Ο κορυφαίος Αμερικανός συγγραφέας, Ρίτσαρντ Φορντ, σχολιάζει στη LiFO τις εκλογές των ΗΠΑ Facebook Twitter
Πρέπει να σταθούμε τυχεροί αυτή τη φορά. Αυτό είναι το μόνο σίγουρο.

Ο κορυφαίος Αμερικανός συγγραφέας, Ρίτσαρντ Φορντ, σχολιάζει στη LiFO τις εκλογές των ΗΠΑ

0

Ο φημισμένος Αμερικανός συγγραφέας, Ρίτσαρντ Φορντ, βρισκόταν στη Νέα Ορλεάνη όταν επικοινώνησα μαζί του, την Πέμπτη το πρωί, για να του ζητήσω τη γνώμη του για τις πιο κρίσιμες εκλογές της μεταπολεμικής ιστορίας των ΗΠΑ. Όπως μού εξήγησε είχε επισκεφθεί τη μεγαλύτερη πόλη της πολιτείας της Λουιζιάνας προκειμένου να πουλήσει το σπίτι του. Όμως, ο απρόβλεπτος παράγοντας ενός τυφώνα δημιούργησε πρόβλημα στα σχέδια του.


Έτσι, επικοινωνήσαμε την Κυριακή και με απεγνωσμένο ύφος μού αφηγείται ότι αφού ξεπέρασε τον τυφώνα και κατάφερε να πουλήσει το διαμέρισμα, ήταν καθοδόν με το αυτοκίνητο του προς τη Μοντάνα, μια βορειοδυτική πολιτεία των Ηνωμένων Πολιτειών, μαζί με τη σύζυγο του, Κριστίνα, η οποία, όμως, είχε χτυπήσει σοβαρά το γόνατο της.


Τη Δευτέρα όταν μιλήσαμε ξανά είχε επιστρέψει στο σπίτι του μετά το κουραστικό ταξίδι αλλά δεν είχε σκοπό να κοιμηθεί. «Αισθάνομαι ανησυχία για τις αυριανές εκλογές» μού λέει και συμπληρώνει: «Ευτυχώς, η σύζυγος μου ανακάμπτει σιγά – σιγά αλλά και πώς να κοιμηθείς έχοντας στο μυαλό σου τι θα ξημερώσει την επομένη του εκλογικού αποτελέσματος; Και, πραγματικά, δεν ξέρω πώς να καλλιεργήσω την αισιοδοξία μου. Νιώθω περισσότερο μια εκκωφαντική σιωπή».

Ο Ντόναλντ Τραμπ είναι ένας πρώιμος φασίστας ή κάτι άλλο που συμπεριφέρεται όπως ένα κακό παιδί, είναι ένας Φρανκενστάιν που σκοντάφτει και παραπατά σε ένα σκοτεινό και αφιλόξενο δωμάτιο, δηλαδή στις ίδιες τις ΗΠΑ.


Ο Ρίτσαρντ Φορντ είναι ένας από τους σημαντικότερους πεζογράφους της εποχής μας. Γεννήθηκε στο Τζάκσον του Μισισιπή το 1944 και μεταξύ άλλων έχει βραβευθεί με Πούλιτζερ για το βιβλίο του «Ημέρα Ανεξαρτησίας». Οι ιδιαίτερες αφηγηματικές αρετές του, οι οξυδερκείς παρατηρήσεις του και ο στοχαστικός του λόγος ξεχωρίζουν πάντοτε στα μυθιστορήματα του. Αναζήτησα την άποψη του γι' αυτήν την πρωτόγνωρη εκλογική αναμέτρηση στις ΗΠΑ γιατί είναι ένας από τους δημοφιλείς συγγραφείς που έχει περιγράψει συναισθήματα, νοοτροπίες, αξίες και σχέσεις της αμερικάνικης ζωής με το δικό του απαράμιλλο τρόπο.


Άλλωστε, ο χαρακτήρας του «Φρανκ Μπάσκομπ» που πρωταγωνιστεί σε τρία σπουδαία μυθιστορήματα του: «Ο αθλητικογράφος», «Ημέρα ανεξαρτησίας» και «Η χώρα, όπως είναι», αποτυπώνει τον καθημερινό τύπο ανθρώπου που εκπροσωπεί τον μέσο Αμερικάνο που ζει και εργάζεται στα προάστια.

Ο κορυφαίος Αμερικανός συγγραφέας, Ρίτσαρντ Φορντ, σχολιάζει στη LiFO τις εκλογές των ΗΠΑ Facebook Twitter
Σήμερα, η εικόνα που επικρατεί είναι διχαστική, πολωμένη και θλιβερή. Η πανδημία άλλαξε βίαια την αίσθηση του χρόνου, περιόρισε τις ελευθερίες μας, νιώθεις τον κίνδυνο στον αέρα, το αισθάνεσαι στην ανάσα σου κι εμείς αντί να κάνουμε κάτι προκειμένου να βοηθήσουμε τους εαυτούς μας, παραμένουμε αποσβολωμένοι.


Ο Ρίτσαρντ Φορντ δηλώνει ευθύς εξαρχής ότι ποτέ δεν πίστευε ότι θα εκλεγόταν ο Τραμπ. «Ο Ντόναλντ Τραμπ είναι ένας πρώιμος φασίστας ή κάτι άλλο που συμπεριφέρεται όπως ένα κακό παιδί, είναι ένας Φρανκενστάιν που σκοντάφτει και παραπατά σε ένα σκοτεινό και αφιλόξενο δωμάτιο, δηλαδή στις ίδιες τις ΗΠΑ. Είναι απλά ένας "κορωνο-χτυπημένος" και στερημένος από οξυγόνο γεροπαράξενος. Ειδικότερα, ο Ντόναλντ Τραμπ είναι πραγματικά ένας ανισόρροπος και μπερδεμένος και, δυστυχώς, αποτελεί ένα σύμπτωμα μιας βαθιάς παθογένειας που μαστίζει τη χώρα μας. Πρόκειται για μια ασθένεια η οποία τροφοδοτείται από θυμό, οργή, απογοήτευση, φόβο, και απόγνωση. Ένα ιστορικό βίας, μια συνεχή αίσθηση αδυναμίας, ακόμη και αντιπάθεια γι' εκείνη την Αμερική που όλοι μας έχουμε δημιουργήσει αλλά και τους Αμερικάνους που έχουμε γίνει. Ωστόσο, εμείς οι πολίτες δεν αισθανόμαστε κατ' αυτόν τον τρόπο όλη την ώρα. Έτσι, σε κάποιο σημείο μπορούμε να νιώσουμε, τουλάχιστον αυτό θέλω να πιστεύω για την πλειοψηφία, ότι μπορούμε ανά πάσα στιγμή να διαχειριστούμε την κατάσταση χωρίς να επιθυμούμε την καταστροφή της χώρας. Χωρίς, επίσης, να θέλουμε να διχάσουμε τις ΗΠΑ. Γι' αυτό αναμένουμε με μεγάλη ανησυχία το εκλογικό αποτέλεσμα των πιο σημαντικών εκλογών της Αμερικής. Περιμένω να δω όχι μόνο ποιος θα κερδίσει αλλά και τι θα συμβεί μετέπειτα, ώστε να διακρίνω τι είδους άνθρωποι είμαστε εμείς οι Αμερικάνοι, ποια χώρα εκπροσωπούμε καθώς και τι χώρα θα είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες την επομένη. Βρίσκομαι σε μια κατάσταση αναμονής προκειμένου να αντιληφθώ με ποιους τρόπους θα διαχειριστούμε αυτό που εμείς αλλά και η χώρα μας δεν μπορούμε πλέον να αγνοήσουμε», τονίζει στη LiFO ο σπουδαίος συγγραφέας από την άλλη άκρη του Ατλαντικού.


Άλλωστε, ο Ρίτσαρντ Φορντ γνωρίζει πολύ καλά την ψυχοσύνθεση του μέσου Αμερικάνου. Στη «Χώρα όπως Είναι» καταγράφει τη ζωή ενός μεσήλικα Αμερικανού μεσίτη της ανατολικής ακτής. Είναι φθινόπωρο του 2000, όταν η επαγγελματική επιτυχία του Φρανκ Μπάσκομπ ως μεσίτη ακινήτων στην ακτή του Τζέρσεϋ τού επιτρέπει να χαρεί και να αποδεχτεί τη «Μόνιμη Περίοδο», όπως ονομάζει, με εύθυμα τρόπο, τη μέση ηλικία. Καθώς όμως το αποτέλεσμα εκείνων των προεδρικών εκλογών εμφανίζεται αμφίρροπο και η (σχεδόν) οικογενειακή συγκέντρωση για την Ημέρα των Ευχαριστιών διαγράφεται απειλητική μπροστά του, μαζί με την κρίση τόσο στον γάμο του όσο και στην υγεία του, ο Φρανκ ανακαλύπτει πως η «Μόνιμη Περίοδος» είναι γεμάτη απρόβλεπτους κινδύνους.


Έτσι και σήμερα ο σπουδαίος συγγραφέας επανέρχεται στους κινδύνους που έχει προκαλέσει ο Τραμπ: «Αυτός ο ξεροκέφαλος Πρόεδρος, ο οποίος εξακολουθεί να προκαλεί ταραχές, έχει διαλύσει την οικονομία, δεν μπορεί να αντιμετωπίσει με ορθό τρόπο την πανδημία, διαδηλώσεις ξεσπούν στις πόλεις μας και τεράστιες πυρκαγιές καταστρέφουν τις περιουσίες των πολιτών». Όπως επισημαίνει ο πολυβραβευμένος συγγραφέας στη συζήτησή μας είναι εξαιρετικά άβολο και ανησυχητικό μια χώρα όπως η Αμερική να περιμένει από μια εκλογική αναμέτρηση τόσο πολλά. «Σήμερα η εικόνα που επικρατεί είναι διχαστική, πολωμένη και θλιβερή. Η πανδημία άλλαξε βίαια την αίσθηση του χρόνου, περιόρισε τις ελευθερίες μας, νιώθεις τον κίνδυνο στον αέρα, το αισθάνεσαι στην ανάσα σου κι εμείς, αντί να κάνουμε κάτι προκειμένου να βοηθήσουμε τον εαυτό μας, μένουμε αποσβολωμένοι» επισημαίνει με έκδηλη την απαισιοδοξία του.


Στα βιβλία του πάντοτε επιλέγει να σκάβει βαθιά και να καταπιάνεται με τη αθέατη όψη της Αμερικής. Η ογκώδης «Ημέρα Ανεξαρτησίας» εξελίσσεται σε ένα και μόνο Σαββατοκύριακο, κάπου στις ΗΠΑ, και εκεί καταφέρνει να αποδώσει με ενδιαφέρον τρόπο το «αμερικανικό όνειρο», σε ένα διήμερο ταξίδι προσωπικής και εθνικής αυτοσυνειδησίας.


«Αποδεικνύεται πως το πιο δυσεύρετο πράγμα στον σύγχρονο κόσμο είναι οι λογικές, γενικές και αμερόληπτες συμβουλές» έχει γράψει σε ένα από τα επιτυχημένα του μυθιστορήματα. Το θυμάμαι αυτό όταν μου αναφέρει πώς προτιμά να σκέφτεται τι μπορεί εκείνος να κάνει, που να είναι χρήσιμο και επωφελές. Στη συνέχεια της συνομιλίας μας θα πει: «Ο Γάλλος Αλέξις ντε Τοκβίλ, ο οποίος γνώρισε μια νεαρή Αμερική, έγραψε το 1838 ότι "η υγεία μιας δημοκρατικής κοινωνίας μπορεί να μετρηθεί από την ποιότητα των λειτουργιών που εκτελούν τα άτομα." Επομένως, μιλάω τώρα σ' εσάς με την ιδιότητα ενός από τους πολίτες. Υπάρχουν περισσότεροι άνθρωποι που πιστεύουν αυτό που ασπάζομαι κι εγώ σε σχέση με εκείνους που πιστεύουν αυτά που υποστηρίζει ο Τραμπ. Εγώ, λοιπόν, ευελπιστώ ότι ο Τοκβίλ έχει ακόμα δίκιο, καθώς περιμένω τη στιγμή που θα πάω να ψηφίσω, συμμετέχοντας σε αυτό το μεγάλο και υπέροχο αμερικανικό πείραμά».


Λίγο πριν τον αφήσω να ξεκουραστεί από την πολύωρη οδήγηση αναφερόμενος στην τύχη θα καταλήξει: «Πρέπει να σταθούμε τυχεροί αυτήν τη φορά. Αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Αν και πρέπει να θυμόμαστε πάντα τη ρήση ότι δεν είναι απαραίτητο κάτι να ακολουθείται από κάτι άλλο όπως και το οτιδήποτε μπορεί να ακολουθήσει το οτιδήποτε και να τη χρησιμοποιήσουμε ως το καλύτερο πλεονέκτημα του έθνους μας. Έχουμε φτιάξει ένα "ιδανικό πρωινό για σκύλους" εδώ κάτω. Πρέπει να πιστέψουμε ότι δεν είναι πολύ αργά για να το επιδιορθώσουμε. Όσο, λοιπόν, κι αν τα έχουμε κάνει χάλια, αισιοδοξώ ότι δεν είναι πολύ αργά για να γλιτώσουμε από το χάος».

 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ημέρα Ανεξαρτησίας»: το βιβλίο του βραβευμένου με Πούλιτζερ συγγραφέα Ρίτσαρντ Φορντ κυκλοφορεί στα ελληνικά

Βιβλίο / «Ημέρα Ανεξαρτησίας»: το βιβλίο του βραβευμένου με Πούλιτζερ συγγραφέα Ρίτσαρντ Φορντ κυκλοφορεί στα ελληνικά

Διαβάσαμε πρώτοι και σας περιγράφουμε το υπό έκδοση βιβλίο ένος από τους σημαντικότερους συγγραφείς της εποχής, λίγες μέρες πριν από την άφιξη του στη χώρα μας για μία διάλεξη
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αμερικανικές εκλογές: Ποιον από τους δύο υποψήφιους προτιμούν τα δημόσια πρόσωπα;

Διεθνή / Αμερικανικές εκλογές: Ποιον από τους δύο υποψήφιους προτιμούν τα δημόσια πρόσωπα;

Η αντίστροφη μέτρηση έχει ξεκινήσει. Τι δηλώνουν οι υποψήφιοι; Και ποια θέση παίρνουν κάποιες διασημότητες μεταξύ των δύο μονομάχων των επόμενων εκλογών;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Βιβλίο / To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Κόντρα στα κυρίαρχα ήθη, ο Μεσοπόλεμος υπήρξε διεθνώς μια εποχή σεξουαλικής ελευθεριότητας. Μια πρωτότυπη έκδοση από τους Τάσο Θεοφίλου και Εύα Γανίδου εστιάζει στις επιδόσεις των Αθηναίων στο «παράνομο» σεξ, μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής, με τα ευρήματα να είναι εντυπωσιακά, ενίοτε και σπαρταριστά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εύα Στεφανή: «Με συγκινεί ακόμα ο «Πεισίστρατος» του Γιώργου Χειμωνά»

The Book Lovers / Εύα Στεφανή: «Βρίσκω θεραπευτικά τα μυθιστορήματα της Άγκαθα Κρίστι»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Εύα Στεφανή, σκηνοθέτιδα και καθηγήτρια Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τη διαδρομή της από την Δάφνη ντι Μοριέ στον Ε.Χ. Γονατά κι από τον Τσβάιχ στον Γιώργο Χειμωνά.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Βιβλίο / Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Οι «Αλεπούδες του Περ-Λασαίζ» είναι ένα μυθιστόρημα άριστα δομημένο, με πυκνό λόγο και πλήθος πραγματολογικών στοιχείων, που αναπλάθει τη γαλλική επαρχία των ’50s μέσα από μια απελπισμένη ερωτική ιστορία με φεμινιστική χροιά. 
M. HULOT
Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Βιβλίο / Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Ο σπουδαίος αρχιτέκτονας και στοχαστής, που έβαλε ποίηση στο σκυρόδερμα και συνέδεσε τα οράματα ενός σύγχρονου «Blade Runner» με τον Παρθενώνα, μοιάζει σήμερα να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο και σημασία όσο ποτέ. Η «Συζήτηση με τους φοιτητές της αρχιτεκτονικής» από εκδόσεις ΠΕΚ αποδεικνύει γιατί.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Βιβλίο / Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Τα κεραμικά των Δαρδανελλίων, ο συσχετισμός τους με την ταυτότητα, με το συναίσθημα. Ένα γοητευτικό βιβλίο δείχνει πώς τα «λαϊκά», «αγροτικά» κεραμικά συνδέονται με το κίνημα Arts & Crafts, με τον ιαπωνισμό, με τις διακοσμητικές τέχνες και το ντιζάιν στο τέλος του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τζούντιθ Μπάτλερ: Μιλώντας για το «φάντασμα του φύλου» χωρίς φόβο και πάθος

Βιβλίο / Τζούντιθ Μπάτλερ: Μιλώντας για το «φάντασμα του φύλου» χωρίς φόβο και πάθος

Mία από τις σημαντικότερες θεωρητικούς της εποχής μας, που έχει δεχθεί επιθέσεις και έχει λογοκριθεί για τις απόψεις της μόλις κυκλοφόρησε το τελευταίο της βιβλίο με τίτλο «Ποιος φοβάται το φύλο;» το οποίο αναμένεται να συζητηθεί, ενώ πολλοί αναρωτιούνται αν η ίδια έγινε mainstream.
EΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ντον Ντελίλο: «Άνθρωπος σε πτώση»

Το πίσω ράφι / «Άνθρωπος σε πτώση»: Το ρεαλιστικό έργο ενός από τους σπουδαιότερους εξερευνητές της μοντέρνας εποχής

Ο πολυβραβευμένος Ντον Ντελίλο γράφει για την ανάγκη των ανθρώπων να ανήκουν κάπου και να επικοινωνήσουν, όταν εισπράττουν από την Ιστορία οδύνη, απώλειες και χιλιάδες ερωτηματικά.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ