Μαρτυρίες / Ντοκουμέντα /Βιογραφίες, Ι

Μαρτυρίες / Ντοκουμέντα /Βιογραφίες, Ι Facebook Twitter
Ρούσντι
0


1. Αόρατος Άνθρωπος: «Επίσης, του τηλεφώνησε ένας ακόμα σπουδαίος συγγραφέας […]. Ήταν ο Τόμας Πίντσον, ένας άλλος διάσημος αόρατος άνθρωπος που τηλεφώνησε για να τον ευχαριστήσει για την κριτική που έγραψε για το Vineland στο The New York Times Book Review, ρωτώντας να μάθει πώς τα πήγαινε. Εκείνος απάντησε χρησιμοποιώντας τον τίτλο ενός κλασικού έργου του Richard Farina, φίλου του Πίντσον, στον οποίον, άλλωστε, είχε αφιερώσει το Ουράνιοτόξο της βαρύτητας (Gravity’s Rainbow). Ο Πίντσον πρότεινε, την επόμενη φορά που θα βρίσκονταν στη Νέα Υόρκη, να βρεθούν για φαγητό. "Ω", αναφώνησε ο Ρούσντι, θυμίζοντας ερωτευμένο σχολιαρόπαιδο με πρόσωπο γεμάτο μπιμπίκια, "αχ, ναι, τέλεια θα ήταν"». (Σαλμάν Ρούσντι, Τζόζεφ Άντον, μτφρ. Χρήστος Καψάλης & Έλλη Συλογίδου, εκδ. Ψυχογιός, σ. 286)

2. Λέξεις-Πρόκες: «Όταν η Ουλρίκε Μάινχοφ (1934-1976) ένιωθε ότι την παρακολουθούσαν, προσπαθούσε να διατηρεί την αυτοκυριαρχία της. Όταν ο δικηγόρος της Κλάους Κρουασάν της ζήτησε να απαριθμήσει κάθε επίδραση που είχε πάνω της η μακρά παραμονή στα λευκά κελιά, γεννήθηκε το εξής περίφημο κείμενο: "Η αίσθηση ότι το κεφάλι σου εκρήγνυται (η αίσθηση ότι το κρανίο σκίζεται, γίνεται χίλια κομμάτια). Η αίσθηση ότι ο νωτιαίος μυελός σού πιέζει τον εγκέφαλο. Η αίσθηση ότι ο εγκέφαλός σου σιγά σιγά συρρικνώνεται σαν αποξηραμένο φρούτο. Η αίσθηση ότι σε διαπερνάει ασταμάτητα μα ανεπαίσθητα ηλεκτρικό ρεύμα, ότι δεν κατευθύνεις εσύ τις κινήσεις σου. Η αίσθηση ότι κομματιάζονται οι συνειρμοί σου. Η αίσθηση ότι κατουράς την ψυχή από το στόμα σου […]. Η αίσθηση ότι βουβαίνεσαι~ δεν μπορείς πια να διακρίνεις τη σημασία των λέξεων, μόνο να τη μαντέψεις~ η χρήση συριστικών συμφώνων –ζ, σ, τ – είναι απόλυτα ανυπόφορη~δεσμοφύλακες, επισκέψεις, προαύλιο, μοιάζουν να είναι από ζελατίνη. Πονοκέφαλος. Φράσεις, γραμματική σύνταξη – δεν μπορείς πια να τα ελέγξεις. Γράφεις δυο αράδες, μα στο τέλος της δεύτερης δεν συγκρατείς την αρχή της πρώτης. Η αίσθηση ότι καίγεσαι από μέσα […]. Η αίσθηση ότι ο χώρος και ο χρόνος είναι μπερδεμένοι μεταξύ τους. Η αίσθηση ότι βρίσκεσαι σε ένα δωμάτιο με παραμορφωτικούς καθρέφτες~ τρεκλίζεις. Ύστερα: τρομακτική ευφορία επειδή ακούς κάτι – πέρα από την ηχητική διαφορά μέρας και νύχτας. Η αίσθηση ότι ο χρόνος κυλά, ότι ο εγκέφαλος διαστέλλεται και πάλι, το μεδούλι σου βουλιάζει και πάλι – για εβδομάδες ολόκληρες. Η αίσθηση ότι σε έχουν γδάρει"». (Γιούττα Ντίτφουρτ, Ουλρίκε Μάινχοφ – Η Βιογραφία, μτφρ. Ηλιάνα Αγγελή, πρόλογος Κώστας Καλφόπουλος, εκδ. Νάρκισσος).

3. Δείπνο με τον Αόρατο: «Ο Άντριου είχε επικοινωνήσει επίσης με την ατζέντισσα (και σύζυγο) του Πίντσον, τη Μέλανι Τζάκσον (Melanie Jackson), και ο απομονωμένος συγγραφέας του Ουράνιου τόξου της βαρύτητας δέχτηκε να συναντηθούν […]. Λίγο μετά εμφανίστηκε ο Πίντσον, με την εμφάνιση που θα περίμενε κανείς από εκείνον. Ήταν ψηλός, φορούσε ένα κόκκινο και άσπρο καρό πουκάμισο και τζιν παντελόνι, είχε άσπρα μαλλιά σαν του Αλβέρτου Αϊνστάιν και μπροστινά δόντια σαν του Μπαγκς Μπάνι. Μετά το πρώτο μισάωρο μαγκωμένης συζήτησης, ο Πίντσον έδειξε να χαλαρώνει και στη συνέχεια ανέπτυξε την ιστορία του αμερικανικού εργατικού κινήματος και τη συμμετοχή του σ’ αυτό, από τον καιρό ήδη που εργαζόταν ως συντάκτης τεχνικών κειμένων στην Boeing και εντάχθηκε στο αντίστοιχο συνδικάτο. Ήταν παράξενη η σκέψη πως σε εκείνους τους συντάκτες εγχειριδίων μιλούσε ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας, που εκείνοι ίσως να τον θεωρούσαν ως τον τύπο που έγραφε παλιά το έντυπο ασφαλείας για τον υπερηχητικό πύραυλο CIM-10 Bomarc, χωρίς να ξέρουν τίποτε για το πώς οι γνώσεις του Πίντσον γύρω από εκείνον τον πύραυλο ενέπνευσαν τις εκπληκτικές περιγραφές τού πώς έπεφταν στο Λονδίνο οι πύραυλοι V-2 στη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Η συζήτηση συνεχίστηκε για πολλή ώρα μετά τα μεσάνυχτα. Κάποια στιγμή, ο Πίντσον είπε “Πρέπει να είστε κουρασμένοι, παιδιά”, και πράγματι ήταν, όμως ταυτόχρονα σκέφτονταν, “μας μιλάει ο Τόμας Πίντσον, δεν γίνεται να πάμε για ύπνο”. Όταν έφυγε τελικά ο Πίντσον, ο Ρούσντι σκέφτηκε: “Εντάξει, τώρα πια είμαστε φίλοι. Όταν θα επισκέπτομαι τη Νέα Υόρκη, μπορεί κάποιες φορές να βρισκόμαστε για ένα ποτό ή για να τσιμπήσουμε κάτι και σιγά σιγά θα γνωριστούμε καλύτερα”. Όμως δεν ξανασυναντήθηκαν ποτέ ξανά». (Σαλμάν Ρούσντι, Τζόζεφ Άντον, μτφρ. Χρήστος Καψάλης & Έλλη Συλογίδου, εκδ. Ψυχογιός).

Σαλμάν Ρούσντι,  Τζόζεφ Άντον

Mετάφραση: Χρήστος Καψάλης & Έλλη Συλογίδου
Σελίδες: 563, Εκδόσεις Ψυχογιός, Τιμή: €19,90

Γιούττα Ντίτφουρτ, Ουλρίκε Μάινχοφ– Η Βιογραφία
Μετάφραση: Ηλιάνα Αγγελή, Πρόλογος: Κώστας Καλφόπουλος
Σελίδες: 670, Εκδόσεις Νάρκισσος, Τιμή: €22,20

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που δεν βλέπεις σχεδόν κανέναν να διαβάζει ένα βιβλίο στο μετρό»   

Βιβλίο / Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που σχεδόν κανείς δεν διαβάζει βιβλίο στο μετρό»   

Η πολυβραβευμένη μεταφράστρια μιλά για την προσωπική της διαδρομή στον χώρο της λογοτεχνίας, για το στοίχημα της καλής μετάφρασης και εξηγεί τι σημαίνει να δουλεύεις πάνω σε κορυφαία έργα του Φλομπέρ, του Καμί, του Μαρκήσιου ντε Σαντ και της Ανί Ερνό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Βιβλίο / «Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Ο 84χρονος ηθοποιός κοιτάζει προς τα πίσω και βλέπει τα δύσκολα παιδικά χρόνια, την καταθλιπτική μητέρα του, τον Τσέχoφ, τις σχέσεις που δεν έφτασαν ποτέ στον γάμο, τις έντονες αναταράξεις μιας πολυκύμαντης διαδρομής.
THE LIFO TEAM
Πέτρος Τατσόπουλος: «Η οργή σε κάποιες περιπτώσεις επιβάλλεται γιατί είναι απελευθερωτική»

Πέτρος Τατσόπουλος / «Δεν τα έχω με τους πιστούς αλλά με τους απατεώνες ρασοφόρους»

Μια χειμαρρώδης συνέντευξη με τον γνωστό συγγραφέα, δημοσιογράφο, παρουσιαστή και πρώην βουλευτή Πέτρο Τατσόπουλο, με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο «Το παιδί του διαβόλου - Μια αληθινή ιστορία», όπου εστιάζει στη μεγάλη δύναμη της Εκκλησίας στην Ελλάδα, στη διαπλοκή της με την πολιτεία και στις σκοταδιστικές απόψεις που κατά κανόνα πρεσβεύει καθώς και στην ιδιαίτερα επικερδή «μπίζνα» που έχει στηθεί γύρω από ιερά λείψανα, ιερά κειμήλια, «άγιους» γέροντες και «θαύματα» για κάθε χρήση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μαργκερίτ Ντιράς: Ζωή σαν μυθιστόρημα»

Το Πίσω Ράφι / To βιβλίο για τη Μαργκερίτ Ντιράς που προκάλεσε σάλο στη Γαλλία

Η προσωπικότητα που αναδύθηκε για τη συγγραφέα του «Εραστή» μέσα από το βιβλίο της δημοσιογράφου Λορ Αντλέρ είναι αμφιλεγόμενη, καθώς η πολιτική και προσωπική διαδρομή της εμφανίζουν αρκετά σκοτεινά σημεία.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εθισμοί, τραγωδίες και ανατριχιαστικές αποκαλύψεις: Τα απομνημονεύματα της Λίζα Μαρί Πρίσλεϊ

Βιβλίο / Εθισμοί, τραγωδίες και ανατριχιαστικές αποκαλύψεις: Τα απομνημονεύματα της Λίζα Μαρί Πρίσλεϊ

Ένα βιβλίο που βασίζεται στη θλίψη και στο πένθος: της Λίζα Μαρί Πρίσλεϊ για τον πατέρα και τον γιο της, αλλά και μιας κόρης –της Ράιλι Κίου που το συνυπογράφει– για τη μητέρα της.
THE LIFO TEAM
Ράτζα Σεχάντε: «Στη Ραμάλα είμαστε περικυκλωμένοι από εξτρεμιστές Ισραηλινούς εποίκους»

Βιβλίο / «Στη Ραμάλα είμαστε περικυκλωμένοι από εξτρεμιστές Ισραηλινούς εποίκους»

Μια κουβέντα με τον έγκριτο Παλαιστίνιο δικηγόρο, συγγραφέα και πολιτικό ακτιβιστή Ράτζα Σεχάντε με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του «Τι φοβάται το Ισραήλ από την Παλαιστίνη;», έναν χρόνο μετά το ξέσπασμα της πιο άγριας ισραηλινο-παλαιστινιακής σύγκρουσης των τελευταίων δεκαετιών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μελάνια

Βιβλίο / Προδοσίες και αυτο-μυθοποίηση: Τα απομνημονεύματα της Μελάνια Τραμπ είναι διαφορετικά από κάθε άλλης πρώτης κυρίας

Το «Melania» είναι στην πραγματικότητα μια ιστορία αγάπης ανάμεσα σε δύο φάρους ματαιοδοξίας που πραγματικά συμπληρώνουν ο ένας τον άλλον.
LIFO NEWSROOM
«Το όνομα μου είναι Γιώργος Χρονάς»: Ο απολογισμός ζωής ενός σημαντικού ποιητή

Βιβλίο / Γιώργος Χρονάς: «Αν τα ’γραφα όλα θα σκιζόταν ο ναός κάθετα»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο με τίτλο «Το όνομά μου είναι Γιώργος Χρονάς», από το οποίο παρελαύνει μια ολόκληρη εποχή μυθικών προσώπων, ο ποιητής και εκδότης μιλά για όσα επέλεξε να πει και εξηγεί γιατί «είναι με τους αμόρφωτους».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Βιβλίο / «Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Μια από τις πιο κουίρ και τολμηρές φωνές στην ελληνική μουσική κυκλοφόρησε ένα πρωτότυπο βιβλίο από τις εκδόσεις του βιβλιοπωλείο Arsenale που βρίσκεται στην Ανάφη.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ