«Η δική μας ασθένεια»: Μαθήματα ελευθερίας από ένα ημερολόγιο νοσηλείας

Η υγεία είναι ελευθερία Facebook Twitter
Ο Σνάιντερ, που ως καθηγητής στο Γέιλ ανήκει προφανώς στους ευνοημένους της αμερικανικής κοινωνίας, παρουσιάζει μια απόλυτα ζοφερή εικόνα του υγειονομικού συστήματος στις ΗΠΑ.
0

ΓΝΩΡΙΣΑΜΕ ΤΟΝ ΤΙΜΟΘΙ ΣΝΑΪΝΤΕΡ, καθηγητή Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Γέιλ, μέσα από τα βιβλία του για τις ζοφερές στιγμές και τις φρικαλεότητες στην Ευρώπη του εικοστού αιώνα, όπως η εθνοκάθαρση, η ναζιστική επιχείρηση του Ολοκαυτώματος και η σοβιετική τρομοκρατία. Το δοκίμιό του On Tyranny (στα ελληνικά, Απέναντι στην τυραννία, εκδόσεις Παπαδόπουλος) διαβάστηκε πολύ και έγινε ο οδηγός πλεύσης κατά τη σκοτεινή περίοδο Τραμπ στις ΗΠΑ.

Το δοκίμιό του Η δική μας ασθένεια είναι εξίσου συναρπαστικό. Πρόκειται για ένα βαθύτατα πολιτικό κείμενο με θέμα το δικαίωμα στην υγεία, που στηρίζεται όμως στο δικό του βίωμα ως ασθενούς στα αμερικανικά νοσοκομεία από τον Δεκέμβριο του 2019 έως και τον Μάρτιο του 2020, λίγο πριν από το χάος που έφερε, ειδικά στις ΗΠΑ, ο κορωνοϊός.

Ο αμερικανικός τίτλος είναι Our malady, Lessons in liberty from a hospital diary. Έχει σημασία η χρήση των λέξεων: malady είναι μια λέξη που χρησιμοποιείται πλέον σπάνια στα σύγχρονα αγγλικά. Όπως γράφει ο Σνάιντερ, είναι λέξη παλιά. Ιδιαίτερα στα χρόνια της Αμερικανικής Επανάστασης ήταν πολύ υψηλά στο λεξιλόγιο και σήμαινε τόσο την αρρώστια όσο και την τυραννία.

Ο Σνάιντερ το λέει ξεκάθαρα: η υγειονομική περίθαλψη δεν θεωρείται δικαίωμα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Κι αυτό είναι ένα μεγάλο παράδοξο στη χώρα των δικαιωμάτων και του δικαιωματισμού, αφού, χωρίς την υγεία, δεν μπορεί να υπάρξει κανένα άλλο δικαίωμα.

Στις 29 Δεκεμβρίου 2019 ο Σνάιντερ εισήχθη στην αίθουσα επειγόντων περιστατικών του νοσοκομείου του Νιού Χέιβεν. Είχε ένα απόστημα μεγέθους μπάλας του μπέιζμπολ στο συκώτι του, η μόλυνση είχε διαχυθεί σε όλο του το αίμα, ο πυρετός του είχε χτυπήσει σαράντα και η αρτηριακή του πίεση είχε φτάσει στο 7/3. Η σηψαιμία κάλπαζε και βρισκόταν στα πρόθυρα του θανάτου. Μια διάτρηση της σκωληκοειδούς απόφυσης μόλυνε το ήπαρ του.

Στις αρχές Δεκεμβρίου του 2019 ήταν στο Μόναχο, όπου έδωσε μια διάλεξη για το πώς η Ιστορία αντικρούει την τυραννία στο παρόν και διασφαλίζει την ελευθερία για το μέλλον. Υπέφερε από τη σκωληκοειδίτιδα, που δεν έγινε όμως αντιληπτή από τους Γερμανούς γιατρούς.

Στην Αμερική υπέστη τη διάτρηση. Οι Αμερικανοί γιατροί παραμέλησαν το γεγονός. Του επέτρεψαν μάλιστα να ταξιδέψει για χριστουγεννιάτικες διακοπές στη Φλόριντα. Από κει τον μετέφεραν ετοιμοθάνατο στο Νιού Χέιβεν, για να ακολουθήσουν πέντε μήνες σε νοσοκομεία. «Ήταν εύκολο να συνειδητοποιήσω ότι η ελευθερία και η υγεία είναι αλληλένδετες, όταν η θέλησή μου δεν μπορούσε να κινήσει το σώμα μου ή όταν το σώμα ήταν συνδεδεμένο με σακούλες και σωληνάκια» γράφει.

τρυ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Timothy Snyder, Η δική μας ασθένεια, Μτφρ.: Γιώργος Μπολιεράκης, Εκδόσεις Στερέωμα, Σελ.: 152

Ο Σνάιντερ, που ως καθηγητής στο Γέιλ ανήκει προφανώς στους ευνοημένους της αμερικανικής κοινωνίας, παρουσιάζει μια απόλυτα ζοφερή εικόνα του υγειονομικού συστήματος στις ΗΠΑ. Δεν είναι μόνο η πλήρης εμπορευματοποίηση. Αν δεν έχεις λεφτά, πεθαίνεις. Αλλά ακόμα κι αν έχεις λεφτά, πάλι πεθαίνεις.

Ο Σνάιντερ έδωσε μάχη για να μπει στα επείγοντα. Οι νοσηλευτές δεν τον έπαιρναν στα σοβαρά. Κι επειδή συνοδευόταν από φίλη του γιατρό που ήταν μαύρη περιφρονήθηκε ρατσιστικά. Τα επείγοντα ήταν υπερπλήρη, με κρεβάτια στους διαδρόμους, και τον έβαλαν σε μια εσοχή που έκλεινε με κίτρινη κουρτίνα.

Πέρασαν οχτώ ώρες για να τον δει γιατρός, ειδικευόμενοι πειραματίζονταν πάνω στο σώμα του, κάνοντας πολλά λάθη, και όταν επιτέλους έγινε η επείγουσα παροχέτευση ήπατος, η απουσία μετεγχειρητικής φροντίδας τον οδήγησε και πάλι στο χειρουργείο για μια νέα επέμβαση στο συκώτι.

«Αν είχα πεθάνει, ο θάνατός μου θα ήταν μια εντελώς τυπική υπόθεση, μια μετάβαση σε θλιβερές στατιστικές», γράφει. Πραγματικά, τα στοιχεία που δίνει για το προσδόκιμο ζωής στις ΗΠΑ είναι συγκλονιστικά, καθώς τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί. Είναι επίσης αδιανόητο για έναν πολίτη της Ευρώπης, όπου τα συστήματα υγείας λειτουργούν υπέρ των ανθρώπων και όχι του ιατρικού εμπορίου, πώς, στη μεγαλύτερη δημοκρατία του κόσμου, περιφρονείται η ανθρώπινη ζωή και δεν αναγνωρίζεται το δικαίωμα στην υγεία.

«Τα νιάτα έχουν χάσει τη γοητεία τους. Αν δεν αλλάξει κάτι, η γενιά των μιλένιαλ θα ζήσει συντομότερη ζωή, ενώ θα δαπανά περισσότερα χρήματα για την υγειονομική περίθαλψη από τους γονείς (γενιά Χ) ή τους παππούδες της (γενιά των μπέιμπι μπούμερ)».

Ο Σνάιντερ γράφει, με πολλή ειρωνεία, ότι «η ασθένεια προσιδιάζει στην Αμερική» καθώς οι Αμερικανοί πεθαίνουν νωρίτερα απ’ ό,τι οι κάτοικοι είκοσι τριών ευρωπαϊκών χωρών. Το αφήγημα περί ελευθερίας καταρρέει στην Αμερική από τη στιγμή της γέννησης. «Η φροντίδα των γυναικών που περιμένουν παιδί είναι εξωφρενικά άνιση και κατάφωρα ανεπαρκής». Ιδιαίτερα το ποσοστό θνησιμότητας βρεφών των Αφροαμερικανών γυναικών είναι υψηλότερο από αυτό στην Αλβανία, το Καζακστάν, την Κίνα και άλλες εβδομήντα χώρες.

Με την πανδημία του κορωνοϊού το χάσμα αυτό μεγάλωσε και ενίσχυσε την εμπορευματοποιημένη ιατρική. Προστέθηκε μάλιστα και ο εξτρεμισμός των pill-mill, δηλαδή των ιατρείων όπου οι γιατροί δεν εξετάζουν αλλά συνταγογραφούν οπιοειδή.

«Στη διάρκεια ενός χρόνου στην κομητεία Scioto του Οχάιο, με πληθυσμό 80.000, συνταγογραφήθηκαν δέκα εκατομμύρια δόσεις οπιοειδών». Το σύστημα της εμπορευματοποιημένης ιατρικής στις ΗΠΑ κυριαρχείται από την ιδιωτική ασφάλιση, τις περιφερειακές ομάδες ιδιωτικών νοσοκομείων και από άλλα ισχυρά συμφέροντα.

Οι ειδικοί του κέρδους, λέει ο Σνάιντερ, έχουν παρεισφρήσει στον χώρο της υγείας που κάποτε ελεγχόταν από τους ειδικούς, κυρίως τους γιατρούς. Τώρα οι γιατροί μετατρέπονται σε εργαλεία, καθώς οι αλγόριθμοι καθορίζουν πόσοι ασθενείς μπορούν να στριμωχτούν επικερδώς σε μία μέρα. Αυτό το σύστημα μοιάζει όλο και περισσότερο με απάτη. « Θα θέλαμε να πιστεύουμε ότι διαθέτουμε υγειονομική περίθαλψη στην οποία εμπλέκεται, παρεμπιπτόντως, κάποια μεταφορά πλούτου. Στην πραγματικότητα, αυτό που έχουμε είναι μεταφορά πλούτου στην οποία εμπλέκεται, παρεμπιπτόντως, κάποια υγειονομική περίθαλψη».

Ο Σνάιντερ το λέει ξεκάθαρα: η υγειονομική περίθαλψη δεν θεωρείται δικαίωμα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Κι αυτό είναι ένα μεγάλο παράδοξο στη χώρα των δικαιωμάτων και του δικαιωματισμού, αφού, χωρίς την υγεία, δεν μπορεί να υπάρξει κανένα άλλο δικαίωμα.

Το αυτοβιογραφικό ύφος και η βιωματική εμπειρία κάνουν αυτό το δοκίμιο του Σνάιντερ να διαβάζεται σαν έναν χρονικό μεταξύ ζωής και θανάτου. Ο ασθενής, μαζί με τον πόνο και την κακουχία, φέρνει στο μυαλό του εικόνες των παιδιών του, εικόνες των αγροτών παππούδων του, ανακαλεί τους δικούς τραυματισμούς κατά την παιδική του ηλικία ή την εμπειρία του από νοσοκομεία και υγειονομικούς σταθμούς στην Ευρώπη, όπου το σύστημα είναι ανθρωποκεντρικό. Αυτό ο Σνάιντερ το τονίζει πολλές φορές.

Σπουδαίο, λοιπόν, δοκίμιο που αποδίδεται στα ελληνικά πολύ καλά από τον Γιώργο Μπολιεράκη, το οποίο ήρθε την κατάλληλη στιγμή.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ