Key Books: Ένας εκδοτικός οίκος που γεννήθηκε στην καρδιά της κρίσης

Key Books: Ένας εκδοτικός οίκος που γεννήθηκε στην καρδιά της κρίσης Facebook Twitter
Αυτό που θέλαμε είναι να εκδίδουμε βιβλία που να διαβάζονται. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Μπαίνοντας στα γραφεία του Key Books, του εκδοτικού οίκου που γεννήθηκε στην καρδιά της κρίσης το 2013, εκδίδοντας βιβλία για ιστορίες ανθρώπων που άλλαξαν τα δεδομένα γιατί διεκδικούσαν τη ζωή αλλιώς, καταλαβαίνεις ότι δεν πρόκειται για συνηθισμένη περίπτωση.

Τα γραφεία στεγάζονται σε ένα πανέμορφο, ανακαινισμένο νεοκλασικό με χιουμοριστικές πινελιές –εξώφυλλα βιβλίων με αστεία μεμοραμπίλια, μια μπασκέτα(!) και αυτοσχέδια παιχνίδια– που δείχνουν να αντιστοιχούν στην αισθητική των δύο εκδοτών, του Βασίλη Βαρδάκα και του Βλάσση Μαρωνίτη, οι οποίοι βρέθηκαν από μια αποθήκη κάπου στον Πειραιά «και από ένα καφέ στο κέντρο της Αθήνας, όπου γίνονταν οι επαγγελματικές συναντήσεις, αφού δεν είχαμε καν γραφεία» σε αυτό το ξεχωριστό κτήριο στην καρδιά των Εξαρχείων. 

Η ιστορία των δυο φίλων και εκδοτών είναι η απόδειξη ότι ακόμα και ένα απρόσμενο τσουνάμι μπορεί να εξελιχθεί σε μια ωραία θάλασσα για ένα ταξίδι στον χώρο του βιβλίου, που άρχισε και συνεχίστηκε κάπως μυθιστορηματικά.

Για την ακρίβεια όλα ξεκίνησαν το δύσκολο καλοκαίρι του 2012, όταν και ο Βασίλης και ο Βλάσσης είδαν τις δουλειές τους –αμφότεροι αρχισυντάκτες σε άλλοτε πανίσχυρους ομίλους, όπως αυτοί του Λυμπέρη και του Μπόμπολα αντίστοιχα– να χάνονται εξαιτίας της κρίσης στον χώρο των media.

Τα κακά νέα για τον Βλάσση, ο οποίος είχε γίνει τότε πατέρας τριδύμων, ήρθαν ένα ωραίο καλοκαιρινό πρωινό –«όταν ακούς να χτυπάει το τηλέφωνο το πρωί από τη δουλειά, ξέρεις ότι δεν είναι ποτέ για καλό» όπως μας λέει ο ίδιος–, οπότε του ανακοινώθηκε ότι κλείνει το περιοδικό του οποίου προΐστατο. Κάτι αντίστοιχο συνέβη και στον Βασίλη την ίδια ακριβώς περίοδο, ο οποίος, βλέποντας το τέλος των περιοδικών να πλησιάζει, πήρε ένα σακίδιο και ταξίδεψε μέχρι τη μακρινή Κόστα Ρίκα για να ξανασκεφτεί το μέλλον του. 

Νέοι άνθρωποι που βρέθηκαν χωρίς δουλειά και άλλοι που ξεκινούσαν δουλειά σε ένα κατεστραμμένο από κάθε άποψη περιβάλλον. Σκεφτόμασταν ότι όλος αυτός ο κόσμος, όπως ακριβώς κι εμείς, ήθελε από κάπου να κρατηθεί, να εμπνευστεί, ώστε να μπορέσει να προχωρήσει. Να διαβάσει κάτι το βράδυ που θα του δημιουργήσει τη διάθεση να ξυπνήσει το πρωί και να κάνει τα όνειρά του πραγματικότητα.

Εκεί, στην άκρη του κόσμου, αποφάσισε ότι θέλει να κάνει κάτι δικό του και επιστρέφοντας το ανακοίνωσε στον Βλάσση, ο οποίος είχε αντίστοιχες σκέψεις. Καθώς η αγάπη για το βιβλίο και τη γραφή ήταν και για τους δυο δεδομένη, αποφάσισαν να τολμήσουν να ανοίξουν εκδοτικό οίκο: «Στην αρχή τα πάντα έμοιαζαν πολύ δύσκολα, αφού ξεκινήσαμε με χαμηλό προϋπολογισμό και με την πλάτη κυριολεκτικά στον τοίχο», ομολογούν.

«Εποχή κρίσης και ίσως η χειρότερη περίοδος για να ξεκινήσει κανείς έναν εκδοτικό οίκο. Παρότι, όμως, δεν είχαμε όλα τα δεδομένα για τον χώρο του βιβλίου και οι δυσκολίες έμοιαζαν σχεδόν ανυπέρβλητες, δεν σκεφτήκαμε καθόλου να γυρίσουμε πίσω, παρά τις προτάσεις που μας έγιναν. Ξέραμε καλά ότι είχαμε κάψει τα καράβια. Ίσως να βοήθησε το γεγονός ότι είχαμε επίγνωση της δυσκολίας, ότι δεν ήμασταν στο 2004, οπότε λύνονταν όλα επειδή υπήρχαν χρήματα. Και κάναμε κυριολεκτικά τα πάντα: δειγματισμό, προώθηση, πώληση, μετάφραση, επιμέλεια».

Key Books: η μυθιστορηματική ιστορία δυο εκδοτών Facebook Twitter
Η ιστορία των δυο φίλων και εκδοτών είναι η απόδειξη ότι ακόμα και ένα απρόσμενο τσουνάμι μπορεί να εξελιχθεί σε μια ωραία θάλασσα για ένα ταξίδι στον χώρο του βιβλίου που άρχισε και συνεχίστηκε κάπως μυθιστορηματικά. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το σενάριο μοιάζει περίπου σαν εκείνο ενός από τα πρώτα βιβλία που εξέδωσαν με τον τίτλο «Άγρια», όπου η Σέριλ Στρέιντ αφηγείται πώς αποφάσισε να ξεκινήσει μια πεζοπορία 1.800 χιλιομέτρων στην άγρια φύση για να ανακαλύψει τι είναι αυτό που πραγματικά ζητά στη ζωή της. Συμφωνούν με τη διαπίστωσή μου και σημειώνουν πως στόχος τους ήταν όχι μόνο να αλλάξουν τη ζωή τους αλλά και να εκδώσουν βιβλία που άρεσαν πρώτα στους ίδιους, με πραγματικούς ήρωες και αληθινές ιστορίες.

«Αυτό που θέλαμε ήταν να εκδώσουμε βιβλία που να διαβάζονται. Είχαμε αποκτήσει κάποιο κριτήριο από τον χώρο των media σε σχέση με το τι διαβάζει ο κόσμος και είχαμε διαπιστώσει ότι αυτά που αρέσουν σ' εμάς έχουν απήχηση ένα μεγάλο μέρος του κοινού, οπότε μάλλον πληρούσαν και το εμπορικό κριτήριο ώστε να γίνει το εγχείρημα μας βιώσιμο.

Επιπλέον, θέλαμε να μιλήσουμε σε όλους αυτούς τους ανθρώπους που, ακριβώς σαν κι εμάς, είχαν χάσει τις δουλειές τους ή είχαν δει τις ζωές τους να αλλάζουν ή να διαλύονται. Νέοι άνθρωποι που βρέθηκαν χωρίς δουλειά και άλλοι που ξεκινούσαν δουλειά σε ένα κατεστραμμένο από κάθε άποψη περιβάλλον. Όλο αυτό είχε δημιουργήσει μια ζοφερή κατάσταση την οποία βιώσαμε κι εμείς, ασχέτως του αν, λόγω ιδιοσυγκρασίας, το αντιμετωπίσαμε με διαφορετικό τρόπο.

Σκεφτόμασταν επίσης ότι όλος αυτός ο κόσμος ήθελε από κάπου να κρατηθεί, να εμπνευστεί, ώστε να μπορέσει να προχωρήσει. Να διαβάσει κάτι το βράδυ που θα του δημιουργήσει τη διάθεση να ξυπνήσει το πρωί και να κάνει τα όνειρά του πραγματικότητα. Να προχωρήσει, εν ολίγοις, στο επόμενο βήμα», μου λένε με ενθουσιασμό για την ιστορία και την ιδέα που δημιούργησε τον τίτλο Key Books. Κάτι σαν πνευματικό ξεκλείδωμα. 

Εξού και οι πρώτοι τίτλοι που έβαλαν τη σφραγίδα στον εκδοτικό: «Τόσο το πρώτο μας βιβλίο, το “Κλέψε σαν καλλιτέχνης” του Όστιν Κλέον, όσο και και το “Έξω από τα δόντια” του ζωντανού θρύλου Τζορτζ Λόις ήταν βιβλία που είχαν στόχο να εμπνεύσουν τον κόσμο και να τον κάνουν να θέλει να φύγει από την κατάθλιψη. Αυτό ήταν το ζητούμενο εκείνη την εποχή, να σκεφτεί ότι μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα και να χτίσει κάτι μικρό, όπως κάναμε κι εμείς», λέει ο Βλάσσης.

Key Books: η μυθιστορηματική ιστορία δυο εκδοτών Facebook Twitter
Είχαμε αποκτήσει κάποιο κριτήριο από τον χώρο των media σε σχέση με το τι διαβάζει ο κόσμος και είχαμε διαπιστώσει ότι αυτά που μας αρέσουν εμάς έχουν απήχηση σε ένα μεγάλο μέρος του κοινού, οπότε μπορεί να πληρούν και το εμπορικό κριτήριο, ώστε να γίνει το εγχείρημα μας βιώσιμο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ρωτάω τον Βασίλη αν η πρόθεσή τους ήταν να βγάλουν βιβλία ανθρώπων που τους είχαν εμπνεύσει και ποιοι θα μπορούσαν να είναι αυτοί. «Σίγουρα. Ο Τζορτζ Λόις, που για εμάς που είχαμε δουλέψει στα περιοδικά είχε αποτελέσει πηγή έμπνευσης, ήταν σίγουρα μια τέτοια περίπτωση. Ήταν ένας ήρωάς μας. Πέραν τούτου, θέλαμε να βγάλουμε βιβλία που θα πέρναγαν ένα μήνυμα στους αναγνώστες αλλά και προς εμάς.

Εκτός από την “Άγρια”, το δεύτερο βιβλίο μας, που μέσα από μια αληθινή ιστορία έλεγε ότι η ζωή μπορεί να σου φέρνει ανυπέρβλητες δυσκολίες, αλλά έχεις επιλογές, ακόμα και παίρνοντας τα βουνά, σημαντικό ήταν το αμέσως επόμενο, η “Δύναμη των εσωστρεφών, στον βαθμό που, ακριβώς επειδή είμαστε κι εμείς εσωστρεφείς και ζούσαμε τότε σε μια κρίση, την οποία ο καθένας βίωνε εσωτερικά, με τον δικό του τρόπο, θέλαμε να πούμε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα με το να είναι κανείς εσωστρεφής.

Όσο για την “Τέχνη της ρουτίνας”, αυτή δεν έκανε τίποτε άλλο από το να αποκαλύψει καθημερινά τελετουργικά που ανέπτυξαν οι πιο δημιουργικοί άνθρωποι, από τον Χέμινγουεϊ μέχρι τον Φρόιντ και τον Γούντι Άλεν, τα οποία σε κάνουν να αναλογιστείς πώς είναι η καθημερινότητά σου και πώς μπορείς ακόμα και μέσα από μια ρουτίνα να είσαι δημιουργικός».

Και όχι μόνο. Όπως τονίζει ο Βλάσσης: «Τέτοια βιβλία σπάνε τα στερεότυπα που έχουμε για τους δημιουργικούς ανθρώπους ότι περιμένουν να έρθει κάπως μαγικά από το πουθενά η έμπνευση. Μάλλον το αντίθετο. Χρειάζεται πολλή δουλειά, καθώς όλοι αυτοί είχαν δομήσει μια πολύ αυστηρή ρουτίνα για να μπορέσουν να τα καταφέρουν. Τίποτα δεν προκύπτει τυχαία, ούτε ουρανοκατέβατα».

Αυτό σίγουρα ισχύει και για τους ίδιους, αφού χρειάστηκε να προσπαθήσουν πολύ σκληρά ώστε να δουν τους κόπους τους να ανταμείβονται, βγάζοντας ωστόσο διόλου τυχαία βιβλία για ανθρώπους «μεγαλύτερους από τη ζωή» όπως ο Άιρτον Σένα, η καλύτερη βιογραφία που κυκλοφορεί για τον αδικοχαμένο πιλότο της Φόρμουλα 1, και μάλιστα από έναν Έλληνα συγγραφέα, τον Βασίλη Τσακίρογλου.

Είναι ο ίδιος που κρύβεται πίσω από τη συγγραφή της αυτοβιογραφίας που προκάλεσε πολύ θόρυβο το περασμένο καλοκαίρι, της αθλήτριας Μαρίας Πολύζου, με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Μην τα παρατάς», όταν εκείνη ομολόγησε ότι είχε κακοποιηθεί από τον πατέρα της.

«Η αλήθεια είναι ότι από αλλού αρχίσαμε και αλλού βρεθήκαμε. Δεν είχαμε ιδέα για την ιστορία της και γι' αυτό το γεγονός. Ξεκινήσαμε να βγάλουμε ένα βιβλίο για το τρέξιμο και στη συνέχεια, συζητώντας μαζί της, είδαμε ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το προσωπικό της παράδειγμα και τη δική της ιστορία, που είναι αξιοθαύμαστη, για να δώσουμε κουράγιο και σε άλλους. Μια κορυφαία μαραθωνοδρόμος που πέτυχε τον Φειδιππίδειο Άθλο (Αθήνα - Σπάρτη - Μαραθώνας) καλύπτοντας 524 χιλιόμετρα, κάτι που ξεπερνάει κάθε λογική. Επίσης, κατάφερε να ξεπεράσει το πιο μεγάλο εμπόδιο, αυτό του καρκίνου. Είναι σπουδαία. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν θέλαμε να πέσει φως μόνο σε ένα σκοτεινό κομμάτι αλλά σε όλη την ιστορία της, που είναι υπέροχη, που σε παρακινεί και συγχρόνως σε προβληματίζει», επισημαίνουν και οι δύο. 

Key Books: η μυθιστορηματική ιστορία δυο εκδοτών Facebook Twitter
Το «Δώρο» έχει ήδη κυκλοφορήσει σε τριάντα χώρες και στην Ιαπωνία, όπου κυκλοφόρησε αρχές Γενάρη, έγινε το απόλυτο μπεστ σέλερ δεκαπέντε μέρες από την έκδοσή του. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Άλλωστε, όταν ξεκίνησαν δεν είχαν ιδέα ότι τα βιβλία για ανθρώπους που θαύμαζαν, όπως ο Πάτρικ Λι Φέρμορ ή οι αδελφοί Ράιτ, θα μπορούσαν να είναι προσοδοφόρα. «Δεν είναι τυχαίο ότι, μελετώντας τις ζωές αυτών των ανθρώπων, βλέπεις ότι διαπνέονταν από υψηλά κίνητρα. Αυτό που ήθελαν οι αδελφοί Ράιτ ήταν να πετάξουν, όπως κι εμείς. Γι' αυτό έμειναν στην Ιστορία, όχι γιατί έβγαλαν χρήματα», λέει ο Βλάσσης, για να συμπληρώσει ο Βασίλης πως «εξαρχής λέγαμε ότι θέλουμε να βγάλουμε χρήματα για να βγάζουμε ωραία βιβλία, για να παραφράσω τον Ντίσνεϊ».

Ωστόσο, η εμπορική επιτυχία ήρθε ανέλπιστα με το «Δώρο - Ένα τετράδιο θαυμάτων», όπως είναι ο πλήρης τίτλος του, δηλαδή με το διάσημο βιβλίο του Στέφανου Ξενάκη, το απόλυτο φαινόμενο της εποχής μας, όπως είπαν χαρακτηριστικά οι «New York Times». Μην ξεχνάμε ότι το «Δώρο» έχει κυκλοφορήσει ήδη σε τριάντα χώρες και στην Ιαπωνία, όπου κυκλοφόρησε αρχές Γενάρη, έγινε το απόλυτο μπεστ σέλερ δεκαπέντε μέρες από την έκδοσή του.

Δεν μπορώ να μην τους ρωτήσω αν περίμεναν μια τέτοια ανταπόκριση. «Να πούμε την αλήθεια, την περιμέναμε», μου λένε με μια φωνή. «Κυρίως από τη στιγμή που γνωρίσαμε τον Στέφανο Ξενάκη και γοητευτήκαμε από την προσωπικότητά του, από τις πρώτες συζητήσεις που είχαμε μαζί του. Ήμασταν σίγουροι ότι αυτή την αλήθεια που βγάζει σ' εμάς θα την περνούσε και στον κόσμο. Είδαμε την ανταπόκριση που είχε στο κοινό μέσα από τα social media που εξακολουθούν να τον ακολουθούν πιστά και καταλάβαμε ότι υπάρχει πολύς κόσμος που θέλει να δει τον κόσμο μέσα από το ίδιο βλέμμα μ' εκείνον». 

Επειδή ακριβώς τα βιβλία που εκδίδουν στον Key Books μιλούν για την εποχή που ζούμε, προσπαθώντας να απαντήσουν στα όσα συμβαίνουν, οι δυο εκδότες δεν θα μπορούσαν να παραβλέψουν κρίσιμα θέματα όπως το κίνημα του #metoo με βιβλία όπως το «Είμαι επικίνδυνη», που περιλαμβάνει τις πραγματικές ιστορίες εκατό σημαντικών γυναικών, με τα έσοδα από την πώληση να διατίθενται στην αρωγή οργανισμών που υποστηρίζουν γυναίκες οι οποίες έχουν υποστεί έμφυλη βία, ενώ ετοιμάζουν και ένα δεύτερο με κορίτσια στην εφηβεία, το οποίο τους έκανε, όπως ομολογούν, να διαπιστώσουν πως «η νέα γενιά δεν έχει μάθει να ονειρεύεται», κάτι σοκαριστικό, αν το σκεφτείς. Ίσως αυτό να τους κινητοποιεί ώστε να δίνουν πλέον έμφαση στα παιδικά βιβλία, κάτι που τους έχει ενθουσιάσει.

Υπάρχουν πάντως, όπως παραδέχονται, βιβλία που έχουν αλλάξει τον δικό τους τρόπο σκέψης: «Το πάθαμε πρόσφατα με τις "Αρχές" του Ρέι Ντάλιο, που μας έκαναν να ξανασκεφτούμε το ανέφικτο του multitasking, αφού ο ίδιος λέει ότι πρέπει να συγκεντρώνεσαι σε έναν στόχο κάθε φορά, αλλιώς τα κάνεις όλα μέτρια. Δεν είναι, επίσης, τυχαίο ότι ο Ντάλιο επιμένει πως πρέπει διαρκώς να μαθαίνεις από αυτούς που ξέρουν και να ακούς. Ξεκινάει μάλιστα το βιβλίο με τη φράση "Είμαι ηλίθιος". Και όταν το λέει αυτό ένας από τους πλουσιότερους και πιο πετυχημένους ανθρώπους του πλανήτη, τότε καταλαβαίνεις ότι μάλλον έχει κάποιο δίκιο», μου λέει ο Βλάσης.

Κάπως έτσι, άλλωστε, έμαθαν κι εκείνοι, καταφέρνοντας να διανύσουν μια τεράστια απόσταση, όπως οι δρομείς τους οποίους εκδίδουν, και επιμένουν πως αν ξανάρχιζαν, με την ίδια αγάπη θα προσέγγιζαν τους συγγραφείς και τους τίτλους και το ίδιο ορμητικά θα προχωρούσαν, παρά τα λάθη.

«Δεν συνηθίζουμε να κοιτάμε πίσω, μόνο μπροστά. Και είμαστε χαρούμενοι τόσο για τα λάθη όσο και για την επιτυχία. Γιατί αυτό που κάνουμε μας δίνει ένα πράγμα: μεγάλη και αμέτρητη χαρά. Μόνο χαρά, αυτό κρατάμε».

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Τζούλη Αγοράκη έγραψε το πιο ανεπιτήδευτα αστείο βιβλίο του καλοκαιριού

Βιβλίο / Η Τζούλη Αγοράκη έγραψε το πιο ανεπιτήδευτα αστείο βιβλίο της χρονιάς!

Το «Ανδρολίβαδο» είναι μια συλλογή από σκόρπια κεφάλαια της ερωτικής-σεξουαλικής ζωής της δημοσιογράφου, όπου παρελαύνουν ένα σωρό φετίχ, ανδρικές νευρώσεις, παραξενιές, ακόμα και καταστάσεις οριακά επικίνδυνες, δοσμένες όμως με αστείρευτα χιουμοριστική γλώσσα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«Είμαι επικίνδυνη»: Η συγκλονιστική φωνή της (Ελληνίδας) γυναίκας

Προδημοσίευση / «Είμαι επικίνδυνη»: Η συγκλονιστική φωνή της (Ελληνίδας) γυναίκας

Ο συλλογικός τόμος με ιστορίες γυναικών με τον τίτλο «Είμαι Επικίνδυνη», που παρουσιάζει σε αποκλειστική προδημοσίευση η LiFO, έχει ως στόχο να αφυπνίσει, να εμπνεύσει και να θυμίσει τι σημαίνει να είσαι γυναίκα στην Ελλάδα του σήμερα - και όχι μόνο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άγνωστα αριστουργήματα και άφθονα δοκίμια

Fall Preview 2021 / Book Preview: Άγνωστα λογοτεχνικά αριστουργήματα και άφθονα δοκίμια

Σπάνια αριστουργήματα από την αμερικανική και την ισπανόφωνη λογοτεχνία, δοκίμια για τα σημεία των καιρών, ιστορικά βιβλία για τις σκοτεινές πτυχές του παγκόσμιου γίγνεσθαι, πολλή φιλοσοφία αλλά και η επιστροφή Ελλήνων συγγραφέων, όπως της Ζυράννας Ζατέλη και της Μαρίας Μήτσορα, είναι τα κεντρικά σημεία της προσεχούς εκδοτικής παραγωγής.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ