Ακόμα και στην περίπτωση του παντοδύναμου Βλαντιμίρ Πούτιν είναι σημαντικό να γνωρίζει κανείς τις επιρροές του για να καταλάβει πως ακριβώς στήνει το φιλόδοξο, καθολικό πλάνο του. Αυτό ακριβώς πραγματεύεται το άκρως ενδιαφέρον βιβλίο "Στο μυαλό του Βλαντιμίρ Πούτιν" που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Διάμετρος σε μετάφραση Τζίας Καραγεώργου. Μέσα από τη διεισδυτική του μελέτη ο Μισέλ Ελτσανινόφ, αρχισυντάκτης του περίφημου Philosophie και πολύ γνωστός διανοούμενος στη Γαλλία, αποπειράται να προσεγγίσει τις θεωρητικές καταβολές του πολιτικού πλάνου του Ρώσου Προέδρου από τη φιλοσοφία έως τη θρησκεία και από την οικονομία έως τη λογοτεχνία. Για παράδειγμα, από τον Ίλιν ο Πούτιν αντλεί αυτό το μείγμα "χεγκελιανισμού μιλιταρισμού και αυτοκρατορικού εθνικισμού" πρεσβεύοντας όπως ο Ίλιν ότι η Ρωσία είναι "ένας μηχανισμός διαμορφωμένος και πολιτισμικά αιτιολογημένος" στο οποίο βασίζει και τους λόγους του περί ενωμένης Ρωσίας. Από την άλλη, ύστερα από τη μεγάλη σύνοδο που έγινε το 2013, στο Κλαμπ Βαλντάι, ο Πούτιν δείχνει μια έντονη επιστροφή στις χριστιανικές αξίες, στο οποίο στήριξε και το λεγόμενο "πεφωτισμένο συντηρητισμό", όπως είθισται να τον αποκαλεί ο ρωσικός τύπος. "Από ποιους στοχαστές όμως αντλεί την έμπνευσή της η συντηρητική αυτή στροφή;" αναρωτιέται ο συγγραφέας για τον Πούτιν. Μεγάλη επιρροή φαίνεται να έχουν ασκήσει στη σκέψη του οι σύγχρονοι θεολόγοι οι οποίοι είχαν επηρεαστεί τα μάλα από τον Λεόντιεφ-τον γνωστό μυστικιστή και αισθητιστή του οποίο το έργο του "Βυζαντινισμός και σλαβικός κόσμος", παρότι γράφτηκε το 1875, ασκεί τεράστια επίδραση μέχρι σήμερα. Πρόκειται για έναν φιλόσοφο-μυστικιστή διάσημο και στη Δύση καθώς θεωρείται πρόδρομος του Σπένγκλερ (του περίφημου συγγραφέα του "Η παρακμή της Δύσης") . Κατά τα άλλα όμως, όπως σημειώνει και ο συγγραφέας του "Στο Μυαλό του Βλαντιμίρ Πούτιν": "Πέραν των χριστιανικών αρχών, του πατριωτισμού, της προσκόλλησης στην παράδοση, της ανοχής απέναντι στους άλλους λαούς, μέσα σε έναν χώρο πολυεθνικό, η Ρωσία θα πρέπει να έχει τη δική της εκδοχή για τη δημοκρατία. Αγανακτισμένος από τη χρήση της 'δημοκρατικής ορολογίας που χρησιμοποιούν για να επηρεάζει την εσωτερική και εξωτερική μας πολιτική', ο Πούτιν διεκδικεί το δικαίωμα να ερμηνεύσει με τον δικό του τρόπο τις έννοιες των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της ελευθερίας της έκφρασης κλπ" γεγονός που εξηγεί και την 'επιλεκτική' ερμηνεία των δικαιωμάτων των μειονοτήτων, των ομοφυλοφίλων κλπ.

Κι είναι άκρως ενδιαφέρον να δει κανείς την πορεία από το βασίλειο της Ρωσίας στην τεράστια ρωσική αυτοκρατορία και σε μια ασύλληπτη έκτασης χώρα που σήμερα λέγεται Ρωσική Ομοσπονδία και συνορεύει από τη μια με την ηπειρωτική Ευρώπη και από την άλλη με τον Ειρηνικό Ωκεανό.

Όσο για τους γνωστούς συμβούλους που βρίσκονται στο πλευρό του Πούτιν ο Ελτσανινόφ καταγράφει τον περίφημο Σολζενίτσιν ο οποίος έχει δείξει στο παρελθόν την υποστήριξή του και τον Λεβ Γκουμιλιόφ, γιο των ποιητών Νικολάι Γκουμιλιόφ και Άννας Αχμάτοβα. Περισσότερο όμως από όλους φάνηκε να επιδρά στη σκέψη του Πούτιν ο Ντοστογιέφσκι τον οποίο διαβάζει από μικρός. Ο Ντοστογιέφσκι δίνει τη δική του απάντηση-και εναλλακτική ανάμεσα στους φιλοδυτικούς και τους σλαβόφιλους, που ήταν τα δυο κεντρικά στρατόπεδα στη ρωσική σκέψη:"Η ρωσική καθολικότητα την οποία επιθυμεί με όλη του την ψυχή κατέστη δυνατή μόνον χάρη στη 'διευρυνόμενη της ματιάς' στην Ευρώπη, που ξεκίνησε με τον Μέγα Πέτρο και ήταν κάτι που όμοιο του δεν υπήρξε σε άλλον λαό στον κόσμο. Οι σλαβόφιλοι, κλεισμένοι στον εθνικισμό τους, στάθηκαν ανίκανοι να σκεφτούν την παγκόσμια αποστολή της Ρωσίας, ενώ οι δυτικόφιλοι, θεωρώντας τη διεύρυνση αυτή μίμηση της Δύσης, δεν κατάλαβαν ότι δεν επιτάχυνε το σωτήριο πεπρωμένο της ρωσικής ορθόδοξης ιδέας. Γι αυτό το διευρυμένο όραμα του εθνικισμού θα υπερθεματίσει ο Ντοστογιέφσκι στην Ομιλία για τον Πούσκιν, κάλεσμα για τη δημιουργία ενός ρωσικού πνεύματος μάλλον πολιτιστικού και φιλειρηνικού παρά πολιτικού και στρατιωτικού". Εννοείται, βέβαια, όπως επισημαίνει και ο συγγραφέας πως "ο Ντοστογιέφσκι είναι μέγιστος συγγραφέας και ως εκ τούτου δεν είναι δυνατόν να τον προσεταιριστεί καμία ιδεολογία και πολύ περισσότερο ένας εθνικισμός μιας δήθεν επιστημονικής αξίωσης".

Παρόλα αυτά είναι αδύνατον να καταλάβει κανείς τις επιρροές του Πούτιν, αν δεν γνωρίζει σε βάθος τις ιστορικές καταβολές και τη μακρά και πολύπλοκη ιστορία της Ρωσίας από το Μεσαίωνα έως τη διάλυση της. Άκρως διαφωτιστικό και ακριβές είναι το βιβλίο "Η Ιστορία της Ρωσίας" που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Αιώρα (σε μετάφραση Θάλειας Σπανού και επιστημονική συνεργασία Νίκου Χρυσίδη). Στην πολύπτυχη μελέτη του ο Paul Bushkovitch, κορυφαίος μελετητής της ρωσικής ιστορίας και καθηγητής του Γέιλ παρακολουθεί όλο τον κοινωνικοπολιτικό μετασχηματισμό της αχανούς χώρας από τον 9ο αιώνα έως τις μέρες μας. Για την ακρίβεια καταγράφει τη μετατροπή της από ένα πριγκιπάτο της ανατολικής Ευρώπης σε μια αυτοκρατορία που απλωνόταν σε ολόκληρη την Ευρασία ενώ εξετάζει σχολαστικά τι είναι αυτό που στοιχειοθέτησε τη δημιουργία της περίφημης Σοβιετικής Ένωσης. Το κοινωνικό αυτό πείραμα, που κατάφερε να καταστεί ιστορικοπολιτική πραγματικότητα, όχι μόνο δεν είχε προηγούμενο αλλά επέδειξε μεγάλη συνοχή για χρόνια, πράγμα που εξηγείται από τον τρόπο που επιστρατεύτηκαν στη διαμόρφωσή του τα γράμματα και οι τέχνες-αλλά και οι επιστήμες. Κι είναι άκρως ενδιαφέρον να δει κανείς την πορεία από το βασίλειο της Ρωσίας στην τεράστια ρωσική αυτοκρατορία και σε μια ασύλληπτη έκτασης χώρα που σήμερα λέγεται Ρωσική Ομοσπονδία και συνορεύει από τη μια με την ηπειρωτική Ευρώπη και από την άλλη με τον Ειρηνικό Ωκεανό. Ως εκ τούτου το βιβλίο του Bushkovitch δεν είναι μόνο πολύτιμο αλλά και άκρως διαφωτιστικό για την κατανόηση του παράδοξου μορφώματος που είναι η Ρωσία του σήμερα.



5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ