«Κλεινόν»: Οι τρυφερές Mυθιστορίες του Γιάννη Ευσταθιάδη για την Αθήνα

«Κλεινόν»: Οι τρυφερές Mυθιστορίες του Γιάννη Ευσταθιάδη για την Αθήνα Facebook Twitter
«Προτιμώ να είμαι αυτοδίδακτος, γιατί είναι κάτι από το οποίο αντλώ δύναμη ώστε να διατηρώ το αίσθημα της νεότητας. Κάθε φορά ξεκινώ από το μηδέν. Κάποτε είχα γράψει σε έναν στίχο μου "Παρηγορήσου. Ό,τι δεν ονειρεύεσαι, σου ανήκει"». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Ο Γιάννης Ευσταθιάδης είναι συγγραφέας, ποιητής και μουσικός παραγωγός του Τρίτου Προγράμματος. Συναντηθήκαμε ένα ηλιόλουστο πρωινό στην οδό Σταδίου με αφορμή την κυκλοφορία του νέου του βιβλίου κλεινόν-μυθιστορίες για την Αθήνα από τις εκδόσεις Μελάνι. Το σημείο συνάντησης δεν επιλέχθηκε τυχαία, αφού στο εξώφυλλο του βιβλίου εικονίζεται ο ίδιος, μικρός, πάνω σ' ένα μικρό ποδήλατο, να κατεβαίνει την πλατεία Κολοκοτρώνη. Στο ποίημα που κοσμεί το οπισθόφυλλο γράφει: «Μέρες του '53, κάθε Κυριακή, ο πατέρας μου μ' έπαιρνε βόλτα, πάνω στο ποδηλατάκι μου, στην έρημη οδό Σταδίου».


Όλα τα προηγούμενα διηγήματά του εξελίσσονται μέσα σε κλειστούς χώρους και όχι στην ανοιχτή πόλη. «Με ενδιαφέρει περισσότερο ο χρόνος και όχι ο χώρος – ίσως συναισθηματικά μου ταιριάζει περισσότερο» λέει. Όταν τον ρωτώ γιατί αποφάσισε να γράψει κάτι για την Αθήνα, απαντά: «Το φθινόπωρο του 2015 συναντήθηκα με τον Ντέιβιντ Κόνολι και ανάμεσα στα πολλά που συζητήσαμε με ρώτησε αν έχω κάποιο κείμενο για την Αθήνα, εξ αφορμής μιας ανθολογίας που ετοίμαζε για την πόλη. Η απάντησή μου ήταν όχι. Η σκέψη αυτή με ερέθισε και έτσι, λίγες μέρες μετά, σκέφτηκα ότι θα μπορούσα να γράψω κάτι –χωρίς να θυμάμαι ακριβώς ποια μαρτυρία ήταν η πρώτη–, που κατέληξε ολόκληρο βιβλίο με φανταστικές καταθέσεις 30 προσώπων που μιλούν για την πρωτεύουσα. Παρεμπιπτόντως, η ανθολογία του Κόνολι δεν εκδόθηκε ποτέ. Μέσα από αυτό το βιβλίο ήθελα να δω την Αθήνα από πολλές πλευρές: την πολιτική ζωή, τις εμφύλιες συγκρούσεις, την τέχνη, τα πραξικοπήματα, την καθημερινότητα, τις τοποθεσίες, τα στέκια και τις συνήθειες των Αθηναίων. Πρόκειται για μια οπτική και συναισθηματική πολυφωνία για την πόλη, μια σύνθετη κατάθεση από διαφορετικές σκοπιές 27 επώνυμων και τριών ανώνυμων ανθρώπων».


Τα κείμενα του βιβλίου, παρ' όλη την αντικειμενική τους κατάθεση, με πραγματικά και διασταυρωμένα στοιχεία, όπως συμβάντα, χρονολογίες και βιογραφικές λεπτομέρειες, διακρίνονται για το αυτοβιογραφικό τους ύφος. Η αίσθηση που σου αφήνει είναι ότι μιλάμε για μια πολλαπλή βιογραφία, όπου πολλοί θα αναγνωρίσουν τον εαυτό τους να κυκλοφορεί και να ζει στην πόλη της Αθήνας. «Η Αθήνα είναι η πόλη των αντιφατικών συναισθημάτων, όπου άλλοτε προχωράς γεμάτος αγάπη και έρωτα και άλλοτε με μίσος. Οι μαρτυρίες λένε αυτά που θα ήθελα να πουν ή, για να πάω πιο μακριά, αυτά που θα έλεγα αν ήμουν στη θέση τους. Πρόκειται για μια πλουραλιστική αφήγηση: χωρίς να έχω επιλέξει τα πρόσωπα, έγραψα πρώτα τα κείμενα και στη συνέχεια τα "φόρεσα" στα πρόσωπα» επισημαίνει ο Γιάννης Ευσταθιάδης.

Το άκρως ελκυστικό σε μια πόλη, όπως η Αθήνα, είναι οι ίδιοι οι άνθρωποι, όχι ως μεμονωμένοι χαρακτήρες αλλά ως μια έντονη γεύση ζωής που την εισπράττεις κάθε ώρα της ημέρας.


«Οι μαρτυρίες είναι σκόρπιες και δεν ακολουθούν κάποια χρονολογική σειρά, κάτι που έχει γίνει σκόπιμα» θα μου πει και προσθέτει: «Κάπως έτσι συμβαίνει και με τις αναμνήσεις μας, που ανακατεύονται. Υπάρχει μόνο ένας χρονικός συμβολισμός που αφορά την έναρξη και το τέλος του βιβλίου. Το πρώτο κείμενο αναφέρεται στη μαία, που συμβολίζει τη ζωή, και το τελευταίο, που μιλά για τον θάνατο, στον Χαλεπά».


Στη συζήτησή μας τα λόγια του είναι κοφτά, χρησιμοποιεί λέξεις μετρημένες και προσεγμένες διατυπώσεις. Όπως στο κείμενο για τον Δημήτρη Πικιώνη, όπου παραθέτει μια φράση του: «Ακόμη και μια πέτρα πρέπει να έχει κάποιον σκοπό». Έτσι και ο Γιάννης Ευσταθιάδης πιστεύει πολύ στην ακρίβεια της διατύπωσης και στη σημασία της ορθής λέξης στο κατάλληλο σημείο. Εξού και διατηρεί πάλι τη μικρή φόρμα στις ιστορίες του.

«Κλεινόν»: Οι τρυφερές Mυθιστορίες του Γιάννη Ευσταθιάδη για την Αθήνα Facebook Twitter
«Αγαπώ την πόλη μου, παρά τις ασχήμιες της. Όπως έχει πει η γυναίκα μου: "Eίναι εύκολο να αγαπάς τις όμορφες πόλεις"». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Τα κείμενά του χαρακτηρίζονται από πρωτοτυπία και στα λόγια αυτών των ανθρώπων έχουν εισχωρήσει κομμάτια από τη δική του ζωή, όπως το επεισόδιο για την «παρά φύσιν γέννηση» που περιγράφει στο κείμενο της «Μαίας», η οποία είναι η δική του, ή το κείμενο για τον πιλοποιό Νίκο Ευσταθιάδη, πατέρα του συγγραφέα. «Πράγματι, εμφιλοχωρούν μνήμες μου με άμεση προσωπική αναφορά, όπως για παράδειγμα το κείμενο για τον Αντώνη Σαμαράκη. Είναι αφηγήσεις που ο Αντώνης έχει κάνει σ' εμένα: ότι την περίοδο που πήγαινε στο Καφενείο των Παρισίων έγραφε το "Αρνούμαι" και, βεβαίως, εκεί γνώρισε και ερωτεύτηκε την Ελενίτσα, τη μετέπειτα γυναίκα του Ελένη Κουρεμπανά. Ήταν τρελός και παλαβός γι' αυτήν, μέχρι που έφτασε στο σημείο να βάλει καταχώριση στις εφημερίδες γράφοντας: "Αντώνης Σαμαράκης κυκλοφορεί. Αντώνης Σαμαράκης, ένας επικίνδυνος άνθρωπος εν κινδύνω", επειδή έτσι τον είχε χαρακτηρίσει η νεαρή συγγραφέας Ελένη. Επίσης, οι αφηγήσεις του κειμένου για τη λαογράφο Αγγελική Χατζημιχάλη προέρχονται όλες από προσωπικές αναμνήσεις στην Πλάκα, όπως τα τρόφιμα στο σπίτι από το Εύωνον, η ταβέρνα του Σαΐτη και τα Μπακαλιαράκια του Δαμίγου».


Στην αρχή πολλών μαρτυριών παρεμβάλλονται αυτούσια κείμενα παλαιών και σύγχρονων συγγραφέων που λειτουργούν ως ιντερμέδια και αναφέρονται στην Αθήνα του παρελθόντος, καθώς προσδιορίζουν χώρους και συνδέουν μαρτυρίες. Για παράδειγμα, στο κεφάλαιο με τίτλο «Του Τροχονόμου» παρεμβάλλεται απόσπασμα από την Ομόνοια του Γιώργου Ιωάννου: «Τα πρόσωπα της Ομόνοιας είναι σχεδόν όλα εφήμερα. Ακόμα και αυτά που θαρρείς πως είναι μόνιμα, ριζωμένα, κάποια μέρα εξαφανίζονται». «Θέλησα να τα χρησιμοποιήσω γιατί είχαν θέση στο βιβλίο, αφού μιλάμε για μαρτυρίες άλλων που αναφέρονται στην Αθήνα. Επίσης, προσδιόριζαν τον χώρο, το πρόσωπο ή την ενασχόληση που με οδηγούσαν στη δική μου μαρτυρία. Πάντως, ανάμεσα σε κάποιες μαρτυρίες οι συνδετικοί κρίκοι είναι περιττοί και απουσιάζουν, αφού το τέλος κάθε μαρτυρίας οδηγεί στην επόμενη. Όπως στο κείμενο για τον Γεώργιο Παπανδρέου, που φωνάζει στο πλήθος "Αυτό δεν είναι συγκέντρωση, είναι σεισμός", και ακολουθεί η μαρτυρία του σεισμολόγου Δρακόπουλου, αναφερόμενη στους σεισμούς –την απόλυτη δημοκρατία του φόβου, απέναντι στην οποία είμαστε όλοι ίσοι– της Πάρνηθας και των Αλκυονίδων, ενώ στην επόμενη μαρτυρία συναντάμε τον ραλίστα Τζώνη Πεσματζόγλου που μιλά για την ανάβαση στην Πάρνηθα».

Του διαβάζω την πρώτη παράγραφο από τη μαρτυρία του Γιάννη Τσαρούχη που λέει: «Από νωρίς μου άρεσε να ζωγραφίζω σπίτια της Αθήνας. Νεοκλασικά κυρίως. Αλλά όχι επηρμένα, μεγαλόπνοα, επαύλεις και βίλες. Γύριζα στις ταπεινές περιοχές γύρω από το κέντρο –Ψυρρή, Πετράλωνα, Κεραμεικός– και προσπαθούσα να διαδώσω αυτές τις τελευταίες μαρτυρίες του καλού γούστου», σπεύδοντας να τον ρωτήσω αν έχει χαθεί το καλό γούστο στην πόλη. «Φυσικά και έχει χαθεί. Αυτό το γράφω και στο κείμενο για τον Κώστα Χατζηχρήστο που μιλά για τους βλάχους που κατέβηκαν στην Αθήνα και διέλυσαν τα όμορφα κτίρια, τους δρόμους που πνίγηκαν και την αντιπαροχή που στέρησε από την πρωτεύουσα την παλιά της γοητεία» σημειώνει.


Πώς επιστρέφει σήμερα στην Αθήνα; Ξαναγυρίζω πάντα με ενδιαφέρον και πολλή επιθυμία, ενώ θα ήθελα να ζω και πάλι στο κέντρο της πόλης. Διαθέτει έναν έντονο ρυθμό, ένα άλλο στυλ που μου λείπει. Μου αρέσει η μνήμη, αλλά απεχθάνομαι τη νοσταλγία, άρα αυτά που αγαπώ δεν τα νοσταλγώ, απλώς τα θυμάμαι. Το άκρως ελκυστικό σε μια πόλη, όπως η Αθήνα, είναι οι ίδιοι οι άνθρωποι, όχι ως μεμονωμένοι χαρακτήρες αλλά ως μια έντονη γεύση ζωής που την εισπράττεις κάθε ώρα της ημέρας» επισημαίνει.

«Κλεινόν»: Οι τρυφερές Mυθιστορίες του Γιάννη Ευσταθιάδη για την Αθήνα Facebook Twitter
«Μου αρέσει η μνήμη, αλλά απεχθάνομαι τη νοσταλγία, άρα αυτά που αγαπώ δεν τα νοσταλγώ, απλώς τα θυμάμαι». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Ο Γιάννης Ευσταθιάδης γεννήθηκε στην οδό Κολοκοτρώνη 34, στο κέντρο της Αθήνας. «Την εποχή που εγώ μεγάλωνα στην οδό Κολοκοτρώνη ήταν ένας εντελώς διαφορετικός δρόμος. Σήμερα, αν τη διαβείς στις 8 το βράδυ, δεν υπάρχει ψυχή, αφού είναι γεμάτη από μαγαζιά και γραφεία εταιρειών. Σπίτια και κατοικίες δεν υπάρχουν. Εμείς μέναμε σε μια πολυκατοικία του Μεσοπολέμου που ήταν γεμάτη διαμερίσματα με οικογένειες. Απέναντί μας υπήρχε το μπακάλικο του Φώτη Κοτσαλίδη, γύρω βρίσκονταν πολλά καφεκοπτεία και επιπλοποιεία και θυμάμαι πως το πρώτο μεγάλο κατάστημα που άνοιξε ήταν η "Νεοστρώμ", μια έκθεση μοντέρνων κρεβατιών. Ήταν μια κανονική και ζεστή γειτονιά. Στη συνέχεια, μείναμε στη Φιλελλήνων, αργότερα στην οδό Γενναδίου και ύστερα έζησα σε τρία διαφορετικά σημεία στην περιοχή της Πλάκας. Μετά την εφηβεία φύγαμε από το κέντρο, επιλέγοντας τα προάστια, έως και σήμερα που κατοικώ στο Μαρούσι» αναφέρει.


Ποια είναι η πιο έντονη ανάμνησή του από την Αθήνα; «Στο σπίτι της γιαγιάς μου, στην οδό Βαλτετσίου, όπου μια μέρα ακούω μια κραυγή από μια γειτόνισσα, "πέθανε ο Παπάγος", την ώρα που η γιαγιά μου μαγείρευε φακές. Η αναγγελία του θανάτου σε συνδυασμό με το άρωμα της φακής που μαγειρεύεται».


Στο πρόσωπο του Γιάννη Ευσταθιάδη διακρίνεις μια παιδική αθωότητα. Είναι ένας συγγραφέας που, όπως του αρέσει να λέει, καταφέρνει να θυμάται και να επινοεί, που γοητεύεται από τη μνήμη και όχι από τη νοσταλγία. Αρνείται να μεγαλώσει, λατρεύει τη μουσική, που την ορίζει ως μια αφηρημένη μορφή απόλαυσης, εντελώς ανεκτίμητη. Λατρεύει να παρατηρεί, θεωρεί τον εαυτό του αυτοδίδακτο και που όσο ζει, θα γράφει.


Τι είναι αυτό που λείπει από την Αθήνα; «Η αισθητική αρτιότητα. Με πληγώνει η έλλειψη του στυλ και το χειρότερο στοιχείο της πόλης είναι αυτές οι άναρχες, ασύμμετρες και ακαλαίσθητες επιγραφές που πλημμυρίζουν το Λεκανοπέδιο» λέει και τον ρωτώ αν σήμερα κυριαρχεί το εφήμερο. «Όσο μεγαλώνεις, διατηρείς ακόμη περισσότερο την αίσθηση του εφήμερου. Θα συμφωνήσω με μια φράση ενός μεγάλου επικοινωνιολόγου που είχε πει "έχω ένα μειούμενο ενδιαφέρον για το μέλλον". Πάντως, από τη ζωή μου είμαι χορτάτος. Αν κάτι μου λείπει, είναι χρόνος για να κάνω αυτά που θα ήθελα, όπως θα τα ήθελα».


Όπως θα μου πει, δεν ανήκει στους ανθρώπους που κουβαλούν ένα βάρος εμπειριών ή που αναπολούν αυτά που τους έμαθε η ζωή. «Προτιμώ να είμαι αυτοδίδακτος, γιατί είναι κάτι από το οποίο αντλώ δύναμη ώστε να διατηρώ το αίσθημα της νεότητας. Κάθε φορά ξεκινώ από το μηδέν. Κάποτε είχα γράψει σε έναν στίχο μου "Παρηγορήσου. Ό,τι δεν ονειρεύεσαι, σου ανήκει"».


Λίγο πριν τον αποχαιρετήσω, του εκφράζω την απορία μου αν, όταν επισκέπτεται βιβλιοπωλεία, χαζεύει κάποιον αναγνώστη να ξεφυλλίζει τα δικά του βιβλία. «Συνήθως όχι. Εκτός από μια φορά που κάποιος κρατούσε το βιβλίο μου και, πηγαίνοντας να το ανοίξει, του λέω "αυτό να το πάρετε, είναι πολύ καλό βιβλίο". Και μου αποκρίνεται; "Γιατί, το έχετε διαβάσει;". "Όχι, το έχω γράψει" απάντησα».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ