Η περιπέτεια της Λογικής

Η περιπέτεια της Λογικής Facebook Twitter
0

Τι είναι το Logicomix;

Είναι το μυθιστόρημα μιας μεγάλης πνευματικής περιπέτειας σε μορφή κόμικ ή, αν προτιμάτε, graphic novel.

Ποια είναι η πραγματικότητα στην οποία βασίζεται;

Η δράση διαρκεί κάπου πενήντα χρόνια, από τα μέσα της δεκαετίας του 1880 μέχρι την έναρξη του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου. Αφηγητής και κεντρικός πρωταγωνιστής είναι ο Μπέρτραντ Ράσελ και η ιστορία στην οποία πρωταγωνιστεί είναι η αγωνιώδης απόπειρα κάποιων πνευματικά υπερφιλόδοξων, ιδιοφυών αλλά και βασανισμένων ανθρώπων να αποδείξουν ότι τα μαθηματικά οδηγούν στην απόλυτη αλήθεια, η περιπέτεια που ονομάζεται «αναζήτηση των θεμελίων».

Ήρωές σας είναι μαθηματικοί όπως ο Χίλμπερτ και ο Γκέντελ και φιλόσοφοι όπως ο Βίτγκενσταϊν και τα μέλη του περίφημου «Κύκλου της Βιέννης». Πώς συναντιέται η πραγματική ζωή και το έργο τους με τη μυθοπλασία;

Ένας βιογράφος θεωρητικά προσπαθεί να μην αλλοιώνει την πραγματικότητα - μάταιος κόπος, βέβαια, γιατί η αλλοίωση είναι στη φύση της αφήγησης. Όμως εμείς, με τον Χρίστο Παπαδημητρίου, ξεκινήσαμε μεν από πραγματικά γεγονότα, είχαμε όμως εξαρχής τη διάθεση να πούμε την ιστορία με δικό μας τρόπο, με μυθιστόρημα, όχι βιογραφία. Έτσι κι αλλιώς, η ιστορία μας είναι μακρόχρονη και πολυπρόσωπη, κι η προσαρμογή της σε ένα ενιαίο αφηγηματικό σύνολο απαιτεί μεγάλα άλματα αφαίρεσης και σύνθεσης, άρα και φαντασίας. Θα έλεγα λοιπόν ότι στοLogicomixσυμβαίνει ένα παράδοξο απ' αυτά που τρέμουν οι μαθηματικοί: Ενώ βασίζεται στην πραγματικότητα, είναι ταυτόχρονα έντονα μυθοπλαστικό με πολλές σημασίες του όρου.

Παίζει ρόλο η Αθήνα στην εξέλιξη της ιστορίας, αποτελεί μέρος του καμβά;

Η κύρια ιστορία κυλάει ανάμεσα σε τρία κεφάλαια, όπου οι συγγραφείς, ο Χρίστος κι εγώ, κι οι καλλιτέχνες, ο Αλέκος κι η Αννί, ερχόμαστε αντιμέτωποι ο ένας με τον άλλο και με το υλικό, προσπαθώντας να καταλάβουμε καλύτερα τα γεγονότα και το νόημά τους, στο τότε και στο σήμερα. Τα κεφάλαια αυτά εξελίσσονται στη σημερινή Αθήνα.

Γιατί επιλέξατε graphicnovelγια να μιλήσετε για τη λογική και τα μαθηματικά; Μήπως στοχεύετε σε ένα περισσότερο νεανικό κοινό;

Μα δεν «μιλάμε για τη λογική και τα μαθηματικά»! Λέμε μια ιστορία βαθιά ανθρώπινη, της οποίας οι πρωταγωνιστές είναι μπλεγμένοι σε μια αναζήτηση υπαρξιακή - άλλο αν οι αφορμές της είναι η λογική και τα μαθηματικά. Όσο για το κόμικ: είναι μια εκφραστικά υπερπλήρης γλώσσα, το πάντρεμα δύο μεγάλων τεχνών, της λογοτεχνίας και της ζωγραφικής, που φτιάχνει μια τρίτη, αυτόνομη. Με αυτή την έννοια, τα κόμικς δεν έχουν κανένα λόγο -εκτός από την ιστορική συγκυρία και τις προτιμήσεις κάποιων δημιουργών- να στοχεύουν σε κοινό συγκεκριμένης ηλικίας. Το κοινό του Logicomix είναι το κοινό ενός μυθιστορήματος. Βέβαια, το νεανικό κοινό είναι ευπρόσδεκτο - αλλά καλεσμένοι είναι όλοι!

Ποια η προσωπική σας εμπλοκή στο εικαστικό σκέλος;

Το σενάριο γράφτηκε με την τεχνική που λέγεται «full script». Δηλαδή, ξεκινώντας από τη δράση και τους διαλόγους, που γράψαμε μαζί με τον Χρίστο, εγώ έκανα στη συνέχεια το ντεκουπάζ, το σπάσιμο της δράσης σε καρέ, περιγράφοντάς τα με γλώσσα κινηματογραφική, καθώς κι ο Αλέκος κι εγώ έχουμε περάσει από το σινεμά. Από εκεί και πέρα αρχίζει η καθαρά εικαστική δουλειά του Αλέκου και της Αννί. Το ταλέντο τους είναι το εκ των ων ουκ άνευ του βιβλίου.

Πόσο δύσκολο ήταν να υποχωρήσουν οι λέξεις απέναντι στις εικόνες; Ποιοι συμβιβασμοί ή προκλήσεις εμφανίζονται στο πέρασμα από τη λογοτεχνία στο κείμενο για ένα γραφικό μυθιστόρημα;

Κανένας συμβιβασμός, μόνο προκλήσεις και δυνατότητες. Το graphic novel δεν υστερεί σε εκφραστική δυνατότητα και νοηματικό βάθος ούτε του μυθιστορήματος, ούτε του θεάτρου, ούτε του κινηματογράφου. Έχει βέβαια τους δικούς του κανόνες - όπως κάθε τέχνη.

Βοηθάει το κόμικ στην αποκατάσταση της επικοινωνίας της λογικής και των μαθηματικών με το ευρύ κοινό; Είναι μια χρήσιμη εκλαΐκευση;

Δεν πιστεύω ότι η επικοινωνία οποιουδήποτε είδους βοηθιέται με κάτι άλλο από την καλή διάθεση και το μεράκι μόνο, πράγματα που μπορεί να βρεθούν οπουδήποτε. Πάντως, εμείς δεν νοιώθουμε ιεραπόστολοι των μαθηματικών ούτε μας ενδιαφέρει να κάνουμε «εκλαΐκευση» - έννοια που, μεταξύ μας, αντιπαθώ ιδιαίτερα. Λέμε μια ιστορία πάνω σε ένα θέμα που μας παθιάζει κι αυτό το πάθος είναι ο μόνος οδηγός μας.

Ποια θα είναι η διεθνής πορεία του;

Έχει ήδη αγοραστεί από τον Bloomsbury, οίκο με μεγάλη λογοτεχνική παράδοση - αλλά γνωστότερο πια ως «εκδότη του Χάρι Πότερ»! Θα το κυκλοφορήσει σε Αμερική και Αγγλία την άνοιξη ως το πρώτο του graphic novel. Επίσης, έχουν αρχίσει να γίνονται πωλήσεις σε εκδότες άλλων χωρών, ευρωπαϊκών αλλά και ασιατικών.

Ποιο ήταν το μεγαλύτερο πρόβλημα στη δημιουργία του;

Χωρίς καμία αμφιβολία τα πέντε χρόνια και βάλε της διάρκειάς του. Έργο υπομονής και επιμονής, μακρύτατης και αδιάλειπτης προσήλωσης - δύσκολο πράγμα!

Είναι μια ιστορία με happyend;

Α, μη ρωτάτε συγγραφέα να σας μιλήσει για το τέλος! Το μόνο που μπορώ να πω είναι το παλιό εκείνο «η συνέχεια επί της οθόνης»... Ή, σωστότερα, «επί της σελίδας!».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Αναγνώσεις / Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Πώς ήταν η ζωή στην αρχαία Αίγυπτο; Ένας Αμερικανός αρχαιολόγος περιγράφει το 24ωρο των ανθρώπων κάθε ιδιότητας και κοινωνικής τάξης στις Θήβες της αρχαίας Αιγύπτου μέσα από ιστορίες που θα μπορούσαν να είναι αληθινές.
THE LIFO TEAM
Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Βιβλίο / Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Η Γαλλίδα συγγραφέας που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας γεφυρώνει, με τη μυθιστορηματοποίηση της μνήμης, τη μεγάλη λογοτεχνία, από τον Μαρσέλ Προυστ μέχρι τον σύγχρονό μας Εντουάρ Λουί. Γεννήθηκε σαν σήμερα το 1940.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
ΕΠΕΞΕΡΓ. Παύλος Μεθενίτης «Αμανίτα μουσκάρια»

Το πίσω ράφι / Όταν μια ολόκληρη διμοιρία ανταρτών ξεκληρίστηκε από παραισθησιογόνα μανιτάρια

Στηριγμένο σε πραγματικά γεγονότα, το μυθιστόρημα «Αμανίτα μουσκάρια» του Παύλου Μεθενίτη εξερευνά το ζήτημα των ουσιών ως καταφύγιο αλλά και ως καταστροφή, και μας παρασύρει σ’ ένα ταξίδι ποτισμένο από την ελληνική πραγματικότητα, παραμονές της οικονομικής κρίσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Βιβλίο / Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Σε ένα νησί που μετρά λιγότερους από 300 μόνιμους κατοίκους, ένα παλιό καραβόσπιτο μεταμορφώθηκε σε ένα καταφύγιο πολιτισμού γεμάτο βιβλία, μουσικές και μικρούς θησαυρούς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μαρκ Τουέιν, «Οι περιπέτειες του Χακ Φιν»

Το πίσω ράφι / Το μυθιστόρημα του Μαρκ Τουέιν που έθαψαν οι κριτικοί και το αποθέωσε ο Χέμινγουεϊ

Στις «Περιπέτειες του Χακ Φιν» ο Μαρκ Τουέιν έπλασε τον πιο ελεύθερο ήρωα της αμερικανικής λογοτεχνίας, που αρνήθηκε τους κανόνες της κοινωνίας του και ένωσε την τύχη του με έναν σκλάβο δραπέτη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί την ζωή χωρίς αυτόν

Βιβλίο / Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί τη ζωή χωρίς αυτόν

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Βασιλεύς των Βασιλέων», όπως αποκαλούσε τον εαυτό του ο Ρεζά Παχλαβί, εστιάζει στις διαδοχικές κυβερνήσεις των ΗΠΑ που «αποδέχτηκαν πρόθυμα τις φαντασιώσεις του, τόσο για τον εαυτό του όσο και για τη χώρα του».
THE LIFO TEAM
Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Βιβλίο / Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Σταρ Ελλάς στα νιάτα της, διακρίθηκε ως ηθοποιός, θιασάρχης, ραδιοφωνική παραγωγός, δοκιμάστηκε επίσης στη συγγραφή έχοντας κυκλοφορήσει μέχρι τώρα επτά βιβλία μαζί με το πρόσφατο «Η τρίτη άνοιξη» (εκδ. Επίμετρο), που έδωσε και το έναυσμα γι’ αυτήν τη συνέντευξη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Οι Αθηναίοι / O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Ο 81χρονος δημοσιογράφος και συγγραφέας που για δεκαετίες διηύθηνε τις πολιτιστικές σελίδες της Ελευθεροτυπίας, αφηγείται τη συναρπαστική καριέρα του στη LiFO
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Βιβλίο / Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Η σπουδαία μεταφράστρια, που έχει αφιερώσει μεγάλο μέρος της δουλειάς της στον Μαρσέλ Προυστ, μας ξεναγεί στον πολύπλοκο κόσμο του και εκφράζει τον θυμό της για την πανταχού παρούσα απάτη της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Βιβλίο / Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Ο Συνταγματάρχης και ο Βασιλιάς» εξερευνά τη συναρπαστική ζωή ενός ακούραστου κομπιναδόρου που προσπαθούσε απεγνωσμένα να ανακαλύψει εκ νέου τον εαυτό του.
THE LIFO TEAM