καημένη Αμαλίτσα ! * Από την Γλυκερία Μπασδέκη

καημένη Αμαλίτσα ! * Από την Γλυκερία Μπασδέκη Facebook Twitter
2

Έχουν μείνει ελάχιστα πλάνα από τη Βασίλισσα Αμαλία της Αλίκης. Η πρώτη της σειρά για την τηλεόραση, γυρισμένη στα 1975, αρχές Μεταπολίτευσης. Τα λες και φραγκμέντα αυτά τα ελάχιστα πλάνα, από πρόβες τα περισσότερα.  Η Αμαλία/Αλίκη την λέει στη Βαρώνη Πλύσκωφ/ Τζόλυ Γαρμπή που πάει να της την βγει προτεσταντικά. Η Αμαλία/ Αλίκη πετάει κολακείες στο πιστό σκυλάκι Φωτεινή Κολοκοτρώνη/ Καίτη Λαμπροπούλου. Η Αμαλία-Αλίκη εκστομίζει το φοβερό:''Εμείς την αγάπη του λαού πρέπει να την κερδίσουμε. Αλίμονο στη Βασίλισσα που την αγαπάνε μόνον οι λίγοι''


H πραγματική Αμαλία δεν την κέρδισε την αγάπη του λαού. Την αγάπησαν  λίγοι, κι όχι εύκολα. Έφυγε για τον αγύριστο ένα κρύο βράδυ του 1862- σε λίγο στη θέση της θα καθόταν η καρπερή σαν χωράφι Ρωσίδα Όλγα. Η Δούκισσα Αμαλία-Μαρία-Φρειδερίκη του Ολδεμβούργου έγινε Βασίλισσα της Ελλάδος το 1836 στο πλευρό του ψιλοελαττωματικού Όθωνα κι έφυγε νύχτα, μ' ένα μπόγο στέμματα που πρόλαβε να μαζέψει. Το Βρετανικό πλοίο που ταξίδεψε (χωρίς επιστροφή) τους έκπτωτους στη Βαυαρία λεγόταν Σκύλα: έτσι φώναζαν και την Αμαλία οι εξαγριωμένοι της υπήκοοι τον τελευταίο καιρό.

 

καημένη Αμαλίτσα ! * Από την Γλυκερία Μπασδέκη Facebook Twitter
'' Εμείς την αγάπη του λαού πρέπει να την κερδίσουμε. Αλίμονο στη Βασίλισσα που την αγαπάνε μόνον οι λίγοι''

 

Η Αμαλία δεν είχε καν κόλπο. Χωρίς μήτρα, με συγγενή απλασία κόλπου και δυσπαρεύνια -πιθανότατα λόγω του άγνωστου για την εποχή συνδρόμου Mayer-Rokitansky-Kuster-Hauser.

 

Η Αμαλία/Αλίκη, απ' την άλλη, την κέρδισε την αγάπη του λαού. Την αγάπησαν σχεδόν όλοι, αν κι όχι εύκολα. Ήταν πεισματάρα και δουλευταρού η Αλίκη. Κι είχε καταπιεί κι έναν προβολέα- αυτό βοηθούσε πολύ. H προτεσταντικής αντοχής Αμαλία δεν την είχε και πολύ την λάμψη. Ο Φλωμπέρ που την είδε από κοντά την σκοτώνει με τρεις σειρές: «Ξαναείδα τη Μεγαλειοτάτη στο θέατρο. Λένε πως έχει ωραίο στήθος και ωραίο δέρμα. Πρόσωπο δίχως χαρακτήρα και άχαρο! Η Μεγαλειοτάτη γευματίζει έξι φορές την ημέρα, δεν της αποδίδουν κανέναν εραστή. Ο λαός την έχει βαρεθεί, κι εγώ το ίδιο, δίχως να ξέρω γιατί» (Γ.Φλωμπέρ, Το ταξίδι στην Ελλάδα, Δεκέμβριος 1850 - Φεβρουάριος 1851, Ολκός 2007).

 

Κι όμως ήταν τόσο ίδιες, τόσο απίστευτα ίδιες αυτές οι δυο Βασίλισσες των Ελλήνων- με απόφαση της Εθνοσυνέλευσης η μία, δια βοής η άλλη. Φορτισμένες με υπερπροσδοκίες, ζαλωμένες με επιθυμίες ενός ολόκληρου έθνους. Χωρίς πραγματική ιδιωτική ζωή: τα βασιλικά τους διαμερίσματα έπρεπε να 'ναι ανοιχτά στις διαθέσεις του κυρίαρχου λαού που τις είχε ανεβάσει στο θρόνο. Εύκολα σου φορά το στέμμα ο λαός, εύκολα σε πετάει στα σκυλιά. Κρύβουν αίμα, δάκρυα κι ιδρώτα οι τιάρες.

 

καημένη Αμαλίτσα ! * Από την Γλυκερία Μπασδέκη Facebook Twitter
"Είναι, ασφαλώς, άσχημη, όλη η όψη της έχει τον ίδιο τόνο, μάτι λαγού, φρύδια υπερβολικά ξανθά, άσχημα τσίνουρα..."
καημένη Αμαλίτσα ! * Από την Γλυκερία Μπασδέκη Facebook Twitter
"Καθημερινά έπρεπε ν'αντέξει το μαρτύριο των διασταλτικών σπόγγων που άνοιγαν μέσα στον κόλπο της ώστε να κυλήσει με άνεση το βασιλικό σπέρμα του αγαθιάρη, κουφού απ' τις ελονοσίες και τα πολλά κινίνα Όθωνα."

 

καημένη Αμαλίτσα ! * Από την Γλυκερία Μπασδέκη Facebook Twitter

 

Η Βασίλισσα Αλίκη έπρεπε να παντρευτεί, γίνει μάνα, να χωρίσει, να ξαναπαντρευτεί, να ξαναχωρίσει, ν' αρρωστήσει, να πεθάνει μπροστά στον λαό της. Έπρεπε να είναι καλή μάνα, έπρεπε να είναι η αιωνίως νέα καλή μάνα και δασκάλα με τα χρυσά μαλλιά- ακόμα και στο νεκροκρέβατο.


Η Βασίλισσα Αμαλία έπρεπε επίσης να γίνει μάνα. ΄Ένα ολόκληρο έθνος περιεργαζόταν με αγωνία την κοιλιά της. ''Φούσκωσε από γκαστριά ή πάλι παράφαγε η Γερμανίδα;" Εγκλωβισμένη σε μια καμαρίλα Κωλέττηδων και Σία άνοιγε τα βασιλικά της πόδια στις παλατομαίες και στους παλατογιατρούς για το βασανιστήριο των σπόγγων: καθημερινά έπρεπε ν'αντέξει το μαρτύριο των διασταλτικών σπόγγων που άνοιγαν μέσα στον κόλπο της ώστε να κυλήσει με άνεση το βασιλικό σπέρμα του αγαθιάρη, κουφού απ' τις ελονοσίες και τα πολλά κινίνα Όθωνα.

 

Μόνο που η Αμαλία δεν είχε καν κόλπο, ήταν η Βασίλισσα–τέρας, η τιμωρία της Ελλάδας και η ντροπή των 'Ολντερμπουργκ. Χωρίς μήτρα, με συγγενή απλασία κόλπου και δυσπαρεύνια -πιθανότατα λόγω του άγνωστου για την εποχή συνδρόμου Mayer-Rokitansky-Kuster-Hauser. Ο Ν. Λούρος (στο βιβλίο του «Ανέκδοτα έγγραφα σχετικά με την ατεκνία των βασιλέων Όθωνος και Αμαλίας», 1953) δημοσίευσε μυστικά έγγραφα και ανατομικά σκίτσα που του εμπιστεύθηκε ο έγγονός του Ν. Κωστή, του πρώτου καθηγητή Μαιευτικής και γιατρού της Αμαλίας. Ο Λούρος σχολιάζει και την ''ταπεινωτική '' νεκροψία στην σωρό της: ''Από την άλλη πλευρά, σχετικά δηλαδή με το γεννητικό σύστημα της Αμαλίας, υπάρχει το αποστομωτικό πρωτόκολλο της νεκροψίας της, που βεβαιώνει ότι κατέβηκε στον τάφο παρθένα''.

 

 

Η Αμαλία της Ελλάδος και η Αλίκη της Ελλάδος κουράστηκαν πολύ γι'αυτό το έρημο το στέμμα, γι'αυτή την έρημη την αγάπη του λαού. Και τα κατάφεραν, η καθεμία με τον τρόπο της :

 

 Βασίλισσα Αλίκη πέθανε εικοσάχρονη στα εξηντατόσα της.

 

Βασίλισσα Αμαλία παχιά, χήρα, τυλιγμένη στα γουνάκια της στέκεται μπροστά στον φωτογράφο της τελευταίας της φωτογραφίας. ''Bitte, lächeln Sie ein wenig, Eure Majestät! Bald geht's zu Ende !'', της λέει αυτός :

 

''Χαμογελάστε Μεγαλειοτάτη! Σε λίγο τελειώνουμε!''  Κι η χοντρέλα η Αμαλίτσα χαμογελάει,ίσως για πρώτη φορά τόσο αληθινά:

 

Δεν έχει καμμιά έννοια πια.

Ούτε για παιδί, ούτε για άντρα, ούτε για θρόνο.

 

Βιβλίο
2

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Χωρίς προσβλητική διάθεση προς την αρθρογράφο, ομολογώ ότι δεν μπόρεσα να καταλάβω το άρθρο. Μου φαίνεται πολύ μπερδεμένο.Είναι μια τηλεοπτική προσέγγιση της ιστορίας; Ή μια ιστορικό-πολιτκή προσέγγιση της τηλεοπτικής σειράς;
Πέραν από κάτι πληροφορίες ιατρικού περιεχομένου, ούτε κι εγώ κατάλαβα γιατί επιχειρήθηκε αυτή η σύγκριση - επειδή κάπου κάποτε έπρεπε να βάλουν την Βουγιουκλάκη να παίξει την βασίλισσα;Ιστορικώς, όμως, φαίνεται πόσο για τα μπάζα μας είχαν: ό,τι δευτεράντζα τους βρέθηκε για βασιλικό ζεύγος το φόρτωσαν στην Ελλάδα.Ο κύριος λόγος που πλέον οι βασιλείς - σε όποιο ευρωπαϊκό κράτος διατηρήθηκε ο θεσμός - δεν ασκούν πολιτική είναι η κληρονομική διαδοχή. Το βασιλικό "γαλάζιο" αίμα που ανακυκλώνεται εδώ και αιώνες παράγει προβληματικά, ελλειμματικά παιδιά ορισμένα από τα οποία ούτε για μπιμπελό δεν κάνουν. Είναι ευτύχημα που ο Όθων και η Αμαλία δεν κατάφεραν να διαιωνίσουν τα γονίδιά τους.