Η «Λωξάντρα» και τα μυστικά της πολίτικης κουζίνας

Η «Λωξάντρα» και τα μυστικά της πολίτικης κουζίνας Facebook Twitter
Λέξεις, εκφράσεις, χειρονομίες, τελετουργικά και οικογενειακή ιεραρχία βρήκαν την ερμηνεία τους, μεταφρασμένα από τη Μαρία Ιορδανίδου.
0

Ήταν αρχές του 1980 όταν άρχισε να προβάλλεται στην κρατική τηλεόραση η «Λωξάντρα», μια σειρά βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο της Μαρίας Ιορδανίδου. Το Βιβλιοπωλείον της Εστίας είχε κάνει ήδη εννέα εκδόσεις από το 1963 που πρωτοκυκλοφόρησε, όμως έκανε τις επόμενες δέκα μέσα σε τρία μόλις χρόνια, για να φτάσει σήμερα τις εξήντα.

Γεννημένη στα τέλη του 19ου αιώνα, η Μαρία Ιορδανίδου ήταν ήδη 66 ετών όταν έγραψε την ιστορία της γιαγιάς της, της Λωξάντρας, για να καταγράψει όλα εκείνα που γνώριζε και δεν ήθελε να μείνουν προσωπικές αναμνήσεις.


Η επιτυχία του βιβλίου ενισχύθηκε από τη μεταφορά του στην τηλεόραση, χαρίζοντας έναν ρόλο ζωής στην πρωταγωνίστρια Μπέτυ Βαλάση και συνδέοντας την ανάγνωση με υποδειγματικές για την εποχή εικόνες, χάρη στη σκηνοθεσία του Γρηγόρη Γρηγορίου. Ήμουν έφηβη τότε, μου έκανε εντύπωση η φανατική προσήλωση της οικογένειάς μου στην παρακολούθηση των επεισοδίων που υποχρεωτικά κι εγώ παρακολουθούσα στη μοναδική, ασπρόμαυρη τηλεόραση του σπιτιού.

Ωστόσο, ήταν αρκετά λίγα επεισόδια για να κολλήσω κι εγώ, να αρχίσω να γελάω με ατάκες που επαναλαμβάνονταν από τους γονείς μου και σταδιακά να αρχίσω καταλαβαίνω τη γλώσσα της θείας Έλλης, της Πολίτισσας συζύγου του θείου Τάτση, αδελφού της Μακεδονίτισσας γιαγιάς μου.

Εκεί, στην Παπάφη, στην Τούμπα της Θεσσαλονίκης, η θεία Έλλη έστηνε τραπέζια με το τίποτε, με το που εμφανιζόμασταν στην πόρτα απροειδοποίητα σε κάποιο από τα ταξίδια μας στον Βορρά και με μόνο μία φράση: «Έλλη, ήρθαν τα παιδιά». Κεσεδάκια από γιαούρτι, βάζα και βαζάκια άνοιγαν και μέσα σε ελάχιστη ώρα οι μεζέδες του ούζου ήταν έτοιμοι, για να ανοίξουν την όρεξή μας και να της δώσουν χρόνο να μαγειρέψει για το «κανονικό» τραπέζι.

Η «Λωξάντρα» καταφέρνει, μέσα από τις απεριόριστες ώρες στην κουζίνα της και τη διαδρομή μισού αιώνα ζωής, να μεταφέρει την ιστορία ενός κομματιού της ελληνικής ιστορίας χωρίς διδακτισμό και μεγαλοϊδεατισμούς, χωρίς προσπάθεια εντυπωσιασμού για τα μεγάλα και πλούσια που χάσαμε.


Αυτές οι μνήμες δεν ξύπνησαν και δεν εξηγήθηκαν μόνο στο δικό μας σπίτι αλλά και σε κάθε οικογένεια που είχε μέλη όχι μόνο από την Πόλη αλλά και από κάθε «χαμένη πατρίδα». Λέξεις, εκφράσεις, χειρονομίες, τελετουργικά και οικογενειακή ιεραρχία βρήκαν την ερμηνεία τους, μεταφρασμένα από τη Μαρία Ιορδανίδου. Στο σπίτι μας υπήρχαν ‒υπάρχουν‒ παραπάνω από μία εκδόσεις, με τελευταία εκείνη που αγόρασα για το δικό μου σπίτι το 1998, καθώς ο Πελοποννήσιος πατέρας δεν ήθελε να αποχωρίζεται τις δικές του, εκείνες στις οποίες με τρυφερότητα ανέτρεχε κάθε φορά που ήθελε να νιώσει ζωντανή τη σύνδεση με τους αγαπημένους της Πόλης που δεν είχαμε πια κοντά μας.


Γιατί η «Λωξάντρα» καταφέρνει, μέσα από τις απεριόριστες ώρες στην κουζίνα της και τη διαδρομή μισού αιώνα ζωής, να μεταφέρει την ιστορία ενός κομματιού της ελληνικής ιστορίας χωρίς διδακτισμό και μεγαλοϊδεατισμούς, χωρίς προσπάθεια εντυπωσιασμού για τα μεγάλα και πλούσια που χάσαμε. Οι ιστορίες της οικογένειας και των γύρω από αυτήν εξελίσσονται με αρχή και τέλος στα οικογενειακά τραπέζια και η Λωξάντρα, μέσα από συνταγές και τεντζερέδια, ξεδιπλώνει τη φιλοσοφία των γυναικών της Πόλης. Όχι των μεγαλοαστών, όχι, αλλά εκείνων της καθημερινότητας, της εμπορικής ραχοκοκαλιάς, της μέσης αστικής τάξης που αποτελούσε των κορμών των Ρωμιών.


Μου πήρε πολλά χρόνια, μέχρι την επαγγελματική μου ενασχόληση με τη γαστρονομία, να ανατρέξω στις σελίδες της με ερευνητική διάθεση πια, να ανακαλύψω μυστικά της πολίτικης κουζίνας, της καθημερινής, της γνώσης που κρυβόταν πίσω της. Βαθιά συναισθηματικό καθώς είναι το κείμενο, συχνά με παρέσερνε η ανάγνωσή του και λοξοδρομούσα από το ζητούμενο, τελικά όμως το έβρισκα αυτό που έψαχνα.

Η «Λωξάντρα» και τα μυστικά της πολίτικης κουζίνας Facebook Twitter
Η Μπέτυ Βαλάση στο ρόλο της Λωξάντρας.


Όταν η Εύη Βουτσινά μού μιλούσε για τα πολίτικα ντολμαδάκια, όπως της τα είχε μεταφέρει Πολίτισσα νοικοκυρά, για την ισορροπία και την αντιστοιχία ρυζιού και κρεμμυδιού, για τα μυριστικά τους, για το μαγείρεμά τους, επέστρεφα κι έψαχνα τις σελίδες της Λωξάντρας. Και ήταν όλα εκεί, όπως ακριβώς η Εύη μου τα είχε περιγράψει. Έμαθα να γυρνάω, να επιστρέφω στις σελίδες της και για άλλους λόγους.

Μεταφέρω ένα απόσπασμα που πολύ αγαπώ: «Γύρισε, λέει, ο Επαμεινώντας απ' την Αρετσού και έφερε μαζί του μέσα στο χαρτί δύο τσίρους κι ένα σκουμπρί γαράτο (σ.σ. σε γάρο) και ζήτησε το καραφάκι με το ντούζικο (σ.σ. ούζο). Του τόφερε η Ευφημία, που σαν είδε τους τσίρους άρχισε να χτυπά τα χέρια της και να χορεύει και να τραγουδά το "Γιαρούμπι". Η Ευτέρπη και η Κλειώ αηδίασαν μαζί της και κατεβήκαν στην κουζίνα να ψήσουνε πιλάφι. Ως που να πάρει μπρος το ρύζι να βράζει, έγινε ό,τι έγινε απάνω! Σαν ανεβήκαν τα κορίτσια βρήκαν το καραφάκι του ντούζικου σπασμένο στο πάτωμα, σπασμένα όλα τα ποτήρια και αυτό το γράμμα πάνω στο τραπέζι, που έλεγε πως αγαπήθηκαν οι δυο τους και κλεφτήκαν».


Κάπου εκεί, στις απαρχές της ενασχόλησής μου με την ελληνική γαστρονομία και τα παρακλάδια της, γνώρισα και τη Σούλα Μπόζη, μέσα από τα βιβλία της. Το πρώτο της, «Για την πολίτικη κουζίνα», υπήρξε η μετάφραση, η λόγια και λογική συνέχεια των κειμένων της Μαρίας Ιορδανίδου. Μιλήσαμε, φτιάξαμε συνταγές της, μου εξήγησε τη δική της έρευνα, τις δικές της αναμνήσεις στο αστικό σπίτι της Πόλης με τον Καππαδόκη πατέρα με τις αυστηρές αρχές.

Δεν είναι σύμφωνη η Σούλα Μπόζη με τις διηγήσεις της Ιορδανίδου, έχει αντιρρήσεις σε πολλά θέματα, όπως εκείνα περιγράφονται. Όμως οι δύο συγγραφείς μιλάνε για εποχές διαφορετικές που βίωσαν και στο τέλος τέλος, διαβάζοντας και τις δύο, κατέληξα ότι οι διαφορές τους είναι πολύ λιγότερες από τις ομοιότητες.


Το τελευταίο βιβλίο της Σούλας Μπόζη, «Η πολίτικη κουζίνα των Τεσσάρων Εποχών» από τις εκδόσεις Πατάκη, κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 2019. Ένα βιβλίο που απέχει παρασάγγας από τα συνηθισμένα βιβλία μαγειρικής. Δεν έχει ωραίες ιλουστρασιόν φωτογραφίες των πιάτων, στην πραγματικότητα δεν έχει καθόλου φωτογραφίες των συνταγών.


Τα εβδομαδιαία μενού της, χωρισμένα ανά εποχή, δίνουν μια σαφή εικόνα της οικιακής οικονομίας μιας οικογένειας της Πόλης, με τη σοφία και τη γνώση που απαιτούν. Είναι όμως οι αφηγήσεις της ‒για όσους αγαπούν τις ιστορίες πίσω από τις συνταγές‒ εκείνες που κάνουν το βιβλίο τόσο ξεχωριστό. Και η δική της διαπίστωση, που σε κάθε συζήτηση επανέρχεται, σαν σε λούπα, ένα παράπονο και μια αποδοχή μαζί:

«Στην Πόλη η γαστρονομία των Ρωμιών έχει τελειώσει, αυτό είναι γεγονός. Εκείνη που ήταν ένα κράμα ρωμαίικης, τουρκικής και ευρωπαϊκής κουζίνας ταυτόχρονα, ένα ευγενές συμπίλημα. Όταν από τα 20 εκατομμύρια κατοίκων της σημερινής Πόλης, τα 15 έχουν έρθει από τα βάθη της Τουρκίας, είναι λογικό ο πολιτισμός τους, η γευστική τους παράδοση να υπερισχύει. Η πολίτικη κουζίνα έχει εκλείψει, δεν έχουν απομείνει ούτε 1.000 Ρωμιοί κάτοικοι. Στο σχολείο, στο γυμνάσιο, στο μάθημα της Ιστορίας, δεν μπορούσα να καταλάβω πώς ήταν δυνατό να εξαφανιστούν οι Αζτέκοι. Δεν μπορούσα να καταλάβω πώς χάνεται ένας λαός. Σήμερα το καταλαβαίνω. Κι εμείς, σαν τους Αζτέκους, τελειώσαμε».

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ