Η συγγραφέας που επηρέασε τα VMA

Η συγγραφέας που επηρέασε τα VMA Facebook Twitter
Το βιβλίο που την έκανε διάσημη είναι το "Americanah" το οποίο μιλάει με έναν καινούριο τρόπο για το πολύ ακανθώδες θέμα του ρατσισμού κατά των μαύρων στην Αμερική, ένα θέμα που πολλοί –λευκοί - προτιμούν να αγνοούν με το επιχείρημα «μα έχουμε μαύρο πρόεδρο».
1

H Chimamanda Ngozi Adichie είναι μια συγγραφέας από τη Νιγηρία. Το «The Times Literary Supplement» την έχει αποκαλέσει «την πιο σημαντική συγγραφέα από μια σειρά θρυλικών, νέων συγγραφέων από την Αφρική που γράφουν στα αγγλικά, οι προσελκύουν μια νέα γενιά αναγνωστών προς την αφρικανική λογοτεχνία.»

Η Adichie (κατά πάσα πιθανότητα προφέρεται «Αντίτσι-ε») έχει γράψει τέσσερα βιβλία, από τα οποία τα δύο έχουν μεταφραστεί στα ελληνικά: το «Μενεξεδένιος ήλιος» και το «Δακρυσμένος ήλιος». Το βιβλίο που την έκανε διάσημη είναι το "Americanah", το οποίο μπήκε στη λίστα των «10 καλύτερων βιβλίων του 2013» των New York Times.

 

Η συγγραφέας που επηρέασε τα VMA Facebook Twitter
Η Adichie έχει γράψει τέσσερα βιβλία, από τα οποία τα δύο έχουν μεταφραστεί στα ελληνικά: το «Μενεξεδένιος ήλιος» και το «Δακρυσμένος ήλιος».

Το "Americanah" έκανε τεράστια επιτυχία γιατί μιλάει με έναν καινούριο τρόπο για το πολύ ακανθώδες θέμα του ρατσισμού κατά των μαύρων στην Αμερική, ένα θέμα που πολλοί –λευκοί - προτιμούν να αγνοούν με το επιχείρημα «μα έχουμε μαύρο πρόεδρο». Οι ρίζες του προβλήματος βέβαια είναι πολύ βαθιές, όπως φάνηκε για άλλη μια φορά στα γεγονότα του Φέργκιουσον, και δε λύνεται με ευχές. Αν και το πρόβλημα εις βάρος των μαύρων, η δική τους άποψη σπάνια γίνεται γνωστή στους λευκούς. Η Adichie κατάφερε να εισβάλλει στον λευκό κόσμο με τα βιβλία της, ίσως επειδή μιλάει τη γλώσσα των λευκών επειδή έζησε πολλά χρόνια στην Αμερική, ίσως επειδή απλώς έχει πολύ μεγάλο συγγραφικό ταλέντο.

Η συγγραφέας που επηρέασε τα VMA Facebook Twitter
«Διδάσκουμε στα κορίτσια να συρρικνώνονται, να κάνουν τον εαυτό τους πιο μικρό. Λέμε στα κορίτσια «μπορείς να έχεις φιλοδοξίες, αλλά όχι υπερβολικά πολλές».

Το Americanah όμως δίνει ανατριχιαστικά, ζωντανά παραδείγματα σε όλους τους αναγνώστες. Όλοι μας έχουμε μέσα μας προκαταλήψεις για πολλές μειονότητες, και ο μηχανισμός δεν διαφέρει ιδιαίτερα, είτε είναι απέναντι στους μαύρους, στους Ασιάτες, στους Πακιστανούς, στους ομοφιλόφιλους... οι προκαταλήψεις ξεκινούν από την επικίνδυνη «μοναδική ιστορία», ένα θέμα που η Adichie ανέπτυξε στο TedX και ως τώρα έχει πάνω από εφτά εκατομμύρια views.

Η Adichie εκτός από μαύρη, είναι και γυναίκα. Το χρώμα της, η καταγωγή της και το φύλο είναι ένας συνδυασμός που κάνει την επιτυχία μέσα σε ένα λευκό, κεντροευρωπαϊκό και αντρικό ακόμη πιο δύσκολη. Οι δυσκολίες που έχει συναντήσει στη ζωή της λόγω του συνδυασμού που τη σχηματίζει περιγράφονται στα βιβλία της με έναν ειλικρινή, αφοπλιστικό τρόπο.

Πολλές γυναίκες, ακόμη και δημόσια πρόσωπα, σπεύδουν να δηλώσουν ότι «δεν είναι φεμινίστριες» γιατί είτε «αγαπάνε τους άντρες», είτε επειδή «τους αρκεί ο ουμανισμός ως όρος», γιατί «δεν υπάρχει πρόβλημα με το να είσαι νοικοκυρά και να προσέχεις τον άντρα σου», αγνοώντας ότι δεν ξέρουν τι σημαίνει η λέξη και κυρίως, επειδή η λέξη αυτή έχει χρωματιστεί αρνητικά. «Φεμινιστής/τρια: ένα πρόσωπο που πιστεύει στην κοινωνική, πολιτική και οικονομική ισότητα των φύλων», είναι μια φράση της Adichie από μια ομιλία της. Αυτονόητος ορισμός, θα έλεγε κανείς, μόνο που δεν είναι .

'We should all be feminists' είναι η ομιλία της Adichie, την οποία είδε η Beyonce και όπως φαίνεται, κάτι έκανε κλικ μέσα της.

Τώρα οι φράσεις της Adichie βρίσκονται στη μέση του Flawless, κάνοντάς τη διάσημη στην mainstream, ποπ κουλτούρα. «Διδάσκουμε στα κορίτσια να συρρικνώνονται, να κάνουν τον εαυτό τους πιο μικρό. Λέμε στα κορίτσια «μπορείς να έχεις φιλοδοξίες, αλλά όχι υπερβολικά πολλές». Από το TedX, στα VMA. H φωνή της Adichie ακούγεται στο 1:26''

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

σχόλια

1 σχόλια