«Ο άνθρωπος που θα γινόταν βασιλιάς»: Η ιδιάζουσα περίπτωση του Σαουδάραβα πρίγκιπα διάδοχου

«Ο άνθρωπος που θα γινόταν βασιλιάς»: Η ιδιάζουσα περίπτωση του Σαουδάραβα πρίγκηπα διάδοχου Facebook Twitter
Η συγγραφέας συγκρίνει τον MBS με Μεγάλο Πέτρο, τον Ρώσο τσάρο του 17ου αιώνα, και η σύγκριση μοιάζει εύστοχη.
0


Η ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΑΥΤΗΣ 
της βιογραφίας για τον Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν με τίτλο «Ο άνθρωπος που θα γινόταν βασιλιάς» έρχεται την ώρα που ο Σαουδάραβας πρίγκιπας διάδοχος και το βασίλειο του οποίου ηγείται μετακινούνται στο επίκεντρο της παγκόσμιας ιστορίας. Ο MBS, όπως είναι παγκοσμίως γνωστός, θα διαδραματίσει κρίσιμο και ίσως καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της νέας περιφερειακής τάξης. Καθώς σκέφτονται τις επόμενες κινήσεις τους, οι διπλωμάτες και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα στρέφονται στη ζωντανή και βαθιά τεκμηριωμένη μελέτη της Κάρεν Έλιοτ Χάουζ για να κατανοήσουν καλύτερα τον ηγέτη της Σαουδικής Αραβίας. Η συγγραφέας γνωρίζει καλά το θέμα της. Ως δημοσιογράφος της Wall Street Journal, άρχισε να καλύπτει τη Σαουδική Αραβία τη δεκαετία του 1970. Το ρεπορτάζ της για τη χώρα κέρδισε βραβείο Πούλιτζερ το 1984 και το βιβλίο της του 2012 με τίτλο «On Saudi Arabia», παραμένει πολύτιμο.

Τώρα στρέφει την προσοχή της στον άνθρωπο που ευθύνεται για τη ριζική μετάλλαξη της Σαουδικής Αραβίας που κάποτε γνώριζε. Ο πρίγκιπας διάδοχος έχει σπάσει αιώνες παραδόσεων και βασιλικού πρωτοκόλλου. Κανένας Σαουδάραβας ηγέτης πριν από αυτόν δεν θα εμφανιζόταν να οδηγεί ένα dune buggy σε ένα τουριστικό αξιοθέατο, ή να ποζάρει για selfies σε ένα εστιατόριο, ή να εμφανίζεται σε έναν αγώνα ηλεκτρικών αυτοκινήτων Formula E φορώντας «ένα γαλάζιο μπουφάν Barbour πάνω από την παραδοσιακή αραβική κελεμπία του, γυαλιά ηλίου Tom Ford και ένα ζευγάρι αθλητικά παπούτσια Adidas Yeezy Boost 350».

Το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας ουδόλως αποτελεί ένα σύγχρονο κράτος. Είναι η μόνη χώρα που πήρε το όνομά της από μια δυναστεία που, με περιστασιακές διακοπές, κατέχει την εξουσία στο μεγαλύτερο μέρος του βασιλείου από τον 18ο αιώνα. Η δουλεία καταργήθηκε μόλις το 1962, και μέχρι να έρθει στην εξουσία ο MBS, μόνο οι Αφγανές γυναίκες υπό τους Ταλιμπάν αντιμετώπιζαν πιο περιοριστικό κλίμα από τις γυναίκες στη Σαουδική Αραβία.

Η συγγραφέας συγκρίνει τον MBS με τον Μεγάλο Πέτρο, τον Ρώσο τσάρο του 17ου αιώνα, και η σύγκριση μοιάζει εύστοχη. Και οι δύο άνδρες γίνονται καλύτερα κατανοητοί ως αυταρχικοί εκσυγχρονιστές, που επιδιώκουν να ταρακουνήσουν τις παραδοσιακές κοινωνίες και να τις καταστήσουν έτσι ικανές να αντέξουν τον ανταγωνισμό και το άγχος μιας ταχέως μεταβαλλόμενης γεωπολιτικής σκηνής. Όπως ο Πέτρος, ο οποίος έχτισε την Αγία Πετρούπολη για να χρησιμεύσει ως γέφυρα της Ρωσίας προς τη Δύση, ο MBS ελπίζει ότι η νέα του φουτουριστική πόλη –γνωστή ως Neom– θα καταστήσει τη Σαουδική Αραβία κυρίαρχη δύναμη στην τεχνολογική καινοτομία. Και όπως ο Πέτρος, ο οποίος διεκδίκησε τον πολιτικό έλεγχο της ρωσικής ορθόδοξης εκκλησίας και ξύρισε ο ίδιος τα γένια των αριστοκρατών που αντιστέκονταν στον εκσυγχρονισμό, ο MBS επέβαλε αδίστακτα το όραμά του τόσο στους θρησκευτικούς όσο και στους φυλετικούς ηγέτες που ήταν επιφυλακτικοί στην αλλαγή.

Και φυσικά υπάρχει και μια άλλη ομοιότητα. Οι Δυτικοί –οι οποίοι τείνουν να πιστεύουν ότι ο εκσυγχρονισμός και ο εκδημοκρατισμός πάνε μαζί– μπορεί να δυσκολεύονται να το κατανοήσουν, αλλά ο MBS δεν ενδιαφέρεται περισσότερο για τη δημοκρατία απ' όσο ο Μέγας Πέτρος πριν από τρεις και πλέον αιώνες. Η Χάουζ δεν παραλείπει να σημειώσει τους συνεχιζόμενους περιορισμούς στην ελευθερία του λόγου υπό την εξουσία του MBS και δεν υποβαθμίζει το ανθρώπινο κόστος της καταπίεσης που εξακολουθεί να υπάρχει στο βασίλειο. Αλλά αποτυπώνει επίσης τη χαρά μιας νεότερης γενιάς που είναι πλέον ελεύθερη να ζήσει κάτι πολύ πιο κοντά σε αυτό που οι δυτικοί συνομήλικοί της θα αναγνώριζαν ως φυσιολογική ζωή.

Η συγγραφέας συγκρίνει τον MBS με Μεγάλο Πέτρο, τον Ρώσο τσάρο του 17ου αιώνα, και η σύγκριση μοιάζει εύστοχη.
Το εξώφυλλο της βιογραφίας  για τον Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν

Σε έναν κόσμο με σχεδόν 200 κράτη, η Σαουδική Αραβία είναι μοναδική. Ως τόπος των δύο ιερότερων προσκυνηματικών μνημείων για τα περίπου δύο δισεκατομμύρια μουσουλμάνους στον κόσμο και ως κοιτίδα μερικών από τα μεγαλύτερα αποθέματα πετρελαίου στον πλανήτη, το βασίλειο της ερήμου, με πληθυσμό σχεδόν 37 εκατομμυρίων, διαδραματίζει εδώ και καιρό ηγετικό ρόλο στις παγκόσμιες υποθέσεις. Η συμμαχία με τις Ηνωμένες Πολιτείες, που σφυρηλατήθηκε από τον Φραγκλίνο Ρούσβελτ και τον παππού του MBS, τον βασιλιά Αμπντουλαζίζ, υπήρξε ένας μηχανισμός ασφάλειας και της όποιας σταθερότητας γνώρισε ποτέ η Μέση Ανατολή. Η μακροχρόνια υποστήριξή της στον ουχαμπισμό (το υπερσυντηρητικό, φονταμενταλιστικό και πουριτανικό κίνημα εντός του σουνιτικού Ισλάμ) είχε σημαντικές συνέπειες σε ολόκληρο τον ισλαμικό κόσμο, η επιρροή της στις τιμές του πετρελαίου επηρεάζει τις οικονομίες παντού και οι αποφάσεις που λαμβάνει σχετικά με την επένδυση των τεράστιων πόρων της θα συμβάλουν στη διαμόρφωση του παγκόσμιου μέλλοντος.

Ωστόσο, παρ' όλη την παγκόσμια επιρροή του, το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας ουδόλως αποτελεί ένα σύγχρονο κράτος. Είναι η μόνη χώρα που πήρε το όνομά της από την κυρίαρχη οικογένειά της, τον Οίκο των Σαούντ, μια δυναστεία που, με περιστασιακές διακοπές, κατέχει την εξουσία στο μεγαλύτερο μέρος του βασιλείου από τον 18ο αιώνα. Η δουλεία καταργήθηκε μόλις το 1962, και μέχρι να έρθει στην εξουσία ο MBS, μόνο οι Αφγανές γυναίκες υπό τους Ταλιμπάν αντιμετώπιζαν πιο περιοριστικό κλίμα από τις γυναίκες στη Σαουδική Αραβία. Πολιτικές ελευθερίες με τη δυτική έννοια δεν υπάρχουν σε μεγάλο βαθμό, και ούτε το ριζοσπαστικό Ισλάμ που διαμόρφωσε επί μακρόν τις πολιτικές προοπτικές του βασιλείου ούτε ο δυναστικός χαρακτήρας του σαουδαραβικού κράτους συμμορφώνονται με τις δυτικές αξίες ή τις φιλελεύθερες ιδέες. Ωστόσο, η παγκόσμια εμβέλεια της Αμερικής και η υγεία αυτού που οι υποστηρικτές του αποκαλούν «φιλελεύθερη διεθνή τάξη» απαιτούν σε μεγάλο βαθμό μια στενή σχέση μεταξύ της Ουάσιγκτον και του Ριάντ.

Το βιβλίο περιγράφει με επιδεξιότητα και διορατικότητα το παράδοξο που κινεί τις ενέργειες του MBS. Η κοινωνία της Σαουδικής Αραβίας είναι ταυτόχρονα εξαιρετικά γεμάτη αυτοπεποίθηση και βαθιά ανασφαλής. Ο πληθυσμός της Σαουδικής Αραβίας συνεχίζει να αυξάνεται. Όταν ο πληθυσμός ήταν μικρότερος, η κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας μπορούσε να διασφαλίσει την πολιτική σταθερότητα διανέμοντας τα έσοδα από το πετρέλαιο μεταξύ των ηγεμόνων των φυλών και των κατοίκων των πόλεων. Όμως, καθώς ο πληθυσμός αυξάνεται, αυτές οι διανομές γίνονται πιο ακριβές, καθώς η αύξηση του πληθυσμού και η αυξανόμενη ευημερία οδηγούν σε αύξηση της εγχώριας κατανάλωσης πετρελαίου, μειώνοντας το πλεόνασμα που είναι διαθέσιμο για εξαγωγές. Καθώς ο πληθυσμός της Σαουδικής Αραβίας αυξάνεται και τα έσοδα από το πετρέλαιο παραμένουν στάσιμα ή και συρρικνώνονται, πώς θα διατηρήσει το βασίλειο την πολιτική του σταθερότητα;

Ενώ οι προηγούμενοι κυβερνήτες έκαναν μικρά βήματα για την απεξάρτηση της οικονομίας από το πετρέλαιο, ο MBS πιστεύει ότι ο χρόνος για ημίμετρα έχει περάσει. Η Σαουδική Αραβία, όπως αντιλήφθηκε ο πρίγκιπας πριν από χρόνια, δεν μπορεί να ζήσει μόνο από το πετρέλαιο. Αλλά για να μειωθεί η εξάρτησή της από το πετρέλαιο, το κοινωνικό συμβόλαιο μεταξύ των Σαουδαράβων πολιτών και της κυβέρνησής τους πρέπει να αλλάξει. Νέες πηγές εσόδων, όπως ο τουρισμός, θα πρέπει να συμπληρώσουν τον πετρελαϊκό πλούτο. Νέες βιομηχανίες, όπως τα κέντρα δεδομένων, θα πρέπει να καλωσοριστούν στο βασίλειο και νέες πόλεις για να τις στεγάσουν θα πρέπει είτε να αναπτυχθούν από τις υπάρχουσες είτε, όπως η Neom, να εφευρεθούν.

Με στοιχεία από The Wall Street Journal

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν: Πώς από «παρίας» επί Μπάιντεν έγινε «φοβερός τύπος» από τον Τραμπ

Διεθνή / Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν: Πώς από «παρίας» επί Μπάιντεν έγινε «φοβερός τύπος» από τον Τραμπ

Ο Τραμπ επιδιώκει σημαντικά οικονομικά οφέλη και έναν ενισχυμένο ρόλο των ΗΠΑ στην περιοχή, ενώ ο μπιν Σαλμάν θέλει έναν ισχυρό σύμμαχο στην προσπάθειά του να εκσυγχρονίσει τη Σαουδική Αραβία και να ασκήσει περιφερειακή εξουσία
LIFO NEWSROOM
Οι ΗΠΑ παραγκωνίζουν την Ευρώπη και στρέφονται στις χώρες του Κόλπου για τις πυρηνικές συνομιλίες με το Ιράν

Διεθνή / Οι ΗΠΑ παραγκωνίζουν την Ευρώπη και στρέφονται στις χώρες του Κόλπου για τις πυρηνικές συνομιλίες με το Ιράν

Οι χώρες του Κόλπου έχουν αναδειχθεί σε βασικούς μεσολαβητές στις πυρηνικές διαπραγματεύσεις ΗΠΑ-Ιράν, εκτοπίζοντας την Ευρώπη. Η Σαουδική Αραβία και τα ΗΑΕ τάσσονται υπέρ της διπλωματίας.
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ