«Κλεινόν»: Οι τρυφερές Mυθιστορίες του Γιάννη Ευσταθιάδη για την Αθήνα

«Κλεινόν»: Οι τρυφερές Mυθιστορίες του Γιάννη Ευσταθιάδη για την Αθήνα Facebook Twitter
«Προτιμώ να είμαι αυτοδίδακτος, γιατί είναι κάτι από το οποίο αντλώ δύναμη ώστε να διατηρώ το αίσθημα της νεότητας. Κάθε φορά ξεκινώ από το μηδέν. Κάποτε είχα γράψει σε έναν στίχο μου "Παρηγορήσου. Ό,τι δεν ονειρεύεσαι, σου ανήκει"». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Ο Γιάννης Ευσταθιάδης είναι συγγραφέας, ποιητής και μουσικός παραγωγός του Τρίτου Προγράμματος. Συναντηθήκαμε ένα ηλιόλουστο πρωινό στην οδό Σταδίου με αφορμή την κυκλοφορία του νέου του βιβλίου κλεινόν-μυθιστορίες για την Αθήνα από τις εκδόσεις Μελάνι. Το σημείο συνάντησης δεν επιλέχθηκε τυχαία, αφού στο εξώφυλλο του βιβλίου εικονίζεται ο ίδιος, μικρός, πάνω σ' ένα μικρό ποδήλατο, να κατεβαίνει την πλατεία Κολοκοτρώνη. Στο ποίημα που κοσμεί το οπισθόφυλλο γράφει: «Μέρες του '53, κάθε Κυριακή, ο πατέρας μου μ' έπαιρνε βόλτα, πάνω στο ποδηλατάκι μου, στην έρημη οδό Σταδίου».


Όλα τα προηγούμενα διηγήματά του εξελίσσονται μέσα σε κλειστούς χώρους και όχι στην ανοιχτή πόλη. «Με ενδιαφέρει περισσότερο ο χρόνος και όχι ο χώρος – ίσως συναισθηματικά μου ταιριάζει περισσότερο» λέει. Όταν τον ρωτώ γιατί αποφάσισε να γράψει κάτι για την Αθήνα, απαντά: «Το φθινόπωρο του 2015 συναντήθηκα με τον Ντέιβιντ Κόνολι και ανάμεσα στα πολλά που συζητήσαμε με ρώτησε αν έχω κάποιο κείμενο για την Αθήνα, εξ αφορμής μιας ανθολογίας που ετοίμαζε για την πόλη. Η απάντησή μου ήταν όχι. Η σκέψη αυτή με ερέθισε και έτσι, λίγες μέρες μετά, σκέφτηκα ότι θα μπορούσα να γράψω κάτι –χωρίς να θυμάμαι ακριβώς ποια μαρτυρία ήταν η πρώτη–, που κατέληξε ολόκληρο βιβλίο με φανταστικές καταθέσεις 30 προσώπων που μιλούν για την πρωτεύουσα. Παρεμπιπτόντως, η ανθολογία του Κόνολι δεν εκδόθηκε ποτέ. Μέσα από αυτό το βιβλίο ήθελα να δω την Αθήνα από πολλές πλευρές: την πολιτική ζωή, τις εμφύλιες συγκρούσεις, την τέχνη, τα πραξικοπήματα, την καθημερινότητα, τις τοποθεσίες, τα στέκια και τις συνήθειες των Αθηναίων. Πρόκειται για μια οπτική και συναισθηματική πολυφωνία για την πόλη, μια σύνθετη κατάθεση από διαφορετικές σκοπιές 27 επώνυμων και τριών ανώνυμων ανθρώπων».


Τα κείμενα του βιβλίου, παρ' όλη την αντικειμενική τους κατάθεση, με πραγματικά και διασταυρωμένα στοιχεία, όπως συμβάντα, χρονολογίες και βιογραφικές λεπτομέρειες, διακρίνονται για το αυτοβιογραφικό τους ύφος. Η αίσθηση που σου αφήνει είναι ότι μιλάμε για μια πολλαπλή βιογραφία, όπου πολλοί θα αναγνωρίσουν τον εαυτό τους να κυκλοφορεί και να ζει στην πόλη της Αθήνας. «Η Αθήνα είναι η πόλη των αντιφατικών συναισθημάτων, όπου άλλοτε προχωράς γεμάτος αγάπη και έρωτα και άλλοτε με μίσος. Οι μαρτυρίες λένε αυτά που θα ήθελα να πουν ή, για να πάω πιο μακριά, αυτά που θα έλεγα αν ήμουν στη θέση τους. Πρόκειται για μια πλουραλιστική αφήγηση: χωρίς να έχω επιλέξει τα πρόσωπα, έγραψα πρώτα τα κείμενα και στη συνέχεια τα "φόρεσα" στα πρόσωπα» επισημαίνει ο Γιάννης Ευσταθιάδης.

Το άκρως ελκυστικό σε μια πόλη, όπως η Αθήνα, είναι οι ίδιοι οι άνθρωποι, όχι ως μεμονωμένοι χαρακτήρες αλλά ως μια έντονη γεύση ζωής που την εισπράττεις κάθε ώρα της ημέρας.


«Οι μαρτυρίες είναι σκόρπιες και δεν ακολουθούν κάποια χρονολογική σειρά, κάτι που έχει γίνει σκόπιμα» θα μου πει και προσθέτει: «Κάπως έτσι συμβαίνει και με τις αναμνήσεις μας, που ανακατεύονται. Υπάρχει μόνο ένας χρονικός συμβολισμός που αφορά την έναρξη και το τέλος του βιβλίου. Το πρώτο κείμενο αναφέρεται στη μαία, που συμβολίζει τη ζωή, και το τελευταίο, που μιλά για τον θάνατο, στον Χαλεπά».


Στη συζήτησή μας τα λόγια του είναι κοφτά, χρησιμοποιεί λέξεις μετρημένες και προσεγμένες διατυπώσεις. Όπως στο κείμενο για τον Δημήτρη Πικιώνη, όπου παραθέτει μια φράση του: «Ακόμη και μια πέτρα πρέπει να έχει κάποιον σκοπό». Έτσι και ο Γιάννης Ευσταθιάδης πιστεύει πολύ στην ακρίβεια της διατύπωσης και στη σημασία της ορθής λέξης στο κατάλληλο σημείο. Εξού και διατηρεί πάλι τη μικρή φόρμα στις ιστορίες του.

«Κλεινόν»: Οι τρυφερές Mυθιστορίες του Γιάννη Ευσταθιάδη για την Αθήνα Facebook Twitter
«Αγαπώ την πόλη μου, παρά τις ασχήμιες της. Όπως έχει πει η γυναίκα μου: "Eίναι εύκολο να αγαπάς τις όμορφες πόλεις"». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Τα κείμενά του χαρακτηρίζονται από πρωτοτυπία και στα λόγια αυτών των ανθρώπων έχουν εισχωρήσει κομμάτια από τη δική του ζωή, όπως το επεισόδιο για την «παρά φύσιν γέννηση» που περιγράφει στο κείμενο της «Μαίας», η οποία είναι η δική του, ή το κείμενο για τον πιλοποιό Νίκο Ευσταθιάδη, πατέρα του συγγραφέα. «Πράγματι, εμφιλοχωρούν μνήμες μου με άμεση προσωπική αναφορά, όπως για παράδειγμα το κείμενο για τον Αντώνη Σαμαράκη. Είναι αφηγήσεις που ο Αντώνης έχει κάνει σ' εμένα: ότι την περίοδο που πήγαινε στο Καφενείο των Παρισίων έγραφε το "Αρνούμαι" και, βεβαίως, εκεί γνώρισε και ερωτεύτηκε την Ελενίτσα, τη μετέπειτα γυναίκα του Ελένη Κουρεμπανά. Ήταν τρελός και παλαβός γι' αυτήν, μέχρι που έφτασε στο σημείο να βάλει καταχώριση στις εφημερίδες γράφοντας: "Αντώνης Σαμαράκης κυκλοφορεί. Αντώνης Σαμαράκης, ένας επικίνδυνος άνθρωπος εν κινδύνω", επειδή έτσι τον είχε χαρακτηρίσει η νεαρή συγγραφέας Ελένη. Επίσης, οι αφηγήσεις του κειμένου για τη λαογράφο Αγγελική Χατζημιχάλη προέρχονται όλες από προσωπικές αναμνήσεις στην Πλάκα, όπως τα τρόφιμα στο σπίτι από το Εύωνον, η ταβέρνα του Σαΐτη και τα Μπακαλιαράκια του Δαμίγου».


Στην αρχή πολλών μαρτυριών παρεμβάλλονται αυτούσια κείμενα παλαιών και σύγχρονων συγγραφέων που λειτουργούν ως ιντερμέδια και αναφέρονται στην Αθήνα του παρελθόντος, καθώς προσδιορίζουν χώρους και συνδέουν μαρτυρίες. Για παράδειγμα, στο κεφάλαιο με τίτλο «Του Τροχονόμου» παρεμβάλλεται απόσπασμα από την Ομόνοια του Γιώργου Ιωάννου: «Τα πρόσωπα της Ομόνοιας είναι σχεδόν όλα εφήμερα. Ακόμα και αυτά που θαρρείς πως είναι μόνιμα, ριζωμένα, κάποια μέρα εξαφανίζονται». «Θέλησα να τα χρησιμοποιήσω γιατί είχαν θέση στο βιβλίο, αφού μιλάμε για μαρτυρίες άλλων που αναφέρονται στην Αθήνα. Επίσης, προσδιόριζαν τον χώρο, το πρόσωπο ή την ενασχόληση που με οδηγούσαν στη δική μου μαρτυρία. Πάντως, ανάμεσα σε κάποιες μαρτυρίες οι συνδετικοί κρίκοι είναι περιττοί και απουσιάζουν, αφού το τέλος κάθε μαρτυρίας οδηγεί στην επόμενη. Όπως στο κείμενο για τον Γεώργιο Παπανδρέου, που φωνάζει στο πλήθος "Αυτό δεν είναι συγκέντρωση, είναι σεισμός", και ακολουθεί η μαρτυρία του σεισμολόγου Δρακόπουλου, αναφερόμενη στους σεισμούς –την απόλυτη δημοκρατία του φόβου, απέναντι στην οποία είμαστε όλοι ίσοι– της Πάρνηθας και των Αλκυονίδων, ενώ στην επόμενη μαρτυρία συναντάμε τον ραλίστα Τζώνη Πεσματζόγλου που μιλά για την ανάβαση στην Πάρνηθα».

Του διαβάζω την πρώτη παράγραφο από τη μαρτυρία του Γιάννη Τσαρούχη που λέει: «Από νωρίς μου άρεσε να ζωγραφίζω σπίτια της Αθήνας. Νεοκλασικά κυρίως. Αλλά όχι επηρμένα, μεγαλόπνοα, επαύλεις και βίλες. Γύριζα στις ταπεινές περιοχές γύρω από το κέντρο –Ψυρρή, Πετράλωνα, Κεραμεικός– και προσπαθούσα να διαδώσω αυτές τις τελευταίες μαρτυρίες του καλού γούστου», σπεύδοντας να τον ρωτήσω αν έχει χαθεί το καλό γούστο στην πόλη. «Φυσικά και έχει χαθεί. Αυτό το γράφω και στο κείμενο για τον Κώστα Χατζηχρήστο που μιλά για τους βλάχους που κατέβηκαν στην Αθήνα και διέλυσαν τα όμορφα κτίρια, τους δρόμους που πνίγηκαν και την αντιπαροχή που στέρησε από την πρωτεύουσα την παλιά της γοητεία» σημειώνει.


Πώς επιστρέφει σήμερα στην Αθήνα; Ξαναγυρίζω πάντα με ενδιαφέρον και πολλή επιθυμία, ενώ θα ήθελα να ζω και πάλι στο κέντρο της πόλης. Διαθέτει έναν έντονο ρυθμό, ένα άλλο στυλ που μου λείπει. Μου αρέσει η μνήμη, αλλά απεχθάνομαι τη νοσταλγία, άρα αυτά που αγαπώ δεν τα νοσταλγώ, απλώς τα θυμάμαι. Το άκρως ελκυστικό σε μια πόλη, όπως η Αθήνα, είναι οι ίδιοι οι άνθρωποι, όχι ως μεμονωμένοι χαρακτήρες αλλά ως μια έντονη γεύση ζωής που την εισπράττεις κάθε ώρα της ημέρας» επισημαίνει.

«Κλεινόν»: Οι τρυφερές Mυθιστορίες του Γιάννη Ευσταθιάδη για την Αθήνα Facebook Twitter
«Μου αρέσει η μνήμη, αλλά απεχθάνομαι τη νοσταλγία, άρα αυτά που αγαπώ δεν τα νοσταλγώ, απλώς τα θυμάμαι». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Ο Γιάννης Ευσταθιάδης γεννήθηκε στην οδό Κολοκοτρώνη 34, στο κέντρο της Αθήνας. «Την εποχή που εγώ μεγάλωνα στην οδό Κολοκοτρώνη ήταν ένας εντελώς διαφορετικός δρόμος. Σήμερα, αν τη διαβείς στις 8 το βράδυ, δεν υπάρχει ψυχή, αφού είναι γεμάτη από μαγαζιά και γραφεία εταιρειών. Σπίτια και κατοικίες δεν υπάρχουν. Εμείς μέναμε σε μια πολυκατοικία του Μεσοπολέμου που ήταν γεμάτη διαμερίσματα με οικογένειες. Απέναντί μας υπήρχε το μπακάλικο του Φώτη Κοτσαλίδη, γύρω βρίσκονταν πολλά καφεκοπτεία και επιπλοποιεία και θυμάμαι πως το πρώτο μεγάλο κατάστημα που άνοιξε ήταν η "Νεοστρώμ", μια έκθεση μοντέρνων κρεβατιών. Ήταν μια κανονική και ζεστή γειτονιά. Στη συνέχεια, μείναμε στη Φιλελλήνων, αργότερα στην οδό Γενναδίου και ύστερα έζησα σε τρία διαφορετικά σημεία στην περιοχή της Πλάκας. Μετά την εφηβεία φύγαμε από το κέντρο, επιλέγοντας τα προάστια, έως και σήμερα που κατοικώ στο Μαρούσι» αναφέρει.


Ποια είναι η πιο έντονη ανάμνησή του από την Αθήνα; «Στο σπίτι της γιαγιάς μου, στην οδό Βαλτετσίου, όπου μια μέρα ακούω μια κραυγή από μια γειτόνισσα, "πέθανε ο Παπάγος", την ώρα που η γιαγιά μου μαγείρευε φακές. Η αναγγελία του θανάτου σε συνδυασμό με το άρωμα της φακής που μαγειρεύεται».


Στο πρόσωπο του Γιάννη Ευσταθιάδη διακρίνεις μια παιδική αθωότητα. Είναι ένας συγγραφέας που, όπως του αρέσει να λέει, καταφέρνει να θυμάται και να επινοεί, που γοητεύεται από τη μνήμη και όχι από τη νοσταλγία. Αρνείται να μεγαλώσει, λατρεύει τη μουσική, που την ορίζει ως μια αφηρημένη μορφή απόλαυσης, εντελώς ανεκτίμητη. Λατρεύει να παρατηρεί, θεωρεί τον εαυτό του αυτοδίδακτο και που όσο ζει, θα γράφει.


Τι είναι αυτό που λείπει από την Αθήνα; «Η αισθητική αρτιότητα. Με πληγώνει η έλλειψη του στυλ και το χειρότερο στοιχείο της πόλης είναι αυτές οι άναρχες, ασύμμετρες και ακαλαίσθητες επιγραφές που πλημμυρίζουν το Λεκανοπέδιο» λέει και τον ρωτώ αν σήμερα κυριαρχεί το εφήμερο. «Όσο μεγαλώνεις, διατηρείς ακόμη περισσότερο την αίσθηση του εφήμερου. Θα συμφωνήσω με μια φράση ενός μεγάλου επικοινωνιολόγου που είχε πει "έχω ένα μειούμενο ενδιαφέρον για το μέλλον". Πάντως, από τη ζωή μου είμαι χορτάτος. Αν κάτι μου λείπει, είναι χρόνος για να κάνω αυτά που θα ήθελα, όπως θα τα ήθελα».


Όπως θα μου πει, δεν ανήκει στους ανθρώπους που κουβαλούν ένα βάρος εμπειριών ή που αναπολούν αυτά που τους έμαθε η ζωή. «Προτιμώ να είμαι αυτοδίδακτος, γιατί είναι κάτι από το οποίο αντλώ δύναμη ώστε να διατηρώ το αίσθημα της νεότητας. Κάθε φορά ξεκινώ από το μηδέν. Κάποτε είχα γράψει σε έναν στίχο μου "Παρηγορήσου. Ό,τι δεν ονειρεύεσαι, σου ανήκει"».


Λίγο πριν τον αποχαιρετήσω, του εκφράζω την απορία μου αν, όταν επισκέπτεται βιβλιοπωλεία, χαζεύει κάποιον αναγνώστη να ξεφυλλίζει τα δικά του βιβλία. «Συνήθως όχι. Εκτός από μια φορά που κάποιος κρατούσε το βιβλίο μου και, πηγαίνοντας να το ανοίξει, του λέω "αυτό να το πάρετε, είναι πολύ καλό βιβλίο". Και μου αποκρίνεται; "Γιατί, το έχετε διαβάσει;". "Όχι, το έχω γράψει" απάντησα».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ