Ο Τζέιμς Γκαντολφίνι ήταν πολύ περισσότερα από τον Τόνι Σοπράνο

Ο Τζέιμς Γκαντολφίνι ήταν πολύ περισσότερα από τον Τόνι Σοπράνο Facebook Twitter
Ανάλογα με το πού ή πότε συναντούσες τον Γκαντολφίνι, ήταν ο Τζέιμς, ο Τζέιμι, ο Τζίμι, ακόμη και ο «Μπάκι».
0


ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΜΑΤΙΑ
, το πρόσωπό του μοιάζει ανώνυμο, σχεδόν αυτοκαταργούμενο. Θα μπορούσε να είναι το πρόσωπο του κουρέα της γειτονιάς σας ή του τύπου που σας δίδαξε γεωγραφία στο σχολείο ή του πωλητή που πούλησε στον πατέρα σας το πρώτο του αυτοκίνητο. Χρειάζεται να ρίξει κανείς άλλη μία ή δύο ματιές για να προσέξει τα μάτια, τα οποία αρχικά εμφανίζονται ως πηγάδια μελαγχολίας ώσπου ξαφνικά το βλέμμα γίνεται σπινθηροβόλο και αντανακλά ευθυμία ή αποπλάνηση ή απορία ή μια παγωμένη οργή που σου κόβει την ανάσα γιατί κάτι τέτοιο ήταν το τελευταίο πράγμα που θα περίμενες. Τελικά, δεν υπήρχε τίποτα το ανώνυμο στον Τζέιμς Γκαντολφίνι – αν και ο ίδιος θα ήθελε ίσως να υπήρχε. Ο Γκαντολφίνι ακολούθησε τα μονοπάτια του Πολ Μιούνι, του Έντουαρντ Τζ. Ρόμπινσον και του Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ: ηθοποιοί χαρακτήρων με ειδικότητα στους «σκληρούς» ρόλους, που αναδείχθηκαν, απροσδόκητα, σε σταρ. Τι γίνεται όμως αν το κόστος αυτής της περίεργης συναλλαγής το πληρώνει ο ίδιος ο «σκληρός» τύπος; Αυτό είναι το κύριο θέμα του «Gandolfini», της βιογραφίας που έγραψε ο ιστορικός και κριτικός κινηματογράφου Τζέισον Μπέιλι, επιχειρώντας να διαχωρίσει τον αείμνηστο ηθοποιό από τον μεγαλύτερο ρόλο του, αυτόν του Τόνι Σοπράνο.

Ανάλογα με το πού ή πότε συναντούσες τον Γκαντολφίνι, ήταν ο Τζέιμς, ο Τζέιμι, ο Τζίμι, ακόμη και ο «Μπάκι». Ο βιογράφος μας καταλήγει στο Τζιμ, ένα όνομα που περικλείει τόσο το αγόρι από το Τζέρσεϊ που διέπρεψε στο μπάσκετ στο Λύκειο όσο και τον δραστήριο νεαρό ηθοποιό που ήρθε στη Νέα Υόρκη με όλη τη γοητεία, τη δύναμη και το ταλέντο που είχε μέσα του. Η επιτυχία δεν άργησε να έρθει. Πρώτα με έναν δευτερεύοντα ρόλο στην αναβίωση του «Λεωφορείο ο Πόθος» στο Μπρόντγουεϊ το 1992, και ακολούθως από την εμφάνισή του στο στο «True Romance» του Τόνι Σκοτ – μια κινηματογραφική στιγμή που έκανε θραύση, όπου ο χαμογελαστός εκτελεστής που υποδύεται τρομοκρατεί μεθοδικά και σαδιστικά την Πατρίσια Αρκέτ. Ακόμα και τότε, ανησυχούσε για τον κίνδυνο της τυποποίησης. «Αν με βάλεις ποτέ ξανά να παίξω γκάνγκστερ», είχε πει τότε στον ατζέντη του, «θα σε σκοτώσω».

Η θλιβερή αλήθεια όμως ήταν ότι όσες ώρες ψυχοθεραπείας κι αν έκανε ο Τόνι Σοπράνο, όσες επιφοιτήσεις κι αν είχε στην πορεία, δεν έγινε ποτέ καλύτερος άνθρωπος.

Πιστός στις αρχές του, απέρριψε τον δεύτερο ρόλο στη βιογραφική ταινία του HBO «Gotti» για τον διάσημο Νεοϋρκέζο μαφιόζο. Ούτε στην τηλεόραση ήθελε να παίξει, αλλά ήταν αδύνατον να αρνηθεί την επόμενη πρόταση που του έκανε το HBO: ένας πρωταγωνιστικός ρόλος ως αφεντικό του εγκλήματος στο Βόρειο Τζέρσεϊ, που πηγαίνει κρυφά σε συνεδρίες με ψυχίατρο, ενώ προσπαθεί να στηρίξει την παραπαίουσα αυτοκρατορία του, την οικογένεια και την ψυχή του. Πρόκειται για μια ιστορία που, όπως απέδειξε η ταινία «Ανάλυσέ το» που είχε κυκλοφορήσει ταυτόχρονα σχεδόν με την πρεμιέρα των Sopranos, θα μπορούσε εύκολα να μετατραπεί σε κωμωδία. Αλλά ο δημιουργός της σειράς Ντέιβιντ Τσέις είχε κάτι άλλο στο μυαλό του: την καθημερινή φθορά της ψυχής ενός ανθρώπου.

Gandolfini
Jason Bailey, Gandolfini: Jim, Tony, and the Life of a Legend, Goodreads

Η θλιβερή αλήθεια όμως ήταν ότι όσες ώρες ψυχοθεραπείας κι αν έκανε ο Τόνι Σοπράνο, όσες επιφοιτήσεις κι αν είχε στην πορεία, δεν έγινε ποτέ καλύτερος άνθρωπος. Αντιθέτως, γράφει ο Μπέιλι, «ο Τόνι επέστρεφε πάντα στη ζώνη άνεσης του εγκλήματος, αναζητώντας και αποκτώντας με αδίστακτες μεθόδους όλο και περισσότερη εξουσία, ακόμη και αν αυτό απαιτούσε όλο και περισσότερη αιματοχυσία. Αυτός ο προβληματικός μεσήλικας δεν επρόκειτο να διορθωθεί, και κανείς δεν επρόκειτο να τον διορθώσει».

Το φοβερό είναι πόσοι πολλοί από εμάς στήθηκαν μπροστά στις οθόνες τους για να παρακολουθήσουν αυτό το δυσάρεστο θέαμα. Στα μέσα του πρώτου κύκλου, το «The Sopranos» ήταν το πρόγραμμα με την υψηλότερη τηλεθέαση στην καλωδιακή τηλεόραση, με 10 εκατομμύρια θεατές ανά επεισόδιο, και κατά τη διάρκεια της οκταετούς διαδρομής του, τα νούμερα συνέχισαν να ανεβαίνουν. Δεν το ξέραμε τότε, αλλά οι Sopranos είχαν, σύμφωνα με την καθομιλουμένη της σειράς, «ξεπαστρέψει» το ίδιο το τηλεοπτικό μέσο – είχε αλλάξει ριζικά το πώς αντιλαμβανόμαστε την τηλεόραση. Ο αντιήρωας ήταν επίσημα πλέον ο ήρωας. 

Ο Τζέιμς Γκαντολφίνι ήταν πολύ περισσότερα από τον Τόνι Σοπράνο Facebook Twitter
Ο Τζέιμς Γκαντολφίνι στον αέρα σε αγώνα κολεγιακού μπάσκετ.

Αν λοιπόν αγαπάτε τον Ντέξτερ της ομώνυμης σειράς, τον Ντον Ντρέιπερ του Mad Men ή τον Γουόλτερ Γουάιτ του Breaking Bad, πείτε μια μικρή ευχαριστήρια προσευχή για τον νονό τους. Κάντε ίσως και μια μικρή επιμνημόσυνη δέηση για τον ίδιο τον Γκαντολφίνι, ο οποίος, κατά γενική ομολογία, δεν ήταν ο χαρακτήρας που υποδυόταν στη σειρά. Ο Μπέιλι πήρε συνεντεύξεις από πλήθος οικείων του και συναδέλφων του, σύμφωνα με τις οποίες ο Τζιμ ήταν ένας «γλυκός, ήπιος, καλόκαρδος άνθρωπος», «ένας αξιαγάπητος και τρελά ταλαντούχος ηθοποιός».

Ήταν, επίσης, για πολλά χρόνια, ένας «σκληρός» χρήστης ναρκωτικών ουσιών με απρόβλεπτες διαθέσεις, καταναλώνοντας υπερβολικές ποσότητες αλκοόλ και κοκαΐνης. Κάτω από την πίεση ενός υπό κατάρρευση γάμου και ενός πιεστικού προγράμματος παραγωγής, οι καταχρήσεις γίνονταν όλο και πιο έντονες, και από τον τρίτο κύκλο της σειράς και μετά, ο Γκαντολφίνι εμφανιζόταν συχνά αργοπορημένος στη δουλειά ή μερικές φορές καθόλου. «Θα έπρεπε να γυμνάζομαι«, έλεγε, «αλλά είμαι πια πολύ μεγάλος γι’ αυτό».

Ο Τζέιμς Γκαντολφίνι ήταν πολύ περισσότερα από τον Τόνι Σοπράνο Facebook Twitter
O Gandolfini και η Edie Falco στα Emmy Awards του 2004.

Ένας δεύτερος γάμος και ένα δεύτερο παιδί τού προσέφεραν κάποια σταθερότητα, αλλά ο θάνατός του στα 51 του χρόνια από καρδιακή προσβολή αποτέλεσε, για όποιον τον είχε δει να κακοποιεί το σώμα του, περισσότερο σοκ παρά έκπληξη. Εν ολίγοις, είναι το είδος του θανάτου που θα μπορούσε να είχε συμβεί στον Τόνι Σοπράνο, αν υποθέσουμε ότι βγήκε τελικά ζωντανός από το αινιγματικό φινάλε της σειράς. Ο Γκαντολφίνι είχε αφήσει κατά καιρούς διάφορα υπονοούμενα για την επικάλυψη μεταξύ του ίδιου και του alter ego του. «Νομίζω ότι μερικά από τα ελαττώματα (του Τόνι) είναι και δικά μου ελαττώματα», δήλωνε στο περιοδικό GQ. «Κι ενώ προσπαθείς να ξεφύγεις από αυτά, στη συνέχεια, κατά κάποιο τρόπο ο ρόλος σε τραβάει ξανά κοντά τους».

Η Δρ. Μέλφι, η ψυχίατρος που έβλεπε τον Τόνι Σοπράνο στη σειρά, θα απαιτούσε ίσως από το βιβλίο μια ενδελεχή εξέταση της παιδικής ηλικίας του ηθοποιού. Από τα λίγα που μαθαίνουμε είναι ότι είχε έναν πατέρα παραδόπιστο και αθυρόστομο και μια μητέρα που ήταν «εσωστρεφής, καταθλιπτική, λίγο επικριτική». Ίσως είναι πιο γόνιμη η εξέταση της καριέρας του μετά το τέλος της σειράς που τον έκανε διάσημο. Τα αποτελέσματα είναι ανάμικτα αλλά η χαρά που έπαιρνε από το γεγονός ότι ήταν και πάλι ηθοποιός χαρακτήρων ήταν μεταδοτική. «Δεν χρειάζεται να είμαι ο σταρ», είχε δηλώσει λίγο πριν τον πρόωρο θάνατό του. «Πλέον το έχω κάνει. Δεν χρειάζεται να το ξανακάνω».

Με στοιχεία από The Washington Post

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM