Καππαδοκία

Καππαδοκία Facebook Twitter
0

Περιοχή στην περιφέρεια της Κεντρικής Ανατολίας. Τοπίο αρχέγονο, αισθησιακό, δραματικό… Τόπος σημαντικών πολιτισμών απ’ την παλαιολιθική ακόμα εποχή. Τον κατοίκησαν Χετταίοι, Φρύγες, Παφλαγόνες, Λυκάονες, Λυδοί, Πέρσες, Έλληνες, Γαλάτες, Άραβες… Τόπος με αρχιτεκτονικές ιδιαιτερότητες, όπως οι υπόγειες πολιτείες και τα υπόσκαφα κτίσματα που έρχονται να συμπληρώσουν το ήδη μοναδικό τοπίο. Τόπος με έντονο ελληνικό στοιχείο απ’ την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου μέχρι την ανταλλαγή πληθυσμών το 1923, γεμάτος ορθόδοξες εκκλησιές, παρεκκλήσια, σκήτες και μοναστήρια. Για έναν Έλληνα, τόπος που γεννά αμφιθυμία, θλίψη, μνήμες οδυνηρές, ιστορίες απώλειας, νοσταλγία, συγκίνηση. Σημαίνει προσκύνημα, ελληνισμός, χριστιανισμός, ξεριζωμός, επι- στροφή σε χαμένες πατρίδες και σπίτια σε πατρογονικά εδάφη.

Το ταξίδι έγινε οδικώς τον Αύγουστο του 2006, με τζιπ. Η διαδρομή μας: Καβάλα, Καστανιές, Ανδριανούπολη, Κωνσταντινούπολη, Άγκυρα, Γκέρεμε. Διαμονή στο Γκέρεμε -στη καρδιά της Καππαδοκίας- και από κει ακτινωτές διαδρομές.

Η Κωνσταντινούπολη, πληθωρική, πυκνοκατοικημένη, υγρή και ζεστή, θρυλική πολιτεία αλλά και σύγχρονη μητρόπολη πια, με τα 15 εκατομμύρια κατοίκους της, ήταν για μας απλώς το πέρασμα απ’ τη Δύση στην Ανατολή, απ’ την Ευρώπη στην Ασία. Ακόμα κι ένα βιαστικό πέρασμα απ’ την Πόλη είναι αρκετό για να παρατηρήσει κανείς τα πολλά και αντιφατικά πρόσωπα της σημερινής Τουρκίας.

Άγκυρα: Μετά από 450 χιλιόμετρα σ’ ένα βατό οδικό δίκτυο φτάνουμε στην Άγκυρα, πόλη σχετικά καινούργια και πρωτεύουσα του τουρκικού κράτους. Μοιάζει, εκ πρώτης όψεως, απλόχωρη, σύγχρονη -με αρκετό μπετόν- οργανωμένη και κάπως αποστειρωμένη. Εντύπωση μου κάνει η οργανωμένη δόμηση που συναντάμε στη περιφέρεια όλων των μεγάλων πόλεων που διασχίζουμε. Ατέλειωτα, περιποιημένα συγκροτήματα πολυκατοικιών για όλα τα βαλάντια, με πράσινο και πάρκινγκ. Μοναδική μας στάση το Μουσείο των Ανατολικών Πολιτισμών που βραβεύτηκε το 1997 ως το καλύτερο ευρωπαϊκό μουσείο της χρονιάς, το οποίο στεγάζεται σε δύο ιστορικά κτίρια των μέσων του 15ου αιώνα, στο σκεπαστό παζάρι του Mahmud Pasha και στο Kursunlu Caravanserai, σ’ έναν λόφο απ’ όπου μπορεί να δει κανείς το παλιό κομμάτι της πόλης.

Goreme (Κόραμα): Στα 300 χιλιόμετρα που διανύουμε απ’ την Άγκυρα και μετά το τοπίο αλλάζει σιγά-σιγά, η βλάστηση μειώνεται και αρχίζει η στέπα. Στον δρόμο προς το Aksharay (πρώην Αρχελαίδα) συναντάμε τη λίμνη Τάτα, με 33% περιεκτικότητα σε αλάτι και στεγνή κατά τα 3/4 του εδάφους της τον Αύγουστο. Είναι σούρουπο, ο ουρανός μαβής κι εμείς κάνουμε μια γρήγορη βόλτα πάνω σε μια έρημο από αλάτι. Η ζέστη έχει πέσει και συνεχίζουμε την πορεία μας προς το Γκέρεμε μ’ ένα πορτοκαλί φεγγάρι στη χάση του, κρεμασμένο πάνω απ’ τα κεφάλια μας. Κάτω απ’ αυτό το φως αντικρίζουμε το μεταφυσικό τοπίο της Καππαδοκίας με τους μυστηριώδεις, βραχώδεις κώνους να υψώνονται παντού γύρω μας. Φτάνοντας στο κατάλυμά μας, ένα σύμπλεγμα υπόσκαφων δωματίων, χαλαρώνω οριστικά βλέποντας ότι ο χώρος είναι σε απόλυτη σύμπνοια με το τοπίο και τις πιο υψηλές μου προσδοκίες. Στις 6:00 η ώρα το ξημέρωμα, την άλλη μέρα, παρακολουθώ τον ήλιο να ξεμυτίζει ανάμεσα από τα βράχια και λίγο μετά τα χρωματιστά αερόστατα να γεμίζουν τον ουρανό.

Μετά πρωινό, πρώτη στάση το πάρκο του Γκέρεμε και επίσκεψη -τώρα πια με εισιτήριο- στις φημισμένες, πλέον, βυζαντινές υπόσκαφες εκκλησιές του 10ου περίπου αιώνα που περιέγραψε και ο Σεφέρης στο βιβλίο του Τρεις μέρες στα μοναστήρια της Καππαδοκίας: η Σκοτεινή Εκκλησιά, η Εκκλησιά των Σανδάλων, η Παλαιά Εκκλησιά, η Εκκλησιά του Μήλου και πολλές άλλες. Η Τέχνη των αγιογράφων είναι κυρίως λαϊκή, αυθόρμητη, οι επιγραφές ανορθόγραφες, φωνητικές, όπως επισημαίνει ο Σεφέρης. Η μοναδική αρχιτεκτονική της Καππαδοκίας -όλα σκαμμένα μέσα στο μαλακό, ηφαιστιογενές πέτρωμα που καλύπτει αυτήν τη γη από τότε που ο Αργαίος ήταν ακόμα ενεργό ηφαίστειο- είναι το αποτέλεσμα ενός αλλόκοτου τοπίου στα σωθικά του οποίου βρίσκεις σπίτια, εκκλησιές, παρεκκλήσια, μοναστήρια, σκήτες, περιστερώνες. Τα χριστιανικά ορθόδοξα μοναστήρια της Καππαδοκίας «ανακαλύφθηκαν» απ’ τους Δυτικούς μελετητές μόλις τον 19ο αιώνα. Δειπνούμε στο χωριό βιαστικά, για να παρακολουθήσουμε μια παράσταση των περιστρεφόμενων Δερβίσηδων στον τόπο της, στα βάθη της Ανατολής, στο ανακαινισμένο Καραβάν Σαράι του Σαριχάν, χτισμένο το 1217 απ’ τους Σελτζούκους, το οποίο απέχει μόλις 12 χιλιόμετρα απ’ το χωριό μας. Η ανακαίνιση ολοκληρώθηκε το 1991 και από τότε λειτουργεί ως λαογραφικό μουσείο και πολιτιστικό κέντρο. Οι φόβοι μου μη βρεθώ σε κιτς τουριστικό δρώμενο διαψεύστηκαν.

Την άλλη μέρα ξεκινούμε για τα χωριά Kaymakli (Ανακού), Derinkuyu (Μαλακοπή) και Gulciuk. Σε όλα αυτά τα χωριά υπήρχαν σημαντικές ελληνικές κοινότητες και τα παλιά αρχοντικά στέκουν σήμερα παρατημένα κι ερειπωμένα. Διαβάζω στον ταξιδιωτικό μου οδηγό ότι στη «Μαλακοπή οι [Έλληνες] κάτοικοί της μιλούσαν ένα αρχαιότατο ιδίωμα της ελληνικής γλώσσας μέχρι το ’24 σε παραφθαρμένη μορφή» (Δ. Πλουμίδης). Επισκεπτόμαστε την Υπόγεια Πολιτεία της Μαλακοπής. Η περιοχή της Καππαδοκίας έχει γύρω στις 200 υπόγειες πολιτείες και κάποιες από αυτές χωρούσαν μέχρι και 10.000 κατοίκους. Οι πρώτες υπόγειες πολιτείες φτιάχτηκαν από τους Χετταίους και η τρωγλοδυτική ζωή είναι σταθερό χαρακτηριστικό της περιοχής.

Το Mustafapasa (Σινασός) και το Urgup (Προκόπι), μικρές, ήσυχες κωμοπόλεις, απέχουν ελάχιστα απ’ το Γκέρεμε. Τα ελληνικά αρχοντικά είναι παντού, βλέπουμε ελληνικές επιγραφές στις εισόδους των σπιτιών. Το «Παλιό Ελληνικό Σπίτι» στη Σινασό είναι σήμερα ξενοδοχείο κι εστιατόριο. Πίνουμε έναν τούρκικο καφέ. Στο Προκόπι σταματάμε στο Sehir Hamami για να συνέλθουμε απ’ την ταλαιπωρία του ταξιδιού και να γευτούμε μια κατεξοχήν ανατολίτικη συνήθεια.

Στην Guzelyurt (Καρβάλη) επισκεπτόμαστε το Παρθεναγωγείο που σήμερα είναι ξενοδοχείο, περπατάμε στα σοκάκια, ξαποσταίνουμε στην πλατεία για ένα γλυκό τσάι και λίγο σουτζούκ λουκούμ και μετά επισκεπτόμαστε την Κοιλάδα των Μοναστηριών, όπου είναι η σκήτη του Αγίου Βασιλείου. Αφήνοντας την Καρβάλη, σταματάμε λίγο στην ερειπωμένη Κόκκινη Εκκλησιά, που όμως θα ανακαινιστεί, και στο Μοναστήρι της Αναλήψεως, το οποίο, σύμφωνα με πρωτόκολλο που υπογράφηκε τον Ιούλιο του 2006, θα γίνει Κέντρο Καππαδοκικών Μελετών με έμφαση στη ρωμαίικη κληρονομιά. Σήμερα, διαβάζω, έχει ξεκινήσει σε όλη την Καππαδοκία η αποκατάσταση νεοελληνικών μνημείων, μεταξύ των οποίων η Μονή του Αγίου Νικολάου στη Σινασό και ο ναός του Αγίου Δημητρίου στην Αραβησσό.

Τελευταία στάση το εντυπωσιακό Φαράγγι της Ιχλάρα. Ξαφνικά, μέσα στο ξερό τοπίο, μια σχισμή της γης με πλούσια βλάστηση λόγω του ποταμού Melediz Su που τη διασχίζει. Στις πλαγιές του διάσπαρτα λαξεμένα μοναστήρια κι εκκλησιές. Τόπος ασκητικός και μοναστικός. Λέγεται και κοιλάδα της θανάσιμης σκιάς.

Την τελευταία μέρα κάνουμε μια off road διαδρομή στα βάθη της οροσειράς του Ταύρου. Ατέλειωτα χιλιόμετρα χωματόδρομου προς το Buyuk Cakir. Ένας υπόγειος ποταμός ξεπηδάει μέσα απ’ τα βράχια και μεταμορφώνεται σ’ έναν εντυπωσιακό καταρράκτη. Πάμφτωχα χωριά στα βάθη της Ανατολίας με άπειρα παιδάκια, ζεστά χαμόγελα και περίσσευμα ψυχής. Η μόνη σχέση τους με τον έξω κόσμο, οι δορυφορικές κεραίες. Όχι, δεν προλαβαίνουμε ν’ απορροφήσουμε τις εικόνες, τις μυρωδιές, τις εντυπώσεις. Είναι πολλά αυτά που δεν είδαμε. Χρειαζόμαστε περισσότερο χρόνο. Η Καππαδοκία κρύβει ακόμα πολλά μυστικά, πολλές εκπλήξεις.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ