«Η δική μας ασθένεια»: Μαθήματα ελευθερίας από ένα ημερολόγιο νοσηλείας

Η υγεία είναι ελευθερία Facebook Twitter
Ο Σνάιντερ, που ως καθηγητής στο Γέιλ ανήκει προφανώς στους ευνοημένους της αμερικανικής κοινωνίας, παρουσιάζει μια απόλυτα ζοφερή εικόνα του υγειονομικού συστήματος στις ΗΠΑ.
0

ΓΝΩΡΙΣΑΜΕ ΤΟΝ ΤΙΜΟΘΙ ΣΝΑΪΝΤΕΡ, καθηγητή Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Γέιλ, μέσα από τα βιβλία του για τις ζοφερές στιγμές και τις φρικαλεότητες στην Ευρώπη του εικοστού αιώνα, όπως η εθνοκάθαρση, η ναζιστική επιχείρηση του Ολοκαυτώματος και η σοβιετική τρομοκρατία. Το δοκίμιό του On Tyranny (στα ελληνικά, Απέναντι στην τυραννία, εκδόσεις Παπαδόπουλος) διαβάστηκε πολύ και έγινε ο οδηγός πλεύσης κατά τη σκοτεινή περίοδο Τραμπ στις ΗΠΑ.

Το δοκίμιό του Η δική μας ασθένεια είναι εξίσου συναρπαστικό. Πρόκειται για ένα βαθύτατα πολιτικό κείμενο με θέμα το δικαίωμα στην υγεία, που στηρίζεται όμως στο δικό του βίωμα ως ασθενούς στα αμερικανικά νοσοκομεία από τον Δεκέμβριο του 2019 έως και τον Μάρτιο του 2020, λίγο πριν από το χάος που έφερε, ειδικά στις ΗΠΑ, ο κορωνοϊός.

Ο αμερικανικός τίτλος είναι Our malady, Lessons in liberty from a hospital diary. Έχει σημασία η χρήση των λέξεων: malady είναι μια λέξη που χρησιμοποιείται πλέον σπάνια στα σύγχρονα αγγλικά. Όπως γράφει ο Σνάιντερ, είναι λέξη παλιά. Ιδιαίτερα στα χρόνια της Αμερικανικής Επανάστασης ήταν πολύ υψηλά στο λεξιλόγιο και σήμαινε τόσο την αρρώστια όσο και την τυραννία.

Ο Σνάιντερ το λέει ξεκάθαρα: η υγειονομική περίθαλψη δεν θεωρείται δικαίωμα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Κι αυτό είναι ένα μεγάλο παράδοξο στη χώρα των δικαιωμάτων και του δικαιωματισμού, αφού, χωρίς την υγεία, δεν μπορεί να υπάρξει κανένα άλλο δικαίωμα.

Στις 29 Δεκεμβρίου 2019 ο Σνάιντερ εισήχθη στην αίθουσα επειγόντων περιστατικών του νοσοκομείου του Νιού Χέιβεν. Είχε ένα απόστημα μεγέθους μπάλας του μπέιζμπολ στο συκώτι του, η μόλυνση είχε διαχυθεί σε όλο του το αίμα, ο πυρετός του είχε χτυπήσει σαράντα και η αρτηριακή του πίεση είχε φτάσει στο 7/3. Η σηψαιμία κάλπαζε και βρισκόταν στα πρόθυρα του θανάτου. Μια διάτρηση της σκωληκοειδούς απόφυσης μόλυνε το ήπαρ του.

Στις αρχές Δεκεμβρίου του 2019 ήταν στο Μόναχο, όπου έδωσε μια διάλεξη για το πώς η Ιστορία αντικρούει την τυραννία στο παρόν και διασφαλίζει την ελευθερία για το μέλλον. Υπέφερε από τη σκωληκοειδίτιδα, που δεν έγινε όμως αντιληπτή από τους Γερμανούς γιατρούς.

Στην Αμερική υπέστη τη διάτρηση. Οι Αμερικανοί γιατροί παραμέλησαν το γεγονός. Του επέτρεψαν μάλιστα να ταξιδέψει για χριστουγεννιάτικες διακοπές στη Φλόριντα. Από κει τον μετέφεραν ετοιμοθάνατο στο Νιού Χέιβεν, για να ακολουθήσουν πέντε μήνες σε νοσοκομεία. «Ήταν εύκολο να συνειδητοποιήσω ότι η ελευθερία και η υγεία είναι αλληλένδετες, όταν η θέλησή μου δεν μπορούσε να κινήσει το σώμα μου ή όταν το σώμα ήταν συνδεδεμένο με σακούλες και σωληνάκια» γράφει.

τρυ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Timothy Snyder, Η δική μας ασθένεια, Μτφρ.: Γιώργος Μπολιεράκης, Εκδόσεις Στερέωμα, Σελ.: 152

Ο Σνάιντερ, που ως καθηγητής στο Γέιλ ανήκει προφανώς στους ευνοημένους της αμερικανικής κοινωνίας, παρουσιάζει μια απόλυτα ζοφερή εικόνα του υγειονομικού συστήματος στις ΗΠΑ. Δεν είναι μόνο η πλήρης εμπορευματοποίηση. Αν δεν έχεις λεφτά, πεθαίνεις. Αλλά ακόμα κι αν έχεις λεφτά, πάλι πεθαίνεις.

Ο Σνάιντερ έδωσε μάχη για να μπει στα επείγοντα. Οι νοσηλευτές δεν τον έπαιρναν στα σοβαρά. Κι επειδή συνοδευόταν από φίλη του γιατρό που ήταν μαύρη περιφρονήθηκε ρατσιστικά. Τα επείγοντα ήταν υπερπλήρη, με κρεβάτια στους διαδρόμους, και τον έβαλαν σε μια εσοχή που έκλεινε με κίτρινη κουρτίνα.

Πέρασαν οχτώ ώρες για να τον δει γιατρός, ειδικευόμενοι πειραματίζονταν πάνω στο σώμα του, κάνοντας πολλά λάθη, και όταν επιτέλους έγινε η επείγουσα παροχέτευση ήπατος, η απουσία μετεγχειρητικής φροντίδας τον οδήγησε και πάλι στο χειρουργείο για μια νέα επέμβαση στο συκώτι.

«Αν είχα πεθάνει, ο θάνατός μου θα ήταν μια εντελώς τυπική υπόθεση, μια μετάβαση σε θλιβερές στατιστικές», γράφει. Πραγματικά, τα στοιχεία που δίνει για το προσδόκιμο ζωής στις ΗΠΑ είναι συγκλονιστικά, καθώς τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί. Είναι επίσης αδιανόητο για έναν πολίτη της Ευρώπης, όπου τα συστήματα υγείας λειτουργούν υπέρ των ανθρώπων και όχι του ιατρικού εμπορίου, πώς, στη μεγαλύτερη δημοκρατία του κόσμου, περιφρονείται η ανθρώπινη ζωή και δεν αναγνωρίζεται το δικαίωμα στην υγεία.

«Τα νιάτα έχουν χάσει τη γοητεία τους. Αν δεν αλλάξει κάτι, η γενιά των μιλένιαλ θα ζήσει συντομότερη ζωή, ενώ θα δαπανά περισσότερα χρήματα για την υγειονομική περίθαλψη από τους γονείς (γενιά Χ) ή τους παππούδες της (γενιά των μπέιμπι μπούμερ)».

Ο Σνάιντερ γράφει, με πολλή ειρωνεία, ότι «η ασθένεια προσιδιάζει στην Αμερική» καθώς οι Αμερικανοί πεθαίνουν νωρίτερα απ’ ό,τι οι κάτοικοι είκοσι τριών ευρωπαϊκών χωρών. Το αφήγημα περί ελευθερίας καταρρέει στην Αμερική από τη στιγμή της γέννησης. «Η φροντίδα των γυναικών που περιμένουν παιδί είναι εξωφρενικά άνιση και κατάφωρα ανεπαρκής». Ιδιαίτερα το ποσοστό θνησιμότητας βρεφών των Αφροαμερικανών γυναικών είναι υψηλότερο από αυτό στην Αλβανία, το Καζακστάν, την Κίνα και άλλες εβδομήντα χώρες.

Με την πανδημία του κορωνοϊού το χάσμα αυτό μεγάλωσε και ενίσχυσε την εμπορευματοποιημένη ιατρική. Προστέθηκε μάλιστα και ο εξτρεμισμός των pill-mill, δηλαδή των ιατρείων όπου οι γιατροί δεν εξετάζουν αλλά συνταγογραφούν οπιοειδή.

«Στη διάρκεια ενός χρόνου στην κομητεία Scioto του Οχάιο, με πληθυσμό 80.000, συνταγογραφήθηκαν δέκα εκατομμύρια δόσεις οπιοειδών». Το σύστημα της εμπορευματοποιημένης ιατρικής στις ΗΠΑ κυριαρχείται από την ιδιωτική ασφάλιση, τις περιφερειακές ομάδες ιδιωτικών νοσοκομείων και από άλλα ισχυρά συμφέροντα.

Οι ειδικοί του κέρδους, λέει ο Σνάιντερ, έχουν παρεισφρήσει στον χώρο της υγείας που κάποτε ελεγχόταν από τους ειδικούς, κυρίως τους γιατρούς. Τώρα οι γιατροί μετατρέπονται σε εργαλεία, καθώς οι αλγόριθμοι καθορίζουν πόσοι ασθενείς μπορούν να στριμωχτούν επικερδώς σε μία μέρα. Αυτό το σύστημα μοιάζει όλο και περισσότερο με απάτη. « Θα θέλαμε να πιστεύουμε ότι διαθέτουμε υγειονομική περίθαλψη στην οποία εμπλέκεται, παρεμπιπτόντως, κάποια μεταφορά πλούτου. Στην πραγματικότητα, αυτό που έχουμε είναι μεταφορά πλούτου στην οποία εμπλέκεται, παρεμπιπτόντως, κάποια υγειονομική περίθαλψη».

Ο Σνάιντερ το λέει ξεκάθαρα: η υγειονομική περίθαλψη δεν θεωρείται δικαίωμα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Κι αυτό είναι ένα μεγάλο παράδοξο στη χώρα των δικαιωμάτων και του δικαιωματισμού, αφού, χωρίς την υγεία, δεν μπορεί να υπάρξει κανένα άλλο δικαίωμα.

Το αυτοβιογραφικό ύφος και η βιωματική εμπειρία κάνουν αυτό το δοκίμιο του Σνάιντερ να διαβάζεται σαν έναν χρονικό μεταξύ ζωής και θανάτου. Ο ασθενής, μαζί με τον πόνο και την κακουχία, φέρνει στο μυαλό του εικόνες των παιδιών του, εικόνες των αγροτών παππούδων του, ανακαλεί τους δικούς τραυματισμούς κατά την παιδική του ηλικία ή την εμπειρία του από νοσοκομεία και υγειονομικούς σταθμούς στην Ευρώπη, όπου το σύστημα είναι ανθρωποκεντρικό. Αυτό ο Σνάιντερ το τονίζει πολλές φορές.

Σπουδαίο, λοιπόν, δοκίμιο που αποδίδεται στα ελληνικά πολύ καλά από τον Γιώργο Μπολιεράκη, το οποίο ήρθε την κατάλληλη στιγμή.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Γεννήθηκε σαν σήμερα μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ